bekappen quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

bekappen quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 13:09

Hallo,

Ik heb me laten vertellen dat je een quarter op een andere manier moet laten bekappen dat bv. een KWPN.
Wat steiler en niet te kort. Wie van jullie kan me goed uitleggen hoe ik mijn quarter moet laten bekappen? Waar let ik op?

Heb zelf het idee dat de hoeven ook harder zijn en trager groeien. Klopt dit?

Groetjes Marjan

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 13:31

ik weet niet of er echt een verschil is. als je sliding ijzers wilt moet je wel een hoefsmid die dat kan, daarvoor moeten ze een extra cusus gevolg hebben geloof ik. voor verder info zou ik je hoefsmid gewoon vragen, die weet dat vast wel.
wat ik wel weet is dat ze voor sliding stops een schuin aflopende achterhoef moeten hebben. dus juist niet te stijl, anders vallen ze tijdens de stop over hun eigen voeten.
mijn paard heeft dit helaas wel, aangeboren dus daar is nauwelijks iets aan te doen, maar de meeste quarters/paints hebben van nature een wat schui aflopender hoef.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 14:27

http://www.paardnatuurlijk.nl/barefoot/index.htm
http://www.hoofcare.nl/map_voor_lezinge ... rvoet.html

Het kootbeen, kroonbeen en hoefwandvlak horen in één rechte lijn te staan. Door hier met bekappen verandering in te willen brengen loop je de kans op overbelasting van hoefbeen (hoefkatrol'ontsteking') en pezen.

Is eea niet in een rechte lijn (bijv. na hoefbevangenheid) dan kun je door bekappen eea verbeteren, dit dient alleen door een goede smid met kleine beetjes tegelijk behandeld te worden.

Sommige rassen staan van nature vlakker dan anderen.
De meeste smids die ik gehad heb wilden altijd mijn paarden met de achterkant van de hoeven 'hoger' hebben omdat 'dit zo zou horen'.
Gelukkig is nu de natuurlijke manier van bekappen ook hier in opkomst en wordt er meer geaksepteerd dat Sugar's hoeven 'anders' zijn.

Hoe hard hoeven groeien heeft te maken met voer, gezondheid, 'loop'-uren en bodem. Meestal is er in het voorjaar een groeispurt en 's winters een 'stilstand'.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:55

ik heb nog niet zo'n verstand van quarters, maar ik begrijp hier dus dat ik ervoor moet zorgen dat ze en beetje zo schuin op de hoeven moet blijven staan, dat dat juist goed is,
als iemand die het echt weet het me even wilt pben, dan ben ik heel dankbaar, hihi
mijn quartermerrie staat nu vrij schuin op haar hoeven, en ik dacht dus ook al dat ze beter iets rechter kon staan, maar dat hoeft dus niet?