ik krijg nu ook de western kriebels!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 14:15

Dyonne schreef:
Ik heb ook wel een beetje dat het westernrijden mij steeds meer gaat trekken. Ik denk dat het veel beter past bij mijn pony, heeft namelijk een hekel aan kortere teugels, en door de hals buigen. Maar wil met een ontspannen teugeltje wel zakken met zijn hoofd. Daarnaast reageert hij al op teugeldruk. En door op die manier te rijden ontspant hij veel makkelijker als op de Engelse manier. Doordat ik nu een weekje ofzo op teugeldruk heb gereden, gaat het Engels rijden veel beter.
En heb ik gisteren een prachtige westernpony gezien. Een 3-jarige, gereden met bosal, en echt superbraaf. Geen pasje verkeerd, en toch al zo fantastisch lopen. En zelfs met vreemde mensen op zijn rug deed hij het.
Ik ben er al langer over aan het denken, en wordt steeds zekerder, maar wil het Engelse rijden eigenlijk niet opgeven. Dus mijn twijfels zijn er nogal. Westernrijden lijkt me veel relaxter, maar ik beleef nog zoveel lol aan het Engelse rijden.


Je moet het eigenlijk een tijdje proberen, gewoon met je engelse tuig, dan kom je er wel achter of het wat voor je is. En als je niet wil stoppen met dressuur kun je het dan niet allebei doen. Volgens mij is het voornaamste verschil toch wel dat je bij het Westernrijden met een langere teugel rijdt en een lagere hoofd-hals houding van het paard en hij moet langzamer lopen, maar dat lijkt me toch niet al te verwarrend voor je pony. Als je bij dressuur losrijdt rijdt je hem ook VW-NW, is dus eigenlijk wee hetzelfde als de houding bij Westernpaarden. en je moet natuurlijk nieuwe oefeningen erbij gaan leren, zoals spinnen, zijwaarts over een balk en uiteindelijk het rijden op een hand.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:23

cornelie schreef:
Maar ga er aub niet van uit dat een westernpaard met losse teugels gereden dient te worden en een engels paard met strakke teugels Lachen Een goede instructeur werkt altijd vanuit ontspanning en het is nooit de bedoeling om kg's gewicht in je handen te hebben. En ook een westernpaard wordt imo van achter naar voor gereden waardoor hij vanzelf in een steeds lichtere aanleuning zal gaan lopen. Dan is het alleen de afwerking nog even die per discipline verschilt.


Dat is i.d.d. denk ik de juiste manier, ben ik het helemaal mee eens. Maar ik zie toch vaak dat ze bij westernrijden met een lange teugel rijden, bij bijv. pleasure helemaal. Of zie ik dat verkeerd. Verward

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:33

Inieder geval tijdens een wedstrijd, maar bij sommige trainers ook wel tijdens de training. een vriendin van mij lest bijv. bij DJ stables in Koekange en daar moeten ze met een hele lange teugel rijden en het paard moet lang en met de neus naar beneden toe lopen. ik heb ook weleens een les gezien van Anneke de Jong, daar was dat ook zo.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 17:05

Ligt heel erg aan het paard, sommige dravers hebben heel veel moeite met verzamelen doordat ze nogal stijf zijn in de rug en sommigen hebben een mindere galop.. Maar als je er ook wat basisdressuur mee kan rijden, denk ik dat het heel goed kan. Ik ken dus wel iemand die Z-dressuur met een draver was.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:40

cornelie"]
[quote="Ran schreef:
Inieder geval tijdens een wedstrijd, maar bij sommige trainers ook wel tijdens de training. een vriendin van mij lest bijv. bij DJ stables in Koekange en daar moeten ze met een hele lange teugel rijden en het paard moet lang en met de neus naar beneden toe lopen. ik heb ook weleens een les gezien van Anneke de Jong, daar was dat ook zo.

Tijdens een wedstrijd is dat wel zo'n beetje de voorgeschreven houding. En tijdens de training met een losse teugel ligt het ook weer aan het moment (begin/eind) en africhtingsgraad van het paard. Continu met een losse teugel lijkt mij bij deze mensen zeer vreemd. Een paard zal toch na moeten leren geven aan druk of dat nou van een been of teugel is. Ik heb zelf ook een aantal keren bij DJ gelest en ik kan je verzekeren dat ik echt van achter naar voor moest werken.
[/quote]

Ja, maar dan krijg je zeker les van Dineke. Die vriendin waar ik het over had krijgt les van Jacob.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 20:42

SuperSmurf schreef:
tsja, de galop zal nog wel even duren, maar zou je niet gewoon eerst de basis dingen van de western aan kunnen leren en tegelijkertijd bezig zijn met de galop op de engelse manier?


Ik ging er vanuit dat je paard al bereden was. Wat ik bedoelde dat als je paard een beetje goed loopt in de dressuur, hij ook vast wel geschikt zal zijn om mee in Westernstijl te rijden.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:29

cornelie"]
[quote="Ran schreef:
Inieder geval tijdens een wedstrijd, maar bij sommige trainers ook wel tijdens de training. een vriendin van mij lest bijv. bij DJ stables in Koekange en daar moeten ze met een hele lange teugel rijden en het paard moet lang en met de neus naar beneden toe lopen. ik heb ook weleens een les gezien van Anneke de Jong, daar was dat ook zo.

Tijdens een wedstrijd is dat wel zo'n beetje de voorgeschreven houding. En tijdens de training met een losse teugel ligt het ook weer aan het moment (begin/eind) en africhtingsgraad van het paard. Continu met een losse teugel lijkt mij bij deze mensen zeer vreemd. Een paard zal toch na moeten leren geven aan druk of dat nou van een been of teugel is. Ik heb zelf ook een aantal keren bij DJ gelest en ik kan je verzekeren dat ik echt van achter naar voor moest werken.
[/quote]

Wat is de mening van jullie hierover. Meen toch echt dat ik dit goed gezien heb dat ze trainen met een losse teugel. ik heb nml. ook een keer les gehad van Anneke, vandaar dat ik dit weet. Gaat eigenlijk niet om speciaal om deze trainers, maar meer in het algemeen.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:29

p.s. met jullie bedoel de overige leden van bokt die dit forum lezen.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers