Schoonmaken leer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-01 20:15

Ben een beetje makkelijk in mijn onderhoudsfrequentie. Hoe vaak er waarmee poetsen jullie? Vooral de martingaal en de teugels zijn soms onherkenbaar.
En hoewel ik de hele Zwitsal babypoederfabriek in mijn zadel heb gekieperd (hoi Harold) kraakt het ding na bijna 3 jaar nog. Is ook erg wit nu Vingers aflikken
Please help me with (easy) tips

_________________
Je krijgt mij niet van m'n paard af voor mijn 80ste!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Carys op 2001-09-24 20:20 ]</font>

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 07:49

ik ben eigenlijk een luie poetser en ik denk dat ik mijn zadel 1 keer in de 2 maanden poets. Ik maak hem eerst schoon met zadelzeep, laat hem drogen en zet hem vervolgens in het leervet. De bosal vergeet ik stom genoeg altijd en die heeft in het jaar dat ik hem nu heb 3 poetsbeurten gehad. Het touw 1 keer en dat is dan ook grijs ipv wit. Moet ik eigenlijk nog eens in de kookwas gooien, maarja...luie huisvrouw Haha!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:06

Mijn zadel krijgt een poetsbeurt als er weer eens griezelig veel stof op zit (gebruik hem maar 1 of 2 keer per week en de zadelkamer is een beetje ranzig daar) en het zilver dof wordt. Dus dat is ongeveer 3 keer per jaar. Schoonmaken met LeatherNew, eventueel nog even een beetje lederolie erover. Mijn hoofdstel doe ik iets vaker, die neem je ook makkelijk even mee naar huis. Ook met LeatherNew, dan wordt ie meteen 6 tinten lichter... *LOL* Ja, het zou vaker moeten, ik weet het... Frusty

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:27

Poets mijn zadel 1x per half jaar, denk ik. Haal dan alles los wat er los te maken is. Was het zadel met zadelzeep laat het 1 dag drogen, vervolgens invetten en 1 dag laten intrekken daarna uitpoetsen.
Tussendoor maak ik het zadel altijd wel schoon (tenminste als het zadel vuil is geworden). Denk dat het zadel ook niet vaker gevet moet worden, omdat anders het leer "te soepel wordt". Meestal zie je aan het leer ook wel dat het weer een poetsbeurt nodig heeft.
LeatherNew is wel een goede tip, mijn zadel en hoofdstel worden ook alsmaar donkerder. Is LeatherNew een merk? Waar kun je dat halen.
Het hoofdstel maak ik wel vaker schoon, wordt ook sneller stug omdat het in aanraking komt met zweet ed.
Heeft iemand nog een tip om Rawhide mooi wit te krijgen? Heb ooit als eens een keer speciaal spul daarvoor gekocht, was bereduur maar kan niet zeggen dat het helpt.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:33

Leathernew zit in een grote "sproeifles". Ik heb het ook wel eens op mijn laarzen gebruikt. In ieder geval heeft de Oregon Trail Tack Store in Eestergroen (Dr) het. Ook het winkeltje in Western Stable Westerkwartier (Marum, Fr.) heeft het staan. Dus ik denk dat het wel op meer plekken te krijgen is.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 13:18

Ik poets mijn zadel elke week met Glossy Leather. Niet vet e.d. en neemt ook al het vuil weg. Het zadel krijgt ook nog eens een diepe warme gloed. 1 x in de 3 maanden een grote poetsbeurt. Met zadelzeep schoonmaken en dan vet erop, 1 dag wachten, dan olie erop. Rawhide heb ik laatst een tip voor gekregen (ook handig voor die beugels enzo) Met fijn schuurpapier schoon schuren en dan botenlak erop. Dan kan je daarna gewoon met een vochtig doekje de viezigheid er af halen.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 23:47

Eeerhm, heb mijn zadel de afgelopen anderhalf jaar 2 keer gepoetst, gewoon ff snel alleen met Glossy Leather, doe ik ook m'n bankstel mee *LOL*
Het zadel en hoofdstel moeten nu hoog nodig eens goed gepoetst worden. Misschien kan ik mijn zus wel overhalen het te doen, die doet het altijd heel grondig en haalt het hele zaakie uit elkaar, terwijl ik gewoon tussen alle riempies doorfrot met m'n sponsje. Niet erg grondig dus. Zusje maar lief aankijken denk ik zo Knipoog