Spade bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Spade bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 15:46

Vriendlief kwam met een vraag wat een Spade bit was. Geen idee, dus google maar even geraadpleegd en ik kwam dus bij dit uit :
Afbeelding

Kan iemand mij hier wat over uitleggen? En over de werking? Ben nu nl wel wat nieuwsgierig geworden Knipoog Wat ik zo zie is een stang met een hoge tongboog die opgevuld is en een koperrolletje? *Maar ik heb geeeeen verstand van western Haha!*

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 16:17

Dit bit mag alleen gebruikt worden door een zeer kundig ruiter op een goed getrained paard.
Het bit ziet er behoorlijk wreed uit, maar is dat slechts als aan één (of beide) van de eerder genoemde zaken niet is voldaan.

De bedoeling is dus eigenlijk dat een paard zo 'klaar' is dat de ruiter eigenlijk het bit niet nodig heeft (waarom het dan toch gebruikt wordt is een 2e).

De bedoeling van het bit is dat het hoofd van het paard laag is, in de juiste positie zal het bit geen enkele funktie hebben behalve het gewicht (als 'aandenken' om het hoofd laag te houden).
Zodra het hoofd omhoog gaat komt er druk op de tong en de lagen. Zodra de ruiter een teugelhulp geeft drukt het bit op de lagen, geeft druk achter de oren en zal vooral de boog in het gehemelte komen. E.e.a. kan behoorlijk pijnlijk zijn.

Een gevalletje 'don't try this at home folks'.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-03 17:10