Hoe hoog en op welke plaats moet je je handen nu..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Hoe hoog en op welke plaats moet je je handen nu..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 23:13

..precies houden.

Of hebben jullie allemaal een iets andere manier, of wat is nu de juiste manier. Hoe breed uit elkaar e.d. Ik heb nu al een tijdje geen les meer gehad en ik heb erg moeite met mijn handen op de juiste plaats houden Bloos

Nog extra vraag wat zijn jullie hulpen in de bochten of bij een circle,
Vanaf hoofd tot hak Haha! (dus bovenlijf, handen, heupen en kont inbegrepen)

Ik moet even weer een beetje opfrissing hebben Bloos
En eigenlijk weer rap naar les Vriendjes zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:04

1. De handen
Ligt er totaal aan op welk paard ik rij en wat ik aan het doen ben.
Op Leonardo (die rijden we op een gewone trainingstrens en op twee handen) heb ik m'n handen doorgaans op de plaats waar een Engelse ruiter ze het liefst ziet Haha! Maar als we een probleem met de buiging hebben (hij heeft de neiging de binnenschouder wat te laten vallen) dan zit ik ook wel met m'n binnenhand en elleboog hoger, om op deze manier m'n eigen schouder en daarmee die van het paard wat te liften.
Dit paard heeft ook de neiging om zich aan de voorkant wat te veel op te krullen, dus op dit dier zul je me slechts zeldzaam met de handen in een hogere positie zien zitten, omdat ik hem daarmee slechts uit zou dagen te veel op te rollen, ipv het bit los te laten.

Milena rij ik op een shanks en met 1 hand. Voor ophoudingen til ik m'n hand op tot iets boven m'n zadelknop (of zoveel hoger als op dat moment noodzakelijk) en als ze nageeft of anderszins uitvoert wat ik op dat moment vraag, 'drop' ik m'n hand meteen weer tot voor m'n zadelknop, in een lage positie.
Op dit paard heb ik m'n hand juist wat vaker in een hogere positie, omdat zij niet de neiging tot oprollen, maar meer tot hangen op het bit heeft.

Gouden regel is wel, dat als ik aan het bit zit, er ook been bij komt. Dus nooit bit zonder been.


2. Van hoofd tot hak op de circel:

Recht boven het paard, VOOR JE KIJKEN (zie je helaas veeeeel te weinig) en je eigen schouder slechts zoveel meedraaien als dat je voor je kijkt. Dus niet overdreven gaan zitten draaien want dan zit je niet meer recht boven je paard.
Qua been is het ook hier weer afhankelijk van welk paard het is. Leonardo heeft bv nog de steun van mijn binnenbeen nodig (hak UITDRUKKEN niet optrekken want dan zet je juist gewicht op je buitenzitbeenknobbel als je dat NIET kunt gebruiken) om netjes in te buigen (lang lijf en minder elastisch als dat kleine gele etterbakkie van ons)
Milena doet het zonder steun van het ruiterbeen, op uitnodiging van een opende binnenteugel en licht bumpje van de kuit.


Pffff lastig uitleggen weer hoor vanachter de computer.... Volgens mij is het weer eens tijd voor een leuke gezamenlijke training ergens.....
Coliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnndaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!! Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 10:10

Thanx Sonja, hier heb ik wat aan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 11:46

Sonja schreef:
doorgaans op de plaats waar een Engelse ruiter ze het liefst ziet

Je bedoelt netjes naast elkaar iets voor en ter hoogte van de knop? Lijkt mij voor de western op twee teugels ook een goede houding Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:04

Ongeveer twee liggende vuisten tussen de linker- en rechterhand, al dan niet met teugelbrug. Tja, dressuurmutsje van origine he... Haha! Tong uitsteken

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:06

hehe, maar da's toch een uitstekende plek ook Haha!

*zegt hij uit puur eigenbelang* Tong uitsteken

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:13

Handen knophoogte, boombreedte, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:52

Altijd?
Wat doe je dan bv bij een droppende binnenschouder? (binnenhand hoger? ) Of een wegzakkende buitenschouder? (Buitenhand lager en indien nodig wat meer naar je eigen lichaam toe om te sluiten? )
En als je op 1 hand rijdt? Tong uitsteken

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:44

Sonja schreef:
Altijd?
Wat doe je dan bv bij een droppende binnenschouder? (binnenhand hoger? ) Of een wegzakkende buitenschouder? (Buitenhand lager en indien nodig wat meer naar je eigen lichaam toe om te sluiten? )
En als je op 1 hand rijdt? Tong uitsteken


Nou ehmm Schijnheilig , dan verplaatsen die handjes zich weleens van hoog naar laag, van voor naar achter.... (maar je hebt wel gelijk Lachen )
Ik moest ff denken aan mijn instructrise: handen knophoogte, boombreedte. Dat zit erin gestampt nl Knipoog