zadel vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 17:34

voor de gelegenheid heb ik onderstaande foto's gemaakt om jullie mening te horen over dit zadel, vinden jullie dat het op de goede plaats ligt? Iedereen zegt altijd dat ik de zadels te ver naar voren leg, maar als ik het verder naar achteren leg, ligt het naar mijn mening niet fijn.

Het paard is een Oostenrijkse Noriker, een trekpaard met een enorme onderhals, ik weet het, wordt aan gewerkt en volgens enkelen ernstige beenproblemen; hij is nogal toontredend, wordt ook aan gewerkt, maar dat corrigeer je niet in een weekje. Toontredendheid hoort bovendien bij het ras.

Afbeelding


Afbeelding

Het probleem is het linkerachterbeen van Moritz (wordt ook al aan gewerkt *pffff, wat werk ik veel*), hij zet dit been niet goed weg en daardoor zakken alle zadels naar links weg, behalve dit westernzadel, als je het goed aansingeld tenminste......

Met een veelzijdigheidszadel heb ik er al een paar keer naast gehangen met zadel en al en met een 4-jarige wil je dat echt niet!

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 20:59

Het is best lastig te zien op de foto's. Maar het kan ook door die enorme buik komen, dan lijkt het al snel dat het zadel te ver naar voren ligt. Als je gaat rijden schuift het vanzelf ook wel iets naar achteren.
Ik heb hier zelf ook wel eens problemen mee, mijn paard heeft ook een enorme buik.....

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 21:43

buik????? welke buik????? Schijnheilig

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 21:52

Voor mij ligt een zadel goed :

- als het die handbreedte achter de elleboog v/h paard ligt
- als het boogje net over de schoft valt , en je zelf op het diepste punt van de rug , achter de schoft , komt te zitten.

Trouwens wel *LOL* *LOL* dat kliene pitje van een zadel op die enorme berg paard Haha!

Zet hij dat achterbeen ook ALTIJD zo ver naar achteren weg ??
Op de foto's is het een belachelijk eind Lachen

Rena heeft linksvoor een oud litteken waardoor ze een iets korter pasje maakt met dat beentje. Nauwelijks zichtbaar hoor , je moet het echt net weten. Maar zij heeft ook 9 van de 10 keer dat beentje naar achteren staan . Als ze in de wei graast en steeds een stapje doet , dan blijft ze altijd lang op het andere been staan en wisselt meestal ook weer vrij snel.

Net als dat ik als rechtshandige niet graag linkshandig werk Lachen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 22:05

Citaat:
Zet hij dat achterbeen ook ALTIJD zo ver naar achteren weg ??
Op de foto's is het een belachelijk eind


nee hoor, meestal staat er 1 been in rust Knipoog , maar hij stond een beetje te dreutelen toen ik de foto's maakte en er was verder niemand in de buurt, vandaar dat rare achterbeen *LOL*


Citaat:
Trouwens wel dat kliene pitje van een zadel op die enorme berg paard


ik had er eerst een veelzijdigheidszadeltje op, dat was net een postzegeltje, helemaal geen gezicht dus Haha! , dit is een heel groot zadel hoor, past net in het kastje op stal, met een extra lange zit (voor mijn enorme kont Clown )

Maar ik denk zelf dat het zadel wel aardig ligt, ik heb nog een Australian Stockzadel om af te wisselen, kunnen ze om de dag drogen bij mij thuis als het echt zo hard gaat regenen als ze voorspellen....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:07

Het lijkt of het zadel van achteren iets opwipt?
Volgens mij zou je voor dit soort foto's ook beter even de pad achterwege kunnen laten, dan is het beter te beoordelen.
Of is dat bij westernzadels anders?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 10:23

Sjuimpje, dit zadel wipt van achteren niet op! Dat is er juist zo fijn aan, een Engels zadel en het Aussie zadel klepperen en schuiven enorm op dit rondje spekgladde paard zonder schoft.

Ik ben al een half jaar op zoek naar een zadel dat goed blijft liggen en waar ik ook nog een stevig in zit.

Ik had een endurancezadel geleend van iemand en dat lag perfect, maar ik had geen enekele steun, als Moritz één van zijn bekende zijsprongen gemaakt zou hebben, was ik er zo afgelazerd, ik had het gevoel dat ik op een skippybal zat!

Ik had het pad er expres onder gelegd omdat ik het zo klein vond.....

Helaas heb ik geen digi, dus ik moet kilometers weg staan en hopen dat ie stil staat en een foto maken Verward

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:30

Het is volgens mij ook een hele zoektocht om voor zo'n paard een westernzadel te vinden. Haha!
Ik had je verhaal gelezen op je site over Moritz (erg leuk btw) en las dat je je zadels bij Zadelmarkt in Urk kocht. Niet om het een of ander maar de kwaliteit van hun westernzadels is niet slecht maar het zijn geen "echte" westernzadels. Leuk voor affentoe een recreatief ritje maar over pasvorm ed valt niet echt te praten.
Is dit ook zo'n zadel?

Anders zou ik Evelien even laten langs komen, die past zadels voor je en dan heb je een goed zadel.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 11:45

ja dit is een Zadelmarkt zadel (het verboden Z-woord op Bokt Haha! ), maar dit paard gaat nog enorm van vorm veranderen de komende 2 jaar en ik zal nog vaak op zoek moeten naar passende zadels waar ik ook nog eens op kan blijven zitten.

Mijn rijkunsten zijn 0,0, ik heb altijd jachtpaarden getraind en mijn laatste dressuurwedstrijd was in een vorig leven.

Ik heb nu professionele begeleiding om Moritz op te voeden en in het gareel te krijgen, we hebben eerst aan een touwtje lopen en longeren aangepakt en volgende week gaan we rijden.

Moritz loopt hooguit 4 x per week een uurtje met een zadel op zijn rug, uitsluitend recreatief in het bos en de polder, dus van serieus rijden is geen sprake. Ik weet ook nog niet of ik ooit, als ie uitgegroeid is en zijn definitieve vorm heeft, een western of een Aussie zadel wil kopen, dus voorlopig rijd ik met beide, om en om (als die ***zadelmaker de singel van het Aussie zadel tenminste eens een keer repareert)...

Moritz is geen rijpaard, maar een trekpaard, dus ik zal ook nog een passend Oostenrijks tuig moeten gaan kopen ooit, hij is al ingeleerd, 1 t/m 4 span, nu ik nog Verward

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:50

Toch ben ik wel heel erg benieuwd naar de breedte van je zadel Lachen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 11:51

hoe kan ik dat meten (blonT)???????

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:11

smurf schreef:
ja dit is een Zadelmarkt zadel (het verboden Z-woord op Bokt Haha! ), maar dit paard gaat nog enorm van vorm veranderen de komende 2 jaar en ik zal nog vaak op zoek moeten naar passende zadels waar ik ook nog eens op kan blijven zitten.


Een goed zadel behoudt zijn waarde en een zadelmarktzadel kost je altijd meer geld uiteindelijk. Daarnaast schrijf je al dat door zijn loopje het erg van belang is dat het goed past.
Waarom zou je geld besparen? We hebben paarden om te rijden, het houden kost bakken met geld, je zadel is zo'n beetje het belangrijkste hulpstuk tussen jou en je paard. Juist daarom zonde van het geld om niet op een lekker en passend zadel te rijden m.i.

Je kunt een goede tweedehands bij Evelien kopen, er een jaar mee rijden en weer inruilen voor een andere. Heb je lekker gezeten, heeft het goed gepast en kost het je uiteindelijk minder geld.
Het is alleen de startinvestering die hoger ligt.

Maar goed, dat is mijn idee, misschien vind je wel dat ik doorsla Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:12

smurf schreef:
hoe kan ik dat meten (blonT)???????

Ga recht voor je zadel staan en meet aan de binnenzijde ter hoogte van de concho's. Dat is de maat van je zadel Knipoog

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 12:23

concho's????? (ik weet niets van westerntermen, ben echt heel dom hoor)

Volgens de plaatstelijke zadelmaker (Ben Fugers, voor kenners) ligt het zadel goed, doet het hem geen kwaad, maar hij heeft, net als ik, de ballen verstand van westernzadels! Ik heb de hulp ingeroepen van de plaatstelijke cowboy (girl) (zo noemt ze zichzelf, dus....) maar die heeft nog geen tijd gehad om te komen kijken. Dus ik dacht, ik maak een paar foto's en vraag het de experts op Bokt, maar nu blijkt dat het een Zadelmartkt zadel is, kan het niet meer goed zijn Huilen

Mijn Aussie is ook een Z-zadel en het ligt stukken beter dan het veezlijdigheidszadel dat aangemeten was door de zadelmaker...

Nogmaals; ik ben een recreatieruiter, het paard zal meer voor de kar en de boom lopen dan onder het zadel in zijn leven!

point

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:37

je moet er goed opletten dat de schouders vrij liggen en aan het soort paard te zien kan het zijn dat het zadel een stukje naar achter moet, kijk wel naar de achter kant van het zadel dat het niet gaat "bonken" op de achterrug of kont. vraag een keer iemand langs te komen haflingerwesternzedels die zijn kort en breed. de beste zijn meestal van continental/equiflex of billy cook 1600 serie, ook een torsion is een goede optie zie www.buitenzinnig.nl

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:39

Deze foto's zijn te ver weg genomen en dus kun je weinig zien van de ligging. Ook staat het paard op geen van beide foto's horizontaal op lijn.
Je kunt Evelien (en ook Sablou Lachen ) bellen voor een zadelmeting. Het zal niet gratis zijn, maar het verplicht je niet tot kopen en je weet waar je aan toe bent.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 12:46

voorlopig ga ik wel wandelen met Moritz, het plenst voorlopig en dan kan ik hem sowieso niet opzadelen.........
Donderdag heb ik "rijles" (voor het eerst in jaren) en zal ik mijn lesgeefster eens vragen wat zij ervan vindt....... en anders wordt het toch maar menles...

Ik heb de afgelopen jaren 10tallen Norikers ingereden met een oud cavallerie zadel, dat lag voor geen meter, maar daar viel je tenminste niet meteen af bij het eerste bokje en ze hadden niets anders daar op die stal.

Ik vind dit westernzadel zeer comfortabel zitten, evenals mij Aussie, stukken beter voor mijn bejaarde achterwerk dan een Engels zadel!!!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:47

smurf schreef:
maar nu blijkt dat het een Zadelmartkt zadel is, kan het niet meer goed zijn Huilen

Nee, dat is niet de rede. Als ze bij zadelmarkt merkzadels (toch echt een kwaliteitsgarantie in westernzadels) zouden verkopen maakt het mij geen bal uit waar ze vandaan komen. Alleen de zadels bij ZM worden goedkoop geproduceerd en als je dan openlijk een mening vraagt over hoe het ligt dan krijg je antwoord.
Je hebt een paard met een afwijkende rug voor westernzadels, dat maakt het moeilijk om een passende te vinden. Dan zal een ZM zadel minder snel goed liggen dan een goed merkzadel, dat is nu eenmaal zo. No offence en ieder zijn keuze.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 13:43

mijn paard zit het lekkerst zonder zadel, alleen jammer dat ik, gezien mijn vergevorderde leeftijd, dat niet meer durf!

BTW, ik heb een Aussie zadel gekocht bij de Z-markt en ik heb een catalogus liggen die ik via een site heb besteld uit Amerika, daar staat precies hetzelfde zadel in, tot de details hetzelfde, voor ongeveer de zelfde prijs http://www.downunderweb.com voor geïnteresseerden.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:07

Als je liefst zonder zadel erop wilt , maar toch de stevigheid en houvast
van een zadel wilt , is een Torsion , Barefoot of Action misschien wat voor je ?

Respectievelijk te koop bij Buitenzinnig , mij , en Horseman Outfitter in Groessen.

Lekker zacht , zeer goed contact , flexibel.....

Alleen geen diepe zit Haha!

Kan heel wat vorm-verandering hebben ook

Is boomloos niks voor jullie dan ?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 23:30

nee sorry allemaal nix voor mij ik moet stevig en diep zitten en veel steun om me heen hebben, ben al hoogbejaard namelijk... , ver boven de 40 en als je er dan afklapt en iets breekt is het einde paardenverhaal Huilen

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 09:40

Dat dacht ik al , DIEP zitten...

Heb je al eens gekeken op http://www.hue-hott.de ?

Die hebben de meest aparte zadels uit allerlei werelddelen ,
daar zit vast wel iets voor een stoere bonk bij Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 11:01

leuke site pmarena Haha! ook leuke prijzen Verdrietig , dan zou mijn zadel zelfs nog duurder worden dan mijn paard+vervoer van Oostenrijk naar Nederland en dat voor max. 4 x rijden per week.......

Ik heb 2 comfortable zadels, er is gisteren een "cowboy(girl" geweest om te kijken en die zegt dat het zadel Moritz nergens hindert, dus dat het goed ligt.

Allemaal bedankt voor de reactie OK dan! Pling

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 14:07

Je bent niet dom hoor Smurf! Ik wist eerst ook helemaal niet over al die termen, maar dat leer je senl genoeg als je een beetje rondsurft en een beetje bokt.
Passende zadels vinden is gewoon moeilijk en of een merk een garantoie is voor pasvorm weet ik niet. Wat iedereen ongeacht welk zadel ook even regelmatig moet doen is de breekplekken nalopen en kijken of er geen spijkertjes uitsteken onderaan het zadel. Helaas doe ik dat zelf niet vaak genoeg en gelukkig is er nog niets gebeurt, maar ik wilde dit toch nog even kwijt... Haha!

Mosquito
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 22:10

als je nu net als ik langzaam aan het rond kijken bent naar een westernzadel, en je hebt er de ballen verstand van , waar moet je dan op letten
Ik heb een KWPNer van 1.65
normale schoft
brede hals en borst
een stoer paardje
Ik wil zo,n zadel gewoon voor erbij, bos ritten, en misschien als ik het heel leuk vind , dat ik misschien wel over stap naar western rijden
Ik ga volgende maand op vacantie naar amerika en wil daar ook een kijke
schijn daar toch goedkoper dan hier te zijn
wie heeft er tips !!!
alles is welkom