weer een vraag over quarters!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

weer een vraag over quarters!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 11:31

ok, ik ben me nu dus aan het orienteren op quarters, omdat ik er graag een zou willen kopen,
zoals bij elk ras, zijn er vaak zwakke plekken,
zoals bij tinkers: schurft, mijt etc
en bij kwpners, de gallen enzo,

ik vroeg me af of quarters dus ook ergens speciaal wat vatbaarder voor zijn?

en dan nog een vraag, tuurlijk zit bij elk paard als individu verschil in, maar hoe zijn quarters swinters te houden, zitten ze dik in de vacht als je ze geen deken om doet, ik hou namelijk niet van dekens, kunnen ze goed tegen de kou,
en ook als ze nat worden, of zijn ze sneller vatbaar voor verkoudheid en hoesten enzo,

je mag verder wel alle info waarvan je denkt dat ik er wat aan heb hier even neerzetten, wil wel een beetje weten waar ik aan toe ben, haha

volgens mij zijn quarters wel sterke beesten en niet zo vatbaar voor rare dingen (uitzonderingen ebven niet meegeteld)

ben benieuwd naar de reacties

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:36

Opletten dat de voetjes van een goede grootte zijn.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:59

cornelie schreef:
Opletten dat de voetjes van een goede grootte zijn.

Voetjes en benen zijn sowieso een beetje een zwakke plek bij Quarters. Dat wordt soms geweten aan de lijnteelt die binnen de Quarters voorkomt.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 12:09

cornelie: wat bedoel je met een goede grootte
en wat kunnen ze krijgen dan met zwakke beentjes,
ik ga geen wedstrijden rijden of wat dan ook, ik wil er NH mee gaan doen,
geen superzware training en superzware oefeningen zoals stops enzo,
dat zal denk ik ook wel wat meer schelen,

maar hoe zijn zijn de winter dan?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:13

Even met je timmermansoog kijken of het paard mooi in verhouding is kwa bouw/beenwerk/voetwerk.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 12:47

ok, dat van die verhoudingen moet wel gaan lukken, ik neem ook iemand mee die dr wel wat verstand van heeft als ik denk dat het iets is,
en laat hem ook keuren door de DA, al vraag ik me soms af waar ze op keuren, want echt mismaakte paarden worden soms gewoon goedgekeurd, en met hobbeltjes op de rug enzo, heel vaag

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:31

Sugar wordt 's winters wel eens voor een IJslander 'uitgescholden' (no-offense IJsco-fans Lachen )

Als je een paard rustig aan laat wennen aan de temperatuur door veel buiten te zijn (zonder jas) kweken ze vanzelf een dikke wintervacht.

Het hebben van een dikke vacht heeft ook zijn nadelen als je wel veel rijdt. Het duurt nl even voordat een bezweet paard weer droog is met die dikke vacht.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:52

Bij de Quarters is er ook een erfelijke ziekte die HYPP heet. Bij paarden met Impressive in de bloedlijnen moet je daar extra bedacht op zijn.
Als je voor een Paint gaat, en je wilt ooit eens met een paardje gaan fokken, krijg je te maken met OLWS (Overo Lethal White)
Maar dat is niet belangrijk voor het dagelijks gebruik, alleen als je een veulen zou willen fokken moet je dat weten.

Voor de rest zou ik uitkijken dat je inderdaad niet van die hele dunne beentjes en kleine hoeven hebt onder een heel zwaar lichaam. Daar ontstaan namelijk de meeste beenproblemen door.
En kijk naar een paard die laat is gestart. Sommigen zitten er al op met 2 jaar, en trainen volop. Kan nooit goed zijn voor een paard.
Beter een driejarige waar nog niets mee is gedaan, dan een driejarige die alles kan.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 20:59

ok, bedankt voor de reacties,
zo te horen zijn ze alleen gevoelig aan de beentjes (sommige dan)
en verder eigenlijk niet iets speciaals,

cassidy: van dat HYPP had ik al gehoord van sugarmiss, weet er nu alles van, haha
ik had dus net een paardje op het oog met impressive bloed, maar ben nu dus gewaarschuwd, godzijdank, hihi

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:50

SuperRoos schreef:
ik had dus net een paardje op het oog met impressive bloed, maar ben nu dus gewaarschuwd, godzijdank, hihi


Het kan best zijn dat het paard de ziekte van zijn vader NIET heeft geerfd.
Dat kom je alleen te weten als je gaat testen.
Als het paard je voor de rest wat lijkt, zou ik die 45 Euro voor de HYPP test er nog tegenaan gooien.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:00

Maar er dan wel zelf bij zijn als ze bloed c.q. haren trekken voor onderzoek. Cool

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 08:21

Sugarmiss schreef:
Maar er dan wel zelf bij zijn als ze bloed c.q. haren trekken voor onderzoek. Cool


Beste is gewoon zelf wat haren trekken.
Bloed gaat een beetje een probleem worden.
Maar zelfs als je er bij bent kan het later alsnog omgewisseld worden...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:36

Cassidy schreef:
Maar zelfs als je er bij bent kan het later alsnog omgewisseld worden...

Als je de DA bloed laat trekken gaat het direkt in een genummerd buisje met hem mee.

Er worden zelden fouten in een laboratorium gemaakt, men is zich veel te bewust van de gevolgen. Alhoewel je nooit iets 100% kunt uitsluiten natuurlijk.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 11:47

die eigenaar van die quarter met impressive bloed gaat hem laten testen als ze terug is van vakantie, ben benieud, maarja weet ook niet of ik het kan vertrouwen, ik zie wel, en anders laat ik de test zelf ook een keer doen.

flashy
Berichten: 59
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 19:56

Volgens mij zijn quarters ook gevoeliger voor eiwit dan de doorsnee KWPN er bijv. Is op zich geen probleem, maar moet je wel rekening mee houden bij het voeren> bevangenheid zit in een klein hoekje !

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 21:36

ik heb ervaring met bevangenheid, ben daarom altijd voorzxichtig, wij voeren zelf meergranen voer, met volgesn mij bijna geen eiwitgehalte,
en op de wei is het natuurlijk altijd opletten.
thanx in ieder geval want wist niet of quarters daar wat gevoeliger voor waren.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:34

Cassidy"]
[quote="SuperRoos schreef:
ik had dus net een paardje op het oog met impressive bloed, maar ben nu dus gewaarschuwd, godzijdank, hihi


Het kan best zijn dat het paard de ziekte van zijn vader NIET heeft geerfd.
Dat kom je alleen te weten als je gaat testen.
Als het paard je voor de rest wat lijkt, zou ik die 45 Euro voor de HYPP test er nog tegenaan gooien.
[/quote]
Als de test positief is betaalt de eigenaar en is de test negatief (dus gunstig Haha! ) dan betaalt de koper. Dit is meestal de regel OK dan!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 13:24

dat had ik zelf ook al bedacht, maar vind het zonde om eerst dat beest uit te proberen, stel dat het dan klikt en ik wil hem hebben en hij heeft HYPP, dan ben ik eraan gehecht, en dan heeft ie die ziekte, ga dus alleen bij dat paardje kijken, als ik echt denk dat het hem misschien echt is, ga eerst bij een andere kijken,even afwachten wat dat dus wordt.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 15:01

SuperRoos schreef:
dat had ik zelf ook al bedacht, maar vind het zonde om eerst dat beest uit te proberen, stel dat het dan klikt en ik wil hem hebben en hij heeft HYPP, dan ben ik eraan gehecht, en dan heeft ie die ziekte, ga dus alleen bij dat paardje kijken, als ik echt denk dat het hem misschien echt is, ga eerst bij een andere kijken,even afwachten wat dat dus wordt.

De testresulaten heb je binnen 14 dagen. Ik zou hem lekker bij de eigenaar laten en afwachten wat de uitslag is. Dan pas meenemen en lekker aan gaan hechten Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 15:04

Ga met Vera mee. Straks laat je een paard staan dat misschien wel het ideale paardje voor je was geweest. Eerst testen, dan meenemen.
En als je het paardje niet ligt, dan weet de verkoper of het paard HYPP heeft of niet voor een volgende koper. Het enige probleem is dan wel dat hij het dient aan te geven bij een volgende koper in het geval dat het paard positief is ...en dan kon hij wel eens heel moeilijk van het paard afkomen....Lips are sealed

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-03 09:42

ja, jullie hebben gelijk, volgens mij wist die vrouw het echt niet, en schrok ze best wel, maarja via mail weet je het nooit, ook niet wie er achter de computer zit,
zat zelf eerst te denken dat het misschien de reden was dat hij verkocht zou worden, dus ben benieuwd of ik nog wat van die mensen hoor,
ze wonen best een eindje weg ook, dus ga echt alleen kijken als die HYPP N/N heeft
thanx voor de reacties