Round-pen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 21:29

Yep, ik doe het zeer regelmatig. Heb ik ook meer kaas van gegeten als van rijden. Wat voor tips wil je hebben?



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 13:18

Ben nog steeds benieuwd wat Little Sun voor tips zoekt?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 15:58

Ik gebruik het werken in de roundpenn sowieso voor het verkrijgen van (nog) meer stemcontrole. Maar ook walk-jog-trot-lope hoeft niet saai te zijn. Bouw tempowisselingen in, links- en rechtsomkeert. Hou je diertje bezig, maar zorg ook eens voor rust. Laat je paard eens gewoon vijf minuten met rust, als hij een oefening gedaan heeft. Draai een peuk, en rook 'm es rustig op. Heeft je paard een favoriet hoekje waar hij steeds gaat staan, neem dan z'n plek eens in (dominantiespelletje).
Verfijn je manier van communiceren met je paard. Ik heb geen stem nodig om 'm van gangen of richting te laten veranderen, want ik heb oa handgebaren aangeleerd.
Of wel eens apporteren geprobeerd? Moet je eens aan Banish vragen, haar paard apporteert pionnetjes!

Maar in de roundpenn kun je nog veel meer dan rondjes laten lopen. Denk eens aan de Seven Games van Parelli, of T-touch.
Kan je paard al blijven staan en komen op commando? Hartstikke handig, en leuk om te leren!

Of heb je wel eens geoefend met een stuk touw om z'n voorbeen, z'n been naar voren (naar je toe trekken) en zo een paar minuten laten staan? Klinkt als een ontzettend stompzinnige oefening, maar als je paard een keer met z'n poot in een draad komt te zitten, zul je heel blij zijn dat 'ie geleerd heeft om rustig te wachten tot jij hem eruit haalt!

Misschien is het boek "Het paard als partner" van Elma Middel en Marike Coverdale een idee voor je? Het bevat zes visies op Natural Horsemanship, te weten van Monty Roberts, Pat Parelli, Klaus Hempfling, Linda Tellington-Jones, Sally Swift en Emiel Voest.

Je hoeft niet alles te doen en geloven wat er in die theorieen beschreven staat, maar pik er gewoon uit wat voor jou en je paardje leuk, handig en leerzaam is!

Veel succes en plezier in je roundpenn!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Karintich en 13 bezoekers