In praktijk: dressuur met amerikaantje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

In praktijk: dressuur met amerikaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 11:48

Zijn er eigenlijk mensen onder jullie die dus daadwerkelijk met een amerikaan (paint qh, appie) dressuurwedstrijden rijden? Ik doe dat dus ook met pride en het is zelfs mogelijk om een ROM in de dressuur te verdienen, wat mij zeer leuk lijkt (tja, ook al is het een ruin Haha! ) Maar het lijkt mij sterk dat ik de enige ben in nederland/belgie Verward

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:51

Hoe worden de wedstrijdenpunten die je verdient (L,M,Z) dan omgezet naar Appalossapunten Verward , want dit zijn toch geen officeel georganiseerde Appie-wedstrijden waar je aan deelneemt.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 11:56

Het is wel wat omslachtig maar het is wel wat te doen. Ik moet dan de deelnemerslijsten verzamelen en kunnen aantonen dat ik van de .... ruiters nummer .... ben geworden en aan de hand daarvan wordt bepaald hoeveel punten je krijgt toegekend. Overigens is de DER bv ook erkend door de ApHC dus ook daarin zou ik ooit punten kunnen halen, maar dit geldt pas voor een hogere klasse.

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:00

Is de Appie-club de enigste die dit zo doet?? Ik heb er bij de Quarters nog nooit iets over gehoord nl.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:00

Mijn vriendin heeft tot de M gereden met haar quarterhorse. Daarna is ze gestopt. dit omdat uitgestrekte draf zoals een dressuurjury die wil zien er niet echt inzat bij haar quarterhorse. Bovendien hadden we sterk de indruk dat sliding ijzers een discriminerende factor waren bij de puntentoebedeling.

Ben benieuwd of die discriminatie voor mij ook gaat gelden. Ik ga mijn dressuur-kwpn-ertje op slidingijzers zetten binnenkort. Zullen ze wel helemaal raar vinden Haha!
Laatst bijgewerkt door Anya op 25-08-03 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:02

Misschien dat die zelfde slidingijzers wel de oorzaak waren van het niet kunnen(durven) strekken. Niet zelden lopen dressuurpaarden met kalkoenen in hun ijzers om glijden te voorkomen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 12:03

Grappig, heeft ze ook nog rom punten verzameld? SM ik heb geen idee of de andere rassen dit ook doen. Toevallig zat ik een keer te lezen in het regelboek en kwam ik o.a. dit tegen. Er is ook nog een award programma voor mensen die niet een eigen appie hebben maar wel op een appie van een ander rijden etc. Dan telt geloof ik weer het aatal uur dat je in het zadel zit etc.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:05

Sugarmiss schreef:
Misschien dat die zelfde slidingijzers wel de oorzaak waren van het niet kunnen(durven) strekken. Niet zelden lopen dressuurpaarden met kalkoenen in hun ijzers om glijden te voorkomen.


Das alleen op gras volgens mij dat uitglijden. Maar dit paard kan gewoon minder op dat gebied. B'elanna kan netjes stoppen, maar zal ook nooit zo'n mooie stop kunnen produceren als Joey. Terwijl haar uitgestrekte draf weer prachtig is. Ze kan gewoon veel meer uit de schouder komen en heeft dat dressuurveertje in haar draf.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 12:08

Maar 'vroeger' met mijn fjord kon ik toch wel een 6je bij elkaar sprokkelen door dan juist weer mooi te vertrekken en op te vangen etc. Gewoon wat compenseren, net zoals voor jouw de stop. Als je de rest prima rijdt dan kan je ook mooi compenseren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:19

cornelie schreef:
Maar 'vroeger' met mijn fjord kon ik toch wel een 6je bij elkaar sprokkelen door dan juist weer mooi te vertrekken en op te vangen etc. Gewoon wat compenseren, net zoals voor jouw de stop. Als je de rest prima rijdt dan kan je ook mooi compenseren.


Jaha... ben ook heel benieuwd hoe het gaat. Ik vind juist reining zo leuk!
Met B'elanna moet ik het echt niet hebben van de superstops of de zeer actieve rolbacks. Ik moet het hebben van de perfecte circel en de perfecte wissel. Die quarters rij ik er met mijn (natuurlijk wel geweldige paard ) nooit uit op de punten waar quarters nu eenmaal goed in zijn.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 13:35

Hihi, straks wordt het nog een omgekeerde freestyle als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:36

hahaha we kunnen ook halverwege ruilen van optoming... Is helemaal raar!

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:15

ik heb een keer ee ondelinge dressuurwedstrijd gereden op matti...gewoon in de B gestart, we werden 3e..hihi..nou is mijn quarter ook niet zo'n brede, maar ik vind het toch netjes..met lichtrijden moet je je wel meer opdrukken uit het zadel..

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:17

Matti90 schreef:
..met lichtrijden moet je je wel meer opdrukken uit het zadel..

Waarom zou je dat doen Verward Je moet je door het paard laten opgooien en die beweging nog onderdrukken ook, dus hoe minder hoe beter zou ik denken.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:21

o zo..ja zo bedoel ik het niet helemaal..het paard loopt van zichzelf heel vlak en om zeg maar te gaan staan..is het moeilijker dan bij kwpn of zo..een dressuurpaard..waar bij je vanzelf meer omhoog gegooid wordt..dus doorzitten is veel fijner bij een quarter..lichtrijden is zelfs moeilijker..en bij de meeste dressuurpaarden is het andersom

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:31

Ik zit liever door op mijn dressuurmiepje hoor. Heeft eerder te maken met soepelheid in de rug of dat lekker zit.

Hooguit sommige tuigers... Die kunnen inderdaad hoog opgooien en wat minder makkelijk doorzitten.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:33

Ja dat is zo..het ene paard niet het andere paard wel..de kwpn die ik ook wel eens rijd is niet te vergelijken met de quarter..en daar is lichrijden weer veel makkelijk...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 15:49

Voorlopig vind ik lichtrijden nog makkelijker, of het nu mijn westernzadel of mijn dressuurzadel is. Pas als hij lekker los en soepel is is het prettig om door te zitten maar als ik dat eerder doe dan zitten we elkaar danig in de weg.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:52

Sugarmiss schreef:
Is de Appie-club de enigste die dit zo doet?? Ik heb er bij de Quarters nog nooit iets over gehoord nl.


De Paints hebben ook zo'n progamma, PAC heet het, je kan dan ook, als ze de wedstrijd organisatie goed keuren, zeg maar met alle WRAN wedstrijden punten verdienen. Maar ook met Dressuur, Springen, mennen endurance enz enz.

Kijk hier maar: http://www.apha.com/pac/index.html

Alles wat je ermee verdient aan punten komt ook op de officiele Performance Record van je paard... (dit was de edit)

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:11

Ik denk dat heel weinig mensen dit weten, anders zou er vast wel meer gebruik van gemaakt worden (om puntjes te 'sprokkelen' Lachen )

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 16:21

Ja, het is inderdaad wel jammer dat mensen het niet weten, al krijg je als je lid bent van de APHA wel regelmatig bericht over zulke dingen en staat er regelmatig wat over in in de Journal. Ze hebben ook aan het eind van het jaar "High Points" waar alle paarden in de Journal vermeld worden die veel Pac punten hebben verdient, per categorie.

Vooral met je breedingstock Paint is het leuk, omdat je dan overal aan mee kan doen en overal officiele punten in kan verdienen.