[WN] Paar veulenvraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

[WN] Paar veulenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 20:00

Ga ik weer...
Ik heb een paar vragen over (Quarter)veulens

*Hoe duur is de registratie van een veulen in het AQHA stamboek?
*Aan wat voor bedrag moet ik ongeveer denken voor een klinische keuring van een veulen?
*Is het mogelijk een veulen van enkele maanden oud in de winter onder een deken te zetten? En is het verstandig? (met oog op bijvoorbeeld halter.. worden halterveulens onder een deken gehouden of laat men de vacht van het veulen natuurlijk groeien?)

Alvast bedankt!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:08

gera schreef:
Hoe duur is de registratie van een veulen in het AQHA stamboek?

$40/45 ben je meteen een jaar lid.

Citaat:
*Aan wat voor bedrag moet ik ongeveer denken voor een klinische keuring van een veulen?

Gokje, Euro 100
Citaat:
*Is het mogelijk een veulen van enkele maanden oud in de winter onder een deken te zetten

Is mogelijk, wordt meer gedaan, maar als je wilt dat ze kort in het haar blijven, dan moet je er nu 's avonds al mee beginnen Lachen
Citaat:
En is het verstandig?

Tja, zolang ze er niet in verstrikt raken kan het geen kwaad, je maakt er alleen een 'kasplantje' van.

Citaat:
met oog op bijvoorbeeld halter.. worden halterveulens onder een deken gehouden of laat men de vacht van het veulen natuurlijk groeien?)

Bij de grote proffesionele stallen staan alle paarden altijd onder dekens, sleazy's etc. Ook aan het opgroeien van veulens is dan weinig natuurlijks meer. Altijd op stal, niet bij soortgenoten en 3x per dag een 10 minuten achter een squad aanlopen.
Dit soort praktijken komen hier niet (veel) voor denk ik.

Ik denk (hoop eigenlijk) dat een jury door een beetje vacht heen kan kijken bij het beoordelen van een paard.

Overigens is het natuurlijk leuk dat veulenhalteren, maar punten krijg je er niet voor hoor Lachen

Persoonlijk laat ik ze liever baby zijn Lachen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 20:11

Dat valt dus mee, die registratie. Het veulen wat ik op het oog heb is nog niet geregistreerd voor zover ik weet. Heeft dat consequenties voor mij?

Ach ja, ik wist niet of je veulen bij halter onder een deken moest hebben gestaan, maar als dat niet hoeft dan laat ik die dikke vacht ook maar lekker komen. Wel zo natuurlijk en het is ook wel een beetje raar, denk ik, een veulen met deken (en evt. sleazy) Haha!

Oh en jij hoeft me niet te bedanken hoor! Knipoog

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:13

gera schreef:
Ga ik weer...
Ik heb een paar vragen over (Quarter)veulens

*Hoe duur is de registratie van een veulen in het AQHA stamboek?
*Aan wat voor bedrag moet ik ongeveer denken voor een klinische keuring van een veulen?
*Is het mogelijk een veulen van enkele maanden oud in de winter onder een deken te zetten? En is het verstandig? (met oog op bijvoorbeeld halter.. worden halterveulens onder een deken gehouden of laat men de vacht van het veulen natuurlijk groeien?)

Alvast bedankt!


AQHA overschrijven, ben je al lid van de AQHA?? Op hun site kun je alles vinden en de kosten e.d. ook, volgens mij, www.aqha.com
Klinisch keuren van een veulen lijkt me niet echt nodig, wel even luisteren van hart en longen en inspectie van het geheel, maar buigproeven e.d. raad ik je af en lijkt me absoluut niet nodig.
ALs je wilt halteren in maart/ april/ mei, kun je je veulen in het vroege voorjaar onder het deken gaan zetten, maar maak er geen 'barn- baby' van, zoals de grote haltermensen in de usa. Een beetje jury kijkt echt wel door een veulenvacht heen.......tenzij je naar daadwerkelijke grote wedstrijden wilt waar veel deelname te verwachten is.........maar dan nog, *LOL* .

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:16

gera schreef:
Dat valt dus mee, die registratie. Het veulen wat ik op het oog heb is nog niet geregistreerd voor zover ik weet. Heeft dat consequenties voor mij?;)

Als alle benodigde papieren aanwezig zijn., voorzien van de benodigde handtekeningen en dekbewijs, hoeft het geen probleem te zijn, maar kopen met papier en transfer is wel prettiger. Want dan weet je zeker dat je goed zit.

Citaat:
Oh en jij hoeft me niet te bedanken hoor!

Haha! Was vergeten een stukje tekst weg te halen, is nu gebeurd.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 20:18

FlyingHigh"]
AQHA overschrijven, ben je al lid van de AQHA??
[/quote]

Nee, ik ben nog niet lid. Is dat een bezwaar? Scheve mond

[quote="FlyingHigh"]
Klinisch keuren van een veulen lijkt me niet echt nodig, wel even luisteren van hart en longen en inspectie van het geheel, maar buigproeven e.d. raad ik je af en lijkt me absoluut niet nodig.
[/quote]

Nee, buigproeven zijn absoluut overbodig. Medische keuring is misschien gewoon het verstandigste. Dat moet in ieder geval voor de verzekering

[quote="FlyingHigh schreef:
.....tenzij je naar daadwerkelijke grote wedstrijden wilt waar veel deelname te verwachten is.........maar dan nog, *LOL* .


Dat ben ik ook niet van plan. Maar ik zou wel eens een keer willen halteren, alleen maar om te kijken hoe het jonge beestje met spanning en publiek omgaat.

Maar ja, het paardje moet nog komen he? Ik moet wel zeggen dat mijn moeder gisteren al over 'een staatje maken', verzekering, keuring en opfok begon. Wat erg positief is, lijkt me *LOL*

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:20

gera"]
[quote="FlyingHigh schreef:
AQHA overschrijven, ben je al lid van de AQHA??
Nee, ik ben nog niet lid. Is dat een bezwaar? Scheve mond
:))
[/quote]
Nee, je wordt dan automatisch lid als je je veulen registreerd..........hihihiii, ik zal de prijzen even opzoeken voor je, je leest het zo van me!!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:27


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 10:49

Ojee, moet ik Digger nu al onder een deken gaan zetten Bloos!
Als we in oktober gaan halteren???

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:25

Nu de nachten alweer onder de 15 graden komen gaan ze al weer een 'ondervacht' kweken, door nu een deken erop te doen ('s nachts) stel je die groei wat uit en de haren gaan er mooi plat van liggen.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 12:45

vera schreef:
Ojee, moet ik Digger nu al onder een deken gaan zetten Bloos!
Als we in oktober gaan halteren???


Als ie snachts buitenstaat...........ja, zet 'm maar snachts onder deken, als de temp onder de 10/15 graden gaat komen of als het barreslecht weer gaat worden ook overdag!!! *LOL* *LOL* ..........hij is geen veulen meer he!!!! Hij moet toch wat meer aan het werk deze winter, zodat ie volgend jaar licht onder het zadel kan, Tong uitsteken ...............