artikeltje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

artikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 15:43

ja, je komt zo eens wat tegen als je aan het surfen bent:
http://www.horsemanpro.com/articles2/reining.htm
Wat zijn de meningen hierover?
De rest van de site is overigens ook interessant leesvoer. De schrijver weet werkelijk overal iets voor te vinden om tegenaan te schoppen Haha!

poppie
Berichten: 48
Geregistreerd: 05-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:17

ik vind het een éénzijdig stuk.de voorbeelden die ze geeft tonen inderdaad waanzin aan. een man die een dozijn laat trainen als twee jarige en dan vervolgens kapot rijdt. ik vind dat ook waanzin maar dat wil niet zeggen dat reining mishandeling van je paard is. je moet nadenken als je je paard traint. hij moet zijn spieren ontwikkelen en versterken. daar heb je de tijd voor nodig. en als jij wilt dat je paardje een score van 73 of hoger haalt zul je een hele goede (dressuurmatige) basis moeten aanleggen. helaas zie je bij wedstrijden te vaak mensen die te haastig zijn met het showen van hun paard. wat hij thuis niet kan kan hij ook niet op de wedstrijd. bovendien is het in een stop trekken van je paard inderdaad onverantwoordelijk en slecht voor je paard.

maar dat reining niets natuurlijks heeft en dat het total nutteloos is ben ik niet met de schrijfster eens. ik heb paarden gezien die vanzichzelf op jonge leeftijd stops maken en rolbacks uit speelsheid of lol. een paard dat ergens voor wegvlucht in het wild maakt ook peilsnelle draaien e.d.

bovendien heb ik met mijn eigen ogen gezien dat een jaarling draver met een groepje aan het spelen was, uit zichzelf begon te spinnen (en vervolgens op zijn kont glee en bokkend wegspurte Haha! )

ik ben het ermee eens dat er binnen de reining dingen gebeuren die misselijkmakend zijn, maar laten we daarom niet de hele reining als dierenmishandeling afdoen Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:19

Iemand met een erg uitgesproken en vooral gekleurde mening. Hoewel ik hem in een aantal zaken geen ongelijk kan geven.
Maar het paard wordt wel vaker ondergeschikt gemaakt in het belang van de 'sport' en de bijbehorende prestaties, niet alleen bij Western.
Geld c.q. eer staan vaak niet op één lijn met gezond verstand en principes.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:47

tja, als je het zo bekijkt is elke vorm van paardensport waarschijnlijk heel onnatuurlijk.
Ik ben nog niet zo lang met westernrijden bezig maar heb inmiddels al wel het een en ander gezien. Ook wat mindere zaken dan bedoel ik het ruk en plukwerk dat sommige ruiters kennelijk moeten gebruiken.
Maar hiervoor heb ik gemend, kijk maar eens naar sommige vierspanwedstrijden, daar gebeurd toch hetzelfde, kijk eens naar de military, en ook bij de gewone dressuur en springwedstrijden zie je best vaak dingen die niet door de beugel kunnen.
Ik ben nog bezig met een beeld te vormen van de westernwereld en alle verschillende manieren van rijden daarin. Ik denk dat mijn voorkeur toch uiteindelijk uitgaat naar pleasure en trail, dat lijkt me voor het paard het meest vriendelijk.
Nu heb ik het trouwens alleen over de wedstrijden die ik heb gezien. Hoe de training daarvoor precies verloopt weet ik niet, maar het lijkt me niet dat hier veel geweld aan te pas hoeft te komen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:15

juval schreef:
Hoe de training daarvoor precies verloopt weet ik niet, maar het lijkt me niet dat hier veel geweld aan te pas hoeft te komen.

Hoeft niet, maar helaas gebeurt het wel.

Over het artikel: ik ben het er wel mee eens dat échte (wedstrijd)reiners een nogal eenzijdig trainingsprogramma wordt voorgeschoteld. Dat lijkt me lichamelijk, maar ook geestelijk nogal belastend. Dat eerste blijkt wel uit het feit dat veel reiners hun cariere vroegtijdig beeindigen vanwege een blessure. Dat tweede wordt ook wel "showsmart" genoemd. Overigens zou een eenzijdige training voor bv pleasure volgens mij net zo geestdodend zijn, maar toch zie je vaak dat mensen die pleasure rijden ook andere disciplines rijden, zoals trail of horsemanship.

Overigens zie ik niet in waarom een reiner bijvoorbeeld niet een trailparcourstje zou kunnen doen. Is dit desinteresse van de ruiter of is men bang dat het paard daardoor minder "reinbaar" wordt?

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:22

Citaat:
Dat tweede wordt ook wel "showsmart" genoemd.

Overigens zie ik niet in waarom een reiner bijvoorbeeld niet een trailparcourstje zou kunnen doen. Is dit desinteresse van de ruiter of is men bang dat het paard daardoor minder "reinbaar" wordt?


Ik heb het al eerder gezegd en daar blijf ik bij:

"Een paard wordt showsmart omdat de ruiter NIET smart showt"

Desinteresse m.b.t. trail ....... neuhhhhh, ik vind het heel gaaf om een heel moeilijk trailparcours te zien zoals op het EK en dat de ruiters dit parcours 'ogenschijnlijk' heel eenvoudig doorlopen. Dat vind ik heel knap. Persoonlijk vind ik trail om te doen helemaal niets aan.........
Zal meer een kwestie van smaak zijn. Of een reiner ervan lijdt om te trailen?? Ik denk het niet......... Heb het met Flash geprobeerd, ik weet nu ook dat trail niet z'n sterkste punt is............ Z'n pleasure is beter........

Groetjes, Gisela

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:42

Ach ja gekken heb je overal en ook mensen die er een sport van maken alles zo veel mogelijk in een duister licht te plaatsen.

Ik heb het artikel vlugjes door gelezen en meteen wordt je duidelijk dat de Reining sport een ietsje te hoog gegrepen is voor deze schrijver. De frustratie druipt er af.

Waarschijnlijk in mislukte ruiter in welke tak van paardensport (zo niet sport in het algemeen) dan ook, die een uitlaatklep moet hebben.

Kritiek die onderbouwd is oke, maar liever geen links meer naar dit soort onzin. Je gaat toch weer kijken en zijn "bekeken" tellertje loopt op, dadelijk denkt die malloot nog dat mensen hem geloven Verward

poppie
Berichten: 48
Geregistreerd: 05-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:16

Citaat:
Over het artikel: ik ben het er wel mee eens dat échte (wedstrijd)reiners een nogal eenzijdig trainingsprogramma wordt voorgeschoteld.


ik ben van mening dat dat helemaal niet nodig is. ook reining wedstrijdpaarden hebben behoefte aan afwisseling net zo goed als dressuurpaarden, springpaarden enz. ik ben van mening dat in het trainingsprogramma van een reining ruiter het paard in zijn geheel getrained moet worden, dus niet eenzijdig op reining, maar ook de basis moet worden meegenomen. Hierdoor wordt een paard over zijn hele lijf soepel en buigzaam en "fijn te rijden" Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig een wisselend programma hoort toch daarbij Verward

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 17:38

Oei. Dit doet pijn (vooral bij de "Reiners" onder ons) Boos! . Naast het feit dat de schrijver geen blad voor de mond neemt, zie je er (als je er gevoelig voor bent) een brok negatieve schrift in zitten Scheve mond .

Maar laten we de feiten eens op een rijtje zetten:

- Sliding plates.
Tja, de schrijver heeft hier in meerdere opzichten gelijk. Ik heb vele Reining wedstrijden gezien, waar de paarden verre van comfortabel op de cirkel gingen. Sterker : vele glijden van hort naar haar en lopen inderdaad op eieren. Bedenk, dat vallen voor een paard, gezien zijn plaats in de natuur, gelijk is aan sterven. Helaas 1 : 0 voor de schrijver.
En de stelling van de schrijver, dat diegenen die dit glijden niet zien, geen notie hebben van paarden, is hard, maar voor mij wel waar (2 : 0).

- Spin.
Ook hier kan ik, ondanks de negatieve opmaak, geen onwaarheden ontdekken. Belachelijk, hoe het paard om/op één been draait en daarbij gewoon zijn gewrichten overbelast. Leuk voor een keer, maar zeker niet goed voor het dier. (3 : 0).

- Roper versus Reiner.
Wel eens gezien, die enorme interactie tussen ruiter en paard? Laatst, zei de wereldrecordhouder in Calf-Roping (4,8 sec. ?!?!?) voor de grap, dat ie het wereldrecord ook wel had gezet, als ie zonder teugels had gereden. Op de uitdaging die daarop volgde, kon ie niet heen EN... hij reed het geheel nu zonder teugels in ...5,3 sec.). Dat is Horsemanship denk ik dan. Ik zie eerlijk gezegd ook niet wat Reining met “working with cattle” (toch de oorsprong van het westernrijden) te doen heeft (4 : 0).

- Verslijten van paarden.
Tja. Ik heb het zelf ook al eens geschreven. Ik zie ze zelden lang lopen, die jonge Reining kampioenen. En hoewel er zeker uitzonderingen zijn, is de uitval enorm. Laten we geld (inkomsten uit paardensport) en dierenliefde niet met elkaar verwisselen. Deze paarden gaan 3 a 4 jaar mee, om vervolgens “te eindigen” als cash generator (hetzij als dekhengst, hetzij als fokmerrie). Helaas = 5 : 0.

- Horsemanship.
De schrijver stelt dat Horsemanship iets heel anders is dan het zijn van de kampioen Reining (of wat dan ook). Ervaar ik de rest van zijn artikel als “negatief” geschreven, hier kan ik het eigenlijk alleen maar met hem eens zijn = 6 : 0.

Tip: lees eens de boeken van Mark Rashid, krijg je een andere kijk op dit soort dingen.... OK dan!

MVG Louis

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:04

Gisela"]
"Een paard wordt showsmart omdat de ruiter NIET smart showt"
[/quote]
Inderdaad! De ruiter is dan dus niet "smart" genoeg te werk gegaan in zijn/haar training Haha! .

[quote="Poppie schreef:
ik ben van mening dat dat helemaal niet nodig is. ook reining wedstrijdpaarden hebben behoefte aan afwisseling net zo goed als dressuurpaarden, springpaarden enz.

Die benadering zou mi wel wat "smarter" zijn ... overigens zie je dat ook wel steeds vaker. Alleen heb ik zo vaak gehoord "Ja maar, ik ga geen TRAIL doen. Mijn paard is een reiner". Kan wel zijn, maar boven alles is het nog steeds een paard. Misschien vindt hij het zelfs wel leuk. En zo niet (zoals Flash), dan verzin je lekker wat anders Haha! . Een buitenrit of zo Cool .

Louis: de boeken van Mark Rashid zijn idd OK dan! . Zelfs de manier waarop deze geschreven zijn sluit aan bij de ideeën die hij aanhangt.