Nogmaals krachtvoer , BHT / BHA , voertip ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Nogmaals krachtvoer , BHT / BHA , voertip ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-03 18:50

Naar aanleiding van het topic over de Soul-Mate , waarin verwezen wordt naar het topic van maart dit jaar : [WN] soort krachtvoer,vervolg vorig topic(lang verhaal)

Ik quote een post van Francis :

Citaat:
Hier iets wat ik van een kattenvoer site heb geplukt.... Ik heb er heel wat jaartjes geleden zelf een stukje over geschreven in het 'bobtailboekje', maar hoe het precies zat weet ik echt niet meer. Wél weet ik dat ik toen heel bewust gezocht heb naar hondenvoer waar het niet in zat, dus belangrijk genoeg om het nu ook in m'n paardenvoer te vermijden.
En Jos, dat er geen percentage op staat, betekend niet dat het er niet in zit. Voor dit soort middelen hoeven geen percentages genoemd te worden omdat het een 'hulpstof' betreft. Het feit dat het er op staat, betekend dat het er ook in zit. Vaak staat het er niet eens op, maar staat er bijv. een E-nummer of de zin 'bevat EG toegestane antioxidanten'. In veel landen zijn BHA én BHT inmiddels verboden, in Nederland nog niet. (Ben niet zeker van BHA, maar BHT mag in ieder geval nog wel.)

Hier dus wat er op die kattenvoersite stond:
BHT(E321),BHA(E320) en Ethoxiquine
Dikwijls worden alleen de E-nummers aangegeven of de onschuldige vermelding: EG toegestane bijproducten op de verpakking. Vaak wordt ook vermeld:zonder conserveringsmiddelen. In de tekst staat dan: Met antioxidanten-EG –bijproducten Weinig mensen weten , dat er dan toch BHT en BHA in het voer zitten. in sommige Europese landen zijn deze stoffen verboden. Aangenomen wordt dat BHT en BHA kankerverwekkende stoffen bevatten. In dierproeven traden veranderingen op in het immuunsysteem en de lever.Beide stoffen worden in het vetweefsel opgeslagen, kunnen de ongeboren kittens/puppies bereiken en staan bekend als veroorzakers van allergieën.
Ethoxiquine veroorzaakt krampen, depressies, huidirritaties en leveraandoeningen. In levensmiddelen is Ethoxiquine niet toegestaan, daar er een giftige werking van uit gaat bij inhaleren, consumeren en huidcontact. Het verzamelt zich in het vetweefsel van de lever. Ethoxiquine is noch altijd een vaak gebruikt antioxidant voor dierlijke vetten.



Dat las ik dus gisteren zo allemaal door.

Vandaag dus eens kijken op mijn nog op voorraad staande zak Havens Basisbrok , en daar staat op dat deze stoffen er BEIDEN inzitten !

E 310 , E 320 , E 321 staat vermeld bij de ingredienten op de zak....
is dit dus foute boel Verward

Ik ben toch weer aan het rondkijken voor een fijn voertje voor Rena ,
ik heb het idee dat het beter kan dan nu. Nu krijgt ze dus de Havens Basisbrok en voor het lekker erbij de Subli Kruidenmuesli. De laatste vind ze lekker , de eerste is ze niet echt heel enthousiast over.

Ze doet het hier op zich wel prima op , wordt niet nog heter dan ze van zichzelf al is , wat ze bij andere voertjes wel heeft , maar toch energie.

Ik kan er tenminste ook wat van VOEREN , niet dat gedoe met maar een handje , maar gewoon een kwart kilo of meer van elk , naar gelang de omstandigheden. Dat vind ik ook wel belangrijk , dat ze echt iets te ETEN heeft.

Verder zoek ik nog tips qua voer voor die pony , ze staat dus elke dag op de wei , in de winter van een een uur of acht 's ochtends tot een uur of 5 's avonds.

Flinke wei in een klein kuddetje van 5 dames.

We gaan grofweg om de dag een ritje maken , uiteenlopend van een flinke strandrit of andere lange rit , tot een rondje zonder zadel in stap met een paar drafjes. Ze moet dus niet te heet worden als ze eens weinig doet als dat zo uitkomt , maar wel genoeg energie om dus ook die kilometer-vretende sportieve ritten lekker te kunnen lopen zonder dat ze zich helemaal leegmaakt.

Ik wil dus eigenlijk 2 soorten erg smakelijk voer , de ene wat lichter voor de sukkeldagen , en de ander wat pittiger voor de echte werk-dagen.

Dat ik de verhoudingen daarvan wat af kan wisselen al naar gelang het werk en de andere omstandigheden. Dat ik haar wel elke dag iets van een kilootje voer kan geven. Op sukkeldagen dan bvb. maar een handje van die kilo het wat pittigere voer , rest simpel voer.
Licht werken - een kwart pittig voer , normale lekker enthousiaste rit - half om half ...... zoiets Lachen

Ik ga ook eens kijken naar dat Equisanum waar ik hier zoveel enthousiasme over hoor , maar als iemand spontaan een idee heeft wat een fijn voer voor Rena (en mij Haha! ) zou kunnen zijn ? Lachen

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 00:43

pmarena"]
E 310 , E 320 , E 321 staat vermeld bij de ingredienten op de zak....
is dit dus foute boel Verward
[/quote]

tja... dat durf ik zo ook niet te zeggen... maar ik weet wel dat het in ons ''voedsel'' ook voorkomt Haha! en vallen idd onder ''toegestane stoffen/kleurstoffen''.
Bij o.a. mensen met allergie, maar ook bij kinderen moeten daarom
bepaalde produkten worden vermeden Scheve mond
Mensen kun en mag je, m.i. niet met paarden vergelijken..

Dit is voor mij dus een reden geweest, waarom ik perse voer wilde hebben, waarvan het echt ''puur natuur'' is.
En met mensen die dan meer als 75 (!!!) jaar hierin ervaring hebben, heb ik daar toch wel vertrouwen in.

neem anders eens een kijkje op hun site;
http://www.equisanum.nl/bedrijfsprofiel.htm

[quote="pmarena"]
Ik wil dus eigenlijk 2 soorten erg smakelijk voer , de ene wat lichter voor de sukkeldagen , en de ander wat pittiger voor de echte werk-dagen.
[/quote]

Wij voeren zelf eigenlijk altijd Equisanum ''Arabian'' (muesli zonder haver), en ik rij ook zo'n beetje om de dag, als ik dan gereden heb & harder getraind, krijgt ze v. mij als ''extra'' een 1/2 schep slobber (ook v. Equisanum of van Hartog). Knappen ze lekker van op, is licht verteerbaar na hard werk, enneh.. alles wordt smakelijk opgegeten Vingers aflikken

[quote="pmarena schreef:
Ik ga ook eens kijken naar dat Equisanum waar ik hier zoveel enthousiasme over hoor , maar als iemand spontaan een idee heeft wat een fijn voer voor Rena (en mij Haha! ) zou kunnen zijn ? Lachen


voor mij (de paarden dan Schijnheilig ) niks anders meer, onze stal bestaat nu zo'n 7 jr. en ik ben hier nog geen paarden/pony ras tegengekomen wat het er niet goed op deed of bijv. die het niet at...
echt super Knipoog

succes!

groetjes

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 01:10

Ik heb een paar uur geleden het voedingsadvies-lijstje ingevuld , met een lang zeur-verhaal ala hierboven , ben benieuwd wat ze zeggen Lachen

Vraag me ook af of het hier in de buurt te krijgen is Verward

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 01:21

pmarena schreef:
Ik heb een paar uur geleden het voedingsadvies-lijstje ingevuld , met een lang zeur-verhaal ala hierboven , ben benieuwd wat ze zeggen Lachen

Vraag me ook af of het hier in de buurt te krijgen is Verward


het lastige is, dat het niet verkrijgbaar is bij de voerleveranciers..
het moet dus aan huis worden bezorgd, het is dan de vraag of je voldoende kunt afnemen... of dat je het anders via iemand anders kunt kopen.

enneh...schrik niet, wat je als antwoord krijgt omtrent het bijvoeren v. ''voerstro'' ... Scheve mond ik geloof dat ze toen bij Vera (en ook bij mij) wel zo'n 9 kg. voerstro als advies gaven.
(beetje overdreven, dacht ik zo), bij ons krijgen ze al ''onbeperkt hooi''...


pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 01:31

Ja dat stro viel mij ook al op Verward

Och , Rena gaat in de winter 's nachts naar binnen , stro op de vloer , hooi in de zak en op de grond...daar doet ze het maar mee Lachen

Toch grappig , dat hoor je tegenwoordig HELEMAAL nauwelijks meer , voer-stro......of hoor ik daar alleen nooit meer wat van Verward

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 07:13

pmarena schreef:
Ja dat stro viel mij ook al op Verward

Och , Rena gaat in de winter 's nachts naar binnen , stro op de vloer , hooi in de zak en op de grond...daar doet ze het maar mee Lachen

Toch grappig , dat hoor je tegenwoordig HELEMAAL nauwelijks meer , voer-stro......of hoor ik daar alleen nooit meer wat van Verward

Ik heb het indertijd ook bij mijn voedingsadvies gekregen. 's Nachts een flinke pak stro erbij, goed voor de darmen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:07

Ja dat voerstro krijgen ze bij ons ook niet. Sterker nog, ze staan op BioBase dus ze krijgen helemaal geen stro. Zomers gras en swinters krijgen ze ruim hooi en lucerne als bijvoer. Als we ook nog balen stro moeten gaan opslaan wordt het wel erg ingewikkeld allemaal.....

Maar die toevoegingen zijn toch een ernstige zaak. Ik ga ook eens kijken op de voerzak van Kaatje (zie topic Soul Mate) want dat zou ook nog wel eens wat kunnen zijn...

Lenie

Berichten: 414
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:30

Ik wou even zeggen dat ik mijn paard ook al ca. 6 jaar Equisanum Arab voer (wel met haver) en dat ik en mijn paard daar erg tevreden over zijn. het is puur natuur voer en Tessa lust het graag. Ik heb tussendoor een keer een ander merk (Equiral) geprobeerd omdat het merk Equisanum niet makkelijk te krijgen is. Ben toch weer op Equisanum overgestapt omdat dit mijn paard het beste bevalt en ook goed erop presteerd. Ik moet er wel een eindje voor rijden want ik haal het dus zelf op bij de leverancier. Maar dat heb ik wel voor mijn paard over

Ik heb verder nog niet gekeken of er nog E- producten inzitten maar wat hierboven ook al werd gemeld; het zit ook in ons eigen voedsel en daar zullen toch wel regels voor zijn gemaakt dat dit kan.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 10:53

Voert er ook iemand de western variant en wat kost dat spul dan eigenlijk Verward

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 11:56

Hmm...dus dat Equisanum is waarschijnlijk niet goed aan te komen...

Ik heb iig ook een voedingsadvies van Fyto opgevraagd ,
ook even afwachten wat die zeggen Lachen

Voorheen voerde ik de kruidenbiks van De Natuurlijke Weg ,
die was ook vrij moeilijk te krijgen en dat is toch niet prettig
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-08-03 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:09

Romkabouter schreef:
Voert er ook iemand de western variant en wat kost dat spul dan eigenlijk Verward

Wij voeren Western maar ik durf je niet te zeggen wat het kost.... Bloos!
Ben er zeeeer tevreden over!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:25

Equisanum wordt bij je thuis bezorgd als je minimaal 5 zakken afneemt (hoeven niet één soort te zijn). Ik betaal voor de Herba brok iets van Euro 8,40 of zo.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:13

Huh???? Wij moeten 15 zakken afnemen om het thuis te laten bezorgen.....waar doe jij dat????

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:28

Kan er ook niets aandoen, maar bij mij zijn het er toch echt 5. Misschien omdat ik dichter aan 'de bron' zit of hij combineert mijn ritje met iemand anders uit de buurt.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:44

Ik heb niet zo gek lang geleden met de heer Joosten gesproken en gratis levering inderdaad pas vanaf 15 zakken.

Het is inderdaad niet makkelijk om aan een leverancier te komen, maar pmarena, ik weet dat er in Vierpolders eentje zit (weet alleen de naam niet meer).

Het ziet er goed uit, ruik heerlijk, Pluis eet het graag en doet het er goed op.

Suc6!

=^.,.^=

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:09

vera"]
[quote="Romkabouter schreef:
Voert er ook iemand de western variant en wat kost dat spul dan eigenlijk Verward

Wij voeren Western maar ik durf je niet te zeggen wat het kost.... Bloos!
Ben er zeeeer tevreden over!
[/quote]

Hier nog een tevreden equisanum-klant.ik voer ook de western,naast stro en veel hooi en mijn paarden zien sinds ik dit voer er prima uit!ze zijn niet te heet ,maar wel werklustig,dus wel doorlopen ,maar geen bok en stijger-praktijken.Nu gaan ze wel sinds kort ook veel op de (kale!) wei,dus misschien moet ik nu wat minder gaan voeren,maar ik kijk me dat gewoon aan;ik merk het wel aan hoe ze eruit zien en hoe ze zich gedragen.Het voedingsadvies heb ik dus niet letterlijk opgevolgd,bij goed voeren moet je ook naar het temperament van het paard kijken,sommige vallen al af van om zich heen kijken,andere worden dik van de lucht!
Ik heb de prijslijst hier;

Oh ja,even een tip,voordat je een grootte lading laat brengen,het is maar 3 maanden houdbaar,dus bestel niet teveel en zomers voer je vaak minder dan s´winters ivm. weidegang! OK dan!
-western kost 49,50 per200kg excl.btw bij 500 kg word dat 48,50 en hoe meer hoe goedkoper.
-arabian kost 44,90 excl. btw
Zo,genoeg reclame gemaakt Haha! ,anders word sugarmiss boos! Bloos!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:31

jessiejanes schreef:
Zo,genoeg reclame gemaakt Haha! ,anders word sugarmiss boos! Bloos!

Zolang je er zelfs geen financieel belang c.q. baat bij hebt is het niet commercieel Lachen

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:59

Ook ik heb Equisanum gevoerd tot volle tevredenheid. Omdat het zo moeilijk te verkrijgen is ben ik op Marstall overgestapt. Tot nog toe ook tot volle tevredenheid. Ze hebben verschillende soorten en het is bij de Welkoop altijd op voorraad. Bij ons tenminste.. Knipoog
Daarnaast is het makkelijk thuis te laten bezorgen zonder extra kosten en zonder minimale hoeveelheid.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 20:36

Ik heb zojuist het voederadvies binnengekregen ,
het komt neer op een kilo ES. Arab per dag ,
7 kilo hooi ,
3 kilo voerstro Haha!

Ik kreeg idd ook een mailadres in Vierpolders

Dat is gewoon een naburig dorp , een heel stuk dichterbij dan de Natuurlijke Weg - biks die ik helemaal in Heerjansdam moest halen.

Dat Fyto-horse-voer klinkt ook erg interessant , dus ik wacht het voeradvies daarvan ook nog even af en ga nu eerste eens kijken wat dat ES. Arab precies is Lachen

Wat is wijsheid , Fyto / Equisanum Verward

Wat maakt het verschil VerwardKijk , als ik per-se 5 zakken per keer af moet nemen dan gaat het feest voor ES niet door , dat krijg ik niet zo snel opgevoerd als het 25 kg zakken zijn , en ik heb geen zin om die zakken in de schuur te laten schimmelen. Want hoe je het ook wendt of keert , in de winter is het toch vochtig en niet fijn om voerzakken te bewaren...

Zo heb ik ook al eens een paar zakken Natuurlijk Weg in de mestput staan scheppen , die ging er qua geur wel op vooruit trouwens Haha!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:00

hoi,

De Equisanum ''arab'' zal rond de 11,- zijn, per zak (20 kg.)
De ''primeur'' is ietsje goedkoper.

idd... Sugarmiss, komt bij jou ook de leverancier J. Wensink, uit Hall?
zo ja, dan zal hij het ritje combineren Haha!

en wat is wijsheid? tja... gewoon proberen !

groetjes

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:24

pmarena schreef:
Ik kreeg idd ook een mailadres in Vierpolders

Dat is gewoon een naburig dorp , een heel stuk dichterbij dan de Natuurlijke Weg - biks die ik helemaal in Heerjansdam moest halen.



Maar als het dichtbij is kun je het toch gaan ophalen? Dan hoef je niet gelijk zo veel te nemen.
Ik bestel Fyto altijd per vier zakken, desnoods gaat het in de bijkeuken of de (droge) werkplaats. Op een pallet, van de grond af, is ook altijd beter.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:31

En het zit in plastic zakken, geen papieren die vochtig worden.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 21:44

Nouja , ik weet niet wat dat in Vierpolders is , is dat een voerhandel , want ik had begrepen dat dat er niet was voor Equisanum Verward

Er staat verder geen info bij , alleen een mailadres en ik neem aan dat ik daar terechtkan voor voer...maar misschien zijn het wel particulieren , weet niet wat ze er precies mee bedoelen Lachen

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:02

Klopt het dat je bij Equisanem (-mueslie) een voedingssupplement moet geven? Dat zei een vriendin van mij. Of zit alles in het voer en is alleen dat genoeg?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:05

e_horse schreef:
Klopt het dat je bij Equisanem (-mueslie) een voedingssupplement moet geven? Dat zei een vriendin van mij. Of zit alles in het voer en is alleen dat genoeg?

Kijke eens op www.equisanum.nl
Daar kun je alles vinden en kun je ook een voedingsadvies aanvragen voor je paard.
Ik weet niet welke muesli je voert maar in principe is Equisanum een kompleet voer en hoef je niks bij te voeren. Laat je eerst goed informeren voordat je zomaar een supplement gaat geven. OK dan!