Nogmaals krachtvoer , BHT / BHA , voertip ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Nogmaals krachtvoer , BHT / BHA , voertip ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 18:50

Naar aanleiding van het topic over de Soul-Mate , waarin verwezen wordt naar het topic van maart dit jaar : [WN] soort krachtvoer,vervolg vorig topic(lang verhaal)

Ik quote een post van Francis :

Citaat:
Hier iets wat ik van een kattenvoer site heb geplukt.... Ik heb er heel wat jaartjes geleden zelf een stukje over geschreven in het 'bobtailboekje', maar hoe het precies zat weet ik echt niet meer. Wél weet ik dat ik toen heel bewust gezocht heb naar hondenvoer waar het niet in zat, dus belangrijk genoeg om het nu ook in m'n paardenvoer te vermijden.
En Jos, dat er geen percentage op staat, betekend niet dat het er niet in zit. Voor dit soort middelen hoeven geen percentages genoemd te worden omdat het een 'hulpstof' betreft. Het feit dat het er op staat, betekend dat het er ook in zit. Vaak staat het er niet eens op, maar staat er bijv. een E-nummer of de zin 'bevat EG toegestane antioxidanten'. In veel landen zijn BHA én BHT inmiddels verboden, in Nederland nog niet. (Ben niet zeker van BHA, maar BHT mag in ieder geval nog wel.)

Hier dus wat er op die kattenvoersite stond:
BHT(E321),BHA(E320) en Ethoxiquine
Dikwijls worden alleen de E-nummers aangegeven of de onschuldige vermelding: EG toegestane bijproducten op de verpakking. Vaak wordt ook vermeld:zonder conserveringsmiddelen. In de tekst staat dan: Met antioxidanten-EG –bijproducten Weinig mensen weten , dat er dan toch BHT en BHA in het voer zitten. in sommige Europese landen zijn deze stoffen verboden. Aangenomen wordt dat BHT en BHA kankerverwekkende stoffen bevatten. In dierproeven traden veranderingen op in het immuunsysteem en de lever.Beide stoffen worden in het vetweefsel opgeslagen, kunnen de ongeboren kittens/puppies bereiken en staan bekend als veroorzakers van allergieën.
Ethoxiquine veroorzaakt krampen, depressies, huidirritaties en leveraandoeningen. In levensmiddelen is Ethoxiquine niet toegestaan, daar er een giftige werking van uit gaat bij inhaleren, consumeren en huidcontact. Het verzamelt zich in het vetweefsel van de lever. Ethoxiquine is noch altijd een vaak gebruikt antioxidant voor dierlijke vetten.



Dat las ik dus gisteren zo allemaal door.

Vandaag dus eens kijken op mijn nog op voorraad staande zak Havens Basisbrok , en daar staat op dat deze stoffen er BEIDEN inzitten !

E 310 , E 320 , E 321 staat vermeld bij de ingredienten op de zak....
is dit dus foute boel Verward

Ik ben toch weer aan het rondkijken voor een fijn voertje voor Rena ,
ik heb het idee dat het beter kan dan nu. Nu krijgt ze dus de Havens Basisbrok en voor het lekker erbij de Subli Kruidenmuesli. De laatste vind ze lekker , de eerste is ze niet echt heel enthousiast over.

Ze doet het hier op zich wel prima op , wordt niet nog heter dan ze van zichzelf al is , wat ze bij andere voertjes wel heeft , maar toch energie.

Ik kan er tenminste ook wat van VOEREN , niet dat gedoe met maar een handje , maar gewoon een kwart kilo of meer van elk , naar gelang de omstandigheden. Dat vind ik ook wel belangrijk , dat ze echt iets te ETEN heeft.

Verder zoek ik nog tips qua voer voor die pony , ze staat dus elke dag op de wei , in de winter van een een uur of acht 's ochtends tot een uur of 5 's avonds.

Flinke wei in een klein kuddetje van 5 dames.

We gaan grofweg om de dag een ritje maken , uiteenlopend van een flinke strandrit of andere lange rit , tot een rondje zonder zadel in stap met een paar drafjes. Ze moet dus niet te heet worden als ze eens weinig doet als dat zo uitkomt , maar wel genoeg energie om dus ook die kilometer-vretende sportieve ritten lekker te kunnen lopen zonder dat ze zich helemaal leegmaakt.

Ik wil dus eigenlijk 2 soorten erg smakelijk voer , de ene wat lichter voor de sukkeldagen , en de ander wat pittiger voor de echte werk-dagen.

Dat ik de verhoudingen daarvan wat af kan wisselen al naar gelang het werk en de andere omstandigheden. Dat ik haar wel elke dag iets van een kilootje voer kan geven. Op sukkeldagen dan bvb. maar een handje van die kilo het wat pittigere voer , rest simpel voer.
Licht werken - een kwart pittig voer , normale lekker enthousiaste rit - half om half ...... zoiets Lachen

Ik ga ook eens kijken naar dat Equisanum waar ik hier zoveel enthousiasme over hoor , maar als iemand spontaan een idee heeft wat een fijn voer voor Rena (en mij Haha! ) zou kunnen zijn ? Lachen


pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 01:10

Ik heb een paar uur geleden het voedingsadvies-lijstje ingevuld , met een lang zeur-verhaal ala hierboven , ben benieuwd wat ze zeggen Lachen

Vraag me ook af of het hier in de buurt te krijgen is Verward

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 01:31

Ja dat stro viel mij ook al op Verward

Och , Rena gaat in de winter 's nachts naar binnen , stro op de vloer , hooi in de zak en op de grond...daar doet ze het maar mee Lachen

Toch grappig , dat hoor je tegenwoordig HELEMAAL nauwelijks meer , voer-stro......of hoor ik daar alleen nooit meer wat van Verward


pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 11:56

Hmm...dus dat Equisanum is waarschijnlijk niet goed aan te komen...

Ik heb iig ook een voedingsadvies van Fyto opgevraagd ,
ook even afwachten wat die zeggen Lachen

Voorheen voerde ik de kruidenbiks van De Natuurlijke Weg ,
die was ook vrij moeilijk te krijgen en dat is toch niet prettig
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-08-03 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 20:36

Ik heb zojuist het voederadvies binnengekregen ,
het komt neer op een kilo ES. Arab per dag ,
7 kilo hooi ,
3 kilo voerstro Haha!

Ik kreeg idd ook een mailadres in Vierpolders

Dat is gewoon een naburig dorp , een heel stuk dichterbij dan de Natuurlijke Weg - biks die ik helemaal in Heerjansdam moest halen.

Dat Fyto-horse-voer klinkt ook erg interessant , dus ik wacht het voeradvies daarvan ook nog even af en ga nu eerste eens kijken wat dat ES. Arab precies is Lachen

Wat is wijsheid , Fyto / Equisanum Verward

Wat maakt het verschil VerwardKijk , als ik per-se 5 zakken per keer af moet nemen dan gaat het feest voor ES niet door , dat krijg ik niet zo snel opgevoerd als het 25 kg zakken zijn , en ik heb geen zin om die zakken in de schuur te laten schimmelen. Want hoe je het ook wendt of keert , in de winter is het toch vochtig en niet fijn om voerzakken te bewaren...

Zo heb ik ook al eens een paar zakken Natuurlijk Weg in de mestput staan scheppen , die ging er qua geur wel op vooruit trouwens Haha!

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 21:44

Nouja , ik weet niet wat dat in Vierpolders is , is dat een voerhandel , want ik had begrepen dat dat er niet was voor Equisanum Verward

Er staat verder geen info bij , alleen een mailadres en ik neem aan dat ik daar terechtkan voor voer...maar misschien zijn het wel particulieren , weet niet wat ze er precies mee bedoelen Lachen

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 12:16

Nou , heb zojuist een mailtje van Fyto gehad , jeetje wat een service zeg ,
helemaal top !!!!!

Kreeg een gigantisch uitgebreid antwoord , op dat hele lange zeurverhaal van mij werd ingegegaan , en voor elk dingetje apart werd nagedacht en bekeken wat daaraan verbeterd zou kunnen worden. OK dan!

Dat is echt helemaal top !!!! Grote complimenten !!! OK dan!

Het kwam uiteindelijk dus uit op Fyto Gold , en dat vind ik ook heel goed klinken ! Dat gaat Rena haar nieuwe voer worden , ik ben er nu helemal uit OK dan!

De doorslaggevende punten :

- het super-persoonlijke advies , echt de tijd en moeite voor genomen
- de beschrijving van het voer :
- zeer smakelijk
- weinig koolhydraten / veel vetten
- geschikt voor duursporten (Endurance)
- goed voor darmwerking
- geen nerveuze energie , wel duurvermogen en vlees erop
- ook voor drachtige meries

Nouja , dus ook in de toekomst wordt voorzien , ik wil meer Endurance-gericht gaan trainen , en wil eigenlijk ooit nog wel een veulentje om Rena op te volgen. Is dan toch leuk dat ik dan niet van voer zou hoeven wisselen Lachen

Klinkt superb !!

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 13:23

Geen flauw idee...

Tot nu toe klinkt dit voer iig nog als het meest passend voor Rena ,
weet verder niet of dat die E's erin zitten...hoop het niet natuurlijk !

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 22:41

Maar WAAROM zitten die dingen erin (langer houdbaar ofzo Verward ) , en als het zo schadelijk is , WAAROM doen de voer-producenten er dan niks aan ? Ze hebben er toch altijd de mond van vol dat ze HET ultieme voer verkopen ? Ik neem aan dat er best bekend is dat dit spul die schadelijke effecten kan hebben..ben dan erg benieuwd waarom men er niks aan veranderd Lachen

En als het in mensen-eten ook zit....tja dat zegt niks natuurlijk , reken maar dat wij ook veel rommel voorgeschoteld krijgen

Waarschijnlijk is er wel een onderzoek naar zoiets als het een EEG - goedgekeurd E-nummer krijgt , dat het niet schadelijk is als je maar beneden een bepaalde inname blijft ofzo Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers