Goed passend westernzadel?????????????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Goed passend westernzadel?????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 14:10

Ik heb al zo'n 4 jaar hetzelfde westernzadel op mijn haf liggen,maar zins een klein jaar ligt ie voor mijn gevoel niet lekker meer Verward
Als ik hem aansingel komdt ie van achteren omhoog,ook had mijn haf afgelopen winter witte haren achter zijn schoft. Verward
Op advies van de zaak waar ik het zadel heb gekocht heb ik toen een tijdje gereden met een neopreen pad eronder.
Maar ja was ook niet zo'n succes nu heb ik er een build-up pad onder liggen in de hoop dat ie dan wat beter zou komen te liggen,het is inderdaad wel wat verbeterd maar in de draf gaat het zadel van achteren nog steeds een beetje klaperren Verward
Ik train mijn haf trouwens niet meer ivm OCD in zijn achterbenen,misschien dat te maken heeft met zijn spieren??????
Wie kan mij hierover advies geven?
Hij loopt trouwens wel goed,heeft geen last van zijn rug of schoft je merkt echt helemaal niks aan hem Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:41

Sommige paarden kunnen heel 'hard' zijn en laten niet snel merken dat ze ergens last van hebben.
Witte haren zijn natuurlijk nooit een goed teken.

Het feit dat je niet meer traint kan al inhouden dat o.a. zijn schouderspiermassa is afgenomen en je zadel dus te breed is geworden. Misschien dat je ook zijn voer hebt aangepast Verward .

Het beste kun je iemand langs laten komen om je paard en zadel te laten opmeten. Dan weet je iig zeker of je zadel al dan niet past.

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 18:37

Sugarmiss schreef:

Het feit dat je niet meer traint kan al inhouden dat o.a. zijn schouderspiermassa is afgenomen en je zadel dus te breed is geworden. Misschien dat je ook zijn voer hebt aangepast Verward .

Het beste kun je iemand langs laten komen om je paard en zadel te laten opmeten. Dan weet je iig zeker of je zadel al dan niet past.


Minco zijn spiermassa is wel afgenomen, maar er is andere massa voor in de plaats gekomen. Schijnheilig
Misschien is zijn rug/schouderpartij daardoor van vorm veranderd???

Wat je nog niet verteld en ons ook nog opviel, toen we het zadel vanmorgen zonder pad op zijn rug hadden liggen, was dat het zadel aan de rechterkant van zijn schouder, minder ruimte heeft dan de linkerkant, ook errug vreemd.
We moeten echt nodig naar Eessergroen.....

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 20:28

Judibo schreef:
Wat je nog niet verteld en ons ook nog opviel, toen we het zadel vanmorgen zonder pad op zijn rug hadden liggen, was dat het zadel aan de rechterkant van zijn schouder, minder ruimte heeft dan de linkerkant, ook errug vreemd.

Een paard kan ongelijke schouders hebben, dit kan door divere oorzaken ontstaan:
1. geboorte-afwijking
2. foute training (ongelijke belasting)
3. trauma (val, schop of ander 'ongeluk')
Verder moet je paard wel goed vierkant staan om van ongelijkheid te kunnen spreken.

Als je paard vierkant staat op gelijke ondergrond, ga er dan eens recht achter staan en kijk naar de lijnen van de schouders. Deze horen gelijk te lopen.
Bij een goede meting komt ook naar voren dat het paard scheef in de schouders is (als dat idd zo is).

Monnik heeft hetzelfde met haar paard Oki en hier is een hele goede oplossing voor gevonden.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 21:55

Het is in elk geval mijn bedoeling om er even iemand bij te halen om er naar te kijken
Maar ik baal echt als een stekker,en het vreemde vindt ik dus dat hij altijd loopt als een trein,en zijn rug ook geen centje pijn.
Heb eigenlijk weinig zin om een nieuw zadel aan te moeten schaffen,die dingen zijn zo allemachtige duur,dat zadel wat er nu op ligt daar betaal je nu al 4000.00 gulden(geen euro's) voor,en dat gaat me net een beetje te idioot,aangezien ik alleen maar recreatief meer met hem rij.
En een tweedehands zijn zo moeilijk te krijgen Verward

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:49

Judibo schreef:
Wat je nog niet verteld en ons ook nog opviel, toen we het zadel vanmorgen zonder pad op zijn rug hadden liggen, was dat het zadel aan de rechterkant van zijn schouder, minder ruimte heeft dan de linkerkant, ook errug vreemd.
We moeten echt nodig naar Eessergroen.....


Bij de clinics van Antoine de Both heb ik duidelijk kunnen zien , dat paarden van zichzelf een holle en een bolle kant hebben. Door "goed" te trainen krijg je je paard "recht'.
Dus een evengrote belasting links als rechts.
Zolas ik begrijp uit je verhaal rijd je wel, maar veel buiten. Paarden gaan dan weer in hun natuurlijke scheefheid lopen, en krijgen dan weer een holle en een bolle kant.
Dit zou kunnen verklaren waarom je zadel aan de ene kant drukt en aan de ander kant niet.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 23:05

Jos"]
[quote="Judibo schreef:
Wat je nog niet verteld en ons ook nog opviel, toen we het zadel vanmorgen zonder pad op zijn rug hadden liggen, was dat het zadel aan de rechterkant van zijn schouder, minder ruimte heeft dan de linkerkant, ook errug vreemd.
We moeten echt nodig naar Eessergroen.....


Bij de clinics van Antoine de Both heb ik duidelijk kunnen zien , dat paarden van zichzelf een holle en een bolle kant hebben. Door "goed" te trainen krijg je je paard "recht'.
Dus een evengrote belasting links als rechts.
Zolas ik begrijp uit je verhaal rijd je wel, maar veel buiten. Paarden gaan dan weer in hun natuurlijke scheefheid lopen, en krijgen dan weer een holle en een bolle kant.
Dit zou kunnen verklaren waarom je zadel aan de ene kant drukt en aan de ander kant niet.
[/quote]


Hij had afgelopen winter aan beide kanten van zijn schoft wite haren,dus lijkt het mij dat ie toch aan beide kanten ook behoorlijk strak zit.
Maar de ene kant inderdaad wel meer dan de andere. Verward

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:11

Citaat:
Op advies van de zaak waar ik het zadel heb gekocht heb ik toen een tijdje gereden met een neopreen pad eronder.


wel een erg raar antwoordt als je vertelt dat het paard witte haren heeft bij de schoft.
Dit zijn duidelijk drukkingen die met geen een pad op te lossen zijn.

Dat er aan een kant meer witte haren zitten zou kunnen door wat Jos verteld.
Ik heb het zelfde gehad met mijn oude zadel.
Die heb ik verkocht , ik heb toen van dat geld een 2e hands gekocht en ben ook gaan lessen bij AdB.

Alle problemen zijn nu opgelost.

Je moet gewoon eens contact op nemen met ruiterzaken en vragen of je je zadel kunt inruilen. Je kan hem ook proberen particulier te verkopen.
Als het een goed zadel is lukt het je en vang je er nog meer voor dan bij een ruiterzaak.

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 14:23

Hoi! Ik heb met mijn Haffie ook veel problemen gehad met een passend zadel te vinden. Zij is juist door het trainen uit het zadel gegroeid. Wij kopen onze zadels bij de "rijdende westernwinkel". Service is zeeeer ok. Er wordt serieus gepast aan huis, op je paard/pony en je mag zelf rijden op het zadel wat het beste lijkt te liggen...Tijd speelt geen rol zou je bijna zeggen. Kortom: Met twee paarden, en drie zadels later zijn we nog steeds tevreden over Evelien en haar rijdende winkel. We wonen overigens in de Randstad, en daar zijn niet al te veel goede westernwinkels. Vandaar dat Evelien eigenlijk gebeld is door ons, ooit, en dat was zo goed dat we eigenlijk alle grotere spullen bij haar kopen. Misschien een tipje? Succes!