Welke kleur is dat nou??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:37

Peterina schreef:
Nog iets, voor alle duidelijkheid, Albinism bestaat wel dergelijk bij paarden ! Dit is een 'random' (willekeurig) mutatie van dermatologisch cellen en heeft niets te maken met kleur vererfennis (genen) ! Bij alle zoölogische dieren (bijvoorbeeld o.a. reptillen, vogels, ratten, honden, katten, paarden, mens) kan deze mutatie voorkomen !!


Als je hiervoor het wetenschappelijke bewijs kunt leveren ben je de eerste Schijnheilig . Ik kan niet anders vinden dat albinisme in paarden niet voorkomt. Schijnheilig


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:50

Dit is ook een leuke site (met plaatjes Lachen )
http://www.geocities.com/colorgallery/genetics.html


http://www.geocities.com/horsebreedsus/ ... white.html
Citaat:
American Cream and White

Also known as The American Albino

There is some debate over this color breed. Most people agree that there is a creme gene and it is a result of a double dilute. Therefore cremeXcreme=creme, cremeXchestnut=palomino, cremeXbay=buskin. However, there is debate as to whether horses can really be white. Despite the Albino name these horses are not true Albino's. Albinism in horses is lethal--therefore there are no albino horses--a true albino would have no pigmentation in the skin and would have pink eyes.
The intention of the original breeder was to develop a breed---not just a color registry. Old King was to be the founding stallion of the breed. Old King did not carry the dilute gene or the grey gene.. He was a stallion born with pink skin, dark eyes and a pure white coat. He was crossed with Morgan mares to begin the new breed and about 50% of his progeny were white. As time went on however, the registry changed names several times and now allows for horses of the cream or white color to be registered.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:45

Peterina schreef:
Een post van 1/08/03 :
Ik heb zelf een albino gezien maar dan wel meer dan 30 jaar geleden (in Australië): wit haar , roze huid EN ROZE OGEN ! De pony was toen 4 jaar !

Buiten die feit ( ik geloof wat ik zelf zie ) is er een artikel geschreven door
R. Pascoe & D. Knottenbelt in 1999 Manual of Equine Dermatology (met foto's). Hierin leggen ze het geheel uit met foto's !

Men moet wel rekening mee houden dat albinism een genetische afwijking van pigmenten cellen is en NIET EEN KLEUR GENE ! Het kan in alle zoogdieren, dus ook mensen EN paarden, voorkomen! Om te zeggen dat het niet bestaat in paarden is een onjuistheid maar om een te vinden zal bijna onmogelijk zijn.

Wist jij 30 jaar geleden al precies hoe een albino eruit moest zien dan Verward En heb je het paard minitueus onderzocht en aan de hand van DNA kunnen vaststellen dat het hier om een albino ging.

Ik vindt dit niet direkt een wetenschappelijk onderbouwde theorie. Zeggen dat iets technisch moet kunnen bestaan, maar er waarschijnlijk zelf ook nooit een gezien hebben.
Eén artikel met een niet wetenschappelijk bewezen feit zegt mij minder dan tientallen artikelen van onderzoekers die het tegendeel beweren.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:36

Citaat:
Als antwoord op diezelfde post hebt U zelf gezegt 20 jaar geleden in Nederland ook een te hebben gezien ? Is dit nu niet het geval ?
Ik weet hier in de buurt een spierwit paard te staan met een rose huid en heel lichtblauwe ogen. Gezien de blauw ogen (hoe licht ook) is dit dus geen albino, maar ik kan aan de buitenkant niet zien hoe hij genetisch 'gekleurd' is.

Citaat:
There are several different genes that cause albinism in the species in which it exists. We say it does not exist in horses because genetists have never found a horse that meets the criteria to be
considered an albino, not because it is impossible in one species while possible in another. In my understanding, even the genetists don’t know why it doesn’t exist in horses. Its existence has just never been proven.

Albinism is created when an offspring receives two recessive genes from its parents... one from each parent. The parents do not exhibit any signs of albinism... a recessive gene is completely masked or “overpowered” by the dominant gene in the pair. So the parent carries the gene without being albino. The different types of albinism all affect pigmentation, and also carry with them some other genetic problems including eye problems, blood clotting problems, and hearing problems.


Een kopietje gemaakt van de UC.Davis colorchart:

Citaat:
Alleles and Actions of Horse Coat Color Genes
Gene Alleles Observed Effect of Alleles in Homozygous and Heterozygous Condition
W=White
WW: Lethal
Ww: Horse typically lacks pigment in skin, hair and eyes and appears to be white.
ww: Horse is fully pigmented.


Konklusie: een 100% wit paard (WW=albinisme) zal dus niet overleven en bestaat dus niet.
Nu kun je natuurlijk zeggen dat WW niet gelijk is aan albinisme, maar dan hoor ik graag wat de kode van het gen dan is.
Natuurlijk kun je zeggen dat albinisme een genetische afwijking is en dan dus bestaansrecht heeft, maar als het nooit is aangetoond in een levend paard, valt dat niet te bewijzen. Net zo goed als het dus niet bewezen kan worden dat het niet bestaat.
Maar ook een genetische afwijking moet traceerbaar zijn zeker als het 'recessive' kan voorkomen.

Dus of 'men' heeft het nooit gevonden (en we weten zeker dat er wel naar gezocht is) of men heeft er een ander naamplaatje aan gehangen (WW). Het resultaat is IMO nog steeds hetzelfde.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:42

Citaat:
Als het niet bestaat in paarden vraag ik mij eigen af hoe het komt dat deze twee wetenschappers in een bekende Americaanse wetenschappelijk tijdschrift een artikel kunnen schrijven met foto's van albino paarden?? Blijkbaar nemen ze zomaar alle artikels op zonder die te valideren

Het geschreven artikel is niet mijn probleem, maar wel de foto's die erbij schijnen te staan (meerdere nog wel, terwijl 'albino's zo' zeldzaam zijn).

Citaat:
Buiten die feit ( ik geloof wat ik zelf zie ) is er een artikel geschreven door R. Pascoe & D. Knottenbelt in 1999 Manual of Equine Dermatology (met foto's). Hierin leggen ze het geheel uit met foto's !

Het is wel vreemd dat ondanks dat er zoveel wetenschappelijks te vinden is op internet over het niet bestaan van albinisme bij paarden, het door jouw genoemde artikel nergens is terug te vinden of wordt genoemd.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:10

Valeska schreef:
Dat is geen albino, maar een paard met een dubbele gen voor paint aftekening. Dit dubbele gen geeft oa ook een afwijking aan de dikkedarm geloof ik en is na de geboorte lethaal voor het veulen.


En dat heet OLWS = Overo Lethal White Syndrom

Overigens wordt er sterk geadviseerd 'witte' veulens niet op voorhand te laten afmaken, het kan nl ook een splashwhite zijn. Dus een volkomen gezond veulen met heel veel wit.
Beter is het te wachten tot het veulen duidelijke kolieksymtomen heeft en dan direkt laten inslapen.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:33

Klopt, maar de meeste mensen denken dat het alleen bij Paints (Overo's) voorkomt, terwijl ook bijv. Quarters 'drager' kunnen zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers