Palomino vraagje: wat voor kleur in de 'toekomst'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Palomino vraagje: wat voor kleur in de 'toekomst'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 15:57

Ik heb de afgelopen tijd een aantal palominoveulens gezien, maar vraag me af welke kleur deze paardjes eigenlijk worden. Wanneer een veulen bijna wit geboren wordt, blijft hij dan een hele lichte palomino? Ik ben gisteren naar een super palomino gaan kijken die vlak na geboorte redelijk donker was (goudkleurig) en nu, anderhalve maand later, een stuk lichter geworden is (door de zon?) Welke kleur palomino zal dit paardje in de toekomst worden? Zal hij alleen nog maar lichter worden of zal hij weer teruggaan naar de kleur die hij vlak na de geboorte ook had?

Sorry maar ik snap echt niets van die palomino's Verward Clown

Alvast bedankt!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:45

Je weet het eigenlijk nooit (tenzij je naar genen gaat kijken), het is puur afwachten wat voor kleur eruit komt. Het is wel zo dat lichtgeboren palomino's vaak licht blijven, maar er zijn uitzonderingen, zoals het veulen van Cassidy. Volgens mij werd dat veulen aardig donker. Donkere palomino's worden soms lichter door de zon, maar zullen vaak in de winter weer dezelfde donkere kleur krijgen.

Maakt het uit dan, licht of donker palomino? Haha!

Tenminste, dat is wat mij altijd verteld is Lachen

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:06

Ik weet het ook niet , en weet eerlijk gezegd ook niet of ik die van mij (is nu netaan 8 ) donker of licht moet noemen ?

Als je haar nu zou overnemen (wat bied je Haha! ) dan heb je een superlichte palo , maar over een tijdje staat ze toch echt bijna vos te wezen (na het appeltjes-stadium) Tong uitsteken

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 19:19

Als ik naar de foto's in je profiel kijk, pmarena, dan kan ik wel zeggen dat ik je palomino redelijk donker noem. Het is in ieder geval geen 'bijna witte' palomino. Ik neem haar niet van je over hoor (tenzij ik er een boomloos zadel bij krijg haha, grapje), want ik heb zoooo'n leuk paardje gezien, ik denk dat dat mijn toekomstige paardje moet gaan worden! *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:27

Ik heb weleens gehoord dat een veulen de kleur krijgt die het heeft als het net geboren is. Is bij mijn veulens allemaal uitgekomen. Lachen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 19:47

XoNo schreef:
Maakt het uit dan, licht of donker palomino? Haha!


Eigenlijk niet, maar ik wil toch wel graag weten wat voor kleur mijn mogelijk toekomstige paardje zal gaan worden. Gewoon uit interesse hoor.. hij is leuk genoeg, ook al werd hij groen dan maakt het me nog niets uit Haha!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:49

Ik ben niet zo'n palo-fan, maar als ik er dan een zou 'moeten' dan liever een hele donkere (liefst choclat-palo) en anders een 'Brio' Lachen

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 10:41

Je kan niet met 100% zekerheid zeggen bij de geboorte kleur wat de 'volwassen' kleur gaat zijn MAAR het is wel een indicatie. Wat voor kleur de ouders hebben is absoluut ook geen indicatie.

Een zeer licht geborte kleur, en daar bedoel ik mee bijna creme kleur, zal nooit de 'goud' krijgen van bijvoorbeeld 'Brio', maar waarschijnlijk tussen de licht geel (zg Isabel) tot donker geel kleur. De veulens die creme geboren worden en uiteindelijke zeer lichte gele kleur zullen krijgen behouden ook heel vaak de 'baby blue' ogen langer voordat deze bruin worden.
Veulens die 'geel' geboren worden, dus echt te onderscheiden van 'creme'-achtig, kunnen van de donker gele tot de licht 'palomino' kleur krijgen.
Veulens die een 'roze' of 'apricot' kleur hebben bij geboorte krijgen de 'gouden' palomino kleur. Meestal worden deze ook geboren met bruine ogen of in ieder geval zijn de blauwe oogjes zo weg.
Veulens die als 'false' vos geboren worden zijn de echt donker goud, bij oranje, palomino's.
Z.g. 'chocolate' gekleurde palomino's worden meestal (9 uit de 10) geboren met die kleur en er veranderd niets aan.

Maar er zijn altijd externe faktoren die de 'diepte' van de kleur kunnen beinvloeden:
- het seizoen, er zijn palo's die 'swinter bleker worden in hun winter haar, maar er zijn er ook (meestal de 'vos' palo's) die hun kleur de hele jaar behouden. Er zijn er ook die donkerder worden maar dit heeft te maken met de combinatie van andere geerfde genen (appels, smudging, enz) en niet met de palomino kleur.
- het voer ! Ja hoor, bepaalde voedingen/grassoorten kunnen de diepte van de kleur beinvloeden.
- het gezondheid van het paard.
- RAS : het is mij over de jaren opgevallen dat de verschillende 'tinten' toch meer bij bepaalde 'rassen' voorkomen dan bij andere. Bijvoorbeeld : de zg 'Isabel' kleur komt vaker voor bij ponies, de echte 'gouden' kleur bij quarters, de 'donker geel' tot 'lichte goud' kleur bij volbloeden, bij warmbloeden alle tinten !

Nog iets: bij de geboorte is een veulen 'in base colour' en heeft nog geen zon gezien. Het is op dit moment, al het beestje droog is, dat men een schatting naar de volwassen kleur kan maken. Als het eenmaal de zon heeft gezien kunnen ze inderdaad lichter worden. Het is echt pas in het voorjaar met de eerste verharing dat ze 'kleur bekennen'.

Iznogood
Berichten: 7
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 01:23

Tek hem een paar manen haren uit stuur die naar uc-davis california en dan krijg je antwoord op al je vragen.
Kost een paar dollar maar deze gasten kunnen echt gigantisch veel informatie halen uit het dna profiel van je paard, houdt er wel rekening mee dat hoe meer je wil weten hoe meer het kost.
Greetz ron

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:45

Waarom een onderzoek achter de creme gene opsturen naar UC Davis in USA sturen als het ook in Frankrijk gedaan kan worden? Het is namelijk in een franse labo ontdekt !
En als je toch een pak geld gaat uit geven omdat men niet kan wachten, waarom niet meteen laten controleren of de 'Agouti' gene aanwezig is? Weet je meteen of hij/zij drager is van deze gene?

Je weet je hebt een palomino ... alleen de diepte van de kleur wil je weten ? Geduld uitoefenen ... een pak geld uitsparen.

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:55

Onze palomino (een Brio Haha! ) wordt juist altijd donkerder in de zomer en ik vind dat wel erg mooi. Maar ja, ik ben natuurlijk bevooroordeeld Lovers

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:12

XoNo schreef:
Je weet het eigenlijk nooit (tenzij je naar genen gaat kijken), het is puur afwachten wat voor kleur eruit komt. Het is wel zo dat lichtgeboren palomino's vaak licht blijven, maar er zijn uitzonderingen, zoals het veulen van Cassidy. Volgens mij werd dat veulen aardig donker. Donkere palomino's worden soms lichter door de zon, maar zullen vaak in de winter weer dezelfde donkere kleur krijgen.

Maakt het uit dan, licht of donker palomino? Haha!

Tenminste, dat is wat mij altijd verteld is Lachen


Cassidy's veulen is nu weer helemaal licht. Idd aardig uitgebleekt door de zon. Ik denk dat het echt de vraag is hoe licht of hoe donker ze gaat uitpakken als ze eenmaal volwassen is. We hebben nog een palomino op stal staan, die van de winter heel licht was, haast wit, en nu een donkere peper-en zout kleur heeft.

Mij maakt het verder niet uit hoor. Hoewel je met een lichte palomino haast net zoveel poetswerk hebt dan met een schimmel.