Nog een palomino vraagje ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Nog een palomino vraagje ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 22:00

Naar aanleiding van -> [WN] Palomino vraagje: wat voor kleur in de 'toekomst'?

Heb ik de volgende vraag.

In April heb ik mijn eerste Lusitano hengstje gekocht, hij was toen nog geen 12 uur oud.

Bij de geboorte had hij een roze huid, lichte ogen (geen blauwe maar een tint lichter bruin) en een vos-achtige vacht.
Op de foto heeft hij rondom zijn neus gijze huid, maar op zijn gehele lichaam (onder de veulenvacht) was hij knal- en knalroos. Ik heb hem zowat helemaal onderzocht. (ook het randje om zijn ogen was roze)


Zo->

Afbeelding

Toen hij droog was veranderde hij naar dit ->

(12 uur oud)->

Afbeelding

(1 dag oud)->

Afbeelding

Nogmaals, met een natte vacht zag hij er zo uit (in de regen met een leeftijd van 1 week)

Afbeelding

Toen werd zijn huid volledig ZWART ipv roos, ook zijn ogen werden donkerder ... ->

Afbeelding

(foto in de zon)->

Afbeelding

En rond zijn ogen verscheen een merkwaardige kleur ...-> (goed letten op de kleine kringen rond de ogen op de 2 volgende foto's)

Afbeelding

Die dan later weer oplichtte ->

Afbeelding

Op deze foto zie je de verschillel tussen zijn veulen en "volwassen" vacht goed.

Afbeelding

Xender staat 24/7 op de wei, dan verbleek je dus ook lijkt mij.
Mijn vraag is WELKE kleur ik in godsnaam heb en welke het gaat worden Verward

Zijn ouders zijn beide schimmel, maar de vader draagt een verdunningsgen omdat hij een valk heeft gegeven bij een bruine merrie die dit niet droeg. Het is mij verder (nog) niet bekend of er bruinen langst Xen' moeder's kant zaten. (langst paps ook niet)
Wel heeft de vader een bruin veulen gegeven bij een roodschimmel.

Ik hoop dat ik niet al teveel foto's heb geplaatst maar dat leek me wel handiger bij het beoordelen. Lachen

Alvast bedankt, ik geloof dat er hier heel wat meer kleurenkenners zitten dan op de andere subfora van bokt. Haha!



Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 22:47

ja, ik heb de uitleg in jouw topic ook al gelezen maar kan mijn veulen niet echt ergens bij plaatsen.
Ik heb dit topic gestart hier omdat ik dacht dat er buiten Peterina misschien nog wel mensen waren die me konden helpen.
En daarbij kan iemand anders ook weer wat leren uit antwoorden die ik hier krijg Knipoog

Ik kan natuurlijk altijd wel even de link doorsturen en vragen of ze hier (even) antwoord

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 12:31

Hey bedankt allemaal! Haha!

Dat ik een palomino heb is dus al zeker, nou enkel nog maar afwachten of hij schimmel gaat worden (hoop stiekem van niet Tong uitsteken )

Ik dacht overigens dat een veulen uit 2 schimmel ouders zowiezo altijd het schimmel-gen meekreeg. Maar dat hoeft dus niet per sé te zijn gezien er hier word gesproken over 75% ?

Nu word het registreren enkel weer wel lastig, ach we vullen wel palomino in en mocht m'neer toch nog veranderen dan wachten we nog wel eens een extra 2 jaar op zijn papieren Haha!
Portugezen zijn niet echt snel wat betreft registratie Schijnheilig

Nogmaals bedankt OK dan!

Als er nog iemand ideeën heeft, ik hoor ze graag! Lachen

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 12:37

Jolande, ik heb net in je profiel gekeken en wat een mooi bekkie heeft jouw veulen zeg!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 21:29

Die palo's in de Bit waren echte cremmelos, Xen word zo zeker niet meer, hij had zo kunnen zijn omdat hij als een roos varkentje is geboren, maar dat is vrij snel helemaal weg getrokken. (maar goed ook, of je hebt een paard dat niet de wei op kan zonder hem helemaal in te smeren met zonnebrand Tong uitsteken )

Beetje jammer dat hij waarschijnlijk deze kleur niet houd, ik heb hem er zeker niet voor gekocht hoor, als ik voor kleur ging had ik hem toen hij 12 uur oud was zéker niet gekocht (zo een "lelijk" roos ding Haha!)
Maar palomino is toch net ietsjes leuker dan weer zo een "gewone" schimmel Schijnheilig

Ach, laat ik maar genieten van de tijd hij er nog zo uitziet. En ach, wie weet ... Dromen

En Jolande, wat een kleurverschil zeg, ben benieuwd over een paar jaar Lachen
Ze ziet er iig nu al heel mooi uit. OK dan!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 10:58

Jeetje bedankt Peterina!!
Jij kent een hele hoop van genetecia OK dan!

Buiten zijn bles kan ik geen andere witte haren bespeuren op zijn hoofd, maar ik ga vrijdag weer op bezoek (hij staat nog bij mams bij de fokker) en dan zal ik hem nog is heel erg goed bestuderen. Zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 13:04

Peterina schreef:

Wat betreft controle op schimmel ... de lichtere ringen rond de ogen kan een goede indicatie zijn, het lichtere snoetje ook een indicatie, verder enkele haartjes wit boven de oogkasten, als er geen bles is dan witte haartjes op de voorhoofd, bij 'gewoon' gekleurde veulens enkele tot EEN witte haartje in de manen (moeilijk bij palo's), en, na de haarwissel op +/- 3 maanden, lichtere of witte haartjes op de benen.


Denk dat daar een "probleem" ligt, Xen is volgens mij niet lichter geworen rond zijn ogen maar net donkerder Haha!

Op deze foto zie je dat vrij goed (ik moet toch echt eens leren om echt duidelijke foto's te maken Bloos )
Heb net gekeken voor duidelijke foto's van zijn benen maar die moet ik vrijdag even maken. Lachen

Xen eerst (2 weken oud, ik zie geen witte haren buiten de bles denk ik en ik zie net dat hij hier rosse manen heeft *LOL* )
Afbeelding

Xen meest recent (omstreeks 23 juli)
Afbeelding

Detail foto 1 (hij heeft beetje prut in z'n ogen Haha! )
Dat grijze was overigens eerst knalroos en nu zwart. Ik heb jammer genoeg geen goeie foto van dat roos waar ik een detail uit kan halen Boos!
In hoeverre ik er vanuit kan gaan dat deze grijze rand dan een indicatie is voor schimmel weet ik dus ook niet ...
Afbeelding
Detail foto 2
Afbeelding

Ik ben er overigens ongeveer ook al wel uit hoor, 25% homozygoot en 50 % heterozygoot voor schimmel.
75% kans op schimmel Tong uitsteken

Zou ik geluk hebben en net in die overige 25% scoren? Haha!
De tijd zal het uitwijzen Bloos

Ben het overigens helemaal met jullie eens dat de kleur van de paarden toch ook wel eens vermeld mag worden op de stamboekpapieren. (van voorouders)
Ik ben het hele internet al afgeschuimd op zoek naar info van Xen's voorouders zodat ik weet waar het vandaan komt.
Maar je vind er dus absoluut geen hol over!!! Boos!

iig allemaal al ontzettend bedankt voor deze ophelderende antwoorden. Ik weet echt al zo een ontzettend grote hoop meer nu! Haha!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 13:12

Ik ook! Knipoog Lachen

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 16:12

Xen is al bijna 4 maanden (20 april geboren), hij heeft een beetje met zijn vacht "gesukkeld" omdat ze daar 24-7 buiten staan en het de 1ne moment heel heet is geweest en de andere weer heel fris.
Nu is het al een hele tijd geleidelijk heel warm, dus zijn vacht zal er nu ook al wel af zijn denk ik. (ik ben er dik 2 weken niet geweest wegens werk Bloos! Heb ook een tijdje niets van zijn fokster gehoord maar die heeft het waarschijnlijk ook heel erg druk ... weet ik eigenlijk wel zeker ..)

En bedankt voor de complimenten! Lachen
Jeetje, zit hier te blozen Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gerliev en 12 bezoekers