Welk westernzadel voor Tinker met iets holle rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Welk westernzadel voor Tinker met iets holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 14:42

Voor mijn Tinkermerrie van 1.40 met een iets holle rug wil ik graag een westernzadel aanschaffen. Nu is mij verteld dat een westernzadel niet geschikt is voor paarden met een (iets) holle rug. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:45

Mijn paard heeft ook zo'n soort afwijking. Er is een auto gekomen met 12 zadels met een full boom en uiteindelijk bleef er 1 over die echt goed lag. Het is een crates geworden die al wat bol was. Ook wil soms een 'rocking tree' wel wat opvangen als ik mij niet vergis.

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 14:49

Bedoel je Evelien Velthuis van Eurohorse?
Ik zit zelf aan een Fabtron te denken omdat deze zadels iets lichter zijn, ik ben alleen niet bekend met de pasvorm van Fabtron zadels.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:51

De kreet van Sablou 'meten is weten' gaat hier zeker op. Er zijn genoeg zadels die 'rock' hebben in de tree, maar je moet net wel de juiste zien te vinden die past. Over het algemeen zijn de goedkopere zadels wat 'rechter' en heb je dus meer kans op 'bridging' (alleen de voor- en achterkant ligt dan op de rug).

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:52

Het gewicht van een zadel heeft weining met de pasvorm van de tree te maken.
Als je paard een korte rug heeft kan een arabierentree (= korter) uitkomst brengen.

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 14:56

Wat houdt het begrip "Rocking tree" in? (sorry, ik ben een Engelse muts).
Ik begrijp dat het gewicht van het zadel niets te maken heeft met de tree, maar omdat ik een recreatieruiter ben en volgend jaar misschien endurance wil gaan rijden, mijn voorkeur voor een iets lichter zadel.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:01

Juist met de kilometers van enduranceruiters is goed passend materiaal zo belangrijk, natuurlijk hoort een laag gewicht daarbij.
Met de 'rock' wordt bedoeld de bolling van de tree. Sommige paarden hebben een vlakke rechte rug, andere een holle rug. De tree moet de ruglijn volgen. Als je een tree met veel 'rock' op een rechte rug zou leggen dan kun je hem net als een schommel van voren naar achteren laten bewegen, zonder dat hij uit zichzelf echt een lekker plekje zoekt waar hij 'vast' ligt.

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 15:01

Nog even een toevoeging op het eerder geplaatste bericht: waarom dan geen endurancezadel? Omdat ik erover denk om mijn Tinkertje op de westernmanier te gaan rijden, vandaar een combinatie western/endurancezadel Lachen

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 15:03

Heb je met een Rocking tree dan niet het probleem dat bij een iets zwaardere ruiter (1.67 en 72 kg) het gewicht niet goed verdeeld wordt?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:04

Als je licht wilt en toch western kijk dan eens naar de Podium zadels, die zijn licht in gewicht, niet te lang en kunnen met en zonder knop geleverd worden. En als je niets passends kunt vinden of te duur vind worden is misschien boomloos ook wel wat voor je.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:04

Ann schreef:
Heb je met een Rocking tree dan niet het probleem dat bij een iets zwaardere ruiter (1.67 en 72 kg) het gewicht niet goed verdeeld wordt?

Nee want daar de starre bars wordt het gewicht verdeeld over de totale lengte van de bars.

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 15:05

Dus dat is dan ook meteen het verschil tussen een flexibele tree en een rocking tree, of zie ik dat fout?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:09

Klopt, een tree met veel rock is star, maar erg bol gebouwd. Een flex-tree 'knakt' in het midden met de rug mee (overdreven gezegd).

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:18

hey ann, ik heb ook een tinker, en wilde eerst ook een westernzadel bij evelien velthuis kopen (ken je haar ook)
mijn tinker heeft ook iets een holle rug, hogere schoft en is ook nog eens heel breed, werd een beetje moeilijk dus,
ik heb bij haar toen een heel breed australian stockzadel gekocht.
ben benieuwd of het jou lukt om er een te vinden die goed past,
als ik ooit weer veel geld heb koop ik dr misschien ook wel een die echt goed op hem past,
succes

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 15:25

Sugarmiss, jij hebt veel ervaring met westernzadels, zijn er merken die jou voorkeur hebben?

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 15:29

Kinglover, ik heb ook aan een aussie gedacht maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een western, een Podium of toch maar een Torsion zadel.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:32

Ik heb redelijk wat ervaring met zadels Lachen
Maar zonder het paard te zien kan ik moeilijk merken noemen. Het is net als met schoenen Lachen
Van de goedkope 'merken' heb je maar één soort breedte, van de duurdere merken kun je kiezen uit verschillende breedtes passend bij jouw voeten. Zo is het met zadels ook.
Kijk eens op deze site voor wat tree-info
http://www.aboutthehorse.com/trees.shtml
Op het onderste voorbeeld kun je goed de 'rock' zien (de bolling in de lengte van de bars).

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 15:46

Bedankt voor de link Sugarmiss, ik heb hem aan mijn Favorieten toegvoegd en ga straks rustig even kijken.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:04

Nee, niet evelien maar horseman outfitter is bij mij langs geweest. Maar ik neem aan dat elke zadelpasmeneer/mevrouw wel verschillende types heeft.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 08:10

Sugarmiss schreef:
Klopt, een tree met veel rock is star, maar erg bol gebouwd. Een flex-tree 'knakt' in het midden met de rug mee (overdreven gezegd).

Even voor de goede orde, een Equi flex tree is ook verkrijgbaar in een iets minder recht model. Ondanks het flexen blijft deze echter star genoeg om het gewicht over de rug te verdelen. Zie ook de foto's op Equi Flex.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:29

Ann. Wist je dat er in Makkum een winkeltje zit.. the trapper? Vats wel. Die heeft een billy cook liggen die ej misschein intressant vind. Kun je in elk geval de pasvorm bekijken van een westernzadel.

Als je richting boomloos zit te denken is misschien de bob marshall wat voor je ( zie topic elders op bokt western.) Ik vind zelf heel veel verschil zitten tussen boomloos en met boom.

Verder is het hoe je het ook went of keert erg moeilijk een westernzadel te vinden voor een tink omdat ze zo breed zijn.

Succes!