2e les.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

2e les.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 22:58

Hi,
Gisteren heb ik de tweede les gehad, weer een half uur privé. Het ging al een stuk beter dan de eerste keer OK dan! . Ik krijg nu een beetje door wat de bedoeling is .
De handen hield ik wel goed gister, en de benen gaat ook steeds beter. de voltes (circels?) gingen goed en de tempowisselingen ook. Alleen het stoppen ging nog niet zo geweldig Scheve mond . Ze liep steeds door mijn commando heen, daar moet ik dus nog flink op gaan oefenen.
Ik mocht weer op dezelfde merrie als vorige keer, die is wel lief, maar toch ook wel moeilijk. Ze moest steeds bokken in de rechtergalop (sorry lope Knipoog ). Dat zit toch niet zo prettig.
Volgende week ga ik in de groepsles (scheelt een boel centjes Tong uitsteken ) Het is wel een beginnersgroep. Er was helaas geen plek in de meer gevorderdengroepen, maar ik zal in overleg met de instructrice wel kijken of het bevalt, anders kan ik misschien nog switchen naar een andere dag.
Cool

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 23:18

hey leuk dat je weer een lesje gedaan hebt OK dan! weer een fanatiekeling erbij!?.... maar "wij" zeggen ook gewoon rechtergalop hoor dus dat mag ook je ook zeggen! Tong uitsteken Knipoog groetjes rhynstoner

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:35

Fijn dat het zo goed ging! De switch van Engels naar western is niet bepaald makkelijk, heb ik zelf ondervonden. Waar les je eigenlijk? Je woont namelijk redelijk dichtbij en ik wil ook nog graag ergens gaan lessen, dus misschien heb je wel een goede tip voor me! *LOL*

mandy88
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:55

De switch van Engels naar western is niet bepaald makkelijk, heb ik zelf ondervonden.

heb ik ook ondervonden, ging inderdaad niet makkelijk en heb zo af en toen ong de neiging om dressuur hulpen te gebruiken... terwijl het ongeveer vijf,zes jaar geleden is dat ik ECHT dressuur gereden heb...
heel veel succes en misschien zie ik je wel een keer op de wedstrijden. *LOL*
(als je gaat starten!!)
groetjes mandy88 Pling

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 13:03

mandy88 schreef:
heel veel succes en misschien zie ik je wel een keer op de wedstrijden. *LOL*
(als je gaat starten!!)
groetjes mandy88 Pling


thanx,
hihi, ik hoop dat die wedstrijden er ooit van zullen komen, maar voorlopig zit het er nog niet in....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:24

Als ik zo vrij mag zijn, ik ben altijd nieuwsgierig wat er nou wordt bedoeld met het verschil tussen 'dressuur/engelse' en western hulpen???????

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:27

Ik ook Haha! maar die discussie is al zo vaak aan de orde geweest dat mij de moed in de schoenen zakt Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:38

Ach ja, ik zal er verder maar niet op in gaan Lachen Misschien leer ik nog eens om dat maar niet meer te doen Knipoog Maar ik ben toch ook wel gewoon nieuwsgierig, en dan echt naar praktijkvoorbeelden en niet meer zomaar brullen dat er verschil is. En.... oke, ik houd op Lachen

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 13:46

cornelie schreef:
Als ik zo vrij mag zijn, ik ben altijd nieuwsgierig wat er nou wordt bedoeld met het verschil tussen 'dressuur/engelse' en western hulpen???????


waar ik het meest moeite mee heb is mijn benen. Ik druk ze automatisch tegen het paard en dat is dus kennelijk niet de bedoeling, ze moeten voor mijn gevoel veels te ver naar voren liggen en de voeten moeten ook veels te ver in de beugels.
En natuurlijk ook de loshangende teugels, in het engelse is het de bedoeling toch om altijd contact met de paardenmond te hebben, terwijl dat met western niet hoeft!
verbeter me maar als ik het mis heb! ik ben nog maar een beginner Schijnheilig

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:48

Nope, ik ga het voorbeeld van SM volgen Haha! Althans, ik ga een poging wagen Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:01

Cornelie dat is niet eerlijk Lachen
Zal ik dan maar weer een poging wagen Schijnheilig

Laat ik eerst beginnen te zeggen dat zoveel trainers op net zoveel verschillende manieren lesgeven Schijnheilig Onderstaande is dus mijn mening Lachen

Citaat:
waar ik het meest moeite mee heb is mijn benen. Ik druk ze automatisch tegen het paard en dat is dus kennelijk niet de bedoeling, ze moeten voor mijn gevoel veels te ver naar voren liggen en de voeten moeten ook veels te ver in de beugels.

Je hoeft niet konstant te 'drijven', wel moet je been 'waakzaam' zijn, zodat je bij vertraging van de gang (als dat niet de bedoeling is) meteen met lichte druk kunt reageren.
Je benen horen gewoon rustig naar beneden te hangen, niet naar voren, niet naar achteren. De richtlijn schouder-heup-hak is een goede basis houding). Afhankelijk van het soort beugels moet je voeten er al dan niet ver in. Heb je beugels met een rechte onderkant (Bells) dan rust het breedste gedeelte van de voet in de beugel, heb je 'ropers' (ronde beugels) dan rust de beugel tegen je hak.

Citaat:
En natuurlijk ook de loshangende teugels, in het engelse is het de bedoeling toch om altijd contact met de paardenmond te hebben, terwijl dat met western niet hoeft!

Wil je een paard verzameld vanuit de achterhand laten lopen zul je hem eerst tegen je hand aan moeten rijden. Loopt hij verzameld én met de juiste snelheid dan kun je loslaten. Geen doorgezakte waslijnen, maar gewoon zo los dat als je je hand iets optilt je weer gewoon kontakt hebt.

Citaat:
verbeter me maar als ik het mis heb! ik ben nog maar een beginner

Bij deze Lachen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:28

Wat denk je van neckreining en het sturen door aan de teugels te trekken? Bovendien stuur je in de western eh.. zeg ik dit goed, ja, in de western trek je ahw de teugel opzij, in de dressuur/engels doe je hem naar achteren (of is het nou net anders om? Ik heb echt veeeeel te lang niet meer gereden). En natuurlijk dat je in de western je handen niet megalaag moet houden (handen open door de horn) en je je handen omhoog moet doen bij het sturen (de basisoefeningetjes waar ik net kennis mee heb gemaakt haha) en niet op dezelfde hoogte houden
Pff het is warm, mijn uitleg is weer eens niks

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:34

gera schreef:
Wat denk je van neckreining en het sturen door aan de teugels te trekken? Bovendien stuur je in de western eh.. zeg ik dit goed, ja, in de western trek je ahw de teugel opzij, in de dressuur/engels doe je hem naar achteren (of is het nou net anders om?

Neckreining is niet voor beginners en trekken aan de teugels om te sturen doe je nooit, ook niet in de engelse variant. Je opent je hand en geeft daardoor minder druk op de kant waar je NIET heen wilt gaan.
Je hand naar buiten brengen om aan te geven wat de bedoeling is doe je alleen bij jonge paarden.
Overigens stuur je met meer dan alleen de teugels, je hebt ook nog zit en beenhulpen Lachen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:22

Sugarmiss schreef:
trekken aan de teugels om te sturen doe je nooit, ook niet in de engelse variant


Maar wel op de manege waar ik heb leren paardrijden Bloos! Iedereen vond dat altijd zo raar. Of ik heb de lessen niet begrepen...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:23

Ik formuleer vandaag ook echt bagger.. ik denk dat ik moeilijke antwoorden morgen ga schrijven Het is echt ongelofelijk gesteld met me vandaag Scheve mond

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:09

't Is alleen maar een kwestie van de juiste lettertjes in de goede volgorde zetten Lachen

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 17:37

Of 2 lettertjes in een woord ervoor Clown

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 20:04

cornelie schreef:
Ach ja, ik zal er verder maar niet op in gaan Lachen Misschien leer ik nog eens om dat maar niet meer te doen Knipoog Maar ik ben toch ook wel gewoon nieuwsgierig, en dan echt naar praktijkvoorbeelden en niet meer zomaar brullen dat er verschil is. En.... oke, ik houd op Lachen


mijn praktijk voorbeelden waar ik moeite mee heb gehad zijn dit
als je dit bedoeld met verschil van western en engelse hulpen hoor

in galop aanspringen is contra dus deed het steed verkeerd
.
ik zei vaak ho als ik langzamer wou met gevolg tja dat kan je wel raden *LOL*

me binnen been openen als ik stuur

en natuurlijk teugel losser laten als je paard nageeft met dressuur moet je ze in contact houden.

het drijfen is anders bij dresuur blijf je druken (kuitdruk) vast los
bij western ook met je kuit maar dan los en vast van je paard
begrijp je dat nogvind moeilijk om dat uit te leggen.

en zo zijn er nog wel meer dingen waar ik moeite me heb gehad die ik nu niet zo snel kan bedenken.

ik hoop wel dat je dit bedoelden Verward
groetjes vrolijk

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 20:28

Ik moest tegen het paard leren praten en zei tegen jonge paarden steeds 'goed zo', met als gevolg dat ze de 'zo' als 'ho' zagen (en ik praatte niet eens hard!) Met als gevolg dat ik steeds onverwachts en plotseling stil stond Haha!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:17

Ik denk dat de meeste verschillen tussen engels en western te danken zijn aan hoe je les heb gehad. Ik heb nooit goed engels lesgehad, idd trekken aan de teugel als je wou sturen, of als je langzamer wou Scheve mond
En het verzamelen, bij de dressuur moest ik spelen met de teugels, en bij western lichte druk houden op beide teugels (uiteraard wel allebei met been erbij Clown)
Maar idd zoveel trainers, zoveel meningen...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:45

Tja, voor mij blijft het hetzelfde. Ik ben denk ik niet meer te 'redden' Lachen

mandy88
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 07:41

cornelie schreef:
Tja, voor mij blijft het hetzelfde. Ik ben denk ik niet meer te 'redden' Lachen


nou dat ben ik niet met je eens, de verschillen zijn er duidelijk... lees maar bij `vrolijk´ ...
wat ook inderdaad zo is, is dat het aan je trainer af hangt wat jou style van rijden is. de ene trainer zeg dit en de ander zegt dat terwijl ze allebei top rijden... dus verschil is er altijd, ook tussen western en western netzoals western en dressuur.
groetjes Pling

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 07:59

Verschillen maak je zelf, het ligt er inderdaad maar net aan hoe je paard is gereden / getraint en wat voor trainer jij zelf hebt. Ik maak geen verschil dus voor mij is er geen verschil. Gas, rem, links, rechts gaat voor mij allemaal op dezelfde manier.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 08:17

Zo duidelijk zijn die verschillen uiteindelijk helemaal niet, zeker niet in de basis. Het uiteindelijke doel verschilt wel maar de weg ernaartoe komt overeen. De hulpen voor de galop zijn bijv (itt tot dat wat vrolijk zegt) niet contra, in de dressuur laat je je paard ook aanspringen op je buitenbeen en je laat je paard "om je binnenbeen heenrijden" dus dat leg je ook licht aan.
Binnenbeen openen als je stuurt? Met je binnenbeen geef je aan dat je stelling die kant op wilt dus ook dan leg ik het aan, uiteraard zonder je paard te blokkeren maarja dat doe je met engels rijden ook niet.

Wij hebben het op de manege regelmatig met de engelse ruiters over de verschillen die er al dan niet zijn, en al lijkt het allemaal totaal anders, uiteindelijk blijkt het met die verschillen erg mee te vallen. Het enige wezenlijke wat ik nu bedenk is dat je in de western niet door blijft gaan met het geven van een hulp (zoals bijv. continu drijven, al doe ik dat in sommige gevallen juist weer wel) maar dat je pas een nieuwe hulp geeft als je wilt dat je paard weer iets anders gaat doen of op het moment dat je paard stopt met het uitvoeren van datgene wat je gevraagd hebt. Maar aan de andere kant zijn er ook steeds meer dressuurruiters die op die manier rijden.

Toen ik net begon met westernrijden vond ik de verschillen ook zo groot en had ik met veel dingen moeite. Voor m'n gevoel heb ik veel af moeten leren, maar achteraf had dat meer met mezelf te maken dan met mn paard. Zo moest ik bijv. vrij overdreven sturen (buitenteugel tegen de als, met binnenteugel heel duidelijk aanwijzen waar je heen wilde) maar dat had meer als reden om mijn eigen lichaam goed te leren gebruiken zeg maar. (ben ik nog te volgen Verward Haha! ) Ik heb vroeger ook nooit echt goed engels rijden dus ik had er sowieso een hoop ingesleten fouten inzitten.

Uiteindelijk ga je bepaalde dingen die je eerst met soms zoveel moeite hebt afgeleerd later toch weer gebruiken, maar dan wel heel bewust.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:46

Sandra.k schreef:
Zo duidelijk zijn die verschillen uiteindelijk helemaal niet, zeker niet in de basis. Het uiteindelijke doel verschilt wel maar de weg ernaartoe komt overeen. De hulpen voor de galop zijn bijv (itt tot dat wat vrolijk zegt) niet contra, in de dressuur laat je je paard ook aanspringen op je buitenbeen en je laat je paard "om je binnenbeen heenrijden" dus dat leg je ook licht aan.
Binnenbeen openen als je stuurt? Met je binnenbeen geef je aan dat je stelling die kant op wilt dus ook dan leg ik het aan, uiteraard zonder je paard te blokkeren maarja dat doe je met engels rijden ook niet.

Wij hebben het op de manege regelmatig met de engelse ruiters over de verschillen die er al dan niet zijn, en al lijkt het allemaal totaal anders, uiteindelijk blijkt het met die verschillen erg mee te vallen. Het enige wezenlijke wat ik nu bedenk is dat je in de western niet door blijft gaan met het geven van een hulp (zoals bijv. continu drijven, al doe ik dat in sommige gevallen juist weer wel) maar dat je pas een nieuwe hulp geeft als je wilt dat je paard weer iets anders gaat doen of op het moment dat je paard stopt met het uitvoeren van datgene wat je gevraagd hebt. Maar aan de andere kant zijn er ook steeds meer dressuurruiters die op die manier rijden.

Toen ik net begon met westernrijden vond ik de verschillen ook zo groot en had ik met veel dingen moeite. Voor m'n gevoel heb ik veel af moeten leren, maar achteraf had dat meer met mezelf te maken dan met mn paard. Zo moest ik bijv. vrij overdreven sturen (buitenteugel tegen de als, met binnenteugel heel duidelijk aanwijzen waar je heen wilde) maar dat had meer als reden om mijn eigen lichaam goed te leren gebruiken zeg maar. (ben ik nog te volgen Verward Haha! ) Ik heb vroeger ook nooit echt goed engels rijden dus ik had er sowieso een hoop ingesleten fouten inzitten.

Uiteindelijk ga je bepaalde dingen die je eerst met soms zoveel moeite hebt afgeleerd later toch weer gebruiken, maar dan wel heel bewust.


iedereen leert het anders zoals al werd gezegt.
en ik heb 1 jaar engels gereden dus ik weet wel dat er verschillen zijn
en bij dressuur met sturen open je je binnen been niet maar druk je juist een klein beetje om het paard om je been te draaien.
ik bedoel ook niet dat je bij western je been er echt afhaald maar toch iets opend en dat doe je bij dressur niet vandaar het verschil
en bij mij is de galop toch echt contra
bij dressuur doe je je buitenbeen naar achter en je drijft met je binnen been.
ik doe bij western mijn binnen er af en drijf buiten daar had ik dus probelemen mee.
dat jij het anders doet kan maar ik heb het zo geleerd.

groetjes vrolijk

groetjes