AQHA- rumours

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

AQHA- rumours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 13:16

Is het jullie mede-Quarter-eigenaren al ter ore gekomen dat de AQHA weer iets nieuws in de pen heeft zitten Verward

-halterpaarden zouden verplicht ook rij-onderdelen moeten starten, anders krijgen ze na hun 3e jaar geen halterpunten meer toegekend;
-in de pleasure wordt verplicht een 'extended' gang ingevoerd. Het schijnt dat alle jury's een videoand hebben gekregen met instructies hoe eea eruit hoort te zien en ze moeten een fomulier ondertekenen dat ze met de nieuwe richtlijnen accoord zijn en zullen uitvoeren.

Natuurlijk staat de halter-wereld in Amerika nu op zijn kop, want iedereen weet dat 'echte' halterpaarden zeer ongezonde dikbilkoeien op veel te dunne beentjes zijn Cool

Zou dit een voorloper zijn om het 'foundation' gebeuren wat op de rit te krijgen Verward

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 13:49

Ik had het nog niet gehoord, maar ik vind het een goede zaak! Een paard is mi geen paard meer als hij zich niet meer naar behoren kan bewegen. Overigens komen dergelijke excessen in Europa (naar mijn weten Schijnheilig ) niet voor omdat ze sowieso ook worden uitgebracht in andere klases. Daardoor voegen halterpunten nog wat toe aan conformatievraagstukken als je naar een goed performancepaard zoekt.

Wat voor gangen zijn er dan aan de pleasure toegevoegd? Er zaten toch al "extended" gangen in Verward ??

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 13:59

Jawel 'extended' bestond wel, maar nu is het verplicht om te vragen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 14:17

Sugarmiss schreef:
Jawel 'extended' bestond wel, maar nu is het verplicht om te vragen.

Aha! VERPLICHT is het codewoord! Nu is het wachten op de andere stamboeken en verenigingen om dat over te nemen Cool .

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 15:40

Ik had er nog niets van gehoord maar vind het ook een hele goede zaak! OK dan!

Groetjes Bianca

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 16:45

LOL ik las net in een bericht dat tegenwoordig in wedstrijden speciaal om een '3-beat lope' gevraagd wordt op aangeven van de judge.
Hoe zou dat gaan: 'lope your horses please' wordt dan... '3-beat lope please'. Haha!
Kan iedereen alvast aan de nieuwe 'tekst' wennen Lachen

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 17:21

In principe geen slechte zaak voor al die enorme alleen maar halter paarden. Maar wat doen diegene, die hier in goed paard hebben dat om de4 een of andere reden niet meer rijdbaar is, maar toch nog perfect is om aan een halterklasse te kunnen deelnemen? Moeten die mensen hun paard dan maar laten slachten of zo? Of zeggen jullie, zet het paard maar in de tuin en blijf lekker weg op een wedtrijd? Inderdaad LOL met dikke hoofdletters.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 18:08

Tussen een paard showen en laten slachten zit nog een groot verschil Lachen Niet elk paard MOET een showcarriere hebben om bestaansrecht te hebben.
Natuurlijk zijn de pure halterfokkers hier niet blij mee, maar de achterliggende grondslag is om paarden te fokken die genoeg in balans zijn om ook bereden te kunnen worden, iets wat met een aantal halter paarden echt niet meer mogelijk was.

Natuurlijk zullen er haltereigenaren zijn die nu hun 'brood' zien verdwijnen en dus besluiten het paard te verkopen. Hopelijk worden ze wijzer en zullen hun fokbeleid aanpassen zodat er weer gezonde rijdbare paarden uit voort komen.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:18

ow , cool Pling yep... van mij mag het Haha!

kan me idd voorstellen dat de usa nu op zijn kop staat...
er wordt een hoop geld verdiend ten koste van...

Verder hoop ik dat ze niet hun ''halter'' paard toch nog ''berijd baar'' maken... ook weer ten koste van... Huilen

het zal de nodige jaren kosten, voordat alles dan in rustiger vaarwater komt, denk ik...

maar voor de lange duur beter Knipoog

groetjes

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:40

He, he, eindelijk
Erg voor de mensen die zich blind hebben gestaard op een cultuur die in hun ogen toch niet zou veranderen Huilen
Maar gelukkig voor de paarden die er onder moeten hebben lijden
Nu nog een futurity voor (minstens) 3 jarige Knipoog

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:57

Van het halter gebeuren heb ik geen verstand. Maar in de pleasure een verplichte extended gang vragen vind ik geweldig. Ik heb soms het idee dat daar echt geen normale gang meer uit te halen is. Bloos!

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 20:27

Sugarmiss schreef:
Tussen een paard showen en laten slachten zit nog een groot verschil Lachen Niet elk paard MOET een showcarriere hebben om bestaansrecht te hebben.



Nee MOET niet. Maar er zijn mensen die hun dure quarter hebben gekocht voor de showcarriere en die de bosritjes niet ambiëren. Die niet in de gelukkige omstandigheid verkeren hun paard op een landje achter het huis te laten lopen maar aangewezen zijn op een onderkomen op een manege. Wat dan. Alles heeft twee kanten. We kunnen de Nederlandse omstandigheden nu niet vergelijken met die in de USA. Ik denk dat diegene hier in NL die een paard in de halter voorstellen, dat paard ook gewoon rijden in een diverse andere onderdelen. Diegene die hier een paard alleen voor de halter hebben zul je waarschijnlijk op de vingers van één hand kunnen aftellen.
Heb je een merrie die op de een of andere wijze niet meer gereden kan worden, kun je die misschien nog als fokmerrie verkopen. Heb je een hengst, dan zou hij alleen als dekhengst dienst kunnen doen. Ook in dit geval zal het paard verkocht worden. Heb je een ruin, heb je simpelweg dus helemaal pech gehad. Dan is het nog maar de vraag of je dan in staat bent een ander paard te kopen. Het is te hopen dat alle bezitters van quarters nooit in de situatie terecht komen dat hun paard alleen nog maar "deugt" voor een halteronderdeel, want niet rijdbaar is ook voor recratieve doeleinden niet rijdbaar, rest dus de verkoop, slager of als je in de juiste en gelukkige situatie verkeerd het genadenbrood voor je paardje.

Ik kan niet nalaten steeds weer te betonen dat de Quarter Horse Industry in de VS en het Quarter Horse Hobby in Nl wel mijlen ver uit elkaar liggen.

Dan zou ik wel eens willen weten wat nu de zogenaaamde dikbil halterpaarden en het foundation gebeuren met elkaar van doen hebben. Kan iemand me hier misschien wat wijzer maken?

Een lope of galop behoort altijd een zuivere drietakt te zijn. Of het nu langzaam, sneller of uitgestrekt is, om maar in dressuur termen te spreken. Zelfs een paard dat op een postzegel kan galopperen, heel langzaam moet een zuivere drietakt te zien geven. Hoezo vragen ze dan uitdrukkelijk een 3-beat lope als de lope al drietakt is?

De extendet jog, evenals de extendet lope behoort niet per definitie veel sneller te zijn. Het paard moet meer ruimte winnen op de bodem en zijn lijf strekken.
Dus......misschien een idee om alle westernruiters op dressuurles te sturen Schijnheilig

Ik ben het er voor 100% mee eens dat een paard voor een halteronderdeel niet moet worden vetgemest zoals een stopgans. Ik vind beides wel heel erg dieronvriendelijk om het zachtjes uit te drukken. Ik ben het er ook mee eens dat de leeftijd voor futurity paarden minimaal met een jaar omhoog zou moeten.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 21:34

Dance"]
Maar wat doen diegene, die hier in goed paard hebben dat om de4 een of andere reden niet meer rijdbaar is, maar toch nog perfect is om aan een halterklasse te kunnen deelnemen? Moeten die mensen hun paard dan maar laten slachten of zo? Of zeggen jullie, zet het paard maar in de tuin en blijf lekker weg op een wedtrijd? Inderdaad LOL met dikke hoofdletters.
[/quote]
Hoeveel belang hecht je aan die punten ... da's de vraag.
Er staat niet bij dat je je paard niet meer mag showen. Je kunt dan mi ook winnen en prijzen verdienen. Er staat alleen dat je geen punten krijgt als je paard niet scoort in bereden klasses. Maar misschien begrijp ik dat verkeerd?

Die regel wordt voorgedragen om uitwassen te voorkomen. Zoals je zelf al zegt:
[quote="Dance schreef:
In principe geen slechte zaak voor al die enorme alleen maar halter paarden.

Het gaat hierbij voor het welzijn van het ras in het algemeen. Dat is idd erg vervelend voor individuele uitzonderingsgevallen ...

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:34

Jammer van de punten dan, maar als het zo is zoals jij dat beschrijft, zou ik er persoonlijk niet mee zitten. We zullen moeten afwachten hoe de regel, als het inderdaad een regel zal worden, uitpakt. Ik denk dat de lobby van de halterpaarden eigenaren wel op volle touren draait inmiddels.

Over uitzonderingsgevallen gesproken, ik vergat nog erbij te schrijven dat het ook omgekeerd kan. Eigenaar paard kan niet meer rijden door een ongeluk of ziekte, alleen maar paard aan de hand showen.

Heel erg "vervelend" dus ook voor zulke gevallen. Laten we dus maar van harte hopen dat én paard én eigenaar tot in de lengte van dagen kerngezond blijven.

En als we toch bezig zijn met het welzijn van het ras (Quarter) en paarden in het algemeen, zouden we niet alleen aandacht moeten besteden aan het zich laten volvreten van de paarden, maar ook aan alle andere zaken die het welzijn van in dit geval het ras niet ten goede komen. Waar ik op wedstrijden lui zie die achter de trailer hun paarden afranselen dat het een lieve lust is, het enorme ruk- en plukwerk van diverse ruiters en trainers of die er voor door willen gaan, en, en, en!! De lijst zou wel erg lang worden zo je wilt. Het beste voor het welzijn van een paard in eerste instantie, is een paard zonder ruiter op zijn rug zou je kunnen zeggen. Aan dat laatste pleeg ik me overigens ook niet te houden zou je dat mogen denken.

Mijn mening over goede halterpaarden is, dat je alleen maar mooie bespiering krijgt door een goede training en beweging en het voer aangepast aan de training. Niet door die paarden vol te stoppen met kilo's krachtvoer en onvoldoende beweging.

JanPieter
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 23:26

als de jury op een lope vraagt in de pleasure is het de bedoeling dat dit een 3 takt galop is, een 4 takt wordt door de jury niet gewaardeerd.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-03 23:28

De bedoeling van de integratie van de foundation in de AQHA zou als beginpunt de nieuwe halterregel kunnen zijn, omdat bij de foundationclubs het halteronderderdeel alleen gelopen MAG worden door paarden die eerder in wedstrijdonderdelen gepresteerd hebben (eerste 3 plaatsingen bijv.). De merries en hengsten worden zo gekeurd op bouw. Dit moet je zien als het voorstellen van de toekomstige fokprodukten. Er worden ook geen ruinen gehalterd.

De halterindustrie van de AQHA is dit doel helemaal voorbij geschoten en de weerstand tegen dit soort paarden neemt meer en meer toe.

Een halterpaard is niet verplicht om wedstrijdonderdelen te lopen, maar krijgt dan dus na zijn 3e jaar geen halterpunten meer toegekend. Hierdoor is het dus voor klanten minder interessant om ermee te willen fokken, want niet veel paarden zullen dan aan hun ROM komen.

Citaat:
Over uitzonderingsgevallen gesproken, ik vergat nog erbij te schrijven dat het ook omgekeerd kan. Eigenaar paard kan niet meer rijden door een ongeluk of ziekte, alleen maar paard aan de hand showen.

Als een eigenaar nog in staat is om naast zijn paard in draf een flinke ronde door een mulle zandbak te hollen, moet erop zitten ook geen probleem zijn.
Overigens is het in Amerika 'not done' om je dure paard zelf te showen, daar heb je iemand voor Lachen dus dat geldt voor rijden ook.
Alleen in de amateurs zie je nog eigenaren zelf lopen.

Overigens is een halterpaard waarvan de haltercarriere voorbij is met een goede begeleiding nog zeer goed te gebruiken als gewoon 'gebruikspaard'. Er lopen in Amerika een paar aardige voorbeelden hiervan rond.

Citaat:
Een lope of galop behoort altijd een zuivere drietakt te zijn. Of het nu langzaam, sneller of uitgestrekt is, om maar in dressuur termen te spreken. ... Hoezo vragen ze dan uitdrukkelijk een 3-beat lope als de lope al drietakt is?

Wanneer ben je voor het laatst op een wedstrijd geweest Cool Hier is al ettelijke keren het woord 'dralop' voorbijgekomen, juist omdat het geen 3-takt beweging is. Natuurlijk weten we allemaal hoe het hoort, maar het doen zjn nog 2 verschillende dingen. En aangezien de jury's blijkbaar nog steeds mensen plaatsten die een dralop lieten zien, gaat de AQHA het nu strenger aanpakken.

Citaat:
De extendet jog, evenals de extendet lope behoort niet per definitie veel sneller te zijn. Het paard moet meer ruimte winnen op de bodem en zijn lijf strekken.

Helemaal mee eens. Het paard leert nu misschien dat het ook schouders heeft om te gebruiken.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 07:30

Sugarmiss schreef:
-in de pleasure wordt verplicht een 'extended' gang ingevoerd. Het schijnt dat alle jury's een videoand hebben gekregen met instructies hoe eea eruit hoort te zien en ze moeten een fomulier ondertekenen dat ze met de nieuwe richtlijnen accoord zijn en zullen uitvoeren.

Dit is geen rumour maar wordt gewoon door de AQHA aangekondigd: AQHA
De videoband is voor iedereen verkrijgbaar .

Vorig jaar op de World Show werd overigens al om een Extended Jog en een Slightly Faster Lope gevraagd.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 08:53

Als je het afgelopen weekend bij de WRAN wedstrijd op de Kalverhoek bent geweest, had je in de Pleasure inderdaad de extended jog kunnen zien!
Het viel een paar ruiters niet mee om dan nog netjes te blijven zitten Haha!
Blijkbaar wordt de regel dus nu al toegepast!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:25

Ik snap wel dat de AQHA uit belang voor het ras/paard van de super zware halter paarden "af wil" maar kan dat niet gewoon door de Judging te veranderen... Verward ?
Want even 1 keer per jaar (bijvoorbeeld) een keertje Western Pleasure te starten moet voor de meeste geen probleem zijn...

Mochten ze wel de regels gaan veranderen dan kunnen degene die alleen aan de hand kunnen showen ook nog voor Showmanship kiezen.

Op de laatste wedstrijd die ik heb gezien werd er netjes voor de extended jog gevraagd en werden parden met een 4 takt onder paarden met een 3 takt gezet, mits die verder ook netjes liepen. Het geheel zag er al beter uit.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 10:29

jeddah schreef:
Ik snap wel dat de AQHA uit belang voor het ras/paard van de super zware halter paarden "af wil" maar kan dat niet gewoon door de Judging te veranderen... Verward ?
Want even 1 keer per jaar (bijvoorbeeld) een keertje Western Pleasure te starten moet voor de meeste geen probleem zijn....

Ik denk dat je hier 2 dingen door elkaar haalt. De judging voor halter veranderd niet, alleen de puntentelling stopt als er niet in rij-onderdelen gestart wordt.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:33

Wat ik bedoel is dat als ze niet willen dat de paarden zo ontzettend zwaar zijn, zodat ze niet onder het zadel uitgebracht (kunnen) worden, ze de Judging toch kunnen veranderen. Want behalve dat de paarden zo zwaar zijn, wat mankeert eraan gewoon alleen willen halteren en niet willen rijden? Ieder doet wat ie leuk vindt, toch?

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 10:42

Ik weet niet wat de beweegredenen van de AQHA zijn om dit soort voorstellen te doen. Het doet iig op de boards veel stof opwaaien. Niet alleen van 'halteraars' ook het pleasure-front roert zich:
Citaat:
Can you imagine the uproar of all the performance exhibitors ( particularly the rail classes) after these sherman tanks come in and play bumper cars with them?

Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:44

LOL, zo dacht ik dus inderdaad ook, dan gaan ze ook alleen maar meedoen puur zodat ze die halterpunten kunnen krijgen en niet serieus omdat ze aan die klasse mee willen doen...

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 10:45

Die kans zit er wel in natuurlijk.
Afwachten maar hoe eea zich ontwikkeld.

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 10:52

zo zag ik twee weken geleden in België op een wedstrijd dat de extended lope werd gevraagd. Niveau was goed, helaas ging eerste plaats naar combinatie waarvan het paard achter nog draafde in de galop. In de extended was er geen verschil te zien, het paard bleef achter erg slecht meekomen. Jammer... ik zie persoonlijk toch liever een paard met iets meer galopsprong, zeker in de extended...