Zadel van P. Simons in de westernspecial hofslag.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Zadel van P. Simons in de westernspecial hofslag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 14:12

Het viel mij op dat het zadel van Peter Simons wel erg ver omhoog komt achter. Het lijkt wel helemaal geen aansluiting te hebben.
Kijk ik er nou zo raar tegenaan of is het zo? Lijkt mij toch niet lekker voor de rug als het zo klappert.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 14:51

Ik kan zo natuurlijk niet zien om wat voor plaatje het gaat maar het lijkt me dat iemand als Peter Simons wel weet of iets past of niet... En ik denk ook wel dat hij redelijk veel zadels tot zijn beschikking heeft dus hij zal niet zomaar met een slecht passens zadel gaan rijden.
Dan sta je een beetje voor *** zeg maar op internationaal nivo.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 23:05

Ik vond het er zo raar uitzien
Als ik iemand adviseer bij het kopen van een zadel let ik erop dat het mooi op de rug ligt en niet klappert bij elke pas.
Dat leek hier het geval, dus wil ik graag jullie mening

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:46

Kan je het plaatje niet even plaatsen?
Dan weten we waar het over gaat.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:51

Ik ken de foto niet dus daar kan ik niet over oordelen. Maar ik ben persoonlijk wel van mening dat een goede ruiter niet perse een goede zadelpasser is, en vice versa etc. Je kan niet overal verstand van hebben he Knipoog

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:56

Nee, maar er lopen daar zo veel mensen rond die er iets van weten dat het me erg dom lijkt van Peter om met een slecht passend zadel te rijden.
Zou me erg tegen vallen van hem.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:56

Bonnigje schreef:
Kan je het plaatje niet even plaatsen?
Dan weten we waar het over gaat.

Praat wel wat makkelijker ja.
Overigens moet je bij wedstrijden eens opletten hoeveel paarden er lopen, waar de schouders duidelijk klem zitten of de brug boven de op de schoft rust. Dus de kreet dat wedstrijdmensen wel weten...etc... gaat niet altijd op. Veel mensen hebben speciaal voor de wedstrijd een showzadel, trainen doen ze met een 'gewoon' zadel. Juist doordat dit showzadel zo weining gebruikt wordt vind men het vaak zonde om het te verkopen als blijkt dat het niet lekker meer past (als het al gezien wordt).

Over de opmerking dat een trainer veel zadels tot zijn beschikking heeft heb ik ook zo mijn twijfels. Ik ken stallen waar 2 zadels liggen om te trainen en hiervan wordt dan gezegd dat het zulke goede zadels zijn die passen op elke paard Schijnheilig . Maar hier zal de baard van Sablou wel weer boven tafel komen Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:07

Volgens de heer Van Triest uit meppel, een zadelmaker van de oude stempel zeg maar ligt 95 % van de engelse zadels niet goed. Tijdens een steekproef op mijn oude pensionstal kwam idd ook dit getal eruit. Van heel slecht tot net niet goed. Ik denk dat het bij de westernzadels niet heel veel anders zal zijn, dat er toch nog steeds meer verkeerd ligt dan goed. En inderdaad op wedstrijden kijk ik nogal eens mijn ogen uit.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 19:04

Ik heb de foto's gescand en up ge load naar die upload pagina die hierbovenaan beschreven staat, maar (ik digianalfabeet) hoe krijg ik ze nou in dit topic?[/img]

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:06

Als je ze ge-upload hebt krijg je een link, die moet je kopieren en hier neerzetten.
Anders moet je ze mij even mailen Lachen

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 19:17


PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 19:18

Hoe krijg ik die plaatjes nou direct erin?
snap dr nix van

Sugar help?
Ik moet het toch ook kunnen?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:29

Zo zijn ze ook prima te zien. Lachen Normaliter blok je ze en klikt dan op de knop 'IMG'.

Het zijn wel 2 onmogelijke foto's zeg. Verward

Bij de eerste heb ik het gevoel dat hij tijdens de stop zijn gewicht naar voren heeft, misschien dat daarom het zadel vanwege de kromming van de rug en de druk voor in het zadel het iets omhoog komt.

Bij de 2e staat het paard in een dusdanige zijwaartse buiging dat elk zadel met een stugge boom 'af' gaat staan. Ook zijn gewicht ligt heel sterk aan de linkerkant.
De bars zijn ongeveer 57 cm lang en worden veelal door de schouders op hun plaats gehouden, als een paard zo sterk gebogen is in de rug, kan het zadel haast niet anders dan ergens gaan wijken. De enigste plaats waar dat kan is aan het eind.

Misschien iets om eens bij stil te staan wat een zadel eigenlijk een rug aandoet Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 31-07-03 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:29

Afbeelding
Afbeelding

Voor de URL zet je [img] en erachter zet je [/img] Haha!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:33

Beide foto's zijn genomen van een paard dat niet 'recht' op de foto staat.
Eerste foto is volgens mij een foto van een paard dat z'n achterhand aan het werk heeft, de rugspier is aangetrokken waardoor de rug bol wordt.
Tweede foto is gemaakt waarbij het paard in een ronding naar links is.

Sorry, maar naar mijn mening kun je, op basis van deze foto's, niets zeggen van het zadel.

Groetjes, Gisela

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:35

Citaat:
dat hij tijdens de stop zijn gewicht naar voren heeft


Eerste foto lijkt mij (gezien de stand van de manen en staart) en de houding van Peter meer een foto in een spin of een achterwaarts.

Oeps, zie net dat het rechtervoorbeen-hoefje (leuk scrabblewoord) schuil gaat achter het linkervoorbeen, zou dus duiden op een spin, niet een stop.

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:39

Het zo heel goed een spin kunnen zijn, maar dan nog is zijn gewicht te ver naar voren (IMO) Lachen

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 22:02

Afbeelding

Misschien is deze duidelijker.

Ik zeg niet dat het goed of fout is, maar ik vind het er zo raar uitzien. Die achterkant telkens helemaal los.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:15

Van het zadel zie je nu niet zoveel meer, maar wel dat het een spin is Lachen

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:25

op deze foto kan je volgens mij niet de ligging van een zadel beoordelen.
zo te zien is het ook een "vlinder" model en die liggen volgens mij ook iets meer vrij

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 07:53

Aha, maar dat verklaard de boel. Een vlinder fladdert en dat doet dit zadel nu ook Lachen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:23

Pfoeh, mooi paard!
Ik denk ook niet dat je het zadel kan beoordelen op basis van deze foto's. Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig zadels zo los heb zien laten ('klapperen') aan de achterkant tijdens een spin oid, maar het is een momentopname, dus je kunt er niets van zeggen. Net zo min als van foto's van goede trainers in een stop waarbij het paard de mond open heeft of het hoofd omhoog. Maar ik ga meneer Simons wel wat beter bekijken vanaf nu Knipoog grapje

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:52

Of het nu wel of niet goed ligt, je staat toch met deze foto in een blad. Persoonlijk zou ik er misschien iets minder gelukkig mee zijn, er zullen namelijk vast wel meer mensen zijn die wat opvalt aan de onderste foto.

JanPieter
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 23:01

Ik wilde ook ff een reactie geven op het zogenoemde losse zadel. Het zadel past namelijk wel goed op dit paard, alle foto's zijn gemaakt van de spin maar dat kon al opgemaakt worden uit het artikel dat over de spin gaat. Verklaring voor loskomend zadel: als een paard zo diep de achterhand onder het lichaam plaatst buigt de rug zodanig dat de rug als het ware bol komt te staan, dit paard zit heel diep in de stops en spins dus is het logisch dat bij deze oefeningen het zadel aan de achterkant loskomt. OK dan!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 23:31

helemaal mee eens.
het zou zelfs een slechtpassend zadel zijn als het onder deze omstandigheid vlak op het paard bleef liggen

zo zie je maar weer hoe een foto je kan maken of breken.