Mag dit bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Mag dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 21:33

Ik heb een bepaald bit in mijn hoofd, waarvan ik denk dat het heel goed kan werken bij banish.
Ik weet echter niet of ik met dit bit op een wedstrijd mag verschijnen.
Wie oh wie kan mij dit vertellen.
Een voorbeeld staat op onderstaande site en het gaat om de nummers #25380 en #255350
http://www.onlinetack.com/bits1.htm

Het is een goeie winkel trouwens. We zijn hier geweest in Canada en gaan er over anderhalve week weer heen OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:07

Als je op één hand start mag je een lowport grazing shank in. Het is wel een behoorlijk pittig inwerkend bit. De low port kantel je lichtelijk in het verhemelte op het moment dat je aan de scharen trekt.
Zonder teugelwerking heeft het paard meer tongvrijheid en niet de kans in het bit te 'duwen'.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:10

Die bitten mogen wel, maar je pakt wel gelijk de hardste soort.
Onafhankelijk bewegen kan niet dus elke vorm van druk komt hard over.
Ik zou dan iets kiezen met een rolletje in het midden zodat je wel links en rechts onafhankelijk kan bewegen. Zeker voor de training.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 22:32

Ik heb nu een Myler shank/snaffle en daar ben ik wel tevreden over. (die is dus wel onafhankelijk links en rechts te bewegen)
Het "probleem" is dat hij op 1 hand niet echt op de juiste manier reageert. Ik dacht dat dat misschien op te lossen was door iets te proberen wat niet onafhankelijk te bewegen is. (correct me if I'm wrong)
Ik heb een stille en zachte hand (en anders corrigeert banish me wel Clown ), dus in principe kan volgens mij ook een "hard" bit een optie zijn volgens mij, zolang ik me maar blijf beseffen dat het een "hard" bit is. Denk ik...
Iemand nog...?
Laatst bijgewerkt door banish op 30-07-03 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:01

Ik denk dat je de oplossing niet moet zoeken in een harder bit, maar in een betere reactie op zit, been en neck reining.
Wat wil je met een ander bit bereiken? Wat werkt er niet goed aan het bit wat je nu gebruikt?

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 23:06

Ik zoek mijn oplossing ook niet in een harder bit. Ik zoek mijn oplossing in een ánder bit.
Ik ben wel van plan om dit bit eerst uit te proberen (als ik iemand kan vinden die het heeft en die het me wil laten proberen) voor ik het ga kopen.
En btw, mijn vraag was (en is) of dit bit op een wedstrijd toegestaan is.
De discussie over harde en zachte bitten en over ieders voor- en afkeur daarover, heb ik al vaker gelezen en daar kom je toch niet uit.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:35

Ik vind het zonde als iemand zijn paardje naar de kl*** rijd omdat hij een verkeerd bit gebruikt. Daarom een waarschuwing. En een welgemeend advies.
Om een probleem op te lossen en elkaar te helpen want je neemt niet voor de lol een ander bit toch?
En mijn nieuwsgierigheid wat jou beweegt een ander bit te kiezen, daar kan ik weer van leren.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 08:18

Ik had me niet gerealiseerd dat dit bit "harder" zou zijn, dus wat dat betrefd heb ik weer wat geleerd en daar zal ik zeker rekening mee houden.
Het is niet zo dat ik echt een probleem heb, maar zoals Banish op dit moment reageert op 1 hand, leek het me voor hem duidelijker om een bit te kopen die niet onafhankelijk van elkaar kan bewegen. Volgens mij kan je dan beter aangeven dat je ook zijn hoofd een bepaalde kant op wil.
Op twee handen kan ik hem prima op die shank/snaffle rijden, maar op 1 hand loop ik toch tegen het feit aan dat hij dan niet aan 2 kanten begrijpt wat ik wil en moet ik altijd weer met de andere hand ingrijpen.

En waarom ik dan voor dát specifieke bit zou willen gaan?
Ik heb een shank/snaffle waar hij heerlijk oploopt (op 2 handen) en ik heb een ring snaffle, maar dan met het mondstuk van de low port. (ik weet niet of dat heel duidelijk uitgelegd is...) Ook op dat bitje loopt hij erg lekker.

Nu alleen nog op zoek naar iemand die het me kan laten voelen, want ik ben inderdaad niet van plan om mijn paard naar de kl*** te rijden (zoals jij zo subtiel uitdrukt Schijnheilig ) en wil eerst wel eens voelen of mijn idee juist is dat hij hier lekker op zou kunnen lopen.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:20

ik heb wel zoiets liggen . je moet er alleen een eindje voor rijden. Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:36

Kan ook in een envelopje, kost maar 3 euro Lachen

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 12:30

Citaat:
ik heb wel zoiets liggen . je moet er alleen een eindje voor rijden.


Ik dacht al dat ik bij jou wel een kans zou maken Jos
Het is wél meteen weer een goede reden om mijn paard in te pakken en bij jou een dagje te komen trainen *LOL*
Dan doe ik hem smorgens eerst en dan mag ie even ergens spelen oid en dan daarna kan Frederiek nog even rijden.
Is voor haar meteen weer een goede oefening om ergens anders te rijden met hem.

Een keer op een woensdag?
Ik vat meteen de Koe maar bij de horens. Anders wordt het weer niks met mij Clown

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:09

is goed