Met Romel-teugel gereden :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Met Romel-teugel gereden :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 22:27

Tjee , da's wel even wennen zeg !!

Op zich is het wel prettig omdat je met dat ding nu niet echt veel te sturen hebt (of ben ik zo onhandig ermee Haha! ) , en je dus je zithulpen nog meer dan anders moet gebruiken.

Maar het voelt wel een beetje onveilig aan , ik heb niks om mee te corrigeren als ze ineens ergens bang van is ofzo Haha!

Wat vinden jullie van rijden met een Romel-teugel ?

Het is dus gewoon een kort teugeltje met daaraan nog een stuk enkel touw dat met een lusje aan de korte teugel bevestigd is , ik neem aan dat het eigenlijk de bedoeling is dat je alleen aan het enkele touwtje vasthoudt ?

Ermee corrigeren gaat iig voor geen meter , daar schuift dat uiteinde teveel voor Tong uitsteken

Rijdt wel heel erg fijn als het peerdje gewoon lekker loopt , dat wel !

Wat vinden jullie van de Romel , en hoe hoor je ermee te rijden eigenlijk Verward

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:31

Ik heb wel met een romal gereden en voor mij is het niet anders dan normaal met één hand rijden. Behalve dat je nu je 'vrije' hand gebruikt om het enkele stuk van de Romal beet te houden. Je normale hand houdt dus het dubbele gedeelte beet (zonder vinger ertussen maar in je vuist).

Dus ook niet langer of korter dan je normaal gewend bent. Mocht je met je andere hand in moeten grijpen dan moet dat toch lukken terwijl je gewoon het resterende deel erbij vasthoud Verward

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 22:49

Aha , dus toch gewoon je hand in het boogje Lachen

Dat deed ik ook wel omdat dat wat stabieler is en prettiger aanvoelt , maar ik heb het idee dat dat eigenlijk niet hoort Verward

Ik had nu vaak met m'n rechterhand de teugel vast op het punt waar de romel in het midden zit , en de romel dan in m'n linkerhand.
Bij een galopje even ook m'n linkerhand aan de teugel erbij voor het geval dat Haha! .

Maar ik probeerde om met m'n rechterhand de romel vast te houden en met m'n linkerhand het uiteinde ervan , maar dat stuurt dus voor geen meter omdat die romel opzij zakt over de teugel Tong uitsteken .

Het is dus ook gewoon de bedoeling dat je met 1 hand nog de normale ''teugel'' vasthoudt ? Lachen

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:36

Uitleggen is altijd zo lastig, dus heb ik even een fototje gezocht.
Dit is dus (wedstrijd) manier om met de romal-reins te rijden.

Afbeelding

Maar dan heb ik weer een vraag ten aanzien van deze foto.
Is het toegestaan je hand op je bovenbeen te laten rusten Verward

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 00:09

NEE!!! Bij een wedstrijd mag je met je losse hand niks aanraken! Of geldt dit niet voor de romal-reins?? Haha!

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 00:23

Toekie schreef:
NEE!!! Bij een wedstrijd mag je met je losse hand niks aanraken!


*LOL* *LOL*
Dat dacht ik dus ook.
Maar ik vond die foto op deze site http://horses.about.com/sports/western/eqromal2585/

En dan zie je dit Haha!
Lijkt iemand te zijn die weet waar ze het over heeft Scheve mond

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 00:47

Ja, das wel vaag ja... Verward Heeft iemand anders misschien een verklaring? Want volgens mij mag je toch echt niks aanraken met je vrije hand...

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 08:08

Verklaring ?

Gewoon een ruiter die net een proefje heeft gereden en nu lekker relaxed met de hand steun zoekt Haha!

Bedankt voor de foto & uitleg Lachen

Maar wanneer gebruik je een romel dan , mag dat gewoon wanneer je maar wilt of is dat nog een klasse ofzo Verward

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 08:31

Je mag gewoon starten met een Romal (het is met een a). In alle wedstrijden, behalve als je op twee handen wil rijden. Het is wel heel belangrijk om op je houding te blijven letten. Het schijnt dat mensen die met een Romal rijden de neiging hebben de schouder behoorlijk naar voren te draaien (van de hand waarmee je de Romal vasthoudt). Meer dan met split reins.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 09:20

Was het niet zo dat je je paard en je zadel niet mocht aanraken tijdens de wedstrijd Verward
Wat Anya zegt over die schouder naar voren klopt, maar het gaat ook op als je gewoon met splitreins in één hand rijdt.

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:08

Je hebt gelijk Sugarmiss

Net even zitten kijken bij de WRAN en inderdaad mag je je paard en je zadel niet aanraken tijdens de wedstrijd.

Dank je wel om me weer op het juiste spoor te zetten Haha!