Zadel pas advies ....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Zadel pas advies ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 22:13

Ik heb gisteren eindelijk een nieuw zadel gekocht voor Powell.
Een Montana, met round skirts en een smalle boom.
Het past duidelijk beter dan mijn oude zadel. Dat schoof 30 cm opzij als ik opsteeg.
Is meteen genieten dus dat het gewoon op zijn plek blijft met opstijgen! Daardoor zit ik ook veel beter want het ligt gewoon stabieler.
ECHTER .... Ik heb net een kleine buitenrit gemaakt en het schuift een beetje naar achteren. Mijn oude zadel schoof 2 x zo veel naar achteren dan dit, maar toch... dan ga ik weer twijfelen hè.
Past het zadel niet goed genoeg of liggen zadels op Powell gewoon iets verder naar achteren.... of leg ik het misschien te ver naar voren?
Na het rijden lag het zo'n 4 cm achter het been/schouder...
Ik laat er nog wel iemand naar kijken maar wil graag horen als jullie hier ervaring mee hebben.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:24

Tja een goed passend zadel schuift niet. Misschien heb je het zelf wel te ver naar voren gelegd Verward Waar ligt de singel als je die los langs het paard zijn been laat hangen? (hoever achter zijn been)

Staat er echt Montana op het merklabel of is het een 'Circle M'.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 22:30

Nee, het is echt een Montana.
Powell is heel kort van bouw, daardoor vind ik het zo moelijk te beoordelen of ik het te ver naar voren leg.
Ik kan de singel wel los laten hangen maar als ik het zadel te ver naar voren heb liggen heb je daar ook nix aan.
Als ik hem aansingel dan ligt de singel direct achter zijn been. Na het rijden een paar cm naar achteren.
Zakt het zadel naar het diepste punt?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:35

Ja een zadel zoekt als het ware zijn eigen plekje op, dus het diepste punt.
Maar als de boom en de rug niet op elkaar passen dan zal het zadel doorzakken en van achteren gaan kiepen. Of het blijft hangen op de schouders en de achterste ribben en niet rusten op de rug over de hele lengte.

Als je de singel los langs het paard laat hangen hoort er minstens een volle handbreedte tussen de singel en het been te zitten.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 22:45

hahahah, dat kan echt niet met Powell! Met een volle hand breedte dan ligt het zadel in zijn lies joh ! Haha!
Maar misschien dat ik het wel te ver naar voren heb gelegd dat zou kunnen als ik dit zo hoor.
Vanmiddag hebben we gepast en na 5 minuutje test rijden lag het zo... das heel acceptabel toch? In het begin lag het iets verder naar voren... na de buitenrit vanavond nog 2 cm verder naar achteren....
Misschien dat ik me aanstel.... ben een beetje een twijfeltante... Schijnheilig Schijnheilig
Maar ik wil het gewoon graag goed hebben...
(foto op verzoek van Xena. Cheese! )

Afbeelding

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:58

kijk..........nu weten we waar je over praat Haha! Tong uitsteken

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:11

Ik vind hem niet lekker liggen (voor zover je dat vanaf een foto kunt zien).
De achterkant komt al iets omhoog en ook de zitting is nu te vlak, je hebt niet echt een kommetje om in te zitten.
Als je erop zit, kan iemand dan nog zijn vingers langs de voorkant halen zonder 'klem' te lopen Verward

Overigens is je pad ook te groot. Hij ligt te ver op zijn kont. Hij kan nog wel iets verder naar voren. Dan drukt het zadel ook minder op de stikranden van de pad aan de voorkant.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 09:05

Ik heb juist heel veel vrijheid rond te schoft. Ik kan er met gemak nog met mijn vingers tussen. Ik heb de pad wel flink tussen het zadel getrokken aan de voorkant dus Powell's schoft ligt daar een paar cm onder. Misschien dat je dat ziet, wat dat betreft was ik al helemaal gelukkig met dit zadel maar das inderdaad niet zo duidelijk op de foto.

Dit zadel heeft een heel recht zitvlak. Mijn andere zadels hebben van zichzalf meer een kommetje om in te zitten maar deze loopt vanaf het diepste punt zo'n beetje recht naar voren naar de horn, mijn andere zadels lopen daar weer omhoog.
De pad is overigens niet van Powell... daar hebben we een kortere voor...
Nou, ben ik toch benieuwd wat mijn trainer er dadelijk van zegt.....

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 09:38

Hij ziet er eerlijk gezegd een beetje te groot uit ( voor zover je dat van een foto kunt zien) Waardoor hij te ver over de schouders zakt en dus van achteren wipt.... Volgens mij heeft Powell vrij weinig schoft en dus zal je nog genoeg ruimte onder de schoft hebben.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:09

Hee Bonnigje... moeilijk is dat heh..zadels....Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook niet goed vind liggen. Het lijkt mij te breed op de schouders, de achterkant komt omhoog. Misschien zou je er tijdelijk een build up pad onder kunnen proberen...Powell moet nog wat uitgroeien natuurlijk. Komt het zadel van Arthur? Vraag hem eens langs te komen met wat modellen uit je gewenste prijsklasse. Vraag anders eens aan Tanja of je haar zadel eens mag proberen, volgens mij is dat een perfect zadel voor Powell (Westwood). Mijn Crates zou heel Powell verzwelgen.... Haha! Haha!

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:13

Ik zit ook altijd zo te tobben met die zadels, als je zadel eenmaal niet goed ligt ga je zo twijfelen. Mijn zadel kiept ook een klein beetje, en is ook vrij groot. Een andere pad kan al een stuk schelen. Succes ermee!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:22

SM bedoeld de ruimte tussen de Dring en de concho met je latigo strings.
Daar moet je makkelijk met je hand tussen kunnen als je op het zadel zit.

Voor de rest sluit ik me aan bij SM.

Heb je het zadel zo meegenomen?
Ik laat ze altijd aan huis komen om te passen.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:27

Een nieuw zadel dat van achteren een beetje kiept is niet erg, zolang je maar niet uit het zadel geslingerd wordt Knipoog ...Een nieuw zadel moet nog gaan "liggen" na een tijdje rijden komt het vaster te liggen. Mijn zadel klapperde achter ook een beetje in het begin, maar nu ligt het zo vast als een rots. Zelfs met losse singel kan ik opstijgen en volgens mij hoort dat te moeten kunnen.... OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:16

N.a.v bovenstaande moet ik weer aan het topic van onze Chief denken
[WN] Westernzadel passen ieder paard = scheerapparaat

Een houten/kunststof boom is een star materiaal en zal zich niet aan de rug aanpassen, eerder het tegenovergestelde.
De skirts willen nog wel een wat meer in vorm gaan zitten, voorzover de fabrikant die niet voorgebogen heeft.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:30

En toch is het zo, Sugarmiss....Mijn zadel heeft zich in de loop van de tijd aangepast. Natuurlijk lag het meteen al goed, maar het heeft zicht echt nog meer gevormd. JHet is nog meer gaan "liggen". Misschien dat je het niet persoonlijk bedoelt, maar ik voel me nu wel een beetje in de maling genomen door je reactie met de link naar dat verhaal over dat scheerapparaat. Ik heb toevallig het mooiste zadel ik me kan voorstellen en het past ook nog eens perfect. Het kostte me een godsvermogen, maar dat heb ik er graag voor over. Het hoeft nl niet altijd een orthoflex te zijn!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:44

Je hoeft je niet aangesproken te voelen, maar ik kan me niet indenken dat een starre boom zich aan past aan de rug. Verward

Als je zegt dat hij meteen vanaf het begin al goed lag, maar zich nog meer is gaan 'zetten' ben ik benieuwd waarin zich dat dan uit.

En niet iedereen moet een OF willen, een goed passend standaard zadel is niks mis mee Haha! je hebt alleen wat vaker een nieuwe nodig.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:13

Het is dieper gaan liggen, vaster, waarschijnlijk ook omdat het ingereden is door zo'n slordige 70 kg, (waar heel hard aan gewerkt wordt om te minderen, maar dit terzijde) en de bovenzijde mijn pasvorm krijgt. Er zit wel een equifit boom in. Misschien komt het ook omdat mijn zadel is gemaakt voor mijn paard. Niet standaard dus. Of het is gezichtsbedrog..weet ik veel. Het zit in ieder geval heerlijk, is mooi en wat voor mij het belangrijkste is, en dat mag wat kosten, het past mijn paard. Ik denk niet dat ik snel een nieuwe nodig heb, dit zadel gaat in elk geval net zo lang mee als mijn Dreamer. Die garantie heb ik!
Verder no hard feelings hoor, moest me even van het hart Schijnheilig
Vanavond een Cheese! Dan weet je waarover ik praat. Knipoog

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 13:14

Cowgirl schreef:
SM bedoeld de ruimte tussen de Dring en de concho met je latigo strings.
Daar moet je makkelijk met je hand tussen kunnen als je op het zadel zit.

Voor de rest sluit ik me aan bij SM.

Heb je het zadel zo meegenomen?
Ik laat ze altijd aan huis komen om te passen.


"de Dring en de concho met je latigo strings." Nou ben ik niet helemaal nieuw meer in het western gebeuren maar dit snap ik niet....

Ik heb het zadel zelf meegenomen maar ben niet over een nacht ijs gegaan... Ben me al een paar weken aan het oriënteren.
Ook omdat we 4 weken geleden ook al een zadel hebben gekocht voor Pebbles en toen meteen voor Powell aan het kijken ben geweest.

Maaaaaarrrr....... ik heb net les gehad!
En ik ben eigenlijk superrrr tevreden. Na mijn ritje van gisteren avond had ik eigenlijk al in de planning om het vanmiddag weer terug te brengen maar ik hou hem!
Hij is nauwelijks verschoven met rijden. En als ik nu de foto's zie dan denk ik dat ik het iets te ver naar voren heb gelegd om te beginnen. Powell heeft een hele rechte rug zonder schoft...... wel moeilijk dus.
Hij lag als een huis! Heb nog nooit zo lekker de bak door gegaloppeerd, alsof mijn paard opeens nuchter is en daarvoor altijd dronken was
Haha!
Mijn trainer zegt dat Powell er goed onder loopt. Hij vondt de vrije ruimtes goed.
Heb hem gevraagd over het ontbreken van een 'zit-kuiltje" , is het model zegt'ie. Gevraagd of het te veel los komt van achteren; was niet zo want het ligt netjes en het zakt nog wat in.... Ik vind zelf ook dat bij zo'n round-skirt het leer zich wat meer vormen (das echt zo hè Jac ! De boom kan goed liggen of slecht maar het leer gaat zich vormen das een flexibel natuurproduct.... en das maar goed ook anders zouden de fenders ook zo naar binnen gedraaid blijven zitten....)
oh en Jac, wij hebben hetzelfde zadel als Tanja maar dan van Garaland, zelfde fabriek als Westwood.... daar verzuipt Powell in, deze skirts zijn korter. Die butterfly's liggen te ver richting lies en kont....
Dit zadel lijkt trouwens wel groot maar dat heb ik echt nodig voor mijn eigen achterwerk Haha! Schijnheilig
Hier wat pics van voor het rijden en na het rijden.... Hij staat wel heel anders voor en na, de ene keer been naar voren en andere keer been naar achteren, hals hoog, hals laag, dus effe daar doorheen kijken....
Voor de les:
Afbeelding

Na de les:
Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:22

Citaat:
Mijn zadel heeft zich in de loop van de tijd aangepast


Ik denk dat ze hiermee bedoeld dat het leer soepeler is geworden, daardoor 'valt' het meer.


Nog ff voor bonnigje:

Aan de voorkant van je zadel zitten van die slierten, als je dan iets meer naar benden kijkt zit daar een D ring(voor borsttuig).
Op dat gedeelte moet tussen je paard en je zadel zoveel ruimte zitten dat je daar je hand tussen kan doen.
Ook als er een ruiter in het zadel zit.

Ben ik zo duidelijker Haha!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 13:32

oke... nu snap ik het.......
Dat heeft mijn trainer idd gedaan... dat was volgens mij wel goed maar ik zal het zelf ook nog even checken.....

tex
Berichten: 56
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 13:56

Hi Bonnig,

Moeilijk onderwerp en het zal altijd een vraag blijven of een zadel perfect ligt zolang paarden niet kunnen praten. Ik twijfel ook nog wel eens.
Maar als je nog mocht twijfelen en je wilt mijn zadel nog proberen dan is dat geen probleem!

Groetjes

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 14:01

thanks Tex!

Ik heb de winkel gebeld (ja, Arthur) en ze komen effe kijken morgen voor de zekerheid... Das toch netjes of niet?

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:16

Jaaa, Arthur geeft goede service... OK dan!
Tex...bokken tijdens het werk, foei! Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig

tex
Berichten: 56
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:46

Jac... nee gij!!!!!! Jij steekt mij aan! hahahaha.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:58

Verward Verward Verward Verward

Louis