stops slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

stops slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 13:53

hey,

Ik vroeg me af of stops slecht zijn. Ik doe ze maar heel soms omdat ik anders bang ben dat hij last van artrose kan krijgen (omdat ik dat van veel mensen hoor, en radetsky is al 16) en ik weet dat hij het kan dus dan ga ik het neit nog 20.00 keer doen. Als ik ze doe dan rijd ik hem eerst helemaal los enzo en pas op het laatst doe ik het, op beide kanten

Maar ik hoor steeds vaker dat ze heel slecht zijn, is dat waar?

En als dat zo is, zijn ze dan minder slecht met sliding ijzers?

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:20

ieder heeft hier zo zijn eigen mening over.
Ik denk dat het niet slechter is als elke andere zware oefening. Als je met een goed getraind paard een aantal keren stopt kan dat geen kwaad. Ga je een uur lang alleen maar stops doen, dan wel. Of heb je een ongetraind paard dan kunnen de stops ook te zwaar zijn. Het is tenslotte een zware oefening voor een paard.
Met beleid uitgevoerd is het niet schadelijker dan een keer hoog springen of flink piafferen.
Maar dit is mijn mening, er is geen wetenschappelijk bewijs.

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:36

Zelfs van Riekcky Young heb ik eens een uitspraak gelezen dat elk paard maar een X-aantal stops in zich heeft (of waren het spins (of beide Lachen ).
En Quarters hebben niet voor niets 'de naam' slecht op de benen te staan, of dit door het 'fokbeleid' komt of door de training...

Maar ook deze discussie zal wel nooit echt afgerond worden Haha!

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:42

Ik denk dat je je gevoel moet volgen als je naar je paardje kijkt.

Okie gooit ik bijvoorbeeld los in de bak en dan maakt hij aan het eind elke keer een mooie sliding stop. Dan galoppeerd hij weer terug en stop hij weer onwijs. Super om te zien en hij doet het vol enthousiastme uit zichzelf. Hij traint zichzelf terwijl ik aan de kant sta te kijken *LOL* *LOL*

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:14

Hoewel dat dus niet echt te vergelijken is Jamille,
bij een stop zoals bedoelt draagt het paard nog een gewicht van zeker een kilo of 80 (even redelijk breed genomen, mens 60 zadel 20) én doet hij het niet vrijwillig...

Ik heb juist weer gelezen dat een goed uitgevoerde stop geen enkel kwaad kan doen.
Mits juist uitgevoerd dus..
Goede ondergrond, beweging, voorbereiding etc.
Zodra het paard zeg maar gaat stuiteren brengt dit zware last over op het paard, en dan is het dus wel (zeer?) schadelijk..

Maar ja, dat is ook maar wat ik gelezen heb, ik heb er zelf nog niet eens ooit een gemaakt, dus wie ben ik?

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:38

Ik ga er ook voor dat mits goed uitgevoerd en in beperkte maten de stops worden gedaan het wel meevalt.

Ik denk dat juist eerder in de beginfase het heel belastend is omdat het paard het nogg moet leren en daarbij nog wel eens op de voorhand stopt of als een springend hertje 4 poten in de grond stampt.


In het land stoppen paarden bijna altijd perfect, ze hebben darbij geen last van een in de weg zittende ruiter.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:26

ik ga met cealli en cowgirl mee.
Ik denk als je gewoon goed warm loopt en het voor de rest op de goeie manier doet.


dat het niet slechter is dan een spin of bijv. springen zo kan ik nog wel ff doorgaan maar denk wel dat jul. berijpen wat ik bedoel.

ps. ik denk dat mijn paard gek is op stoppen je weet het natuurlijk nooit zeker maar aan zij reactie te zien denk ik van wel. Knipoog

in de bak vind hij het nog leuker(makelijker) en vooral om mij bang te maken Haha!
komt ie op me af stormen en dan op het laatste moment maakt ie een sliding ,
1 x was ie iets te laat en kwam ie zo met zijn hoofd tegen mijn hoofd Ziek eerlijk waar
kan er nu wel om lachen *LOL* *LOL* *LOL*
maar toen deed het een beetje pijn Blauw oog

spins vind ie minder leuk maar ja dat vind ie ook moeilijk Tong uitsteken
dat zie ik heb ook niet in los in de bak doen *LOL*

groetjes Party!! Party!! Party!!