De meeste van onze "eigen" westernzadels zijn "hard-seated" en ook op buitenritten van meer dan 7 uur, hebben wij geen "zitvlees" problemen .
Van oorsprong waren trailzadels (veedrijvers) allemaal hard-seated. Niet omdat "soft" toen niet bestond, maar gewoon vanwege het feit dat "soft" de neiging heeft om "aan te klampen" waardoor op den duur “brand” kan ontstaan .
(Soft-) seat´s zijn beter geschikt voor competitie, omdat je dan meestal meer hou vast (zit vast) hebt .
Ons maakt het m.b.t. het maken niet uit. De (soft-) seat heeft het nadeel dat het meer werk is (zit lijmen / naaien), maar weer het voordeel dat het veel minder (duurder) tuigleer kost EN dat het tuigleer deel van de seat veel kleiner is en dus economischer uit de huid te snijden is. Dat is ook de reden waarom bij “fabrieks zadels” de exemplaren met (soft-) seat vaak goedkoper zijn als die zonder (soft-) seat . Vaak bestaan daarbij , bij grotere opgelegde seat´s, de tuigleer seat-delen uit 2 stukken (nog economischer).
MVG Louis van Kerkhoff