De grootste verschillen tussen western enDressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

De grootste verschillen tussen western enDressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 14:34

Ik ga over een maandje een dagtocht maken op de veluwe. Nou gaan we rijden op Western paarden. En ik kan alleen maar gewone dressuur rijden. Ik heb nog nagevraagd of dat een probleem gaat zijn, maar dat is het niet. Zolang ik de aanwijzingen maar opvolg.
Maar ik wil graag van te voren al een aantal dingen weten. Zoals: wat zijn de grootste verschillen tussen deze twee manieren van rijden? Hoe krijg je een paard in draf/galop/halthouden/sturen etc etc. Dan kan ik me alvast een beetje voorbereiden en weet ik in ieder geval íets als ik op het paard stap.

Alvast bedankt!

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 15:05

En ik heb even op de zoekfunctie gezocht (en niks gevonden..) maar daar stond ook iets in over de kleding die je draagt. Ik kan dus niet daar verschijnen in mijn rijbroek, minichaps en schoenen, cap en zweep???

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 15:53

kijk eens op http://www.rietdijk.com/ daar staat veel info over western en over dressuur dan zal je zelf het verschil wel zien
maar met de buiten ritten zal je wel niet zo veel proplemen krijgen denk ik hoor alleen met een paard commando's maar die leer je snel genoeg
en buiten laat je de teugels meestal al in een boog dus dat zal het probleem ook niet zijn.

en van kleren je kan gewooon aantrekken wat jij lekker vind zitten maar met western rij je in het algemeen met spijkerbroek Lachen
en geen cowboy hoed zoals veel denken dat is net zoals met het dressuur hoedje alleen met wedstrijden Knipoog

mocht je er nu nog niet uitkomen zeg je het maar want dan leg ik het wel uit maar van die site lijkt het mij makelijker Tong uitsteken

veel plezier met je tocht Lachen

groetjes Party!! Party!! Party!!

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 16:13

oeps er staat niets over hoe je je paard in stap draf of gelop krijgt
ik d8 dat dat er ook wel stond maar er staat alleen over de onderdelen .

nou dan zal ik het proberen uit te leggen. (hoe ik het geleerd heb dan Lachen )

draf :klikjes en een keer been (ook gewoon kuithulp)

galop:een smoempje kan nu niet laten horen hoe *LOL* maar dat laten ze daar wel horen (in de bak moet je ook je benen contra leggen dan als bij dressuur)
dus wil je in de linker galop buiten been (rechter) eraan houden en binnen been (linker ) eraf houden een soempje en dan moet het lukken.

wij je harder in een gang sta je je handen toe en drijf je met je kuiten

wil je langzamer haal dan je benen een klein beetje van je paard (niet te veel dan stop je ) en je zegt easy

wil je halthouden dan zeg je whoa ik zeg gewoon ho! en somige paarden staan dan aprupt stil (sliding) je moet dit ook niet zegen in de galop al ie te snel gaat want als je een paard hebt at er goed naar luistert slide ie en lig jij eraf Tong uitsteken en tegelijke tijd dat je ho zegt ga je iets dieper in het zadel zitten en je haalt je benen eraf.

sturen: kan op 2 manieren maar het meest word neckreining gedaan en been voor kleine corecties het neckreining moet je met je teugels sturen wil je links leg je de rechter teugel aan de hals en linker laat je zien waar je heen wilt dus van de hals.
je kan altijd ook met benen sturen .

en het belangrijkste teugels met een een lossen boog dus geen contact houden met de mond
alleen al je een paard in afbuiging wilt rijden neem je ze in contact maar je rijdt buiten dus dat hoeft niet.

nou als ik wat vergeten ben hoor ik het wel Tong uitsteken


Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 16:26

Zooo, dat is nog best veel! Ik ben echt heel erg benieuwd hoor. Tsja, dan ga ik maar gewoon met een spijkerbroek erheen. En dit even uit mijn hoofd leren en horen wat ze daar te zeggen hebben. Hartstikke bedankt in ieder geval!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 17:13

Als je niet gewend bent om met een spijkerbroek te rijden zou ik dat zeker niet met een dagtocht gaan uitproberen. Dat kon wel eens een pijnlijke ervaring worden. Verdrietig

Voor de rest: gewoon lekker zitten, benen laten hangen, weinig teugelkontakt . Als de groep gaat galopperen gaan ze heus wel mee, daar hoef je niks extra's voor te doen.

En vooral genieten van de natuur Haha!
Waar ga je rijden, misschien komen we elkaar nog wel tegen.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 18:19

Ik merk dat dressuur ruiters hun onderbenen tegen het paard aanhouden dat is voor westernpaardjes vaak al aansporing voldoende.. Dus onderbenen eraf... En minder doen.... alles een graatje minder ( hangt er natuurlijk ook vanaf of je nu manegepaarden rijd en hoe gevoelig die of je eigen paard is en hoe gevoelig de westernpaarden zijn enzo.

Maar minder is meer en je kunt dan ook altijd nog groter met je hulpen... dat is eigenlijk een handige tip om altijd mee te nemen... vind ik...

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 19:48

Hi Sugarmiss!
We gaan naar Hoenderloo toe. Ik weet nu even niet meer hoe het heet, maar daar vandaan worden heel veel tochten georganiseerd, van 1 tot meerdere dagen. Ben helemaal benieuwd. Misschien doe ik toch maar gewoon mijn rijbroek aan. Zit vast wel beter dan een spijkerbroek.
Doei!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:55

1x raden: de Veluwe Ranch Lachen
Wijze keus van broek. Beter 'niet zo western' met hele benen, dan 'zoals het hoort' en doorgereden.
Maar tegenkomen zal ik je daar niet, ik zit wat zuidelijker op de Veluwe.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 20:20

Ik hoop voor je dat de paarden dan niet al te licht zijn afgesteld }> (eigen ervaring 6 jaar geleden alweer, voor het eerst op een western gereden paard) Ik was de hele tijd aan het drijven, dan hoorde je weer NIET drijven... en dan denk je dat je het niet doet maar je doet het in je onderbewustzijn toch... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 22:21

De paarden op de VeluweRanch zijn aardig wat Engelse ruiters gewend hoor, dus maak je er maar niet te druk om.
Gewoon lekker genieten, da's het allerbelangrijkste.
En als je een rijbroek en minichaps gewend bent, zou ik die gewoon aandoen. Wel veilige schoenen eronder! (hakje, westernbeugels hebben geen veiligheidsclip zoals Engelse beugelriemen die hebben).

Veel plezier gewenst!

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-03 22:39

Jaa inderdaad! De Veluweranch! Ik kreeg net het inschrijf formulier binnen. Moet ik even onze lengte en gewicht bij zetten. Het duurt nog een maand maar ik heb er zo'n zin in! Ik heb overigens idd de neiging om continue te drijven, óok bij engelse dressuurpaarden. Maar gelukkig krijgen we nu al steeds te horen: niet continue drijven!
Dus ben al een beetje getraind. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 01:29

Hoi Suuzzz,

Ik ken de Veluwe Ranch wel, want ik ben met mijn paard daar op vakantie geweest. Ze hebben erg leuke en brave paarden daar.

Je hoeft je geen zorgen te maken dat je op een scherp afgestelde Quarter terecht komt, hoor. Als ze die al hebben, dan zullen ze die zeker niet aan een 'engels' rijdende amazone toewijzen.

Kledingtips:

Spijkerbroek met enkele naad aan de binnenkant. Ik kocht altijd Wranglers in een westernruitersportzaak. Je kunt ook gewoon je rijbroek aandoen hoor, dat doen er wel meer. Veiligheidshelm is geloof ik verplicht daar. Schoenen: zonder (of weinig) profiel, met hak.

Rijden:

Geen voortdurend teugelcontact, teugels hangen in principe in een boogje. Benen niet 'aan' het paard houden, maar gewoon ontspannen laten hangen.

Sturen doen ze daar d.m.v. neckreining. D.w.z. rechterteugel tegen de hals is linksaf en linkerteugel tegen de hals is rechtsaf.

Verder: walk is stap, jog is langzame draf en lope is galop. Je kunt ook gewoon tempo draven en daarbij lichtrijden.

Overigens leggen ze keurig alles uit voor het vertrek, dus wat dat betreft is het netjes geregeld.

Heel veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 01:35

vrolijk schreef:
wil je halthouden dan zeg je whoa ik zeg gewoon ho! en somige paarden staan dan aprupt stil (sliding) je moet dit ook niet zegen in de galop al ie te snel gaat want als je een paard hebt at er goed naar luistert slide ie en lig jij eraf Tong uitsteken


Ik geloof niet dat je voor een dergelijke situatie bang hoeft te zijn op de paarden van de Veluwe Ranch in het bos. Als dat zo zou zijn, zouden ze namelijk geen ruiters zonder westernervaring mee kunnen nemen Haha!

En ik heb toch echt gezien dat het probleemloos verliep met de 'engelsen'.