Leuk stukje in de Veenendaalse krant over Western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Leuk stukje in de Veenendaalse krant over Western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 09:50

He Gera... Haha! Tong uitsteken
Dat ben jij toch die dat schrijft! ?

Zo leer ik ook nog eens wat wat in de western is. Want ik snap de ballen niet van al die termen.

Als het lukt zal ik begin volgende week het stukje even plaatsen hier.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:00

Weet je ook welke krant? Mijn oma woont in veenendaal dus kan ik haar even vragen om het te bewaren voor als ik weer eens even kom buurten Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 10:02

eentje van afgelopen week, ik denk die van gisteren.
Stom he, heb ik 'm zitten lezen weet ik niet eens welke krant het is. Het is igg zo'n huis aan huis weekblad. óf de rijnpost óf de Veenendaalse Krant. Maar ik denk dat Gera dat wel weet.

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:18


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 19:23

oh haha ja ik ben nog geen die-hard inwoner, zeg maar kersvers...

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 19:25

Of zoeken op 'western' Lachen

Leuk artikel trouwens, goed geschreven.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-03 19:30

Dit is het trouwens:
Gecontroleerd `sliden` over Rhenense bodem



RHENEN - ,,Ik zal jullie laten zien dat westernruiters geen Lucky Luke zijn", vertelde de Nederlandse westernruiter en Europees kampioen Rieky Young donderdagavond tegen honderden geïnteresseerden tijdens de Rijnweek. Met `slidingstops`, `spins` en perfecte `speedcontrol` liet ze het publiek in Rhenen versteld staan van de harmonie die bestaat tussen paard en ruiter.

door Gera Hoving

Met totale controle stuurde Rieky haar paard in galop (in de western `lope`) de arena door. En het publiek werd steeds enthousiaster. ,,Mensen denken vaak dat western niet zo rijtechnisch is en dat het allemaal maar kunstjes zijn", vertelt de 33-jarige Young na de zeer geslaagde demonstratie. ,,Net zoals Engels rijden heeft ook western een bepaalde achtergrond. Westernrijden stamt natuurlijk van de cowboys in Amerika, maar daarom hoeft nog niet iedere westernruiter een cowboy te zijn. De outfit hoort erbij", helpt ze de misverstanden de wereld uit. Net zoals Engelse ruiters niet de hele dag in rijbroek en rijjasje lopen, dragen westernruiters in het dagelijks leven over het algemeen dus ook geen spijkerbroek met blouse en een grote hoed op het hoofd.

In haar dertig minuten durende demonstratie showde ze twee disciplines aan het publiek: reining en cutting. Het onderdeel reining is ongeveer gelijk aan het Engelse dressuur, maar de proef wordt eigenlijk in zijn geheel in lope, oftewel galop, gereden. Belangrijk in de reining zijn de slidingstops (het paard vanuit volle lope laten stoppen, waardoor de achterbenen voor een deel door de voorbenen glijden), spins (draaien om de achterhand), galopwissels en speedcontrol (gecontroleerde tempowisselingen op de cirkel). Ze reed dit onderdeel op de vijfjarige hengst Great Kid Whiz, die in handen is van Jan Scheffer van Jan Scheffer Vastgoed. Dit talentvolle en imposante paard is volgens Young een `money-earner`. ,,Hij is gekwalificeerd voor het Europese kampioenschap NRHA (National Reining Horse Association) en we hopen met hem internationaal door te kunnen stromen", licht Young toe.

In het tweede deel van de demonstratie maakte Young de Rhenenaren bekend met het spectaculaire onderdeel cutting, waarbij een rund afgescheiden moet worden van een kudde. Het paard waarmee gereden wordt in dit onderdeel moet compact en wendbaar zijn en zogenaamde `cowsense` hebben. De 22-jarige hengst waar Young op reed, Docks Hickory Boy, bleek slimmer en sneller te zijn dan het vee en ook op eigen iniatief achter de `koeien` (in dit geval mensen) aan te gaan. Young vroeg hiervoor twee vrijwilligers die heen en weer moesten gaan rennen op één lijn en plotseling moesten stoppen en omdraaien. Het paard volgde hen op de voet en het publiek stond duidelijk versteld van dit feit.
Young denkt dat het showgehalte van de westernsport mensen toch geïnteresseerd maakt in deze vorm van de paardensport, alhoewel Engels nog steeds het populairst is in Nederland. ,,We moeten het westernrijden toegankelijker maken", denkt de Europees kampioen. Maar daar wordt binnenkort sowieso aan gewerkt, want volgend jaar zullen de Europese kampioenschappen reining in Nederland plaatsvinden, waardoor de westernsport meer bekendheid zal krijgen. ,,We kunnen het grote publiek dan vertellen wat we echt doen en laten zien dat westernruiters geen cowboywannabes zijn, maar dat de westernsport een serieuze sport is", aldus Young.

Foto: Europees kampioen Rieky Young laat met de hengst Great Kid Whiz van Jan Scheffer de meest herkenbare `oefening` van de reining zien: de sliding stop (BDU)
Afbeelding
Afbeelding

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 21:10

Dat is nou eens goede reclame voor ons westernruiters!! En mooi geschreven Gera!!!!!!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:09

Ja!!!! Dank je!!! Wat super van jullie!!!

Echt leuk joh!

Dit was mijn afsluitende verhaal tijdens mijn stageperiode, die op 1 juli beeindigd is. Leuk Sjimmy, dat je de Veenendaalse Krant al leest!! Ik heb een interview met Rieky gehouden, was echt superleuk, en ik heb ook de foto's zelf gemaakt (in feite een stuk of 100) Bloos

Ik moet dan nu natuurlijk ook iets beschamends vertellen haha. Ik wachtte na de demonstratie even op Rieky zodat ze zich even kon opfrissen, zand uit haar oren kon halen etc. Er was geen plaats om te gaan zitten, behalve een hindernis in de 'inrijbak'. Ik ben daar dus op gaan zitten om op Rieky te wachten. Toen zij na enkele minuten terug kwam, ging ze naast mij op de hindernisbalk zitten en wat denk je: we zakken er keihard samen doorheen. Rieky en ik lagen beide op de kont, hard lachend. Ik had ook nog eens zo'n achterlijk grote rugzak om (ja, twee fototoestellen, allerlei ander handig en onhandig spul) en ik kwam dus niet overeind. We moesten wel lachen.. Het ijs was dan ook meteen gebroken Haha!

Maar echt leuk. Sjimmy, dat je dit plaatst! Ik zou het zelf niet geplaatst hebben, ik ga mezelf niet ophemelen ofzo Knipoog Maar ik stel dit wel erg op prijs!! *LOL*

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:09

En trouwens nooit meer de Veenendaalse Krant en de Rijnpost door elkaar halen. Foei foei!!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 23:13

Trouwens één foutje die ik pas opmerkte toen de krant al naar de opmaak en drukpers was: het moet Doc's Hickoy Boy zijn ipv Docks Hickory Boy. Slecht slecht. Ik twijfelde al aan mezelf, maar zat op een computer zonder internet (kon het dus niet controleren) en ik had het met 'cks' opgeschreven, dus ik vertrouwde maar op mezelf. Onterecht dus, bleek achteraf. Balen.. Verdrietig

Het stukje gaat trouwens heeeeel snel op de bus voor Rieky, inclusief alle foto's, dus niet naar Rieky sturen!!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-03 13:31

Geen dank hoor gera!
En ik zal voortaan opletten in welke krant ik zit te lezen Clown *LOL*
dit was toevallig, want ik ging iets verven dus ik haalde die krant uit elkaar om eronder te leggen en toen zag ik een paard en dat moest ik lezen natuurlijk *LOL*