Help, mager!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flow1234

Berichten: 645
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: doorwerth {voorheen monique1}

Help, mager!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 13:13

Hoi, Mijn 3 jarige paint ruin is zo mager. Weet iemand wat ik kan doen?? Hij krijgt 2 kg brok (sportbrok) en 1 kg muesli en een schep maismeel, verder de heledag weidegang (met niet al te lang gras maar ook niet te weinig) en sávonds op stal nog de hele avond hooi. Ik rijd hem 4 x per week een half uur (ongeveer). Hij is een laatbloeier, schiet van hoog naar breed en dan weer de hoogte in. Hij is ongeveer 1.55 mtr. Je kan ze ribben bijna tellen. Weet iemand wat ik nog evt extra kan doen of anders??

Groetjes monique

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:15

monique1 schreef:
Hoi, Mijn 3 jarige paint ruin is zo mager. Weet iemand wat ik kan doen?? Hij krijgt 2 kg brok (sportbrok) en 1 kg muesli en een schep maismeel, verder de heledag weidegang (met niet al te lang gras maar ook niet te weinig) en sávonds op stal nog de hele avond hooi. Ik rijd hem 4 x per week een half uur (ongeveer). Hij is een laatbloeier, schiet van hoog naar breed en dan weer de hoogte in. Hij is ongeveer 1.55 mtr. Je kan ze ribben bijna tellen. Weet iemand wat ik nog evt extra kan doen of anders??

Groetjes monique

Ja, meer voeren lijkt me een optie. Ik heb een tweejarige merrie die nog niet eens hoeft te werken en die krijgt per dag 4 kg brok en hooi. Dit moet nog tot ze zo'n drie jaar is en dan pas afbouwen. Paarden hebben op die jonge leeftijd gewoon veel meer nodig om goed te kunnen groeien. Dus ik kan me voorstellen als je 2 kg brok geeft dat dit te weinig is als je hem ook nog laat werken, wat alleen nog meer energie kost.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:24

Het lijkt me dat je hem voldoende geeft maar omdat hij ook op de wei komt kunnen er 2 dingen een rol spelen.
Het zou kunnen zijn dat'ie zand in zijn darmen heeft. Jonge paarden hebben dat wel vaker. Je kan een beetje 'sand-clear' voeren voor de zekerheid. Daarna neemt hij zijn eten weer beter op.
Daarnaast is het belangrijk goed te ontwormen. aar daar heb je zelf misschien ook al aan gedacht.
Om de darmen te reinigen zou je ook wat opgekookt lijnzaad kunnen voeren. Zowieso wel goed voor de spijsvertering.
Als je hem wat meer wilt voeren is het lekker voor hem om de brokken te mengen met zemelen/slobber. Daar doorheen doe je die mais meel en je hebt een lekker emmertje dikmakers.
Succes!

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:42

Het voerschema dat je nu aanhoudt s zeker niet te weinig. Waarschijnlijk is er dus zoals al vermeldt een andere reden voor het mager zijn. Laat je paard een keer doorlichten door een dierenarts. Deze kan samen met jou de verschillende mogelijkheden doornemen.
Ik vindt 4 kg brok voor een paard dat niets doet erg veel. Alleen als je een echt halterpaard hebt dat in showconditie moet zijn kan ik me deze hoeveelheden voorstellen. In andere situaties vindt ik het veel als je ook goede kwaliteit hooi of kuil voert in voldoende hoeveelheid. Bedenk wel dat er veel aandoeningen zijn (zeker bij een jong paard) die overdadig voeren als oorzaak hebben....!!!! En het is algemeen bekend dat je een jong paard beter schraal dan te vet kan houden.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 13:52

je kan ook een mest onderzoek laten doen om te kijken of ie toch geen wormen heeft ook al ontworm je goed de kans blijft.

is er niks geestelijks ik bedoel is ie net verhuist of een paard weg oid ik roep maar wat hoor

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:06

Bij dit verhaal denk ik als eerste: wormen!
Ik zou snel de dierenarts er bijhalen, want de hoeveelheid voer dat je geeft lijkt mij genoeg.

flow1234

Berichten: 645
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: doorwerth {voorheen monique1}

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-03 15:40

Sorry vergeten te melden dat ik regelmatig ontworm. Ben zelf dierenarts ass. en weet hoe belangrijk dit is. Tevens meer brokken voeren deed ik eerst maar toen werd hij knettergek dus de hoeveelheid voer lijkt me genoeg. Ik heb hem nu een jaar dus verhuis stress of castratie achterstand lijkt me ook niet echt het probleem???? TIPS!!!!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:45

Ervan uitgaande dat het niets 'lichamelijks' is, ga ik met Natascha mee in deze.

Hoewel ik nog wel een kleine aanvulling heb. Als hij naar je gevoel echt te schraal is, zou ik overwegen om op en af wat maïsmeel of pulp bij te voeren. Daar worden ze wel dikker van, zonder dat het ze veel energie geeft.

Vergeet niet dat er ook afstammingen zijn van bepaalde paarden die gewoon dit uiterlijk hebben en dan kun je voeren wat je wilt maar ze blijven 'dun'.

Groetjes, Gisela

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:57

Hoi Monique,
Kan me idd. niet voorstellen dat stippie wormen oid heeft. Hij is nu eenmaal nogal 'luxe' en in de groei. Ik zou snijmais proberen (kan wel zorgen voor kleine pakjes a 25 kg, moet je het friesje ook mee voeren, anders bederft het) of bietenpulp, daar is Jesse toen ook zo van bijgekomen. En geven beide niet zoveel energie. Zie je woensdag!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:41

Gisela schreef:
Ervan uitgaande dat het niets 'lichamelijks' is, ga ik met Natascha mee in deze.

Hoewel ik nog wel een kleine aanvulling heb. Als hij naar je gevoel echt te schraal is, zou ik overwegen om op en af wat maïsmeel of pulp bij te voeren. Daar worden ze wel dikker van, zonder dat het ze veel energie geeft.

Vergeet niet dat er ook afstammingen zijn van bepaalde paarden die gewoon dit uiterlijk hebben en dan kun je voeren wat je wilt maar ze blijven 'dun'.

Groetjes, Gisela


HOI MONIQUE,
WELKE AFSTAMMING HEEFT JOU PAARD?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:52

Toch kan het geen kwaad om eens te testen op wormen.
Mijn vriendin ontwormde haar haflinger elke 6 a 8 weken met de juiste worm middelen en toch had het dier last van rode wormen.

Misschien last van zijn gebit.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:52

hoi,

wedden dat ik hem dikker krijg? Schijnheilig en dan zonder maismeel en/of pulp... en de juiste hoeveelheid voer... dus zeker niet te veel... Knipoog

Mijn mening is dat als een paard mager blijft, het er niet zozeer inzit, dat je MEER moet voeren, of juist allerlei dingen bij moet voeren... maar juist de KWALITEIT van het voer.
Ik vraag me dan ook af welk merk je voert...

Wel alle andere dingen uitgesloten natuurlijk, zoals hierboven al genoemd, wormen... andere lichamelijke oorzaken e.d.

Verder denk ik dat een paard van krachtvoer niet gek of ''heet'' hoeft te worden... als je paard het nodig heeft, qua lichaam, heeft ie het dus zeker nodig
Bij sommige paarden heeft het dus zin, om een ander soort voer te proberen...
zoals bijv. sommige paarden ook heet worden van brok, i.v.m. de granen (haver !) die hierin verwerkt wordt.

Gebruik anders de zoekfunktie eens, over ''krachtvoer'', we hebben het er hier al eens eerder over gehad.

Veel succes !

groetjes

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:12

Ik denk dat jouw paardje gewoon in de groei is. Zo heb ik hier een vijf-jarige ruin lopen die hetzelfde had. Je kon erin stouwen wat je wilde en ontwormen wat je wilde, maar dikker werd ie niet. Je bleef z'n ribben zien. Nu pas (nu hij 5 is) zie je z'n ribben niet meer en begint ie uit te dijen. Ik gaf er de schuld aan dat ie in de groei was, want ik kreeg het ook niet voor elkaar om vlees op z'n ribben te krijgen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:55

Ik ben het met caballo eens, rustig aan met al dat eten, en afwachten. pubers zijn vaak ribbenkasten en dat gaat vanzelf over.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:18

Dot is 2 jaar, ruim 1.55 en ik heb het afgelopen jaar het zelfde probleem gehad... vanalles gevoerd... Sportbrok is in ieder geval de verkeerde soort brok. Ze krijgen hier meer energie van, worden drukker en verbranden dus juist meer. Dot ging van de Havens Derby (hoogste energiewaarde) naar sportmengeling, maar daarvan had ze in groeiperiodes aan vier kilo per dag nóg niet genoeg, de ribben bleven zichtbaar.
Wat je voor een paard in de groei, vooral voor Paints en Quarters, die meer spieren aan te maken hebben dan 'het gemiddelde paardenras', nodig hebt, is eiwit. Je hebt dus een 'opfok' brok of muesli nodig, maar dan niet voor veulens, maar voor jonge paarden zeg maar. Ook een hoger vetgehalte is goed voor dit soort paarden.
Na veel zoeken ben ik uiteindelijk bij de Equisanum Endurance gekomen, en na ruim een jaar tobben en een te mager paard te hebben, is ze in een maandje of twee/drie nu volledig op gewicht.... hálter gewicht dus! Ik kon al heel snel (binnen een week of drie) naar minder voer dan de havens. Ze kreeg van de havens 4½ kilo op't laatst, ben met kleine 4 kilo Endurance begonnen, tot nu stond ze op ruim 3, maar deze week viel me op dat ze toch iets té buikig wordt en haar manenkam is te 'vet', dus ze gaat nu weer verder terug. Iets maar, want op haar ribben is ze nog steeds precies goed.
Ik ga nu op zoek naar een ander voer van Equisanum waar ietsje minder eiwit in zit, omdat haar hoogtegroei nu waarschijnlijk sterk af gaat nemen, en ze dus met minder eiwit toe kan. Maar nog steeds meer eiwit dan wat in de sportbrok/mueslie zit (die juist erg laag in eiwit zijn).

En die opmerking van rustig afwachten, het gaat vanzelf over... dat is dus écht niet zo!! Dat is vorig jaar met Dot ook gedaan (niet door mij) en toen kreeg ik haar uiteindelijk vel over been weer terug (en ik overdrijf echt niet... meerdere mensen die haar voor die tijd gezien hadden, schrokken van hoe ze er uit zag). Het heeft me ruim een jaar gekost om haar weer in goede showconditie te krijgen!!
Veel mensen weten niet of vergeten, dat een Paint of Quarter, vooral in de groei wezenlijk anders is dan andere paarden, omdat ze een hoger percentage spierweefsel hebben dan een 'gemiddeld' paard. Dit moet ergens vandaan komen! Kijk maar naar wat een bodybuilder moet eten om in 'vorm' te blijven! Die ontbijten alleen al met een heel brood en eten wel tig keer per dag.... 'Tuurlijk moet je met beleid voeren, en oppassen voor over voeren, maar paardjes als dit, die in de groei zo mager worden, komen duidelijk wat te kort (en daardoor dus ook allerlij wezenlijke bouwstoffen, wat weer gevolgen heeft voor gezondheid en beender gestel!), en moeten dus gewoon meer hebben.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:25

Ik had hetzelfde met mijn ruin. Niet dik te krijgen.
Toch maar bloedonderzoek en ondanks mijn goede ontwormingen had hij toch rode bloedwormen.
Ik zou een bloedonderzoek laten doen voor de zekerheid.
Een keer een extra stoot vitaminen en dagelijks slobber met maismeel, een beetje zemelen, gedroogd brood en zonnebloemolie. en natuurlijk goed ruwvoer.
Mijn paardje heeft een jaar nodig gehad om te wennen aan zijn nieuwe stal. Ook hebben wij hem in een andere box gezet zodat hij een ander uitzicht had. Hij kon niet aarden in de box die hij had dus ik zou stress niet te snel uitsluiten.
Succes

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:35

Tja, Francis, ik heb inderdaad niet stil gestaan bij het feit dat hij een paint is. Maar spierweefsel is toch geen gevolg van meer eten. Het is het gevolg van meer training en aanleg. Of daarvoor meer brandstof nodig is, is dus mede afhankelijk van het werk dat monique1's paint verzet..
Mmm ik geloof dat we allebei een beetje te veel onze eigen situatie projecteren.. Schijnheilig

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 23:45

mrie schreef:
Maar spierweefsel is toch geen gevolg van meer eten. Het is het gevolg van meer training en aanleg.


Zoals je zelf al zegt is spierweefstel in eerste instantie iets van aanleg. Maar om die aanleg te ontwikkelen en die spieren eerst aan te maken, heb je wel bouwstoffen nodig. Eiwitten dus. Dan, wanneer de spieren aangemaakt zijn, kunnen ze verder ontwikkelen door training. Daarvoor hebben ze brandstof (dus koolhydraten) nodig, maar voor de aanmaak van extra spierweefsel ook eiwit. Wanneer de spieren hun uiteindelijke 'aanleg' bereikt hebben, hebben ze een stuk minder eiwit nodig, omdat er geen extra spierweefsel meer opgebouwd wordt, maar wel ruim voldoende brandstof, want deze 'extra spiermassa' verbrand dus wel meer dan gemiddeld.
(Vraag in de sportschool maar eens naar het dieet van een bodybuilder. Dat bestaat, vooral wanneer de bodybuilder nog aan't 'builden' is, uit een combinatie van koolhydraten én eiwitten, vooral eieren en kip.)

flow1234

Berichten: 645
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: doorwerth {voorheen monique1}

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-03 07:41

Hoi Allemaal,

Bedakt voor jullie adviezen en opmerkingen. Ik zal zeker een worm onderzoek doen en eens navragen voor ander voer!!. Mijn paint heeft dezelfde vader als Buddy(Xono) en ziet er qua kleur ook zo uit maar qua bouw de helft (www.rietdijk.com). De vader is Thirsty top dude voor de gene die het leuk vinden dat te weten. Nogmaals bedankt allemaal

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 09:27

Francis, je hebt helemaal gelijk als je een halterpaard aan het vormen bent. Maar dan moet je wel als een havik op je paard zitten om geen gezondheidsproblemen te krijgen (dat is jou wel toe te vertrouwen, dat weet ik)

Maar dat is niet zo eenvoudig. Daarbij komt dat bij jonge dieren groei en ontwikkeling voorrang krijgen. Je moet een jong dier dus zeer deficient voeren wil je de groei remmen. Bovendien zijn er wetenschappelijke studies over de gevolgen van overmatige voeding aan jonge paarden. Uit mijn oogpunt is het voor een jong paard dus helemaal niet slecht om schraal te zijn. En als je er toch niet mee wilt halteren, waarom zou je risico's nemen.
Voor de aanleg van spieren hoef je op deze leeftijd niet bang te zijn, die is er of is er niet en de omvang kan je later ook nog opschroeven. Waar ik veel banger voor ben is het enorme gewicht van die spiermassa dat de jonge skeletdelen moeten dragen (trouwens een mooie overgang naar de eeuwige discussie over de leeftijd van inrijden, heb ik ook een mening over...)
Dus: bedenk goed wat je wilt met je paard en of je voldoende kennis en ervaring hebt om op de grens van het maximaal haalbare te balanceren en doe wat je het beste lijkt.....
Groetjes, Natascha

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 10:13

Zo te lezen zijn er hier weinig die weten hoe je een jonge quarter/paint voert. met uitzondering van Francis dan) Ik wist dat tot voor 2 jaar geleden ook niet moet ik eerlijk toegeven. Maar het is iets heel anders dan het voeren van bv kwpn-ers.
Dit ras verbrand enorm veel energie.
En misschien heeft Gisela het niet gevraagt toen haar paardje op de zelfde opfok als de onze stond.Omdat ze zo te lezen niet weet dat die van haar ook echt op dat schema stond.

Onze kleine meid krijgt 4 kg brok per dag zoals Jolande schrijft. 2 kilo basis brok en 2 kilo pavo veulen met podo (brok voor opfok tot 3 jaar)
Ze is nu 2 jaar en dik 2 maanden. En een echte reiner net als de anderen op de wei allemaal reiners en cowhorses geen halter paarden.

Ze hebben het echt nodig dit is geen flauwe kul. Er kwam om de zo veel tijd een voedingexpert bij de opfok kijken om het voer bij te stellen. Zonder die 4 kilo hield je haar en haar weide genootjes (allemaal quarters) gewoon niet op gewicht. Ze werden overigens elke 8 weken ontwormt.

Nu zit ze op een punt waarvan we denken, dat het voer iets omlaag zou kunnen maar omdat we haar nu gaan longeren en dus licht aan het werk zetten moeten we eerst weer kijken of ze dan niet gaat afvallen en tegen de tijd dat ze onder het zadel gaat aan het eind van het jaar , weer te mager is.

Dus als je uitgesloten hebt dat het door wormen komt zou ik toch maar eens beginnen met langzaam een schepje voer er bij te geven. Je laat je paard tenslote behoorlijk werken en het kan zijn dat hij "te mager" was toen hij onder het zadel ging. Door de stress en inspanning vallen ze dan behoorlijk af en dat heb je er niet zo maar weer bij.

Dit ras moet anders gevoerd! Het beter schraal houden fenomeen van andere rassen is niet goed voor een quarter.
Pas als ze uitgegroeit zijn en gewend aan rijden en hun dagelijkse werk kun je het voer omlaag brengen om te voorkomen dat ze te dik worden. Onze 10 jarige Quarter en American indian doen het nu erg goed op 2 kilo brok. Maar die zijn natuurlijk ook wel uit de groei Haha!

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:06

Pas wel op met de uitspraak "een quarter is anders". Om de koe bij de horens te vatten: Osteochondrose is bijv. beinvloedbaar door de voeding en groeisnelheid en deze aandoening zien we bij Quarters ook. Ik vind het dan wat vreemd om zomaar te beweren dat dat niet voor Quarter zal gelden. Beetje kortzichtig. Maar als jullie zo tevreden zijn over jullie jonge dieren, zal je mij niet horen, maar je weet mijn mening en hebt mijn waarschuwing gehoord.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:58

Waar denk je dat PODO voor staat wat in in het voer van onze dame verwerkt zit? Dit is speciaal voer om dat soort problemen te voorkomen. Extra stoffen voor botten en kraakbeen en voor gezonde gewrichten.

Je draait het probleem nu een beetje om. Een paard gaat niet sneller groeien van normaal goed voer. Dat groeien is erfelijk bepaald.

De problemen die jij beschrijft komen juist omdat een paard in de groei niet goed gevoert wordt en bouwstoffen te kort komt en zo dus zwakke plekken in de botgroei krijgt en later OC OCD en andere problemen krijgt.
Osteochondrose onstaat niet door te veel maar juist te weinig voer of voer van slechte kwaliteit in verhouding met de groei.
Het grootste probleem is eigenlijk dat in Nederland de trend hou ze schraal in de groei bestaat. Dat hoor en zie ik om me heen telkens opnieuw gebeuren. Ook op de pension stal waar mijn paarden nu staan zie je ze binnen komen van de wei 3jarigen die bij het eerste zuchtje wind omvallen en daar moet dan ook nog op gereden gaan worden! Die dieren hebben 3/4 jaar nodig om alleen al op gewicht te komen om van bespiering en de conditie van de botten maar te zwijgen!
Schraal houden is voor quarters in elk geval niet goed! Ze groeien hard en verbranden veel voedingsstoffen, je kunt waarschijnlijk zelf wel bedenken wat er gebeurd als je ze te weinig bouwstoffen in het voer aanbied.

Misschien een verassing voor sommigen, maar elk ras is anders elk ras heeft zijn eigen deste manier van voeren en opgroeien. Dus ja zeker een Quarter is anders.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:03

Ik denk dat je gewoon even af moet wachten....qua voer zit je goed...qua medische dingetjes ook.......Misschien moet hij gewoon eerst nog een stuk de hoogte in. Kijk het nog even een half jaartje aan..........Ik denk dat hij dan vanzelf de breedte ingaat.

Natascha dH

Berichten: 995
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Tollebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 12:09

Ik heb geen zin in een welles-nietes verhaal Adrienne, maar ik wil er nog wel aan toevoegen dat het verhaal zoals jij het samenvat niet overeenkomt met de laatste veterinaire publicaties. Zeg maar dat ik beroepsmatig goed geinformeerd ben....