oplossing voor "losse knie"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tex
Berichten: 56
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: Eindhoven

oplossing voor "losse knie"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 16:37

Mijn trainster vertelde mij deze week dat mijn halfquarter last heeft van een "losse knie". Het is nog niet zeer ernstig maar er moet wel wat aan gedaan worden. Dit zou met ijzers zijn op te lossen.
Wie kan mij meer vertellen over deze kwaal. Wat mag ik wel met hem doen en wat beslist niet? Is het te verhelpen? Hij heeft op dit moment geen ijzers maar sleept inderdaad wel eens met zijn achterbenen. Ook struikelt hij wel regelmatig met zijn voorbenen, hetgeen mij regelmatig een hartverzakking kost. Kan dat struikelen met de voorbenen er ook iets mee te maken hebben? Of kan het zijn dat hij gevoelige hoeven heeft en gewoon eigenlijk op ijzers moet? De smid komt iedere 6 weken maar heeft dit nog niet aan de orde gesteld.

Groetjes

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 16:40

Een paardje op mijn vorige stal had dit ook .

De smid moest inderdaad op tijd komen en het paard had ook een ijzertje onder. Maar zij moesten ook regematig rijden om de boel sterk te houden.
Vraag het anders gewoon aan je smid.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 16:59


DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 21:30

Gelukkig heb je die daar Lachen

tex
Berichten: 56
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 23:37

Bedankt Cornelie! Van de uitleg over de voorgaande topic over losse knieen heb ik in ieder geval kunnen afleiden dat mijn paard geen knie heeft dat op slot gaat. Ik twijfel zelfs nu of hij wel een losse knie heeft maar voor de zekerheid laat ik snel de smid komen. Nogmaals bedankt!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 23:38

Door een paard "binnendoor" te bekappen kan je de stand van het been en dus de knie verbeteren. Eventueel de stand fixeren door een ijzertje. Verder inderdaad veel trainen omdat de spieren de functie van de banden over moeten nemen. Als zijn been "vast"staat. Dus in gestrekte stand naat achter en hij sleept hem mee omdat hij niet kan buigen even een paar pasjes achterwaarts drukken zodat de knieschijf weer op zijn plaats springt.
Ik geloof zelfs dat ze in ernstige gevallen operatief een band doorsnijden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 08:07

bekappen is een optie. Dat hoeft niet perse met ijzers te zijn. Verder spieren trainen. Veel overgangen rijden van stap naar galop en terug. De overgangen maken de spieren sterker. Dat geldt ook voor de tip om veel in heuvelachtig landschap te rijden. Ook dat maakt de spieren sterker. Er is inderdaad een operatie, maar voor zover ik weet snijden ze geen band door, maar trekken ze een band/pees aan. Veel wat grotere paarden in de groei hebben er last van. Het wordt vaak vanzelf sterker als deze paarden aan het werk gaan. Mijn paard heeft het gehad toen ik haar kocht als driejarige. Vooral in de overgang van galop naar stap merkte je het (ze zakte altijd met een soort knikje even weg achter. Ik merk er nu helemaal niets meer van. Succes!

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 10:27

Een KWPN-er bij ons op stal had het ook. Zijn knie schoot alleen wel op slot. Hij kon dan ook niet op stal, want de volgende dag zat zijn knie vast. De dierenarts er een keer bij gehaald en die heeft hem een spierversterkende spuit gegeven (wel doping) en verteld hoe je het beste die spieren kon trainen. Er zijn me een aantal dingen bij gebleven. 1. Het was erg geod voor zijn spieren om hem te betuigen. 2. Als zijn knie echt op slot zit, mocht ie absoluut niet achterwaarts, want dan kon de knieschijf breken. Je moest je hand er op een bepaalde manier op leggen en dan met grof geweld terug duwen. 3. Binnen door bekappen moest inderdaad ook, maar is vaak niet afdoende. Nadat hij die spuit heeft gehad en zij heel gericht is gaan trainen is het nooit meer voor gekomen. Gelukkig maar, anders had inderdaad de pees doorgesneden moeten worden. Alleen zit die pees er niet voor niets.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 11:12

tex schreef:
Mijn trainster vertelde mij deze week dat mijn halfquarter last heeft van een "losse knie". Het is nog niet zeer ernstig maar er moet wel wat aan gedaan worden. Dit zou met ijzers zijn op te lossen.
Wie kan mij meer vertellen over deze kwaal. Wat mag ik wel met hem doen en wat beslist niet? Is het te verhelpen? Hij heeft op dit moment geen ijzers maar sleept inderdaad wel eens met zijn achterbenen. Ook struikelt hij wel regelmatig met zijn voorbenen, hetgeen mij regelmatig een hartverzakking kost. Kan dat struikelen met de voorbenen er ook iets mee te maken hebben? Of kan het zijn dat hij gevoelige hoeven heeft en gewoon eigenlijk op ijzers moet? De smid komt iedere 6 weken maar heeft dit nog niet aan de orde gesteld. Groetjes


Misschien kun je Sprite een pbtje sturen. Die heeft namelijk een paard met het zelfde probleem. Het gaat de laatste tijd veel beter met haar paard. Misschien heeft ze een aantal goede tips voor je.

Adrienne

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:03

Sprite stond op stal bij tex, Adrienne.. ik denk dus dat ze wel al wat informatie uitgewisseld hebben *LOL*