Halthouden?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Halthouden?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-03 09:41

Hey mensjes,
Ik ben bezig om Sheba om te scholen van engels rijden naar western, maar ze reageert heel slecht op mijn zit.(Bijv. als ik wil halthouden.)Hoe kan ik Sheba het beste leren halthouden(en achterwaarts gaan) zonder steeds mn teugels erbij te hoeven pakken? Sheba is zo'n pony die altijd voorwaarts wil en ook niet lang stil wil staan. Ik word daarom steeds gedwongen mn teugels er weer bij te pakken, omdat ze gewoon doorloopt.(Ook al ga ik dus heel diep zitten.) Misschien moet ik gewoon veel oefenen voor ze de bedoeling snapt, maar wellicht kan iemand nog wat tips geven.

Alvast bedankt! Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 09:45

Er is niks mis met de teugels erbij pakken. Zet aub het idee uit je hoofd dat je bij western standaard je teugels in een grote boog hebt hangen, want dat is niet zo. Zeker niet als je net pas aan het omscholen bent.

Zorg wel dat het woordje Ho (Whoa, wat je wilt) heilig wordt, en ze dit gaat verbinden met een duidelijke zithulp. Doe maar net of je een stomp in je maag krijgt, en hou goed druk op je beugels. En probeer in het begin niet te lang stil te staan. Neem genoegen met een kort moment, maar zorg wel dat de impuls om weer voorwaarts te gaan van JOU afkomt en niet van het paard.
Het stilstaan bouw je dan heel rustig aan langer uit.

Succes!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 10:30

Goede tips van sonja lees ik Haha!
'Whoa' kun je ook goed op de grond, aan de hand oefenen. En 'whoa' is altijd stoppen.... dus niet om haar te kalmeren of langzamer te laten lopen, daarvoor kun je bv 'easy' gebruiken.

Nog een aanvullingkje op sonja's tips; als sheba niet lang stil wil staan, ga dat dan ook bewust oefenen.... de hesitate (ontspannen stilstaan in afwachting van een nieuwe aanwijzing van de ruiter) hoort ook bij het western rijden.
Telkens als ze weer aan loopt, pak je je teugels op zet je haar weer op het zelfde plekkie terug daarna leg je je handen met de teugels voor het zadel op haar hals/schoft (Er staat nu geen spanning meer op de teugels) Laat haar net zo lang staan tot ze ontspannen is.... als ze echt blijft hittepetitten en alleen maar spanning op blijft bouwen, probeer de tijd dat je stilstaat dan telkens te verlengen voor je weer aan kachelt.
Het is de bedoeling dat ze het uiteindelijk prettig vind om rustig stil te staan en even uit te rusten. Misschien gaat het stoppen dan ook weer makkelijker, omdat stilstaan een soort beloning wordt. Succes ermee iig Haha!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 12:06

na het halthouden (uitgevoerd zoals hierboven beschreven) een paar passen achterwaarts,en dan weer stil laten staan tot ze ontspant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 13:22

Deze laatste methode ben ik geen voorstander van bij wat hete paarden, omdat het achterwaarts ook een 'voorwaartse beweging' is.
Ik zou persoonlijk liever kiezen voor aan de hand oefenen, en onder het zadel heel rustig de duur van het stilstaan uitbouwen.
Mijn ervaring met wat hetere paarden is dat het achterwaarts ook afgeraffeld gaat worden,en dat ze toch die beweging zoeken na jouw commando om stil te gaan staan.
Whoa moet echt heilig worden, zowel aan de hand als onder het zadel. Vier pootjes tot op de grond laten hangen,en verder helemaal niks Haha!

Pas als het kwartje voor het halthouden echt gevallen is, zou ik het achterwaarts erbij pakken, bijvoorbeeld als het paard wat narrig of ongedurig is met de hesitate. Pas als het paard snapt wat je wilt, kun je 'm "straffen" voor wat hij fout doet. Als de mijne na het commando Whoa nog twee passen verzet, dan gaat ze er twee terug (MET teugeldruk) en krijgt ze een duidelijk Whoa-commando op dezelfde plek als waar ik 'm daarvoor gaf. Dus zij pikt twee passen van mij? Dan pik ik er gewoon twee terug. *LOL*

Probeer deze oefening met een looplustig paard in het begin ook niet aan het begin van je training te doen, da's toch een beetje plagen. Eerst lekker wat energie eruit lopen (gecontroleerd natuurlijk he!) en daarna pas Whoa-oefeningetjes.
(Natuurlijk WEL stilstaan met opstappen!!!)

Succes.

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 14:54

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!