Advies gevraagd over western zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-01 22:24

Ik ben van plan om voor mijn paard een westernzadel te gaan kopen.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn paard dressuurmatig gereden wordt (engels dus) door mijn bijrijdsters maar ik ga vaak met hem naar het bos en dan is een dressuurzadel niet altijd even prettig.
Bij mij op stal zijn veel mensen die speciaal voor de bosritten een westernzadel aan hebben geschaft maar die hebben zomaar wat gekocht wat ze leuk vonden en vinden dat dus niet altijd even lekker zitten.
Nu is mijn vraag: wat voor verschil is er tussen de westernzadels en wat kan ik het best kopen voor alleen recreatief gebruik?
Hoe is de maatvoering bij westernzadels? is dit hetzelfde als bij dressuur? ik heb een 17.5" dressuurzadel zou dat bij een westernzadel hetzelfde moeten zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-01 22:30

die klachten hoor ik idd wel vaker dat je met zo'n zadel niet kan lichtrijden.
Maar ik zie de westernruiters bij mij op stal ook lichtrijden.... hoort dat wel bij western?
Ik rijd in het bos eigenlijk bijna niet licht, ben gewoon lekker relaxed met Kevin aan het sjokken zodat het voor ons beiden ontspanning is en de ene keer ben ik wel aan het licht rijden en de andere keer weer niet, is dus niet zo'n groot probleem.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-01 20:51

Kijk, nu ben ik alweer een stukje wijzer geworden! bedankt!
Ik moet idd nog even goed sparen hoor, dus het zal er voorlopig nog niet van komen, maar dan heb ik even de tijd om me er in te verdiepen wat ik nou precies wil.
Een Billy Cook reiner, heb ik veel over gehoord, schijnt ideaal te zijn, ik heb hem nog niet gezien, maar dat komt vast nog wel!
Zodra ik mijn ideale western zadel gevonden heb, zal ik waarschijnlijk niet meer met mijn engelse zadel gaan rijden zoals je dat al zo mooi zij, die kans is erg groot, zit ik lekker relaxed ga ik geen ander zadel meer gebruiken, ik rijd toch alleen maar recreatief dus dat dressuur zadel heb ik voor mij zelf dan niet meer nodig, alleen mijn bijrijdsters zullen die nog gebruiken.
Op marktplaats heb ik vele vrij goedkope westernzadels gezien, maar die kan ik (denk ik) niet proberen, maar ik ga daar toch maar zoeken.

groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-01 17:39

Ja, het zal best even wennen zijn, maar mijn besluit staat vast hoor, ik ga er echt 1 kopen!
Ik zal er best wel aan wennen en zal ook waarschijnlijk mijn andere zadel niet meer gebruiken, dressuren doe ik al tijden niet meer, dat laat ik lekker aan de anderen over die ook op Kevin rijden!

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 13:02

Hai Jolande,

Ik heb wel een groot paard, een KWPN-er van 1.75m een erg grof paard.
Doorzitten lukt mij sowieso niet op hem, hij gooit erg hoog op maar ik geef eigenlijk altijd de schuld aan mijn zadel, ik rij erg vaak zonder zadel (in het bos niet) en dan is mijn hele houding ook anders en kan ik ineens heel goed doorzitten, dan voelt alles veel natuurlijker aan, Kevin wordt daar ook veel makkelijker van en ontspant ook lekker. begin me nu ook af te vragen of mijn dressuurzadel wel goed ligt.....maar ik heb er verschillende mensen naar laten kijken (instructeurs) en die zeggen allemaal dat het zadel perfect ligt, dus ik neem aan dat het wel goed is. Kevin reageert nou eenmaal gewoon beter zonder zadel.
Er hebben al verschillende mensen tegen mij gezegt, als jij zonder zadel rijdt heb je een hele rustige houding en is het net of je western rijdt en je paard wordt er veel soepeler van dan wanneer hij dressuurmatig gereden wordt (we vinden dat allebij niet zo denderend) dus ik denk dat het voor mijn paard ook heerlijk ontspannend moet zijn met een western zadel.
Iemand bij mij op stal heeft in Frankrijk nog een western zadel liggen die ze wil verkopen, over een tijdje komt deze naar Nederland en kan ik kijken of hij op Kevin past, dan hoop ik dat ik hem even kan lenen om een tijdje te proberen, eens kijken of Kevin en ik het allebij even prettig vinden, kan ik meteen even wennen aan het lichtrijden en doorzitten.
Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-01 12:22

Ik denk dat mijn zadel mij gewoon niet lekker zit, mijn bijrijdsters hebben er allemaal geen last van en vinden het een heerlijk zadel, Kevin loopt bij hen ook beter dan bij mij, dat ligt dus duidelijk aan mij.
Ik heb al andere dressuurzadels gehad en het zadel wat ik nu heb vind ik toch de betere van alles wat ik heb geprobeerd (Stubben Colombo) maar toch....
Ik denk dus dat het zadel mij niet past (tussen de oren dan), de eerste 2 jaar dat ik ermee heb gereden heb ik er echt geen problemen mee gehad maar ik vind het steeds minder lekker zitten. Zal ook wel komen omdat ik ben gestopt met het dressuur rijden en alleen nog maar bosritten maak en op de ovaalbaan van de IJslanders een beetje aan het rondhopsen ben, ik denk dat het voor een groot deel tussen mijn oren zit omdat ik gewoon iets anders wil!
Ik ben gisteren in een western winkeltje in Amsterdam buitenveldert geweest en daar heb ik iemand gesproken die mij wel kan helpen denk ik.
Tegen de tijd dat ik genoeg heb gespaard (joepie, mijn vriend spaart ook mee!!) komt hij met een bus vol en gaan we passen en proberen, hij zei ook al: Desnoods laten we wat op maat maken, zal wel duur zijn maar dat is niet zo erg meer, met de bijdrage van mijn vriend erbij moet ik in staat zijn een goed zadel te kopen!
Wat is eigenlijk een Orthoflex? en een Tucker? Duur?

Groetjes, Tanja.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 17:01

Wat is er nou weer mis met een KWPNer.....??
Ik vind mijn knollie toevallig heel erg mooi en met een westernzadel wordt hij nog veel mooier!!!
Een Shetlander of een Welshje met een westernzadel is dan zeker ook zonde van het zadel? nou die heb ik ook allebij en met western zadeltje en dat zadeltje komt nu erg mooi uit hoor! de pony's zien er ook helemaal te gek uit!
Verder allemaal heel erg bedankt voor de goede adviezen hoor, ik heb er echt heel veel aan!!
Ik zal ook de Horseman Outfitter eens proberen, want als die prijs ook maar een beetje klopt, dan is daar dus mijn oplossing!!

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-01 21:54

Bedankt Amanda, ik ga bellen!!!
Groetjes, Tanja.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-01 22:31

Ik heb hem in mijn favorieten gezet, als ik genoeg geld heb neem ik zeker ook contact met hun op!
Bedankt!

Groetjes, Tanja.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers