westernzadel en rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-01 10:47

hai!
ik overweeg om een westernzadel aan te schaffen. ik rij nu op een dressuurzadel met een seatsaver van gel erop, omdat ik een erg slechte rug heb. is een westernzadel beter of slechter voor je rug dan een een engels zadel? ik heb wel vaak op een westernzadel gereden, maar dat was voor m'n rugproblemen. ik zal het sowieso uitproberen, maar misschien hebben jullie vast tips of adviesen. zo hoorde ik dat een cutting zadel slechter voor je rug is dan bv een pleasure. en een wintec zadel zou helemaal geen problemen opleveren. kan iemand me daar iets meer over vertellen?
alvast bedankt!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-01 11:16

Poeh, moeilijk Yasmeen! Mijn eigen ervaring is dat ik op een westernzadel langer relaxed kan zitten. Je heb (naar mijn idee) een steviger houding in zo'n zadel. Zelf heb ik er een met een hele vlakke zit, ik kan er compleet dwars op zitten. Maar er zijn ook zadels met een hele diepe zit, waar je meer op je plaats gedwongen wordt en je dus minder bewegingsruimte hebt. Elk zadel geeft je eigenlijk een andere houding. Eigelijk zou je er eens verschillende moeten proberen. Misschien ken je mensen waar je een zadel eens een poosje van mag lenen? Succes!!!

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 15:19

E.e.a. kan te maken hebben met de manier waarop je je rug houdt c.q. de stand van je ruggegraat. Probeer op zoveel mogelijk zadels te rijden (met flinke tussenpozen) en kijk welke het beste bevalt. Je rug zal je het verschil wel vertellen Knipoog
Je hebt zoveel verschil in zadels, daar kun je allen door uitproberen achter komen.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 18:53

inderdaad gewoon proberen. Ik had met m'n dressuurzadel ook altijd rugpijn maar met m'n westernzadel niet. Ligt maar helemaal aan het type zadel, want ik heb ook wel eens op andermans dressuurzadel gezeten en toen had ik nergens last van.

Boeloe

Berichten: 26
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 19:49

Ik zou dan inderdaad voor een pleasure zadel,zitten over het algemeen het lekkerst.
(hangt wel van de kwaliteit af..)
succes....
groetjes. Lachen