draagmerrie voor mijn hengst gezocht>>>

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

draagmerrie voor mijn hengst gezocht>>>

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-03 12:23

hoi hoi

ik heb een superlieve appaloosa hengst, hij is ongeveer 1.48 hoog donkerbruin van kleur met hier en daar een roan vlek...
en gezien zijn karakter zou ik heel erg graag een veulen van hem willen...
maar nu het probleem,
ik heb zelf geen merrie....
dus nu ben ik op zoek naar een mooie rond gebouwde appaloosa of paint merrie.....
die gedekt zou mogen worden door mijn hengst...
dus kan je me helpen stuur dan ff een pb tje

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 18:16

Dat je een appie zoekt is logisch, maar een Paint Verward
Dan zou ik nog eerder kiezen voor een Quarter.

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:05

Waarom geen paint???

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 19:41

Omdat je een Paint X Appie in geen enkel stamboek ingeschreven krijgt. De andere 2 combi's wel.
Buiten het feit dat ik niet weet wat je moet denken van een Paint met blanket Lachen

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-03 08:35

een paint met een blanket niet nee.... maar een pintaloosa vind ik wel wat hebben...
en het gaat mij ook niet om de papieren, ik zal het veulen toch nooit meer wegdoen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:51

Een pintaloosa kan wel geregistreerd worden bij het NAS. Maar ik zou niet alleen een veulen willen fokken omdat het dier zo''n fijn karakter heeft.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 09:40

Alleen een lief karakter is inderdaad niet echt een verstandige rede om een veulen te fokken... Er komt wel even iets meer bij kijken, en bouw en gezondheid zijn toch minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker. Het karakter wordt n.l. ook voor een groot deel door de moeder bepaald. En dan bedoel ik niet genetisch, maar door de opvoeding die het van de moeder krijgt. Ook andere factoren van buiten af, zoals de mensen en andere paarden om hem heen, spelen een belangrijke rol in de vorming van het karakter van een paard.

appie_rulez schreef:
ik zal het veulen toch nooit meer wegdoen.


Dat is een nobel streven, maar dat zei ik ook toen ik m'n veulen fokte. Wel andersom... ik fokte het veulen in de hoop een beter wedstrijdpaard te krijgen en was van plan moeder én veulen te houden. Veulen voor de wedstrijden e.d., moeder voor de fok. Helaas veranderde er onverwacht het één en ander in mijn leven en was ik genoodzaakt één van de twee weg te doen. Ik heb toen na veel dubben toch de merrie weg gedaan en het veulen gehouden, maar het is zelfs nog niet zeker of ik haar in de toekomst nog kan houden.
Ik wil hiermee maar duidelijk maken dat je niet weet wat de toekomst brengt. Een goed gefokt veulen, met papieren is dan véél makkelijker te verkopen én brengt meer geld op (en 'tuurlijk, daar zul je't nu misschien niet voor doen, maar je zult het geld straks maar nodig hebben...)

Kortom: Bezint eer ge begint...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 10:11

Francis schreef:
Ik wil hiermee maar duidelijk maken dat je niet weet wat de toekomst brengt....

Gelukkig weten we dat inderdaad niet. Maar we moeten er ook niet te zwaar over denken, vind ik.
Ze wil graag een veulen hebben van haar eigen hengst, niks mis mee lijkt me Verward Fokken hoeft niet altijd alleen maar te zijn om het ras te verbeteren. In dit geval is het uit liefde voor haar dier.
Het is ieders keuze om te bepalen waarom we een nakomeling van ons dier willen en ik vind niet dat het ene zwaarder weegt dan het andere.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 14:21

'Tuurlijk is er niks mis met het willen van een veulen van je eigen hengst. Maar om alleen maar te fokken vanwege z'n mooie karakter lijkt me te weinig. Misschien hoef je niet direct te verbeteren, maar je wilt toch in ieder geval een gezond veulen fokken dat correct op z'n benen staat e.d. Dan kom je met alleen een mooi karakter niet ver, helemaal omdat juist het karakter door zoveel andere dingen beinvloed wordt. Dat bedoelde ik te zeggen.
Kijk, als het paard verder correct gebouwd is en gezond, geen erfelijke gebreken enz. en ze kan er een leuke passende merrie bij vinden... prima!

En natuurlijk hoef je ook niet te zwaar te tillen aan toekomstige tegenvallers, dan zou je geen leven hebben. Maar om te zeggen 'hij gaat toch nooit meer weg...' dat vind ik dus een beetje kort door de bocht.

Ik vind dus gewoon dat 'men' (ik praat dus in algemene zin, niet over 'appie's' situatie) erg makkelijk over fokken denkt. En dan wordt er een veulen geboren met kromme benen, aanleg voor spat of hoefkatrol, het veulen is aan de straatstenen niet te slijten, en dan heeft men een probleem, en het veulen vaak ook...
En dan gaat het helemaal niet om het fokken van een veulen met papieren... als je er voor kiest een kruising te fokken, prima... maar dan wel zo goed en gezond mogelijk.

En ik ben PERSOONLIJK (en dat is dus mijn mening en daar mag je't mee eens zijn of niet) van mening dat fokken wél verbeteren zou moeten zijn. Je zou er in ieder geval naar moeten streven. Of het lukt is een tweede, maar zomaar paarden op elkaar zetten 'omdat het zo leuk is om een veulentje te fokken'... daar ben ík dus absoluut geen voorstander van.
Maar nu ben ik dus weer mijn persoonlijke mening aan't verkondigen en ik had me voorgenomen dat niet meer te doen...
Over en uit... Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 14:25

Francis schreef:
Maar nu ben ik dus weer mijn persoonlijke mening aan't verkondigen en ik had me voorgenomen dat niet meer te doen...
Over en uit... Knipoog

Niks mis met het hebben (en verkondigen) van een eigen mening.
Buiten het feit dat ik je mening geheel onderstreep en deel. Haha!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 18:24

En ik ben het lekker met jullie allemaal eens Haha!

Ja, fokken moet je niet onbezonnen doen en je zou er altijd naar moeten streven om het ras/paard te verbeteren.
Als je hengst okidoki in elkaar zit, zowel lichamelijk als geestelijk, zoek er dan een okidoki merrie bij. Als je hengst een paar kleine minpuntjes heeft en je wilt het toch doen, zorg er dan voor dat de merrie juist extra sterk is op die punten.

Als je zelf niet genoeg kennis hebt, lijkt het me verstandig een dierenarts in te schakelen als je denkt een merrie gevonden te hebben. Laat hem zowel je hengst en de merrie keuren en zijn mening geven. Het kost je twee keuringen, maar dan weet je in ieder geval waar je mee bezig bent... dat is beter dan een slecht veulen krijgen toch?

Als het hele papieren gedoe voor je niet belangrijk is en zijn karakter staat voor jouw op de eerste plaats, en het maakt je niet uit wat je paard op moet brengen als je het ooit onverhoopt toch zou moeten verkopen..... no problem toch? Er zijn ook mensen opzoek naar een betaalbaar paard zonder papier.

Mijn paard is 'slecht' gefokt, dat wist ik toen ik hem kocht, maar ik werd op slag verliefd op zijn karakter en heb absoluut nog geen moment spijt gehad van mijn beslissing. Maar dit wil niet uitsluiten dat ik nog veel blijer zou zijn als ik hem bij een goede fokker had gevonden, dan had ik zelfs graag het dubbele voor hem betaald. En dan was hij misschien gezonder geweest Scheve mond

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 21:14

Sugarmiss"]
[quote="Francis schreef:
Maar nu ben ik dus weer mijn persoonlijke mening aan't verkondigen en ik had me voorgenomen dat niet meer te doen...
Over en uit... Knipoog

Niks mis met het hebben (en verkondigen) van een eigen mening.
Buiten het feit dat ik je mening geheel onderstreep en deel. Haha!
[/quote]
Ben ik helemaal met je eens, SM *LOL*
Daarvoor is Bokt toch ook? Als niemand zijn/haar eigen mening hier zou neerzetten dan werd het wel een hele saaie bedoening Extreme duivel

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:44

ik ben het ook wel mee eens dat je er goed over na moet denken, maar ook ik heb voor deze optie gekozen.

ik heb een Merrie en die heb ik laten dekken door een Quarter. Ik heb er een prachtig veulen uitgekregen tot nu toe is ie alles waar ik op gehoopt heb. Het is een hengst dat wilde ik graag hij is enorm goed gebouwd en de vriendelijkheid zelf. het is natuurlijk altijd een gok en ik heb er 2 jaar over nagedacht. Mijn merrie is niet helemaal geschikt voor de western en ik hoop dat deze hengst me verder brengt.
Ik heb eerder een paard erbij gehad maar dat klikte totaal niet.
Ik ben erg blij dat ik het zo heb gedaan ondanks dat ik een bastaard veulen heb. Ik hoop dat ik ze kan houden zoals gepland en niet zoals 1 van de eerdere berichtjes toch genoodzaakt ben om er van 1 afstand te doen, maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 21:09

waarom gaat iedereen er vanuit dat er met mijn hengst wat mis is????

ik heb erbij gezet dat hij superlief is ja...
maar als hij wat zou mankeren verder zou ik er natuurlijk geen veulen mee fokken!!!
als 1 van jullie voor mij een foto van hem zou willen plaatsen hier kunnen jullie hem wel beoordelen maar zolang jullie hem helemaal nog niet eens gezien hebben kunnen jullie niet oordelen over hem....

dit is niet bedoeld om ruzie te maken maar om even duidelijk te maken dat jullie nu min of meer mijn hengst aan het afzeiken zijn hier terwijl geen van jullie hem ooit heeft gezien....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 21:58

Dan heb ik me waarschijnlijk niet goed uitgedrukt.
Ik ga er zeker niet van uit dat er iets mis is met je hengst, en het is geenszins mijn bedoeling je hengst af te kraken of de indruk te wekken dát er iets mis met hem is. Meeste opmerkingen die ik maakte zijn in z'n algemeenheid bedoeld (zoals ik ook ter plekke heb geschreven).
Je eerste berichtje deed de indruk wekken dat je VOORAL vanwege het karakter van je paard een veulen wilde fokken. Al wat ik heb willen duidelijk maken is dat dat nou net een wat 'minder erfelijke' eigenschap is en, hoewel karakter natuurlijk ook belangrijk is, dat andere dingen misschien belangrijker zijn. Ik heb ook geschreven dat zolang een paard gezond is e.d. er ook niks mis is met het fokken van een veulen.
Ik PERSOONLIJK (en ook hier heb ik meerdere keren de nadruk op gelegd) fok om te verbeteren, maar als andere personen (algemeen dus) andere motieven hebben om een veulen te fokken, is dat geheel aan hen.
Ik heb hierover slechts mijn persoonlijke mening gegeven, en niet over jouw persoonlijke situatie en/of jouw hengst geoordeeld.

Hoewel meerdere mensen hier schreven dat het verkondigen van een persoonlijke mening zou moeten kunnen en juist positief gevonden zou moeten worden, blijkt nu maar weer dat dat op Bokt dus niet kan. Voorál niet als je kritiek uit of een persoonlijke mening verkondigd. Daar was ik me in't verleden al pijnlijk van bewust geworden en ik, dom, naief blondje, trap er toch weer in. Je probeert mensen met je kennis te helpen, maar 9 van de 10 keer wordt het als kritiek, bemoeienis of zelfs 'kwaadsprekerij' uitgelegd. Jammer...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:11

Nou hoor, niet boos worden op elkander Lovers
vrede op aard Schijnheilig

Volgens mij bedoelen jullie het allebei goed maar vatten jullie elkaar een beetje te zwaar op.

Appie-rullez moet gewoon een mooi veulen maken als zij dat wil en zij kan alleen maar inschatten of haar hengst daar geschikt voor is.

Francis heeft helemaal gelijk met haar standpunt voor een goed fokbeleid, geschreven door een rasfreak in hart en nieren. Die heeel graag ziet dat er mooie en gezonde veulens op de wereld komen. Ook niks mis mee, lijkt me zo.

(sorry dat ik me er ffies mee bemoei, hoor )

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:21

Even ter verduidelijking Vera. Ik ben absoluut niet boos. Eerder teleurgesteld dat goede bedoelingen weer eens verkeerd opgevat worden...

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:42

Ik vind dat iedereen wel goede punten heeft genoemd. Ikzelf zou als ik mijn jonge merrie zou laten dekken als eerste naar fysieke punten van de hengst kijken en dan naar het karakter van de hengst. Als me zijn karakter niet aanstaat komt hij niet op mijn merrietje. Ik zou een veulen fokken om te verbeteren wat ik nu heb. Ik ben ook alleen van plan om met haar te fokken als ik het zeker zelf kan houden. (ja, je weet het natuurlijk nooit zeker, wat de toekomst je biedt.) Maar bij verbetering van het ras of je eigen 'kudde' hoort ook een goed karakter Lachen

Citaat:
Ik PERSOONLIJK (en ook hier heb ik meerdere keren de nadruk op gelegd) fok om te verbeteren, maar als andere personen (algemeen dus) andere motieven hebben om een veulen te fokken, is dat geheel aan hen.
Ik heb hierover slechts mijn persoonlijke mening gegeven, en niet over jouw persoonlijke situatie en/of jouw hengst geoordeeld.


goed gezegd Lachen

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 10:52

Grappig... maar wat als je dus de minnen met de plussen wilt opheffen, en het veulen krijgt alleen maar de minnen van bijde ouders mee, dan heb je dus een enorm minkukel.... je kan dat nu eenmaal niet voorspellen, en in Nederland zijn naar mijn weten nog geen hengsten die lang genoeg dekken om goed de vaste erfelijke eigenschappen vast te kunnen stellen.. De meesten zijn maar 1 of 2 seizoenen 'hot' , dekken zich kleurenblind en vervolgens hoor je er weinig meer van, inclusief van de nakomelingen. Want dan is er een nieuwe ster. Dus dan weet je niet of die hengst zn pluspunten wel 100% doorgeeft... lijkt mij?

Als appie een veulen wil fokken van haar hengst, en er kunnen met een merrie eigenaar goede afspraken gemaakt worden, waarom niet? De meeste quarter combi's die ik zie zijn ook maar puin.... Dure showhengsten gekruist met aftandse lesmerries etc... Veulens die voor veel geld te koop staan maar geen ene keuring doorkomen... Dan heeft dit veulen tenminste een goed vooruitzicht met een baas die er echt blij mee is.

Zo heb ik het nu ook een paar keer gedaan met mijn merrie. Veulen van gefokt op verzoek van een hengsteneigenaar, en dat is tot nu toe goed bevallen! Mijn merrie een leuke baby, en de toekomstige eigenaar een veulen van de eigen hengst... iedereen blij!

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 13:37

laat ik even zeggen dat het niet mijn bedoeling is om hier iemand te gaan lopen vertellen dat zijn mening niet gerespecteerd wordt, maar het kwam alleen zo banketstaaf over, snappie.... Verward

en wat betreft ''dom blondje'' zoeen ben ik er ook hoor... Haha!

om nog ff terug te komen op mijn hengst... er zijn bij mij op stal een aantal mensen met een paint. en van een paar van hen hoor ik steeds...
dat ze het zo jammer vinden dat hij maar 147 hoog is anders hadden ze wel een veulen van hem gewild....
en dat is dus ook de reden dat ik een veulen van hem wil, omdat ik graag zijn uitstraling, bouw, werklustigheid e.d. zou terug zien in een grotere en misschien zelfs wel een iets meer gestipte versie van hem....

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:42

Waarom wil je hem groter? ...ik ben bijna 1.80 en mijn paardje is 1.50... ik zou em niet eens groter willen
Als je paard uitstraling heeft, goed gebouwd is en bovendien werklustig.... waarom wil je dan nog een veulen erbij? Lijkt me dat je al hebt wat je zoekt, tenzij je te veel tijd hebt Haha!

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 14:44

het is niet zozeer dat ik hem stukken groter zou willen maar ik zou graag hebben dat hij of evengroot zou worden of iets groter maar absoluut niet kleiner in ieder geval

en ik heb naast hem nog 3 andere paardjes en ik moet zeggen dat ik tijd zat heb....
ik werk onregelmatige diensten en dus heb ik vaak of de hele dag voor mezelf en moet ik savonds werken of ik werk vroeg ik de ochtend en dan ben ik vanaf 1 uur smiddags al vrij

dus ik kan wel zeggen dat ik een hoop tijd heb ja... Haha!

en het lijkt me gewoon heel erg leuk om iets te zien opgroeien wat toch weer iets is van je eigen paardje...

en om te kijken of hij/zij wat van de vader wegheeft e.d.
en aangezien ik binnenkort toch ga verhuizen naar een boederijtje met 12 stallen en 4 hectare grond, kan ik zo'n kleine er makkelijk bij hebben *LOL*

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 16:35

Wow, gaaf joh! Heel veel succes ermee Pling

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 17:21

hoi allemaal

ik heb een merrie voor hem gevonden hoor... Haha!

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:26

KICKUH! Heb je een foto? Haha! Haha! Haha!