Western kinriempje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Western kinriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 09:30

Ik heb een vraagje ik ken nog niet zo heel veel van westerntuig en nu kom ik op verkoopsites vaak kinriempjes tegen voor westernkopstukken. Nu wilde ik weten waarvoor dit dient. Heeft het een beetje hetzelfde effect als een kinriempje of neusriem bij een gewoon kopstuk? Houd het het bit beter op zijn plaats? En hoe kan je het bevestigen? Ik hoop dat jullie het me even kunnen uitleggen. Bedankt

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:36

Het zorgt ervoor dat je het bit niet door de mond kan trekken, maar als het goed is hoef je niet zo hard te trekken dat dat ooit gebeurd Haha!
Het hoort gewoon losjes te hangen en niet strak te zitten.

Ik heb een simpel leren riempje dat gewoon van de ene bitring naar de andere loopt. Gewoon vast te gespen dus.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 09:41

Erg bedankt dat hebben we ook weer bijgeleerd Lachen

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:53

Bij een snaffel hoef je niet echt een kinriem te gebruiken, is'ie inderdaad voornl. om em op z'n plek te houden. Bij shanks (scharenbit) heeft'ie wel degelijk een werking. Door de hefboomwerking van de scharen drukt de kinrim tegen de kin wanneer je de teugels optilt. Door het riempje strakker of losser te zetten kun je de sterkte van die werking bepalen. Als je'm los laat hangen doet'ie niks, als je'm strakker doet werkt'ie dus sterker in. Wil je een nog sterkere werking, dan neem je een kinketting in plaats van een leren kinriempje. Beide mag, ook op de wedstrijden.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 18:54

Francis schreef:
Wil je een nog sterkere werking, dan neem je een kinketting in plaats van een leren kinriempje. Beide mag, ook op de wedstrijden.


Alleen als alle ringetjes aan elkaar verbonden zitten, toch? Heb ik tenminste gehoord. Een kennisje van mij had een kinriem gekocht met twee rijen kleine ringetjes zeg maar, maar niet ieder ringetje van de bovenste rij was verbonden aan het ringetje dat er tegenover zat van de onderste rij. En dan kon er vel tussen blijven zitten? Je mocht er in ieder geval niet mee starten, zeiden ze Verward

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 19:39

Wat ik heb begrepen is:

één rij enkelvoudige schakels mag op wedstrijden gebruikt worden,
2 rijen dubbele schakels waarbij ook de rijen met elkaar vervlochten zijn (platliggend) mag op wedstrijden gebruikt worden.

2 rijen enkelvoudige schakels waarbij de rijen niet vervlochten zijn is NIET toegestaan op wedstrijden.

(Mits de regels weer veranderd zijn.........)

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 21:12

When a curb bit is used, a curb strap or curb chain is required,
but must meet the approval of the judge, be at least one-half inch
in width and lie flat against the jaw of the horse. Curb chains cannot
be tied to the bit with string or cord. A broken strap or chain
is not necessarily cause for disqualification.


Voor plaatje van de chinstraps blz 134 van het AQHA-rulebook.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-03 21:31

yep word mij al te ingewikkeld Whahahah! maar ik snap em gedeeltelijk. Thanx

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 13:08

Kinriempje is trouwens wel verplicht tijdens wedstrijden, ook als je met een snaffel rijd.