zachtste singel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

zachtste singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 19:27

Wat is nou echt de zachtste singel die e voor je paard aan kan schaffen. Lois heeft echt een superpoezelig vachtje en bijna alles geeft plekken bij hem. Wie heeft er suggesties?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:28

Wat heb je al geprobeerd en werkte niet. Verward

fanci

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:00

mischien een echte schapenwollen singel.zijn stukken zachter dan de gewone bontsingel.zijn wel erg duur!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:00

Ik gebruik het liefst gewoon een leren singel. Neopreen vind ik te zweterig, net zoals nylon. Koord e.d. gaat schuren en leer ademt gewoon en is zacht. Tja, er zit een stukje extra onderhoud bij. Zo'n stuk schaap om je singel vind ik in de zomer ook veel te warm.

fanci

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:18

ik bedoel geen stuk schaap eromheen,de hele singel is van zacht matriaal
gemaakt.het is inderdaad wel warm in de zomer,maar ik heb liever een paard zonder schuur plekken.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:20

Oh, hihi, ik had je eerdere reaktie niet gelezen fanci. Aan de tijden te zien zaten we tegelijk te tikken, jouw reaktie stond er toen nog niet Lachen

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:40

Ik gebruik een Torsion westernsingel. Buitenkant van dikker leer en binnenkant van super zacht soepel leer. Ze zweten er nauwelijk onder en hij is ergonomisch gevormd, dus smaller waar de bovenbenen bewegen en breder op de buik.

Een 100% schapenvachtsingel heb ik nog niet gezien, wel een 100% schapenbontje voor om een andere singel heen.

fanci

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:16

ze zijn er wel te verkrijgen,in vorstenbosch. *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:21

heb je al eens een zachte neopreen met een echte schapenvacht geprobeerd?

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 10:23

Wat voor singel je ook gebruikt, eerste vereiste is dat alles superschoon moet zijn (huid en singel).
Ik heb ook een paard dat een heel dunne zomervacht heeft en als je niet oppast achter d'r oren, langs d'r kaak en bij de singel kaal wordt.
In het vroege voorjaar begin ik met het geven van Equi Derma door het voer, dat ondersteunt de huidfunctie heel goed.
En elk zweetplekje wordt na het rijden goed afgesponst en met een schone handdoek gedroogd.
Mijn paard vindt het heerlijk om na het rijden zo lekker verzorgd te worden

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 12:18

neopreen gaf schuurplekken, nepbontsingel ook, m'n laatste aanwinst is een heel mooie touwsingel maar dat geeft ook al problemen. Precies op het stuk waar de gesp zit zeg maar. Ik word gek van die vacht van Lois. Als er ook maar iets kan schuren dan zal het schuren ook Boos! Het stukjes bij de gesp geeft altijd de problemen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:34

Schapenvacht is dan echt het beste...
Kan je er niet eentje bijpassend bij je zadel laten maken? Haha!
Dan kan je het onderste stuk verder laten doorlopen net als bij een dressuursingel, zodat de onderkant van de gesp niet zo op de huid ligt.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:42

Als je laatste singel alleen problemen geeft op de plek waar de gesp zit heb je daar speciale 'houdertjes' voor. Dat is een leren 'zakje' waar de gesp in gaat en de onderkant is van schapenbont.
Misschien is dat een oplossing Verward
Afbeelding

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:52

Die houdertjes blijven heel slecht op zijn plaats. Tenminste dat is mijn ervaring. Bovendien is het heel lastig met aansingelen. Wij hebben ze daarom maar weer afgeschaft. Maar wie niet waagt wie niet wint. En succes ermee.
Die van mij heeft het trouwens ook een beetje, maar wat je ook doet, de gespt blijft altijd het deel wat neit flexibel is en dus makkelijker gaat schuren, bovendien zit er nogal veel druk op. Ik heb nog niet de goeie singel gevonden, maar ga deze zomer weer naar Amerika en zal daar eens even rondvragen.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:59

Ik merk veel verschil of ze in het zomer- of winterhaar zitten. Met de OF-singel heb ik 's zomers geen probleem maar in het winterhaar blijven de langere haren altijd in de stiknaad zitten en worden ze dus daar kaal (maar niet kapot). Wel zweten ze erg met die singel.
Met een vilten singel heb ik geen last van kapotte haren, maar 's zomers weer wel met zweten.
Maar nu ik de Torsion gebruik moet ik nog afwachten hoe ze hier 's winters opreageren
Afbeelding
Nu bevalt hij iig prima Haha!

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:23

ziet er heel degelijk uit en je hebt ook geen beschermers nodig Lachen

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 14:45

waar kun je die Torsion singels bestellen en wat is de prijs?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:23

Waarschijnlijk gewoon op hun site, maar ze zijn nieuw rond de 100 Euro Verdrietig Ik heb hem van EvilBay, scheelde een stuk in prijs, maar je moet er net een treffen. OF heeft trouwens ook gewijlwaarde singels met die voorgevormde beenuitsnijdingen.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:28

Hue Hott heeft ze ook. Zoeken op Torsion en dan Ledergurt. Daar kosten ze 120 euro!

Ik ken iemand die zo een touwtjessingel maar dan van mohair ofzo heeft? Dat schijnt ook nogal zacht te zijn. Mohair cinch. Slecht $ 16.00!
Laatst bijgewerkt door Paintje op 20-05-03 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:31

Paintje schreef:
Ik ken iemand die zo een touwtjessingel maar dan van mohair ofzo heeft? Dat schijnt ook nogal zacht te zijn.

Die heeft ze al volgens mij. Dat mohair is ook wel zacht, maar de 'blote' gesp niet.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 15:41

idd de touwtjes zijn superzacht, alleen de gesp niet

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:44

Misschien kun je die houdertjes van Azhari overnemen, die gebuikt ze geloof ik niet meer Lachen

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 16:01

zou ik idd kunnen proberen. wil je ze kwijt?

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 19:45

Ik ken iemand die daar ook last van heeft nou ja het paard dan Haha!
Die heeft een vrij simpele maar zeer doelteffende en goedkope oplossing gevonden wat bij haar paard goed werkt.
Om de huidige neopreensingel heeft ze een hele lange sok (een kous eigenlijk) gemaakt. Aan de "vaste" kant knip je het iets los zodat de gesp nog goed vast kan en vouw je hem er weer omheen en de andere kant vouw je het elastiek gedeelte (na het vastmaken) helemaal om de gesp heen. Belangrijk blijft wel dat je de sok heel regelmatig wast. Er zijn vast ook hele zachte lange sokken te krijgen.

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 19:59

Heb ik ook gedaan, een los 'hoesje' om de Neopreen singel gemaakt van zachte, fleece-achtige stof. Schoonhouden is inderdaad het halve werk; zand en zweetresten veroorzaken die plekken al heel snel. Ik heb ook een nep-bont singeltje (staat ietsje netter dan dat losse hoesje) van 22 euro, bij Arthur's gekocht, gaat ook heel goed. Een borstel eroverheen voordat je gaat zadelen en wekelijks een sopje is mijn advies. Goed uitspoelen, want zeepresten kunnen ook weer heel schadelijk zijn voor de huid!