RR Star did it again...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

RR Star did it again...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 15:23

[Die RR Star hij heeft de Derby weer gewonnen op de Derby met 230.
Echt super.
Wat vinden jullie van dat Futurity rijden.
Reining Futurity NRHA met 3 jarigen.
Pleasure Futurity NSBA of AQHA (weet niet zeker) met 2 jarigen.
Dus wat vinden jullie van dat starten van jonge paarden??

Groetjes Trin


SM: kleur etc aangepast

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:35

Naar mijn mening moet een trainer heel goed weten waar hij mee bezig is. Hoeveel een paard kan 'hebben', zowel fysiek als psychisch is bij elk paard verschillend. (Natuurlijk starten ze met een aantal paarden, en in de loop van de training vallen er een aantal af, uiteindelijk blijven er 2 of 3 over die ze starten in de Futurity. De afvallers zijn diegenen die het of geestelijk, of lichamelijk niet kunnen verwerken of gewoon niet goed genoeg zijn.) Een paardje met tonnen aan talent zal het relatief makkelijker hebben (zowel geestelijk als lichamelijk) als een paardje wat er gruwelijk moeite voor moet doen.

Daarbij komt ook nog dat de eigenaren specifieke doelen hebben. Bijvoorbeeld: MOET het paard naar de Futurity of is het 'leuk' als het paard dat doel zou halen? Op basis van dit soort doelen van de eigenaar, zal de eigenaar dit goed moeten overleggen met de trainer.

Wij hebben ook onze specifieke doelen goed opgesteld, zowel voor de aankoop als met de training en de trainer houdt zich daaraan. Dat is voor ons het belangrijkste. (Of het paard dan wordt gereden in Europa of in Amerika dat maakt voor mij geen verschil.)

Groetjes, Gisela

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 15:47

Nee, voor mij geen twijfel mogelijk, ik vind het niks. Ik vind het ook een prima zaak dat voor de O.S. de paarden minimaal 6 jaar moeten zijn. De spieren zijn misschien wel leuk gegroeid maar pezen en zeker het bottenwerk heeft toch wel 2 a 3 jaar de tijd nodig om sterk te worden. En een paard vind ik er geestelijk ook nog zeker niet aan toe om die prestaties neer te zetten.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 15:59

Duidelijk maar ik vind het wel apart dat je een jaar bijna nix van hem hoort en dan ineens op de Derby verschijnt en wint onder een andere trainer want eerst werd die gereden door Andrea in een van de 2003 Reiners staat dat ie geshowd zal worden door Todd en dan zie je hem op de Derby onder de hand van Tim vind het wel apart maar wel heel leuk dat ie gewonnen heeft. Maar vind je dat ook voor de Halter en de Long line want ik vind het dan wel goed want paarden leren jong alleen moet je wel zorgen dat voor zulke jonge paardjes het dan wel helemaal in orde is dus een maatje in de trailer en een box enzo dan vind ik het voor de halter en de long line niet erg.

Groetjes Trin

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:19

leuke topic.
leuk in de zin van, dat wij er het met elkaar over kunnen hebben wat we er van vind.
het is jammer dat het paard niet kan praten, wand ik zal wel eens antwoord willen hebben op het feit dat hij geen jeugd heeft gehad.
als ik naar me kleintjes kijk van die leeftijd, denk ik dat ze het best naar hun zin hebben in de weide, en vraag me af of dit paard wel eens weide heeft gezien.
ik ben blij dat er straks alleen nou maar wedstrijden gehouden gaan worden voor 6 en 7 jarigen (of ouder) en dan is het maar te hopen voor dit paard, dat hij nog heel is.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 16:43

Hoi

Hoe bedoel je alleen voor de Senior horses???
wat Cornelie zei dat va de O S dat begrijp ik en dat ze de leeftijd van de Futurity paarden omhaag willen brengen snap ik ook maar helemaal geen junior paarden vind ik overdreven moet je eerst 6 jaar wachten voor je kan starten met dat paard. Dat vond ik nou weer te ver gaan.
Ik vind het met de Halter altijd wel leuk dat als ze al heel vroeg beginnen dat je de paarden ouder ziet worden zo van he vorig jaar was die kleiner (das meestal maar goed) en zijn kont is groter dat vind ik wel leuk.
Maar al met die hele jonge dingen echt zo heel ver nee dat vind ik nix.

Groetjes Trin

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 17:04

"It's all about money"
Dat is het enige waar het om gaat, verder is er geen reden aan te dragen waarom je al met een tweejarige moet starten. Een quarter mag dan groot en sterk lijken maar er moet nog aardig wat groeiwerk gebeuren voordat het paardje klaar is om de onnatuurlijke taak van het mens-dragen te kunnen verrichten.

Mensen die aandragen dat hun paard ook als tweejarige bereden is en nu als 20 jarige nog als een zonnetje loopt hebben in mijn ogen geluk gehad.
Beetje hetzelfde excuus als de rokers die zeggen dat hun opa van 85 jaar zijn hele leven heeft gerookt Sigaar en nu nog gezond is.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 17:17

Ja maar daar gaat toch uit eindelijk alles om het geld ik bedoel waarvoor ga je naar school om later geld te verdienen waarom koop je een dure auto om te laten zien dat je dat geld hebt waarom koop je dure kleding etc.
Er zijn natuurlijk ook andere dingen in het leven maar dit is een heel groot deel daarvan dat ook voor een groot deel bapaalt doe jij ben denk ik.
Kijk maar naar popsterren ze hebben al sterallures voor ze pekant een woord gezongen hebbn.

Groetjes Trin

Noisy

Berichten: 5403
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 17:23

cornelie schreef:
Nee, voor mij geen twijfel mogelijk, ik vind het niks. Ik vind het ook een prima zaak dat voor de O.S. de paarden minimaal 6 jaar moeten zijn. De spieren zijn misschien wel leuk gegroeid maar pezen en zeker het bottenwerk heeft toch wel 2 a 3 jaar de tijd nodig om sterk te worden. En een paard vind ik er geestelijk ook nog zeker niet aan toe om die prestaties neer te zetten.


met dressuur en spring paarden beginnen ze ook veel eerder aan wedstrijden.. Lips are sealed

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 17:37

Toch zitten daar wel regels aan (voordat we een vorig topic weer compleet gaan herhalen, daar stonden de leeftijdsregels). Ik vind dat de WRAN een goede regel heeft vwb jonge paarden.
WRAN boek 2000:
500.A. 3-jarige paarden pas na 31 maart op wedstrijd
500.B. 3-jarige paarden max 3 x starten per wedstrijd en max 2 x starten per wedstrijddag
500.C. 3-jarige paarden max op 4 wran erkende wedstrijden per jaar
551. Dit zorgt ervoor dat 3-jarigen langzaam in de wedstrijdsport worden ingevoerd.
PUNT Lachen
Halterklasse e.d. vind ik niet zo'n punt tenzij dat ook weer té veel wordt. Maar dat ligt er misschien ook aan hoe je er zelf mee omgaat.
Tuurlijk, als je gaat zoeken komen er vast wel weer paarden boven die jong zijn begonnen maar op oudere leeftijd nog goed meedraaien (ik zal alvast zelf wat commentaar geven Knipoog ), maar voor mij is dát al een teken aan de wand, dat die paarden met naam en toenaam te vermelden zijn. Dat zou niet meer gaan als élk paard dat vroeg begonnen is nog jaren later zou meedraaien. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 18:33

Hoi

Ze beginnen misschien wel vroeg met de D en S paarden maar wanneer je ze op tv in de show zie t zijn ze toch al gauw een jaar of 8 of ouder zelf 13 en tegen de tijd dat ze bij ons 8 zijnzijn sommige al op de retour.
(SOMMIGE HE NIET ALLEMAAL)
Maar paarden pas op hun 6 te laten showen dat vind ik echt te laat.
4 jaar in de Futurity en de maturity is 5 en 6 dat vind ik een mooie of een ECHTE maturity dus voor de 6 en 7 jairge want dan zijn ze mature.
dat dacht ik in het begin ook dat het voor 6 en 7 jarige was.
Maar dat is inderdaad wel een mooie bij de WRAN maar ja als ze echt willen gaan ze gewoon de AQHA DRHA of NRHA of NSBA starten.
Maar nog een nadeel als je paarden jong showt is het feit dat ze showsmart worden en adan heb je er in de senior nog maar weinig aan.
Dus dan is het te hopen als je een henhst hebt dat ie in zijn jongere jaren al veel gepresteerd heeft of met je merrie dat ze mooie bloedlijnen heeft.
Kun je uit allebei nog veulens halen.

Groetjes Trin

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:48

noisy"]
[quote="cornelie schreef:
Nee, voor mij geen twijfel mogelijk, ik vind het niks. Ik vind het ook een prima zaak dat voor de O.S. de paarden minimaal 6 jaar moeten zijn. De spieren zijn misschien wel leuk gegroeid maar pezen en zeker het bottenwerk heeft toch wel 2 a 3 jaar de tijd nodig om sterk te worden. En een paard vind ik er geestelijk ook nog zeker niet aan toe om die prestaties neer te zetten.


met dressuur en spring paarden beginnen ze ook veel eerder aan wedstrijden.. Lips are sealed
[/quote]Maar dat is wel aan banden gelegd...
In zijn 3e levensjaar mag een paard voor 1 oktober alleen B proefjes lopen.Dan hebben we het dus alleen over voltetjes en overgangen.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:09

Citaat:
WRAN boek 2000:
500.A. 3-jarige paarden pas na 31 maart op wedstrijd
500.B. 3-jarige paarden max 3 x starten per wedstrijd en max 2 x starten per wedstrijddag
500.C. 3-jarige paarden max op 4 wran erkende wedstrijden per jaar
551. Dit zorgt ervoor dat 3-jarigen langzaam in de wedstrijdsport worden ingevoerd.
PUNT


Een 3-jarige in Amerika loopt ook maar 1 of 2 wedstrijden in het jaar dat ze 3 zijn. Meestal in augustus 1 prefuturity en als ze daar goed genoeg blijken De Futurity.

Op dit moment "lijkt" Amerika ook een soort 'verschuiving' te laten zien. De Derby is "hot", nu voor 4- en 5-jarigen maar ik geloof dat ze bezig zijn om dat volgend jaar ook voor 6-jarigen te laten doorgaan. Ook de NRBC heeft altijd een grote wedstrijd voor paarden vanaf 4 jaar geloof ik.
Deze wedstrijden worden nu druk bezocht omdat de Amerikanen meer geld gaan stoppen in evenementen voor 'oudere' paarden. Dat zal de druk van de 3-jarigen wat afhalen en dat is een goede zaak.

Groetjes, Gisela

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:10

Oke, ik ga nu níet meer in op het hele D en S gebeuren, dat hebben we wel gehad Lachen We zijn per slot van rekening een westernforum dus laten we 'onze' eigen tak eens even onder de loep nemen.
Showsmart worden, ja, wat dat betreft is het misschien jammer dat er zo weinig variatie in bv reiningproeven zit. Maar aan de andere kant, ik vind niet dat een paard showsmart mág worden, tijdens de training wil je toch ook niet dat hij/zij overal op gaat anticiperen? Dan kan je al genoeg wachtoefeningen doen. Een paard 'pas' op zijn/haar 6e laten showen hoeft voor mij nou ook weer niet mits alles met mate gebeurd. Ik vind het soms gewoon jammer dat er een weinig opbouwende lijn is in het western rijden. Oke, sommige onderdelen kun je niet echt eenvoudiger maken maar met sommige onderdelen zou het toch goed moeten lukken lijkt mij.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:21

Paarden worden show smart omdat de ruiter ze niet smart showt!

Als een persoon z´n paard op elke wedstrijd, hoe belangrijk of onbelangrijk ook, helemaal tot op de draad opentrekt en een score belangrijker vindt dan een keer corrigeren in de show als dat nodig is, dan is dat niet slim rijden.

Ik denk dat het belangrijk is om te weten hoe je je paard naar een wedstrijd toe traint, thuis dus. Neem een kleine show om het paard uit te proberen en zo nodig in de wedstrijd te corrigeren. Dan zorg dat je hem thuis weer werkt en dat je het paard laat pieken op de belangrijke wedstrijd waar je naar toe hebt gewerkt.

Maar goed, misschien is dat een ander topic Knipoog

Groetjes, Gisela

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 22:51

Daar ben ik het helemaal mee eens maar er zijn inderdaad mensen die hun trots belangrijker vinden dan het corrigeren.
Dat is het voordeel bij de reining als je ze daarin corrigeert heeft er (eigenlijk) niemand last van terwijl bij de ppleasure je met heel wat meer mensen bent.
Groetjes Trin