hulp gevraagd bij keuze zadel, singel breed paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:05

karuna schreef:
Na het ontstaan van een paar lichamelijke ongemakken moet ik overstappen naar een westernzadel..

Ik hoef niet te weten wat die ongemakken zijn, maar ik begrijp er wel uit dat je extra voorzichtig moet zijn met wat je gaat kopen.
Er is zoveel verschil in westernzadels dat (zeker een leek) door de bomen het bos niet meer ziet.
Vooral in de zitting is al zo veel vormverschil, wat voor jou heel belangrijk kan zijn ivm 'ongemakken'.
Ik ken iemand met een rugprobleem die kan alleen maar pijnloos zitten in een zadel met een sterk omhoog lopend zitgedeelte. Anderen zullen eerder een vlakkere zit nodig hebben.
Verder heb je nog de breedte van de zit. Mijn 2e Ortho-Flex heb ik moeten verkopen omdat ik op lange ritten altijd pijn in mijn bovenbenen kreeg omdat de zitting te breed was voor mij.
Mijn andere (zwarte) Ortho-Flex heeft een echte 'dames'breedte, iets wat bij westernzadels eerder een uitzondering dan een gewoonte is.
Voor kleine mensen of vrouwen met een bekkenprobleem kan dit ook een oplossing zijn.

Met even passen in een zadelwinkel ben je er niet. Helaas de enige manier om er achter te komen of een zadel bij jou past is een rit erin maken. Niet elke winkel zal dit even prettig vinden.
Partikulieren zullen hier minder 'moeilijk' over doen.

Citaat:
Hoe weet ik echter of het zadel niet te lang en en welke singel is het beste.

Het zadel moet aan de achterkant altijd minstens een handbreedte voor de 'heupen' eindigen. Eea is afhankelijk wat je wilt gaan doen. Voor snelle wendingen om de achterhand is meer 'ruimte' nodig dan voor een buitenritje.
Qua singels is er zoveel keus. De één kiest een neopreen, de ander heeft liever een bont/vilt-singel. Goedkope touwsingels ben ik niet zo weg van. Een goede roper 24-strand mohair met breed leren tussenstuk weer wel.

Citaat:
Ook schijnt er nogal wat kwaliteisverschil te zijn in zadels hoe weet je of het een goede kwaliteit is??

Goed leer hoort minimaal 4 a 5 mm dik te zijn en toch soepel aan te voelen. Ga eens naar een westernzaak met een breed assortiment. Kijk naar de prijzen (schrik niet Haha! ) en vergelijk de goedkopere zadels eens met de duurdere. Als je het zilver en andere opsmuk buiten beschouwing laat moet zelfs een leek de kwaliteitsverschillen kunnen zien.



DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 17:21

Karuna: bedankt voor je uitleg. Ik vind het heel knap dat je met deze handicap toch durft te rijden. Ik neem aan dat je ook een heel braaf paard hebt.

Dat 'hoekige' behoeft toch iets meer uitleg.
Bedoel je hier idd mee dat de zitting te breed is en je dus 'randen' voelt bij je bovenbenen. Verward Dit gaat niet over als het zadel ouder wordt en valt dus niet onder 'nieuwigheids'verschijnselen.

Dat is hetzelfde als ik omschreef met de Ortho-Flex die ik verkocht heb.
Als je dit als pijnlijk ervaart zul je dus moeten zoeken naar een smalle boom (lady-type tree) of ook wel narrow-twist genoemd.
Als je echt in een 'kommetje' wilt zitten zou ik zoeken naar een pleasure zadel met flink wat opbouw aan de voorkant.

Verder is belangrijk dat je zadel qua grootte op jouw bouw is afgestemd, dus niet groter dan je zit noodzakelijk maakt.
Verder is een suede zitting ook nog stroever dan een leren, dus ook steviger om in te zitten.

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 17:53

Jasper schreef:
maar als je mijn zadel wilt passen/uitproberen, kunnen we vast wel iets bedenken.

Daar sluit ik me bij aan. En ik zit dichterbij Haha!
Ik heb al eerder iemand een OF 'aangesmeerd' Clown

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 17:09

Zo dat is een mazzeltje Lachen We zijn natuurlijk heel benieuwd hoe het op je paard staat (foto Lachen )
Veel rijplezier iig.

DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:27

Kijk even in dit topic: \http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=122400
Foto's horenm op In the Picture, maar een link hiervan mag in WN, anders zullen de meesten hem over het hoofd zien Lachen

Jij hebt een goeie therapeut. Als ik geweest ben mag ik de eerste uren niet rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers