[WN] Vreemde draf..???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Vreemde draf..???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:31

Het gaat mij er om dat je niet KAN oordelen als je zo goed als niets weet of hebt gezien en dat er vaak van het ergste wordt uitgegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:40

Ik kan niet oordelen over dat paard.Maar wel over het feit waarom te vroeg inrijden slecht is.En het waarom ,is mijn mening.Ik heb een nu twenter staan en als het niet beter is om te wachten had ik er ook al opgeklommen uiteindelijk betaal ik nu twee jaar stalgeld voor nope.
.
Uiteindelijk oordelen julie toch ook over de mensen die hier op bokt reageren met ;die mensen weten niks.
Wat weet je nu van mensen achter een computer?Hoe kan je zelf nu oordelen over iemand waar je niks van af weet.

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:00

Ik zag dit topic vanmiddag ook al staan, en ik wil er toch even op reageren.

Toen ik het topic zag wist ik gelijk over welk paardje het ging, idd degene die fique ook heeft beschreven.
Alles wordt heel rustig aan opgepakt een paar keer per week. Bovendien is het paardje met een héél mooi en goed karakter, er zit geen kwaad in.
Wat dat drafje betreft, hij lijkt er geen last van te hebben. Eventuele problemen, wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen, zouden dan bij een keuring er wel uit komen.

Ik kan me alleen bij fique aansluiten en zeggen dat het inderdaad eerlijker is om met de eigenaar contact op te nemen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:13

silvana schreef:
Ik kan niet oordelen over dat paard.Maar wel over het feit waarom te vroeg inrijden slecht is.En het waarom ,is mijn mening.Ik heb een nu twenter staan en als het niet beter is om te wachten had ik er ook al opgeklommen uiteindelijk betaal ik nu twee jaar stalgeld voor nope.
.
Uiteindelijk oordelen julie toch ook over de mensen die hier op bokt reageren met ;die mensen weten niks.
Wat weet je nu van mensen achter een computer?Hoe kan je zelf nu oordelen over iemand waar je niks van af weet.

Jullie? Wie zijn die jullie dan?
Het ging hier om het draven van dit paard, niet om het feit dat het vroeg in is gereden. Er wordt te snel vanuit gegaan dat zijn manier van draven voort komt uit het te vroeg inrijden. Of vroeg inrijden goed of slecht is, is een andere discussie.
Een paardje van mij liep op een gegeven moment ook beroerd in draf, bleek zijn bekken scheef te staan. Bekken is recht gezet en hij loopt (weer) als een tierelier. Mensen hadden toen ook wel kunnen denken dat ik hem vreselijk had afgebeuld. Zo kan een paard een lelijke schuiver hebben gemaakt op de wei met alle gevolgen van dien.
Met paarden kan het soms verdomde moeilijk zijn om dingen goed te plaatsen (met mensen ook trouwens ).
Laatst bijgewerkt door Himyar op 02-06-06 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:16

[quote="Himyar"][
Het ging hier om het draven van dit paard, niet om het feit dat het vroeg in is gereden. Er wordt te snel vanuit gegaan dat zijn manier van draven voort komt uit het te vroeg inrijden. Of vroeg inrijden goed of slecht is, is een andere discussie.
quote]

Dan moet je toch eens goed lezen. Beide dingen werden apart van elkaar genoemd en op het jonge inrijden zijn we verder gegaan. Er was direkt al gezegd dat het drafje blijkbaar van mams afkwam.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:18

Okay, je hebt gelijk. Ga er verder niet meer op in, want zo kunnen we nog wel even bezig blijven.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:06

Mooi, dan kunnen we wel weer ontopic blijven

Voor vroeg inrijden enzo hebben we een stikcy

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:15

Ik las dat er eerder al gereageerd was met waarschijnlijk het juiste antwoord. Dat het een erfelijk iets is..

Maar ik wou je dit toch niet onthouden....
viewtopic.php?f=3&t=594064&hilit=

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:24

Yvonniej schreef:
Ik las dat er eerder al gereageerd was met waarschijnlijk het juiste antwoord. Dat het een erfelijk iets is..

Precies, "waarschijnlijk", alles blijft bij aannames. Maar zijn het feiten, want dat is waar het uiteindelijk om draait, om de feiten.
Ik heb eens een vierjarige gekocht, jaren geleden, bij een handelaar. Vervolgens liet ik de dierenarts het paard keuren en de dierenarts noemde een hele andere leeftijd. Ik dacht dat die handelaar met papieren had zitten sjoemelen. Ik op hoge poten die handelaar gebeld, maar die hield voet bij stuk. Heb ik zelf mijn boeken er eens op na geslagen, tekst en uitleg over het paardengebit opgezocht en met mijn paard haar gebit vergeleken. Bleek het te kloppen dat ze vier jaar was! Ik de dierenarts gebeld en mijn bevindingen mede gedeeld, gaf hij toe dat hij fout was geweest. Dus je kan op duizendeneen manieren de mist in gaan bij de het kopen van een paard. Om echt de keiharde feiten op tafel te hebben, kan een heel moeilijk proces zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:32

Totaal los van het schofterig vroeg inrijden en of dat schadelijk is op termijn of niet, blijft de ervaring van de potentiele koper dat het paard een ' raar drafje' heeft.
Hoeft niet schadelijk oid te zijn, kan hij misschien wel gewoon 30 mee worden.

Maar WAAROM zou je een paard willen kopen met een afwijkende gang? Omdat dat scheelt in de aanschafprijs?
Dan kan je toch net ze goed een fiets kopen? Kan niet stappen/draven/galopperen, maar scheelt nog veel meer!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:41

Tja, sommige mensen hebben niet veel budget. Daar ga ik verder niets van zeggen.
Maar het is vaak wel zo dat de verkoper de gene is die het meest van het paard weet en er dus het meeste over kan vertellen, maar die ook het meest wordt gewantrouwd door de kopers. "Want die verkoper zegt maar wat om van het paard af te geraken".
Ik had een paardje van me verkocht, gekeurd en al en goed gekeurd. Paardje werd opgehaald door de koopster, ik had het er best even moeilijk mee, maar het leek een goed nieuw baasje. Een paar dagen later belde ze in paniek op dat ze hem terug wilde geven. Ze had zijn voorhoefjes uitgekrabt en hij was door zijn andere voorbeen gezakt daarbij. Iedereen om haar heen op de manege was moord en brand gaan schreeuwen, hij zal wel te vroeg zijn ingereden, bla, bla, bla. Ik ben verder geen discussie aangegaan en heb hem terug laten brengen, geld terug gegeven. Werkelijk NIETS aan de hand met zijn voorbenen. Hij was voor die tijd nog nooit bij het uitkrabben door een voorvoet gezakt en na die tijd ook nooit meer. Dit was haar eerste paard en ze heeft zich helemaal bang en onzeker laten maken en daardoor heeft ze een heel leuk beestje laten lopen. Wat helemaal niet kapot was gereden en wat okay was. Dit is nu drie jaar geleden ofzo en het gaat nog steeds super met het betreffende paard.

8secondride

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:37

hahahaha sorry maar hier moet ik echt hard om lachen......
wat kunnen sommige mensen zich toch gek laten maken......

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:01

Sommigen zijn heel snel uit hun evenwicht gehaald door wat anderen zeggen en denken dan niet helder meer. Ik was ook compleet verbijsterd, dat kan ik je wel vertellen. Ze wilde ook niet alsnog een dierenarts en/of hoefsmid naar hem laten kijken, want ze was er van overtuigd dat er ergens een adder onder het gras zat. Hoe onzeker, onervaren en wantrouwend kan je zijn als je een paard gaat kopen?!

_Moonwalker_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 16:44

Nou ben ff niet geweest staan er ff zowat 2 blz bij
Gaat idd hier over de "rare" draf....Is hier precies een kleine oorlog

Voor de geintreseerde; ben gistren wezen gaan kijken naar een handelaar( positieve zin dan wel , paardjes waren allemaal goed gevoerd en vertrouwde de eigenaar 100%, ze stonden in een dikke laag stro en de rest lekker op een grote weide)
Deze is quarters beginnen fokken nadat ie door een operatie niet meer mocht rijden.
Ik heb er meer dan zeker m'n zin zien staan...Maareuh..wa prijzig (tog voor mij )en aangezien hij geen prijzen via telefoon wilde zeggen was het maar wezen gaan kijken.gelukkig was het maar een half uurtje rijden van bij ons!
Een plaatje van een palomino hengst, een donkere palomino, 4jaar, een half jaartje onder het zadel en een nette basis!
6000€ vind ik zeker absoluut niet veel voor zo'n prachtig paard (en hij liep ook perfect ) en had voor een hengst een fijn karakter maar was echt "hengst" met alle streken erbij dus maar ik heb zoveel geld niet wie wil me lenen ...
Nou moesten er mensen intressen hebben?Er staan nog enkele quarters te koop en allemaal mét papier.

Ik kijk dus lekker verder uit... kom 'm wel tegen

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:37

@francis

ik dacht duidelijk gesteld te hebben dat ik geen slechte bewegers wil en niemand die aan mij zal kunnen slijten. vanwege het feit dat in de reiningbloedlijnen veel slechte bewegers voorkomen ben ik meer gesteld op cuttingbloedlijnen. trouwens , loop de pedigrees er maar 'ns op na, de meeste "foundation reining sires" om zo te zeggen waren geflopte cutters.

het "niks achter zoeken" ging erover dat het rare drafje misschien het gevolg was van "te vroege training" en daar geloof ik niet in.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 23:02

Zou je een voorbeeld kunnen geven van een typische "slecht bewegende lijn?" Voor mijn idee heb ik nog niet zo vaak van die heel slecht bewegende reiners gezien of heb ik gewoon niet goed uit mijn ogen gekeken? Kan dat niet zo plaatsen, op wat voor manier die paarden dan slecht bewegen.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:17

Ik ben helaas met Dofuzz eens dat veel reiners, poor movers zijn, in de zin van dat ze vaak een wat korte, rommelige draf hebben, of dit nou lijn gebonden is, of dat het komt dat bepaalde lijnen populair zijn in de reining en je het daardoor vaker ziet in die lijnen.
M.a.w komt het doordat die paarden genetisch bepaald zo lopen ?
Of doordat er in de training weinig aandacht aan besteed word,
dwz,meer aandacht voor de manouvers als spinnen, stop,cirkels, rollbacks, wissels, als aan de balans en opbouw van de prospect in stap en draf?Vaak komen reiners niet verder als de rijbak, eeuwig op de cirkel en nooit eens lekker rechtuit en schakelen in diverse tempi.Zie diverse topreiners die hoog presteren op de wedstrijden,
en goed galopperen , maar in draf nog net rad zijn.
Maar nu zit ik weer met het volgende ,de meeste reiners komen oorspronkelijk uit cuttinglijnen, als het erfelijk bepaald zou zijn, zou je het daar toch ook moeten zien?Ik denk dat we allemaal wel weten hoe het zit , maar dat er om de hete brij heen gedraaid word....Zelfs kreupele paarden lopen in galop vaak goed..
Zwaar gespierde paarden zijn vaak geen bewegings wonderen,voeg daar overbelastende eenzijdige training aantoe en
voila!
Tel daarbij op het feit dat veel reiners op zijn zachtst gezegd eigenaardig beslagen worden dwz extreem week, in de verzenen worden gezet om maar zoveel mogelijk hoeking te creeren om het stoppen te ,,vergemakkelijken'' en het is lijkt me duidelijk waarom de meeste geen bewegingswonderen zijn

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:05

Ben het met CC eens.. denk dat die slechte beweging meer voort komt uit de manier van 'gebruik' van het paard dan wat anders.
En zít er dan eens een erfelijk bepaald slechte beweger tussen, dan wordt dat er niet uitgeselecteerd omdat te weinig aandacht aan besteed wordt.. Opmerking van Himyar is daar in wezen al tekenend voor... men is het zo gewend dat Quarters lopen zoals ze lopen dat het niet eens meer opvalt dat 't eigenlijk gewoon beroerd gangwerk is.

Mooi voorbeeld vind ik wel de DA waar ik jaren terug, nog vóór ik Fly kocht een Quarter merrietje liet keuren voor aankoop. Die had ik al twee weken op proef gehad omdat ze - naar zeggen - zo beroerd liep omdat ze lang op stal had gestaan, kort op de hoeven was geweest.. enz. Ze kon voor echt nauwelijks d'r benen kwijt puur omdat het zo'n gewéldig lief en leuk paard was wilde ik toch weten waar em dat in zat... misschien was het iets wat te herstellen was...
Die DA heeft haar klinisch gekeurd en vertelde direct dat hij elk ander paard bij het eerste rondje al afgekeurd zou hebben en niet eens zou overwegen om nog foto's te maken. Maar omdat dit een Quarter was heeft hij haar toch op de foto gezet "omdat Quarters nou eenmaal slecht gangwerk hebben". Paardje bleek dus idd op beide benen kats-verrot te zijn, dus linea recta terug naar de stal waar ze vandaan kwam gebracht (waar we direct tegen iemand aan liepen die nog voordat ik wat had kunnen zeggen al begon over hoe zij het paard had willen kopen maar dat 'ie helemaal afgekeurd was...)

Ik bedoel maar... Als 8 jaar geleden een dierenarts al aangeeft alleen maar Quarters te zien met slecht gangwerk... dan moet er ergens toch iets niet goed zitten...
(en nu ik dit zo schrijf... dat soort slecht gangwerk zie je bij Paints veel minder.. zie je ook veel minder 'echte' reiners... Geeft je toch te denken..)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:46

Hoho, ik sta op een dressuur/allround manege en zie de paarden daar dus op alle mogelijke manieren bewegen en daarnaast ook mijn eigen twee Quarter horses. En die twee paardjes van mij lopen echt niet slechter dan de andere paarden. Ondanks dat er genoeg reining bloed achter zit.

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:51

Francis schreef:
Die DA heeft haar klinisch gekeurd en vertelde direct dat hij elk ander paard bij het eerste rondje al afgekeurd zou hebben en niet eens zou overwegen om nog foto's te maken. Maar omdat dit een Quarter was heeft hij haar toch op de foto gezet "omdat Quarters nou eenmaal slecht gangwerk hebben". Paardje bleek dus idd op beide benen kats-verrot te zijn, dus linea recta terug naar de stal waar ze vandaan kwam gebracht (waar we direct tegen iemand aan liepen die nog voordat ik wat had kunnen zeggen al begon over hoe zij het paard had willen kopen maar dat 'ie helemaal afgekeurd was...)

Ik bedoel maar... Als 8 jaar geleden een dierenarts al aangeeft alleen maar Quarters te zien met slecht gangwerk... dan moet er ergens toch iets niet goed zitten...
(en nu ik dit zo schrijf... dat soort slecht gangwerk zie je bij Paints veel minder.. zie je ook veel minder 'echte' reiners... Geeft je toch te denken..)

Overbouwd zijn (downhill), op de voorhand (laten) lopen door te diep en te laag zonder goed bijdrijven van de achterhand, te vroeg beleren, slechte opbouw in het werk, te zwaar werken, te licht beenwerk voor de zwaarte van het lichaam, you name it. Plus dat er ook nog eens veelal niet op bewegingen wordt geselecteerd bij de fokkerij.

Naar mijn smaak bestaat een paard ook voor een groot deel bij de gratie van zijn bewegingen. Voor mij wel in elk geval! Ik heb ook de gevallen gekend van vast gereden paarden, paarden die nauwelijks konden strekken, nou dat vind ik dus echt een gruwel.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:00

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 07:30

een overbekende reining bloedlijn waar relatief een zeer hoog percentage slechte bewegers inzitten is Hollywood Dun It. dat wil niet zeggen dat er binnen deze bloedlijn ook geen goede bewegers zitten.
vrij veel van de HDI's kunnen geen trage cirkel galopperen zonder in een 4-tels "trope" te vervallen.

het hoeft echt niet meer gezegd te worden dat de HDI's inderdaad veelal super reiners zijn, dat is voldoende bewezen. HDI is niet voor niets een NRHA 4million dollar sire. toch vind ik het sneu van de bewegingen van de HDI's

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 07:39

En in het geval van HDI is het zeker weten een genen kwestie?
Ik vind het toch wel belangrijk dat een paard een mooie, langzame galop kan laten zien. Dat wordt in de reining toch ook gevraagd bij de kleine cirkel.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:55

zeker weten of het genenkwestie is???
ik ben geen geneticus maar ik zie toch verdacht veel HDI's die geen trage cirkel kunnen galopperen zonder met vooral de achterbenen in de knoop te slaan. footworks finest lijkt in deze de uitzondering die de regel bevestigt

Broncoyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:36

uit dezelfde merrie van command peppy king ,had ik ook een paardje van 3 jaar gekocht. ik had nog nooit z:on fijne heerlijk te rijden quarter gehad. maar inderdaad ook een gek drafje. Die drafjes zie je ook wel bij die hele dure rockymountain horses. ik kon er op zitten zonder pijn in de rug te krijgen Galloperen was helemaal fantastisch zo een ruim rustig galloppje. Ze was erg looplustig, en als je haar wat meer verzamelde, werd het drafje beter. puur gefokt om te gallopperen Reiners en cutters moeten gallopperen meer niet. jammer genoeg heb ik haar moeten verkopen, want ik heb ook een halfzusje van haar terug gekregen, en ik kan maar een paard rijden ,en deze had ik eerder en langer gehad Die trouwens{uit dezelfde moeder} ook toen ze jong was dat gekke drafje had. Beetje goed rijden en moet je haar nu zien draven. en je kan op deze paarden draven,, uren zonder pijn in je rug. als je een paard met hele goede gangen hebt,, ruim , zitten ze vaak ook niet lekker