waarom zoveel onbegrip voor western sport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

waarom zoveel onbegrip voor western sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 23:35

Ik rij sinds een aantal weken een E-pony waar normaal engels mee wordt gereden.
Dit is omdat het paard botste met de dame van wie ze is en deze nu niet meer met haar wil rijden.
Aangezien ze nog herstellende van een been probleem stap ik alleen nog maar met haar.

Nu had ik omdat het engelse tuig niet in de stal lag mijn western tuig gebruikt en het bitje paste precies,en alleen voor de stap met lange teugel is dat toch geen ramp.
Krijg ik gelijk te horen,waar rij je mee met een stang? ik zeg nee dat zie je toch een gewoon gebroken bitje ( sweet Iron) maar deze was zo gezegt te smal en mocht niet.
Wat is er nu weer verkeerd aan???? ik snap het niet.....
Ik stap alleen maar met de pony en bovendien kom ik met lange teugel toch echt niet te vaak aan de mond. en trouwens om te sturen heb ik de teugels niet nodig.

Ik kan mijn eigen paard zonder sporen of zweep een gallopwissel laten maken, en dat kunnen die dames bij ons op stal die engels rijden niet, die hebben sporen en zweep nodig om hun paard dit te laten doen.??????

Dus waarom altijd dat gezeur over ruw rijden, en te scherpe bitjes en te grote sporen.
Ik wordt het af en toe best zat om me altijd te moeten verdedigen.

Hebben jullie dit ook?

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:51

ik heb dit niet bij mij op stal. ik ben de enige die western rijd maar ik heb gelukkig tot nu toe alleen leuke reacties gehad.
maar ik kan me voorstelllen dat dit kan irriteren ja

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:58

Waarom zou je jezelf verdedigen? Je hoeft niet met ze in discussie hoor Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:07

Ik heb het geluk op een puur westernstal te staan, en de enkeling die komt kijken staat er alleen maar open voor. Ik rij met staartzak, en daar krijg je wel de nodige opmerkingen over.

Bovendien: Ik weet niet wie die opmerking maakte, is dat de eigenaressen of de mensen op stal? Als het de mensen op stal zijn: waar bemoeien ze zich mee? Heb jij een afspraak met die eigenaresse? Ben jij aan anderen rekenschap verschuldigd?

Ik kan me je frustraties heel goed voorstellen. Ik zou het allang spuugzat zijn...

Ik zou zo zeggen: my way or the highway. Jij zorgt toch voor de beweging van het dier? Anders zoekt ze toch gewoon een ander?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:32

Same here als Cassidy. Ik sta ook op een puur westernstal. Er rijdt na het vertrek van een dressuurruiter en het overstappen van een voormalig dressuurruiter niemand meer dressuur. En inderdaad, de mensen die er komen kijken staan er alleen maar voor open. Ik zou ook niets anders meer willen, hier op WN heb ik ook meerdere malen gepoogd om dressuurruiters ervan te overtuigen dat het geen yippieyayoosport is, maar door de meesten goed wordt gedaan. Er zitten ook rotte appels in de dressuur, maar daar wordt vaak overheengekeken of die vallen niet op, omdat merendeel van paardrijdend Nederland Engels rijdt.
Kortom: ik heb het opgegeven om mezelf op bijvoorbeeld internet te verdedigen, gelukkig heb ik dat gezeik op stal niet.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 07:41

daar waar ik op stal sta rijden er nog 4 anderen western we zijn er nml met zn 6en en 4 ervan rijden dus western dus op stal hoef ik me in iedergeval niet te verdedigen veel van de mensen waar ik mee rijdt ofzo rijden ook western. dus tja en mensen van buitenaf die er geen verstand van hebben vinden het vaak wel leuk.

groetjes fabienne

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 07:54

Ik vind die van Cassidy wel aardig Haha!
Stuur ze anders naar de bittenclinic van Evelien.
Een te dik bit is pijnlijker dan een dun bit bij correct gebruik.

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 08:12

Ik heb idd nu ook zo van ik doe het op mijn manier en anders zoeken ze maar iemand anders.

Ten slotte hebben ze mij gevraagd omdat ik met ontspanning en geduld veel voor elkaar kan krijgen i.p.v. de zweep erover te gooien.
en ik moet zeggen toen ik begon waren haar oren in de nek en haar hoofd omhoog, nu alleen maar van de oefeningen in stap is ze nagevelijk met haar neusje richting de grond i.p.v in de lucht.

De bitten clinic doe ik zelf al en ik denk niet dat ik iemand zover krijg om mee te gaan maar we gaan het proberen !!!!!!!!!!!!!!!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:43

IK hoop dat het je lukt om iemand mee te krijgen, en het klinkt goed dat je al zoveel veranderingen in het paardje voor elkaar hebt kunnen krijgen. Jammer dat men dat niet ziet, of wil zien.

Ik hoop voor je dat je de kans krijgt om verder met dat paardje om te blijven gaan, maar doe niet teveel concessies, en laat je vooral niets verbieden door mensen die er in principe niets mee te maken hebben. Maak afspraken met de eigenaresse, en misschien wil die er na verloop van tijd wel weer op als ze wat rustiger is?

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 08:54

Het was de eigenaresse die die opmerking maakte. ene kant wil ze dat ik het paardje rij maar vindt het niet leuk als ik een western bitje gebruikt.

Maar ik heb gezegt, ik doe het op mijn manier en als dit niet kan stop ik ermee.
Ik weet zeker dat ik dit paardje helemaal weer goed kan krijgen. Eerst was het voor 2 maanden maar inmiddels is het al voor 1 jaar geworden.

Alleen weet ik zeker dat als de eigenaresse weer op dit paardje gaat rijden het weer binnen now time fout gaat. zij rijd op een ander manier en daar kan ik haar echt niet van af brengen, ook al ziet ze dat het nu goed gaat.
De combinatie( paard /ruiter) is gewoon niet kloppend.
Hopelijk ziet ze op een gegeven moment in dat dit paardje op een andere manier gereden moet worden.

fanci

Berichten: 122
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:19

Daar waar ik op stal ben,wordt alleen western gereden dus ik heb nu nergens last meer van. bijna 4 jaar geleden stond ik nog op een engelse stal,daar was het wel even wat anders.als er werd gespint of gestopt,dan moest gelijk daarna de bak geharkt worden. had destijds een pleasure alround paard en kreeg ook veel comentaar dat ik hem voorwaarts moest gaan rijden.wat ik wil zeggen is dat het best vervelend is als de eigenaren er niet voor open staan.we waren blij dat we destijds gingen verhuizen,en weer terug konden naar mijn oude stal.maar nietemin ik hoor vaak zat om me heen dat het ook wel gewoon goed kan gaan,moet ook kunnen vind ik.

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 09:36

fanci schreef:
had destijds een pleasure alround paard en kreeg ook veel comentaar dat ik hem voorwaarts moest gaan rijden.wat ik wil zeggen is dat het best vervelend is als de eigenaren er niet voor open staan.we waren blij dat we destijds gingen verhuizen,en weer terug konden naar mijn oude stal.maar nietemin ik hoor vaak zat om me heen dat het ook wel gewoon goed kan gaan,moet ook kunnen vind ik.




Dit probleem heb ik ook gehad maar het is nu wel geaccepteerd.
he je paard stapt bijna wanneer ga je draven, etc.
Ook spinnen was zielig voor het paard.
Over het algemeen hebben ze nu geen commentaar meer maar steken af en toe nog wel de draak met de western sport.
Ik laat ze nu vaak maar praten. maar het is niet leuk. Extreme duivel

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:22

Dus waarom altijd dat gezeur over ruw rijden, en te scherpe bitjes en te grote sporen.
Ik wordt het af en toe best zat om me altijd te moeten verdedigen.
Hebben jullie dit ook? schreef zomon

het gaat er niet om of wij dat ook hebben, probeer eens te denken wat hun niet hebben. paarden sport is de mooiste sport die er is, jammer is alleen dat de meeste mensen mislukt zijn in wat ze er eigelijk in willen bereiken. dit zijn ook vaak de mensen die jou in dit geval van ongevraagt advies gaan voorzien.

Waarom zou je jezelf verdedigen? Je hoeft niet met ze in discussie hoor
dit schrijft romkabouter.

het enige juiste antwoordt

Ik heb het geluk op een puur westernstal te staan, en de enkeling die komt kijken staat er alleen maar open voor. Ik rij met staartzak, en daar krijg je wel de nodige opmerkingen over. schrijft cassidy

trap er niet in zomon, dit is geen garantie om die probleem te voor komen

Er zitten ook rotte appels in de dressuur, maar daar wordt vaak overheengekeken of die vallen niet op, omdat merendeel van paardrijdend Nederland Engels rijdt. schrijft xono

spijker op de kop, soms stappen deze ruiters over naar het western, om daar verder te gaan waar ze in de dressuur overheenkeken.

Een te dik bit is pijnlijker dan een dun bit bij correct gebruik.
schrijft sugarmiss

een advies waar je alle kanten mee op kan in mij ogen, en het verteld eigelijk helemaal niks. correct gebruik is vanzelf sprekend in mij ogen.

De bitten clinic doe ik zelf al en ik denk niet dat ik iemand zover krijg om mee te gaan maar we gaan het proberen !!!!!!!!!!!!!!!!! schrijft zomon

nou over wie verteld dit nou meer, over jou of over diegene die niet met je mee willen.

en laat je vooral niets verbieden door mensen die er in principe niets mee te maken hebben. schrijft cassidy

ook geen garantie dat het dan wel goed gaat, mensen die er wel wat mee te maken heben, denken vaak met een ander belang.


ik hoop dat ik het niet heel verwarrend voor je gemaakt hebt, maar het is algemeen bekend dat als je een paard rijd van een ander, de ander het net altijd even wat anders doet. de vooroordelen die er zijn over bepaalde producten die we voor deze sport kunnen gebruiken, doen het bij het ene paard goed en bij de ander niet. en waarom, de teugels worden door handen vast gehouden, en daar valt en staat een product mee. in dit geval het bit.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:24

zomon schreef:
Het was de eigenaresse die die opmerking maakte. ene kant wil ze dat ik het paardje rij maar vindt het niet leuk als ik een western bitje gebruikt..

Moet je de eigenaresse even de Bit van vorige maand laten lezen. Staat een heel stuk in over dunne en dikke bitten. Blijkt idd dat dunne bitten veel prettiger zijn. Anky onderstreept het artikel en is ook bezig met een onderzoek naar de verschillende merken (incl. Myler) en haar bevindingen zijn tot nu toe positief. Haha!
Het dunne bit is niet het probleem overigens, het is de hand van de ruiter...

Tsja, dat je je de hele tijd moet verdedigen is heel vervelend. Anky heeft ooit wel eens een show gereden met een paint van Rieky en ook les van haar gehad. Anders plak je die foto toch op de stal en wijs je er alleen maar naar *LOL* Zelfs hun goeroe doet het Tong uitsteken

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 10:47

Citaat:
Moet je de eigenaresse even de Bit van vorige maand laten lezen. Staat een heel stuk in over dunne en dikke bitten. Blijkt idd dat dunne bitten veel prettiger zijn. Anky onderstreept het artikel en is ook bezig met een onderzoek naar de verschillende merken (incl. Myler) en haar bevindingen zijn tot nu toe positief. Haha!
t dunne bit is niet het probleem overigens, het is de hand van de ruiter..



Dit vindt ik ook, als de ruiter een rustige hand heeft is een dun bit volgens mij geen problem.

Goed idee, ik ga eens even kijken of ik iemand met "de bit "kan vinden waar dit in staat. Ben overigens zelf ook benieuwd naar dit artikel

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 10:56

qhman schreef:
ik hoop dat ik het niet heel verwarrend voor je gemaakt hebt, maar het is algemeen bekend dat als je een paard rijd van een ander, de ander het net altijd even wat anders doet. de vooroordelen die er zijn over bepaalde producten die we voor deze sport kunnen gebruiken, doen het bij het ene paard goed en bij de ander niet. en waarom, de teugels worden door handen vast gehouden, en daar valt en staat een product mee. in dit geval het bit.


het is niet verwarrend, Ik weet dat op de manier zoals ik nu bezig ben goed is en weet ook dat ik het bitje niet verkeerd gebruik. En idd ieder heeft zijn eigen wijze van rijden en dat is maar goed ook.Nu kunnen we nog van elkaar leren. ( mits we daar open voor staan natuurlijk).

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:09

Gelukkig rijden ze bij mij op stal allemaal( op 1 na) western. Haha! Dus ik heb mazzel.Maar ik hoor wel vaak reacties van o rij jij western en dat is dan niet goed bla bla echt wordt er stront ziek van.Terwijl wij eigenijk wel beter weten want wie doen het nu hard met de zwepen en strakke teugel maar ah ooit komt iedereen er achter !!! Ook hier op bokt mag je er niks over,zeggen want dat heb je de lading gezeik over je heen.Maar jah als we maar plezier hebben met onze paarden de andere zoeken het maar uit!! Veel plezier allemaal groetjes laura

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:12

Waar mag je niets over zeggen dola?

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:14

Nou als je iets zegt over western dan is het meteen ''jah vind je het gek die rijden ze met zulke scherpe bitten''.Terwijl ik er een enkel gebroken sweet iron erin heb .Dus dat bedoel ik.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:16

zomon schreef:
Krijg ik gelijk te horen,waar rij je mee met een stang? ik zeg nee dat zie je toch een gewoon gebroken bitje ( sweet Iron) maar deze was zo gezegt te smal en mocht niet.

Op PP had iemand wat geplaats over een nieuwe serie bitten die de familie Pessoa had bedacht. Kwamen eerst heel veel van die "oh wat sneu" en "ah wat zielig" reacties op (terecht trouwens), en toen kwam iemand met een link naar Toklat of Myler, die natuurlijk helemaal volstond met martelwerktuigen... want het waren immers westernbitten Frusty Ik heb daarop gereageerd, maar achteraf had ik dat beter gelaten. Hier kun je dus kennelijk niet tegen vechten. Je zult je altijd moeten verdedigen, of gewoon je schouders erover ophalen.

En die staartzakken, daar ligt iedereen op stal over in een deuk! Haha! Maar ze zijn wel nieuwsgierig waar het goed voor is. Negatieve opmerkingen heb ik daar ook nog nooit gehad! Lovers

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:19

Ik heb andere ervaringen hier op bokt dola Lachen

Maar goed, laat ik eventing maar weer eena aanhalen. Daar is ook veel onbegrip voor.
Maar dit komt net als in de western door onwetendheid.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:33

qhman schreef:
het gaat er niet om of wij dat ook hebben, probeer eens te denken wat hun niet hebben. paarden sport is de mooiste sport die er is, jammer is alleen dat de meeste mensen mislukt zijn in wat ze er eigelijk in willen bereiken. dit zijn ook vaak de mensen die jou in dit geval van ongevraagt advies gaan voorzien.


Ik vind niet dat je zo over anderen kan praten.
Niet iedereen komt zover in de paardesport hij/zij zou willen maar dat betekent niet dat ze mislukt zijn.
Ik ben het ook zelden eens met de dressuur ruiters die ik ken maar zij vinden dat ze goed bezig zijn en ik vind dat van mezelf ook.
Je kan elkaar ook in zijn/haar eigen waarden laten.
Als je daar volwassen mee kan omgaan dan heb je daar allebei meer aan dan ze te veroordelen.
Je leert er ALTIJD van! Zelfs als het is zoals het niet moet.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:40

zomon"]
Het was de eigenaresse die die opmerking maakte. ene kant wil ze dat ik het paardje rij maar vindt het niet leuk als ik een western bitje gebruikt.
[/quote]
Misschien vindt ze het deep down inside niet zo leuk dat haar paardje bij jou beter gaat dan bij haar Lips are sealed ??

[quote="Elles schreef:
Op PP had iemand wat geplaats over een nieuwe serie bitten die de familie Pessoa had bedacht. Kwamen eerst heel veel van die "oh wat sneu" en "ah wat zielig" reacties op (terecht trouwens), en toen kwam iemand met een link naar Toklat of Myler, die natuurlijk helemaal volstond met martelwerktuigen... want het waren immers westernbitten Frusty Ik heb daarop gereageerd, maar achteraf had ik dat beter gelaten. Hier kun je dus kennelijk niet tegen vechten. Je zult je altijd moeten verdedigen, of gewoon je schouders erover ophalen.

Ik kon het ook niet laten, vooral toen ze over Myler's martelwerktuigen begonnen. Ik ben nu dus ook tot barbaar gebombardeerd, want ik rijd ook met een Myler Extreme duivel . Oei, fout!

Overigens is het best moeilijk om van de "klassieke" denkbeelden over bitten af te komen. Vreemd genoeg (?) was Emiel Voest een eye opener vwb de inwerking van een trens. Het notenkrakereffect en de constante druk van een te dikke trens, ok, maar de manier waarop een ogenschijnlijk rond stuk ijzer in een puntje gewerkt is waar het op de lagen ligt, DAT was nieuw voor mij! Maar wel heel duidelijk te voelen!

Het probleem met bitten is dat het altijd een interpretatie blijft van wat een paard prettig vindt. Bovendien is de "oude garde" (oeps, ook weer heel erg fout) zo overtuigd van grootvaders gelijk, dat die ook bij de huidige generatie d'r niet meer uit te slaan (of te trekken) zijn.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:52

En laten we eerlijk zijn, sommige bitten zijn martelwerktuigen Boos! of hier een zachte hand achter zit of niet. Ook Myler heeft ze in zijn assortiment, daar gaat de term 'comfort' echt niet meer op.
Maar of dat nu alleen voor de westernbitten geldt, dacht het niet Lips are sealed

Ik denk dat Mac dichtbij de waarheid zit Knipoog met de opmerking over de eigenaresse.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 12:04

Bonnigje"]
[quote="qhman schreef:
het gaat er niet om of wij dat ook hebben, probeer eens te denken wat hun niet hebben. paarden sport is de mooiste sport die er is, jammer is alleen dat de meeste mensen mislukt zijn in wat ze er eigelijk in willen bereiken. dit zijn ook vaak de mensen die jou in dit geval van ongevraagt advies gaan voorzien.


Ik vind niet dat je zo over anderen kan praten.
Niet iedereen komt zover in de paardesport hij/zij zou willen maar dat betekent niet dat ze mislukt zijn.
Ik ben het ook zelden eens met de dressuur ruiters die ik ken maar zij vinden dat ze goed bezig zijn en ik vind dat van mezelf ook.
Je kan elkaar ook in zijn/haar eigen waarden laten.
Als je daar volwassen mee kan omgaan dan heb je daar allebei meer aan dan ze te veroordelen.
Je leert er ALTIJD van! Zelfs als het is zoals het niet moet.
[/quote]

waarom niet Bonnigje, zeg ik iets verkeerd, had ik het niet mogen zeggen, hoe paarden sport nederland vol zit met mensen die meer naast hun paard staan dan er op zitten mijn gaan vertellen wat je wel en niet mag doen. mensen die zien wat andere doen en mij vervolgens gaan vertellen hoe ik het beter zou kunnen doen, omdat ze er van overtuigd zijn dat die persoon, die hun hoog in hun bol hebben het juiste doet. nee Bonnigje dat heb ik af geleerd. en dan er bij dit soort mensen zeggen toch ook maar raak. je zegt het goed, je leert er ALTIJD van!