Even lekker laten zweten ;)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Even lekker laten zweten ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 19:52

Vandaag heb ik Lois eens even goed laten zweten om te kijken hoe de zweetplekken zijn op zijn rug onder het nieuwe zadel. Volgens mij ziet het er allemaal goed uit. Egaal bezweet en geen droge plekken.
Afbeelding
Van links (rechts hetzelfde maar ik kan de foto niet uploaden)
Afbeelding
En hier meneer de maf met z'n nieuwe zadel.
We zijn 20 kilometer flink wezen rennen in 2 uur met een max van 60 (miepmiep) en hebben zelfs heuveltjes genomen en het zadel houdt zich prima. We hebben zelfs nog een tijger gezien die voor een noodstop zorgde en zelfs daarbij bleef ik netjes in m'n zetel. Met dank aan Louis ook namens Lois Haha!
Een beetje fatsoenlijke westernoefeningen ga ik pas doen als alles soepel is. Nu vind ik de beugels net nog iets te stijfjes. Knipoog

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:48

Ik vind de kleur van je nieuwe zadel heel goed staan bij Lois.
Wat is die zwarte vlek erop eigenlijk?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:06

Een goed passend zadel geeft plekken op de schoft waar het na het rijden niet bezweet is....

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:12

Ik mis idd ook aan de voorkant die ronding van de schouders in het zweet. Je ziet wel dat het zadel daar gelegen heeft, maar nat is het niet Verward
Ik zal straks eens een studie gaan maken van Sugar haar zweetplekken Extreme duivel

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:38

Dat zou dan toch inhouden dat het zadel daar tenminste niet knelt en hij schoudervrijheid heeft?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:33

KingMarco schreef:
Dat zou dan toch inhouden dat het zadel daar tenminste niet knelt en hij schoudervrijheid heeft?


maar dan zakt het ook weer te ver over te schouder, zodat de ruiter voorover gekanteld zit...

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:38

Maar kun je dat niet controleren door je hand er tussen te doen? Kijken of er op die plek voldoende ruimte is?
Sorry weet niet hoe het bij een westernzadel werkt hoor, maar kan nooit zo heel anders wezen dan een dressuurzadel, denk ik.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:43

KingMarco schreef:
Maar kun je dat niet controleren door je hand er tussen te doen? Kijken of er op die plek voldoende ruimte is?
Sorry weet niet hoe het bij een westernzadel werkt hoor, maar kan nooit zo heel anders wezen dan een dressuurzadel, denk ik.

Nou daar kunnen we boekdelen over volschrijven Haha!
Beide soorten horen goed te passen en je zit er bovenop. Verder houdt de vergelijking ongeveer op Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:46

Een zadel hoort de druk gelijkmatig over de rug te verdelen. Dus als er ergens minder druk is moet die druk er ergens anders weer bij zitten. Dus... waar is het gebleven Lachen

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:49

Het is bij beide toch de bedoeling dat de druk gelijkmatig over het gehele zadeloppervlak verdeelt word. Alleen is het oppervlak bij een westernzadel groter dan/als bij een dressuurzadel.
Of zie ik dat weer eens helemaal verkeerd (dat kan hoor)?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:56

Nee daar heb je gelijk in maar het western zadel leent zich voor die drukverdeling veel beter dan een engels zadel, zeker waar het de druk op de schouders betreft.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:34

Daar zou je een discusie over kunnen voeren, wat ik nu niet in dit topic wil doen, want we zijn al verschrikkelijk off-topic.
Want schoudervrijheid is bij dressuur minstens net zo belangrijk. Hoe zouden ze anders immers bv de uitgestrekte draf eruit moeten krijgen of hun benen zo kunnen kruisen zoals bij sommige oefeningen gevraagd word.
Maar ik beaam idd dat boven op de rug het westernzadel meer oppervlakte heeft en dus meer kan verdelen dan een dressuurzadel.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:44

Het gewicht van zadel en ruiter worden bij een westernzadel via de bars overgedragen op de rug van het paard. De bars zijn veel kleiner dan een buitenstaander aan de hand van het model van een westernzadel zou vermoeden. Hoewel de bars op de skirts liggen (dat zijn de grote vlakken leer waaronder de fleeze of (beter) schapenvacht zit), is het niet juist te veronderstellen, dat de skirst de krachten van de bars gelijk verdelen over de gehele oppervlakte van de skirts. De skirts zijn van leer en dus is de draagkracht daarvan al een paar decimeter vanaf de bars vrijwel nihil. Maar omdat bars en skirts (daar waar ze dragen) bij elkaar veel meer oppervlakte beslaan dan een Engels zadel, mag je stellen dat een westernzadel het gewicht meer verdeelt.

Daar waar het gaat om natte of droge plekken is de gehanteerde theorie puur van belang op plaatsen waar de bars zitten. Immers de skirts kunnen niet drukken (uitzondering nieuw en stug zadel), het leer zal op den duur nageven. Maar zoals vele theorieën, is hier veel discussie. Ik ga van de navolgende stelling uit:
- Bij gebruik van een westernzadel met goed en ruim pad, mogen er, bij een bezweet zadeloppervlak op de rug van het paard, geen opvallende droge plekken zijn op die plaatsen waarbij bij een westernzadel de horn op de bars zit (dus boven aan de schoft van het paard)-.

De droge plekken kunnen overigens ook bij een correct passend zadel optreden. Ze worden dan veroorzaakt doordat de ruiter met zijn/haar zwaartepunt langdurig te ver naar voren heeft gereden (de zgn “horn-watchers”).

MVG

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:54

ff off-topic Bloos

Louis:
Waar heb jij dat allemaal geleerd?
Ben je naar Amerika geweest en ben je door iemand opgeleid?
Erg leuk wat jij allemaal kan Kwijl

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:57

A) Goed (af) kijken

--- Geef je ogen te kost Nerd , dan gaat het van zelf, zei mijn ouwe heer altijd
--- Acteer als een Japanner: (af) kijken en beter / slimmer doen Haha!
--- Ga bij mensen langs die het weten / kunnen en die jou het willen uitleggen / vertellen

b) Veel lezen

--- Je wil niet weten hoeveel lectuur hierover is, die overigens bijna allemaal hetzelfde schrijven

c) Zelf veel problemen hebben (hadden) met westernzadels
--- Je vervolgens blauw ergeren en op onderzoek uit gaan, slopen dat zadel en kijken wat er in zit (vervolgens ook weer correct in elkaar zetten.....)

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:05

jeeeeeeetje!!
AUTODIDACT??!! Frusty Frusty
Dacht minstens dat je opgeleid zou zijn door Mr Billy Cook himself...
daar heb ik wel bewondering voor zeg

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:00

Misschien hebben we gewoon nooit een goed passend zadel gezien gemeten naar de zweetplekken van het paard Haha!

Nou hier zijn 'mijn' zweetplekken na mijn eerste Dixie-pad rit.
Afbeelding
Let wel dat een Ortho-Flex dus een anders systeem heeft, waardoor het de bedoeling is dat het juist goed aansluit op de rug.
Ik zal volgende keer eens een foto maken na het rijden met de originele OF-pad.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:04

Ziet er toch mooi gelijkmatig uit, of niet Sugarmiss?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:05

En toch zie ik hier ook aan weerszijden van de schoft, nou ja deze kant dant) een wat drogere plek...dat is bij mijn paard ook wat droger...

SM, zit jij met je zwaartepunt erg voorover? Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:09

Kan optisch een vertekend beeld geven omdat de hellinghoek naar de camera toe is.
Maar ik sta regelmatig wat in de beugels, want madam is soms echt niet uit te zitten in galop Haha! Ik kan dus iets voorover hellen. Het valt ook niet altijd mee om de bomen links en rechts te moeten ontwijken met die snelheid Haha!
Vanuit deze hoek toont het misschien anders
Afbeelding

hengst

Berichten: 82
Geregistreerd: 03-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:17

Natascha schreef:
En hier meneer de maf met z'n nieuwe zadel.
We zijn 20 kilometer flink wezen rennen in 2 uur met een max van 60 (miepmiep) en hebben zelfs heuveltjes genomen en het zadel houdt zich prima. We hebben zelfs nog een tijger gezien die voor een noodstop zorgde en zelfs daarbij bleef ik netjes in m'n zetel. Met dank aan Louis ook namens Lois Haha!
Een beetje fatsoenlijke westernoefeningen ga ik pas doen als alles soepel is. Nu vind ik de beugels net nog iets te stijfjes. Knipoog


Hoe weet jij in godsnaam hoe hard je gaat? Verward

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:22

Daar heb je van die meetdingen voor die ze bij endurance gebruiken.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:26

Ik heb het gewoon eens gevraagd aan een wielrenner die een sprintje aan het trekken was Haha!
Wielrenner fietst alsof zijn leven er van afhangt. Ik geef Sugar wat teugel tot ik er naast galoppeer Clown
Fietser kijkt verbaasd opzij Verward en ik vraag hem 'hoe hard gaan we nu' Cool
Waarop hij overdondert op zijn teller kijkt en verbaasd zegt '55' Party!!
Toch leuk om te weten Clown

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 17:38

ik heb idd een meetding. GPS heet dat geval. Is van mijn vriend en ik kijk altijd hoever mijn ritten zijn en wat de snelheden zijn. Ook loop ik overal vlaggetjes te planten Haha! . Een mens op een paard alleen in de rimboe moet toch wat he Knipoog

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:41

haha SM... cool Cool ongeveer hetzelfde heb ik ook eens ''getest'' maar dan met een off the road brommer erachter Haha!
Ook nog richting 'huis' ...dusseh... op goed vertrouwen maar we zaten toen ook boven de 50 km. Clown de jongen v. de brommer was erg ''overdonderd'' , hoe hard die ''knollen'' konden Haha!

enneh... wie kan me uitleggen hoe dat nu precies zit, met die ''droge'' plekken... wantehhhh... Colinda heeft ze dus ook, terwijl haar zadel toch correct ligt...
Zit je dan te ver naar voren, of zit je wel goed rechtop, maar verleg je je gewicht te ver naar voren... Verward
en dan? wat dan ? en kan ik het voorkomen? is het erg? Bloos Haha!
Hoe kan dat nou... dan zou ik er toch ''afkiepen'' in de stop Haha!

ojee.... ben benieuwd naar de uitleg v. miss billy cook in opleiding ''sablou'' Knipoog

groetjes