prijs van een paintveulen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:23

Zat leuke Paintjes hoor Knipoog Staar je dus niet blind op die tekening. Kleur is ook niet alles. Ik ben meer geïnteresseerd in het paard zelf, karakter, bewegingen, eventueel bloedlijnen (meestal kun je daaraan ook wel zien wat het paard ongeveer in zijn mars heeft).

DubbelFun

Berichten: 88694
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:23

Als de eigenaar van het veulen jou de tijd geeft om er op te wachten Verward
Overigens is een test op Hypp heel simpel en de kosten vallen ook best mee, gezien de aankoopprijs.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:24

Sugarmiss schreef:
gezien de aankoopprijs.


*grin* }>
Volgens mij is SM niet kapot van dit veulen *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88694
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:26

Het veulen is een snoepie (maar dat geld voor 99% van de veulens). Het is meer de achtergrond waar ik mijn vraagtekens bij heb.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:27

Ik eerlijk gezegd ook...en het feit dat er Impressive in de bloedlijn zit vind ik ook geen voordeel. Ik had lekker verder gekeken Lachen

black_kelpie

Berichten: 7820
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 22:31

Jep ben ik nu ook zeker van plan. De achtergrond zit me helemaal niet lekker... TANX allemaal voor jullie gezwam Haha!:D Very much tanx.. en ik kijk nog lekker ff verder.
Zal zeker een pedigree hierzo neergooien als dr weer een mooie kandidaat langsgaloppeerd Knipoog:P

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:34

Moet je doen, en niet alleen een pedigree, ook foto's, fokker, eventuele verkoperinformatie...alles Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:35

Mikju, bedenk ook dat de kans erg groot is dat je met een veulen met veel wit, een paard koopt die in het ergste geval nooit lang in de zomer buiten kan staan, omdat hij verbrand. De ene paint is er gevoeliger voor dan de andere. Ik ken er eentje die tot bloedens toe is verbrand op de witte vlekken.....

En dan is er bij de Paints ook nog iets anders: OLWS, oftewel Overo Lethal White. Ik weet niet of dit veulen een hengst is of een merrie, en of je misschien ooit in de toekomst een veulen wilt fokken. OLWS is een erfelijke ziekte bij paints die ervoor kan zorgen dat een niet levensvatbaar veulen wordt geboren. Het veulen is helemaal wit van kleur, maar mist in de darmen de zenuwcellen die ervoor zorgen dat de mest wordt getransporteerd door de spieren. Soms is zelfs de verbinding met de anus niet gemaakt. Het veulen gaat onder hese pijnen dood aan verstopping. Het valt zelden te opereren...de meeste klinieken beginnen er niet eens aan.

Voor een gevlekt veulen is het dragerschap niet levensbedreigend, maar voor een dier waar je mee wilt fokken moet je er wel degelijk rekening mee houden. Het Syndroom is recessief, maar kan in mijn ogen - net als HYPP, in één generatie de wereld uitzijn, als er niet met dragers wordt doorgefokt. En als je wel wilt fokken, moet je donders goed uitkijken dat je drager niet met drager combineert, of je zou weleens met een Lethal White veulen kunnen komen te zitten.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:36

Lees ik nu tussen de regels dat jullie ervan uitgaan dat het veulen zowiezo iets zal mankeren omdat er Impressive inzit?
Je kan dat toch door een test laten controleren en is hij/zij N/N is dat toch uitgesloten? Of zit er nog meer achter Impressive? Ik heb het destijds door een harentest laten doen.
Ik heb een merrie uit die lijn die best wel "karakter" heeft. Niet lastig maar het moet gewoon met je klikken, zeg maar. Ik er echter nog veel meer die geen Impressive hebben en die ik dus wel vervelend vindt.
Kwestie van houden van toch?!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:40

Je leest verkeerd Carys...niemand zegt dat er sowieso wat aan zal mankeren.We waarschuwen alleen dat er getest moet worden. In dit geval weten we wat van de hengst, maar niets van de merrie. En bij Paints kan de helft van de stamboom van de merrie weleens blanco zijn, omdat ze de afstamming simpelweg niet weten. Of er zit erg veel Volbloed in, daar ben ik persoonlijk ook geen voorstander van...

En als jij mijn bericht doorleest, zie je ook een opmerking van mij dat je er van moet houden...dat character...

black_kelpie

Berichten: 7820
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 22:41

Dat van OLWS wist ik al ja... Jammer genoeg is dr afgelopen week nog zoeen geboren.. NIET bij ons gelukkig!!!!! Verdrietig maar nooit leuk!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:44

Mikju schreef:
Dat van OLWS wist ik al ja... Jammer genoeg is dr afgelopen week nog zoeen geboren.. NIET bij ons gelukkig!!!!! Verdrietig maar nooit leuk!!!


Zou niet meer hoeven, er kan op OLWS getest worden....
Iedere keer weer echt doodzonde dat een veulen daardoor niet levensvatbaar is...
In mijn ogen de taak van een hengstenhouder om daarop te attenderen...Boos!

black_kelpie

Berichten: 7820
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 22:50

Die figuur die m heeft gefokt schijnt niet bijster veel verstand van paarden in het algemeen te hebben, laat staan fokken... laat staan hengsten die OLWS dragen... OK de hengstenhouder zou het moeten melden, maar waarom überhaupt fokken met zo'n hengst???
Erg jammer. En het ergst vind ik nog: hij heeft em dood laten gaan... niet ff een spuitje en daarmee klaar... nee...
BAH is wordt weer ziek als ik dr aan denk!!! Boos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 22:59

Heeft hij de DA er niet bij gehaald? Heeft niemand hem verteld dat het veulen OLWS had?

Als dat wel zo is geweest, rest mij maar een opmerking: sommige mensen verdienen het niet een dier te hebben....

En daarmee heb ik alles gezegd...Lips are sealed

black_kelpie

Berichten: 7820
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 23:05

Precies zo denk ik ook!!!! Ja, mijn bazin ( haha klinkt stom, echt een 'bazin' is ze niet maar ik werk wel voor dr) heeft em gezegd dat het Lethal White had, en dat ie m af moest spuiten. Het diertje heeft daar door de stal liggen rollen van de pijn, buikje helemaal opgezwollen. Hij "wou nog even wachten" , voor zover ik het verhaal goed heb begrepen. DA is dr geloof ik idd niet bij geweest, maar kan me vergissen.
*jank* ik vind het verschrikkelijk!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:08

En wat heeft afspuiten ermee te maken? Dat maakt de pijn ook niet draaglijker hoor...de DA had meteen een spuitje moeten en kunnen geven...

Hoe kun je een dier zo laten lijden?

black_kelpie

Berichten: 7820
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 23:11

afspuiten, afmaken, spuitje geven... jah? komtie door?:D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:18

Oh, op die fiets....dat is dus dialect. Ja, ik snap hem...ben blond..*LOL*

black_kelpie

Berichten: 7820
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 23:19

Hahaha.. jah dialect.. in purmerend spreken ze nou niet ècht Twents he Haha!:D sorry ik moet maar weer gewoon ABN gaan tiepen.. Ups... gaat moeilijk worden!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:26

Als je nou "in laten slapen" had getikt had ik het meteen begrepen...Haha!

black_kelpie

Berichten: 7820
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 23:29

whaaaaahahaha ik zal het onthouden Haha!:D
owh wat gaan we hééérlijk off-topic vandaag Tong uitsteken

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:37

Begrijp ik nou goed dat HYPP een soort epilepsie is.. soort stuiptrekkingen? Akelig. Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:46

Geen epilepsie...ontstaat niet in de hersenen. Maar het effect is hetzelfde, als je paard onder je in elkaar stort, of in het gangpad en om zich heen gaat slaan, dan is dat heel gevaarlijk, voor zowel ruiter als paard. Daar komt nog bij kijken dat de paarden op het moment dat ze er geen last van hebben erg angstig kunnen reageren, als ze in de stress schieten kan een aanval zo opsteken, en als ze even zonder water zitten, of niet genoeg drinken, kan het zelfs dodelijk zijn...

HYPP is een aandoening die niet hoeft. Maar omdat de paarden heel erg gespierd lijken, en het daarom goed doen op halterwedstrijden, blijven ze in Amerika ermee fokken.
Het stamboek doet er niets tegen om het te verbieden. Je krijgt een opmerking in het papier als je paard negatief getest is. Maar iemand die niet weet wat HYPP is, en zonder testen een Impressive afstammeling koopt, kon weleens een heel groot probleem in huis halen...

black_kelpie

Berichten: 7820
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 23:46

Ik denk een soort acute verlamming van spieren tijdens het trainen. Volgens dat artikel zie je een raar soort verspringen oid van de spier...(twitching... hoe vertaal je dat ?? )
Soms fataal. Jakkes je paard zal het maar hebben Boos!

black_kelpie

Berichten: 7820
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 23:49

Ik vind het overigens niet bijster intelligent van de Amerikanen (niet alleen Amerikanen natuurlijk) dat ze blijven doorfokken met paarden die HYPP dragen... Zoals jij zei Cassidy, het is eruit te fokken, maar dan moet iedereen meewerken. En t ziet er inderdaat mooi uit met al die spieren, dus fokken doen ze toch wel!! Jammer jammer jammer...