Het Westernpaard aan de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 00:31

Blaze schreef:

2 is voor mij gewoon achter de loodlijn (en gewoon een veel geziene reflex van een paard als je met je benen bumt en iets je teugels oppakt cq aan je shanks komt)


Als je hm zo traint.. dat het paard met zijn hoofd achter de loodlijn loopt... en je gaat op wedstrijd en corrigeert hm niet/minder dan thuis.. gaat het paard als het goed is iets meer met het hoofd naar voren en komt het hoofd waarschijnlijk op de loodlijn of erover. Maar dat is dan ook mijn theorietje Scheve mond

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 00:42

Haha! moest spontaan lachen bij plaatje 2, de ruiter ''buigt'' net zoveel (TE veel) als zijn paard... Clown

Persoonlijk zie ik het liever zo Schijnheilig
(engelse outfit v. vroeger) Haha!

Afbeelding

of ... western gereden, dan liever zo

Afbeelding

voor de rest is het knudde Haha! Clown

maareh... conclusie... oren zo'n beetje op schofthoogte, neusje in eerste instantie op de loodlijn, in later stadium evt. ietsje vóór de loodlijn, maar dan aan een losse teugel, dus toewerkend naar een langere teugel, maar
altijd mét behoud v. verzameling

groetjes

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 00:44

Het eerste plaatje is idd te laag.
Het tweede plaatje is zeker niet waar ik naar streef . Ik wil de hals lager en langer. (In western EN dressuur)
Het hoofd niet achter de loodlijn laten lopen.

En aan de teugel is de verbinding tussen hand en been.
Dit heeft niets met de houding te van je paard te maken. Als je paard in een krul loopt, is dat niet automatisch aan de teugel en andersom Lachen

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 00:47

offtopic: Leuk paardje 2e foto!
En dat vind ik aan de teugel.. de juiste foto vinden is een ander verhaal.. om die 2e foto in mijn post te vinden heb ik een half uur zitten zoeken... Maar ik wilde een voorbeeld Clown

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 00:48

Romkabouter schreef:
Het eerste plaatje is idd te laag.
Het tweede plaatje is zeker niet waar ik naar streef . Ik wil de hals lager en langer. (In western EN dressuur)
Het hoofd niet achter de loodlijn laten lopen.

En aan de teugel is de verbinding tussen hand en been.
Dit heeft niets met de houding te van je paard te maken. Als je paard in een krul loopt, is dat niet automatisch aan de teugel en andersom Lachen


Hals langer en lager bij western: helemaal mee eens.
Meer oprichting bij dressuur gebeurt vanzelf naarmate het paard meer ondertreed, en is ook afhankelijk van de halsaanzet.

Tweede deel: helemaal mee eens. Daar zit volgens mij ook het misverstand en de wens van veel mensen hun paard in de krul te trekken. Die gaan voor het "plaatje".

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 00:52

Het ligt volgens mij ook aan de aanzet van de hals van het paard.. het ene paard kan beter 'aan de teugel' lopen dan het andere. Het ene paard loopt gewoon anders 'aan de teugel' dan het andere.. Clown

lekker offtopic: Gaaaap het wordt al laat..trusten!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 08:45

Plaatje 1 is een ramp om te zien. Dat paard loopt totaal uit elkaar en van plaatje 2 kun je al helemaal niks zinnigs zeggen dat paard staat stil!

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:11

Ok, normaal doe ik niet mee aan discussies maar nu voor de eerste keer toch maar wel

Aan de teugel lopen is voor mij 'de knik' die ik voel bij mijn paard, als ik die heb gevoeld dan is het voor mij al voldoende. Dan kauwt hij lekker op zijn bit en dan rijd ik hem ZONDER teugeldruk (maar ik 'bewaak' wel) , komt hij omhoog, druk geven tot 'de knik' en dan weer los. Totdat hij constant op 1 hoogte blijft lopen. En dat ik zijn kont eronder heb
Dus zoiets:
Afbeelding

Maar bij deze foto vind ik dat hij te hoog zit (de 2de keer op shanks dus was ff wennen):
Afbeelding

Snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:13

Colinda schreef:

Wat is dan ''de gewenste hoofd/halshouding'' bij het aan de teugel rijden?


Ligt aan je discipline en het niveau waarop je dit rijdt. Voor een combinatie in de B-dressuur is het de "basishouding", voor een Z-ruiter zit daar inderdaad een stuk oprichting in. Voor een westernruiter zie je eigen tweede foto.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:47

Adrienne schreef:
Plaatje 1 is een ramp om te zien. Dat paard loopt totaal uit elkaar en van plaatje 2 kun je al helemaal niks zinnigs zeggen dat paard staat stil!


2e foto die ik erop had gezet ging mij alleen om de houding van het hoofd en hals... als het paard loopt en hij houdt het zo...ietsje verder met zijn neusje naar voren en zonder druk van de teugels vind ik het mooi. Lachen Dat bedoelde ik eigenlijk Haha! Het was alleen maar een mislukt voorbeeld misschien Scheve mond

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 13:58

Malabarista schreef:
http://www.american-quarter-horse.de/The_Horse/Disziplinen/Pleasure.jpg
Dit vind ik echt afschuwelijk. Ik weet dat het zo 'hoort' maar ik vind het maar niks. ik vraag me altijd af wanneer ze op hun bek zullen naaien, ze sloffen echt die bak door

http://www.beal-net.com/richard/ronallen.jpg
Als het paard zo zijn hoofd in stap/draf/galop houdt vind ik het aan de teugel. En dat is toch waar iedereen naar streeft? Lachen Dit is gewoon in mijn ogen aan de teugel!


Hier ben ik het ook mee eens. Paard no. 1 loopt veel te laag metr het hoofd en verslijt op deze manier veel te snel de voorhand. Dit zijn ook de pleasurepaarden die je dan op wedstrijden met van die houterige, halve pasjes ziet lopen en dan denk ik, mensen, waar zijn jullie toch mee bezig.
Paard no. 2 zou ,wanneer hij in beweging wordt gezet en er met het been voldoende aktie van achteren wordt gevraagd, goed over de rug lopen en z'n achterhand eronder zetten. Dat hij dan iets te diep, achter de loodlijn loopt vind ik helemaal niet erg. Heb je wel eens die paarden van anky van Grunsven zien lopen, heel diep dus.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:09

als je het goed doet en je rijdt het paard van achter uit, komt het paard vanuit de achterhand aan de teugel, d.w.z. dat hij dus nageeflijk loopt (met of zonder aanleuning), dus met ruggebruik en achterhand gebruik. Verder ben ik het eens met bovenstaand bericht.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:53

Desiree schreef:
als je het goed doet en je rijdt het paard van achter uit, komt het paard vanuit de achterhand aan de teugel, d.w.z. dat hij dus nageeflijk loopt (met of zonder aanleuning), dus met ruggebruik en achterhand gebruik. Verder ben ik het eens met bovenstaand bericht.


Amen

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:48

hallo blaze bij mij gaat het erom natuurlijk dat me paard alles voor me doet maar niet op de verkeerde manier want sam zal opeengegevenmoment ondanks de zweepen en sporen die je vast en zeker hebt of eraf gooien en een rot schop verkopen en dan ben je dood waarom OMDAT JE NIET GOED BEZIG BENT MET JE PAARD als ik jouw was zou ik er maar over gaan denken om nh te doen want anders zien we jouw binnen kort niet meer want PAARDEN ZJN GEEN SPEELGOEDAUTOOTJES!!!!!!!!! groetjes laura uit arnehm

p.s. ik heb mijn haflinger ook aan de teugel gekregen zonder druk simpel geduld hebben dan doen ze het voor je. heb respect voor ze hebben ze dat ok voor jouw!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:53

Wat is er in hemelsnaam mis mee om druk op te bouwen? Dan mishandel ik mijn paard ook dagelijks denk ik.... Haha!

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:04

Sonja schreef:
Wat is er in hemelsnaam mis mee om druk op te bouwen? Dan mishandel ik mijn paard ook dagelijks denk ik.... Haha!


Ja, zeker weten want je rijdt ook nog eens met sporen..... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:09

Jahaaaaaaaaaa zielig he! *LOL* Net goed, had ze maar geen paard moeten worden. Maar ja, afgekeurd voor strandezel he.... kon niet onthouden waar ze om moest draaien.... Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:37

Wie zegt dat Blaze niet goed bezig is met zijn paard Dola Verward

Hij geeft aan dat alles mag om te krijgen wat je wilt, niet wat hij met zijn paard doet. Dat alles geoorloofd is ben ik niet met hem eens, maar ik heb hem nog nooit zien rijden en dus ik kan er geen oordeel over vellen. Heb jij hem wel eens zien rijden?
En misschien kun je ook wat meer leesteken gebruiken? Het wordt erg onduidelijk om je berichtje te lezen zo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:34

Tja Rom, het paard moet doen wat Blaze zegt, da's natuurlijk best zielig Haha!
Maar ehhh Dola, ik weet niet of je Sandra kent (van haar is het paard waar ook Blaze op rijdt) maar ehhhhh ik zou niet graag niet goed zijn voor haar paard Haha! Ze is niet groot maar wel fel en gek op d'r beestje, dus ehhhhh..... Haha! *LOL*

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:41

Er zouden meer mensen moeten zijn die voor hun eigen paard opkwamen, als het op training aankomt.... Lips are sealed

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 17:38

Lieve Dalo kindje Cool
Als je straks (over een jaartje of 30) net als ik 41 bent dan kan ook jij tussen de regels door lezen,en begrijp je dat op dit moment volwassenen soms dingen op een nogal sarcastische manier kunnen schrijven.

Beste Romkabouter,
Je moet begrijpen dat als ik zeg dat alles is toegestaan om iets te krijgen van een paard natuurlijk ook zijn grenzen heeft,alleen om die grens te weten tja daar ligt het probleem.Voor mij is die grens bereikt als ik een paard fysiek pijn ga doen zonder dat hij weet waarom.Pijn mag in mijn ogen tot een bepaald punt .Maarja ook de term pijn is weer uit te leggen in diverse gradaties.Als mijn paard door mijn spoor gebruik bloed dan is dat echt te ver.(dat zal mij niet gebeuren Cool )(heb al eens een hele goede cutting trainer horen zeggen dat zijn training pas goed was als er bloed stroomde,vandaar dat hij altijd reed met zijn broek in de laarzen,een 2 tal van zijn paarden lopen hier in nederland rond en zijn wereld kampioen cutting geweest).

Voor mij staat eerlijkheid tegenover het paard voorop
eerlijk zijn als je hem beloont
eerlijk zijn als je hem straft
er moet een niet mis te verstaan verschil zijn tussen belonen en straffen
tussen wat jij wil en wat je paard wil.

Sonja (mijn grootste fan Cool )
Inderdaad Sandra is zeer gehecht aan ONS paard en ja ik kijk wel uit met hoe ik Sam rij Haha! .Maar ook Sandra weet wanneer iets wel en wanneer iets niet nodig is,gelukkig vertrouwd ze mijn rijkunst indeze.
EN Cool helaas moet ik je mededelen (ondanks onze menings verschillen van weleer)dat na dat ik je heb gesproken en heb zien rijden dat wij meer overeenkomsten hebben dan verschillen Cool .


Cer
Inderdaad deden meer mensen dat maar,opkomen voor hun paard tijdens een training.m.a.w Duidelijk zijn in wat je wil en dus geen maandenlange training verknoeien aan methodes en er dan achterkomen dat iets anders beter werkt en sneller te begrijpen is door je paard.
beter je paard 1 keer op een misschien ietwat harde manier laten weten wat je wil,dan maanden lang je paard irriteren.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 17:51

Dola, als jij over zo'n 30 jaar 41 bent, hoop ik dat je nog steeds dezelfde ideeën hebt als nu, want dan ben je naar mijn mening goed bezig.
Alles mag om te krijgen wat je wilt. Vreemde ideeën houd jij erop na.
Dus om te zorgen dat het paard bijv. de trailer in gaat, mag ook alles gedaan worden om te zorgen dat dit lukt. Waar trek je dan de grens. Het paard flink onder druk zetten, pijn doen, dwingen en bang maken hoort misschien niet onder mishandeling, maar is absoluut paardonvriendelijk en maakt de psyche van het paard helemaal stuk, tot het alleen nog maar een slaaf is, zonder eigen wil. En als je het niet op deze manier bedoelt, waarom zet je het dan op o'n manier neer dat mensen dit beeld van je krijgen?

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 17:53

p.s. het laatste stukje tekst is bedoelt voor Blaze en ik ondersteun hiermee dus de kritiek die Dola in een voorgaande tekst geeft m.b.t. het verhaal van Blaze.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:00

ik dacht je een paard "aan de teugel" moest rijden.. door te drijven en dan kleine ophoudingen maken.. zodat hij gaat zakken.. ? :S

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 19:01

Ondertussen volledig off-topic, maar ok...
Lezen is en blijft een vak apart blijkbaar Verward

"Voor mij staat eerlijkheid tegenover het paard voorop
eerlijk zijn als je hem beloont
eerlijk zijn als je hem straft
er moet een niet mis te verstaan verschil zijn tussen belonen en straffen
tussen wat jij wil en wat je paard wil
."

Rijmt dit met:

Dus om te zorgen dat het paard bijv. de trailer in gaat, mag ook alles gedaan worden om te zorgen dat dit lukt. Waar trek je dan de grens. Het paard flink onder druk zetten, pijn doen, dwingen en bang maken hoort misschien niet onder mishandeling, maar is absoluut paardonvriendelijk en maakt de psyche van het paard helemaal stuk, tot het alleen nog maar een slaaf is, zonder eigen wil

??

Dacht van niet....
Afgezien van het feit dat een paard, als je het op de door jou beschreven manier de trailer in plempt het er een volgende keer never nooit meer inwil trouwens.
Ikzelf kan een verschrikkelijk watje zijn, maar ik vind wel dat er omstandigheden zijn waarin je een paard beter goed duidelijk kunt zeggen dat DAT niet de bedoeling is ipv tijdenlang te lopen aanmodderen met als gevolg een verward paard die nog steeds niet weet wat ie nou wel of niet mag. En ja, er zijn ook omstandigheden waarin zelfs ik vind dat dat best eens een keer pijn mag doen. Voorbeeld van zo'n omstandigheid is een paard dat door een bepaalde gedraging een gevaar oplevert voor de ruiter en/of zichzelf.

Verder: degenen die hier iets negatiefs uit willen halen moeten dat maar doen. Het blijft makkelijk om over iemand te oordelen zonder dat je hem/haar kent en hebt zien rijden.
Voor diegenen wil ik nog wel even melden dat we Sam nu 8 maanden samen rijden, en van een bang en geintimideerd paard zonder eigen willetje is absoluut geen sprake, integendeel zelfs.