Hij wil alleen maar hard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Hij wil alleen maar hard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 19:57

Het is heerlijk weer!
Dus ik ben lekker gaan rijden.
nou ja, lekker..... Frusty
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe trainer. En dat geet super. Powell doet het erg goed. Ik rij dus ook sinds een paar weken met een teugel die helemaal los hangt. Nou begint hij me een beetje uit te testen denk ik Boos!
In stap gaat hij de hele tijd draven en in draf springt hij de hele tijd in galop. Hij schrikt van allerlei dingen die er niet zijn. Kortom er zit geen rust in.
Hoe pakken jullie dit aan bij een jong paard?
Maandag heb ik weer les dus dan hoop ik er meer over te leren maar ben benieuwd naar wat jullie daarmee doen!
TIPS ANYONE??

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:19

Mijn leraar zegt altijd terug blijven nemen.. of juist meer teugel geven. Helpt bij mijn paard wel, als ik haar juist nog meer teugel geef. Klinkt best onlogisch eigenlijk he Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:25

Paarden zijn net kinderen, ze proberen je konstant uit Haha! . En het voorjaar zal er ook wel iets mee te maken hebben. Clown
Oplossing: of flink laten galopperen tot hij zijn 'ei' kwijt is, of meteen aanpakken en een zero tolerance beleid voeren.
Nadeel nr. 1: je kweekt een paard met een gigantische konditie
Nadeel nr. 2: je kon wel eens erg streng moeten worden.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:11

Sugarmiss schreef:
Nadeel nr. 1: je kweekt een paard met een gigantische konditie
Nadeel nr. 2: je kon wel eens erg streng moeten worden.


dat vindt ik dus juist een voordeel Haha!
het is maar net hoe je het bekijkt.... maar ik wil juist een paard met een dijk v. een conditie, dan hebben ze er goed zin in maar ja, als het ''tegen'' je gebruikt gaat worden *LOL* zit je waarschijnlijk langer op je paard dan dat de bedoeling was Clown
En nadeel nr. 2 : Verward wat is er mis met streng zijn dan?
streng komt vrij negatief over... noem het zelf liever ''consequent'' Haha! en is ''nodig'' bij kinderen, maar ook jonge dieren, niet alleen paarden Knipoog en ... ook bij mensen hoor Haha!

groetjes

alpenquarter
Berichten: 191
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Wijnjewoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:14

Als hij in het begin wel rustig liep en met een los teugeltje, zou ik hem iedere keer dat hij een 'loopje'met je neemt rustig 'optillen' en als hij dan weer op jouw tempo loopt hem weer terug te geven. Maar ik denk dat je trainer hier toch ook wel een oplossing voor heeft; hij kent je paard nu een paar weken? en hij ziet hem lopen. Moet toch goedkomen!?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:37

Ik begrijp het niet helemaal denk ik, maar als ik je verhaal lees, probeer je je jonge paard dus constant met een losse teugel te rijden? Verward

Naar een losse teugel werk je langzaam toe. Een paard zal toch eerst met een contact teugel los gewerkt moeten worden en aan de hulpen (benen en nageefelijk enz.) enz. Pas als dat allemaal goed is ga je werken naar een losser teugeltje. Je kunt niet zomaar de teugels los gooien en je paard het lekker uit laten zoeken! En al helemaal niet met een jong paard.
En ook wanneer een paard zover is dat 'ie aan een lossere teugel gereden kan worden, werk je ze altijd eerst op een contactteugel los en soepel.
Net als 'op één hand' is 'een losse teugel' een trainingsdoel, geen trainingsmethode.
Kijk maar naar 'bekendere/ervaren' ruiters/trainers... ook op wedstrijden wordt daar gewoon op twee handen en met contactteugel los gereden. Dan, vlak voor je de ring in gaat pak je'm op één hand en werk je naar een losser teugeltje toe. Maar dat kan alleen als je paard volledig op je zit en benen reageert en optimaal nageefelijk is en genoeg heeft aan alleen een 'aanwijzing' via de teugel...

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 23:04

Ik ben zelf pas een jaar met western bezig. Niet alleen mijn paard moet nog veel leren maar ik dus ook op dit gebied.
In de dressuur zou ik hem flink aan het werk zetten en verzamelen. Maar moet je dat bij western ook zo doen?
Effe een tijdje galopperen is nog niet zo makkelijk, dat gaat nog een beetje ongecontroleerd allemaal; verkeerde galop, beetje onbestuurbaar enzo.
Powell is met een 'strenge' hand ingereden door een western ruiter. Nu ik zelf een tijdje bezig ben met mijn nieuwe trainer gooien we het over een andere boeg. Hij moest zijn balans vinden en we zijn dus met een losse teugel aan het rijden. Ik vind dat Powell daar erg goed op reageerd. Hij komt zelf laag met zijn hoofd en de gangen worden veel regelmatiger. Ik geloof wel dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden... maar daar hebben we het hier al eens over gehad geloof ik.
Maandag komt mijn trainer weer en zal ik het er met hem over hebben, aangezien dit iets is van afgelopen week.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:58

Hoe gaat het nu inmiddels met het rijden,bonnigje?
Heb je het gevoel dat je nieuwe instructeur je kan helpen met alles.
Je bent in ieder geval wel fanatiek.
Ik vind in ieder geval Powell erg leuk met zijn westernoutfit

PBill

Berichten: 37
Geregistreerd: 03-04-03
Woonplaats: Mooiste plek in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 09:15

Wat doet je paard als je iets naar voren gaat hellen als ie te snel gaat... (bovelichaam iets naar voren en oppassen dat ie niet inneens stopt.. dan vlieg je eraf..) Als het goed is breng je hem dan in onbalans en zal hij vertragen.. zo gauw ie dat doet ga je weer gewoon naar achteren zitten... gewicht op de achterhand..
Bij mij werkt dat in iedergeval goed.
Sneller.. gewicht meer op de achterhand... langszamer.. gewicht meer op de voorhand brengen..

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 09:39

PBil; dat zal ik eens proberen, die aanpak ken ik nog niet!

Het gaat wel al een stuk beter nu *LOL*
Mijn trainer heeft me goed geholpen hiermee. Daar ben ik erg blij mee.
Iedere keer als hij versnelt hou ik hem iets tegen totdat hij terug komt naar het tempo wat ik wil en dan ontspan ik weer. In het begin duurde het soms wel een heel rondje voordat hij terug kwam maar nu reageerd hij meteen.
Een jong paard mag van mij overigens wel hard willen. Ik vind het niet leuk als hij op jonge leeftijd al vooruit gereden moet worden. In het bos is het dan ook een stuk moeilijker. Hij is goed bij te houden hoor, maar hij wil gewoon lekker vooruit.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:37

PBill schreef:
Sneller.. gewicht meer op de achterhand... langszamer.. gewicht meer op de voorhand brengen..

Dit is erg tegenstrijdig met wat ik vaak hoor:
druk op de achterhand is afremmen in tempo (zwaar zitten) Verward

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:44

klinkt mij idd ook een beetje vreemd in de oren. Als ik hard ga en nog harder wil hoef ik m'n schouders maar naar voren te doen of we gaan nog harder. Langzamer is juist wat meer achetin m'n zadel. Of wordt er hier wat anders bedoeld Verward

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 12:58

Het zou kunnen dat ze iets met haar benen knijpt als ze naar voren gaat zitten. En dat ze meer ontspant als ze naar achter gaat zitten...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 14:00

Sugarmiss"]
[quote="PBill schreef:
Sneller.. gewicht meer op de achterhand... langszamer.. gewicht meer op de voorhand brengen..

Dit is erg tegenstrijdig met wat ik vaak hoor:
druk op de achterhand is afremmen in tempo (zwaar zitten) Verward
[/quote]

Ene kant wel, andere kant niet Tong uitsteken
Sneller is naar voren leunen (hierdoor raakt het paard UIT balans en zal het sneller lopen om weer in balans te komen), maar tijdens een rundown ga je iets naar achter zitten...dat is dus meer aan aangeleerde hulp. Verder is zwaar zitten natuurlijk een vertragende hulp.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 16:41

Bonnigje schreef:
Het zou kunnen dat ze iets met haar benen knijpt als ze naar voren gaat zitten. En dat ze meer ontspant als ze naar achter gaat zitten...


PBill is een hij denk ik...staat in zijn profiel Tong uitsteken Haha!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:33

Ik heb ook een jong paardje dat ook nog wel eens erug actief is. Ik laat hem of heel erug hard draven, als het gewoon energie is, of als het uittesten is, niets tolereren en als hij gaat draven inplaats van stappen.. in de achteruit!!! gewoon een stukje en dan weer rustig stappen enzo verder tot hij door heeft dat het toch geen nut heeft om harder te gaan lopen.

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 22:48

Sugarmiss"]
[quote="PBill schreef:
Sneller.. gewicht meer op de achterhand... langszamer.. gewicht meer op de voorhand brengen..

Dit is erg tegenstrijdig met wat ik vaak hoor:
druk op de achterhand is afremmen in tempo (zwaar zitten) Verward
[/quote]

Ik rijd ook op de manier van PBil en het werkt echt Lachen ! Als je het boek van Klaus Ferdinand Hempling leest zul je snapppen waarom dat zo is. Hempling krijgt t zelfs voor mekaar om achterwaarts te gaan als hij zijn gewicht meer naar voren brengt. Je DUWT als het ware je paard naar een bepaalde richting.