Vooroordelen afstammelingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Vooroordelen afstammelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 14:54

Hoe denken jullie over 'vooroordelen' omtrend afstammelingen van 'bekende' paarden?

De Skippers en Impressives zouden allemaal moeilijke/nukkige paarden zijn waar je alleen maar mee kan halteren. Alle Peppies zijn heet. De Whizjes doen het allemaal van zelf. De Dun It's zijn standaard reining toppers en de Zippo's kunnen alleen maar Pleasuren.

Natuurlijk vererven bepaalde lijnen bepaalde eigenschappen meer door als ander lijnen, daar wordt tenslotte op gefokt. Maar kun je daarom alle paarden van één lijn ook over één kam scheren?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 14:59

Paarden laten zich nooit en te nimmer om wat voor reden ook over een kam afscheren!!

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:08

Een voorbeeld hoe een bepaalde eigenschap in paarden voor eeuwen kan voortbestaan volgens een soort van “paardensprongpatroon”:

http://www.reines-de-course.com/the_good_grey_blood.htm :

The odds of such a slender thread surviving must be enormous. But somehow it was written in the genetic code of the Thoroughbred's desert born ancestors that this modern horse not forget altogether his exotic roots.

Imagine then their common ancestor, this mysterious grey Alcock Arab, impertinent enough to sprinkle his white hairs among the common bays and chestnuts he encountered. Given such a small chance for life simply made this strain stronger, bringing with its unique shade a fine thread of steel - a bond with his Arab and Barb and Turk cousins that links him to the very quickening of the modern horse. A modern horse whose blood contains dozens of lines and crosses of that one immutable fire that will not be quenched, the good grey blood of a horse who, having died in 1723 left just enough of himself behind to give us a Free House or a Daylami, a Holy Bull or a Silver Charm.
Yes, indeed, we've had a lot of good grey horses lately. Expect to see more as this outstanding group begins to weave its own trail of grey throughout the population, carrying on the work begun almost three centuries ago by a horse who sired only a handful of foals. What a remarkable horse this Alcock Arab must have been to have left us such a legacy.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:11

Zo'n discussie gaat er op dit moment ook in het fokkerij-forum. O.a. over afstammelingen van Amor. In grote lijnen komt het er op neer dat afstammelingen van Amor wel bekend staan als moeilijker paarden (maar als ze lopen doen ze het alleen voor jou), maar dat dit zeker niet voor alle afstammelingen geldt. Ik kan mij zo voorstellen dat dit ook voor westernpaarden geldt. Dus er zal wel enige waarheid inzitten, maar je moet paarden niet over een kam scheren inderdaad. En bovendien kan een paard dat niet klikt bij de ene ruiter (en als moeilijk ervaren wordt) wel de sterren van de hemel presteren bij een andere ruiter. Dus dat moet je zeker meenemen in de beoordeling: past het type paard bij jou als ruiter.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:13

En dan gaat het bij de schimmelkleur nog om iets puur erfelijks, van heel veel eigenschappen is niet precies vast te stellen of ze zijn vererfd of door andere zaken zijn ontstaan (omgeving etc.).

Smaak en voorkeur spelen zeer zeker ook nog een rol bij hoe iemand over een paard oordeelt. Maar het gaat hier meer om de fabels en vooroordelen, denk ik, die er over paarden bestaan.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 01-04-03 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:15

Van elke hengst zijn goede en slechte nakomelingen. Je kunt hooguit over het algemeen iets zeggen. Daarbij geldt ook nog dat de merrie meer vererft dan de hengst dus eigenlijk is het oordeel op vaderbloedlijnen (aangezien je alleen dekhengsten noemde) niet helemaal correct.

Even over reining bloedlijnen.

Qua moeders staan de bloedlijnen van Great Pine, Kaliman, Peppy San Badger, King Fritz (de Chex-lijn), Blondy's Dude, Hollywood Jac 86, zeer goed aangeschreven.

Dan kun je qua afstammelingen van de hengsten ook nog een onderscheid maken of de nakomelingen hengsten of merries zijn. Sommige bloedlijnen staan erom bekend dat de hengsten stukken makkelijker zijn dan de merries die vaak wat ""heet"" kunnen zijn.

Qua vaders: Peppy San Badger, Hollywood Jac 86, Be Aech Enterprise, Taris Catalyst, Custom Crome.

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:26

Himyar: iemand was duidelijk 'weg' van schimmels Haha! Al moet ik zeggen dat als ik samen met mijn broer naar Duindigt ging en er liep een grijze in een race hij altijd op de grijze zou wedden. Ik kan me niet herinneren of die ook altijd won Haha!

Idd krijgen de hengsten altijd meer 'credits' als er over presterende nakomelingen gepraat wordt dan de merries.
Persooonlijk kijk ik niet verder dan 3 generaties en vind ik een goed gezond en in balans zijnd gebouwd paard belangrijker dan een great-grandsire met een dure naam.
Maar anderen 'kicken' op wat er op het papier staat.
Laat een hengst eerst maar eens bewijzen dat zijn nakomelingen presteren en hier hebben we wederom de AQHA-files voor Haha!
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 01-04-03 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:27

Vallerina schreef:


De Skippers en Impressives zouden allemaal moeilijke/nukkige paarden zijn waar je alleen maar mee kan halteren. Alle Peppies zijn heet. De Whizjes doen het allemaal van zelf. De Dun It's zijn standaard reining toppers en de Zippo's kunnen alleen maar Pleasuren.



Whizjes moet je wel kunnen rijden, Dunnit merries zijn hete donders, de Pine-lijn is vrij relaxed, Impressive moet je mee halteren...

enzo Haha!

Ligt maar net aan het type paardje inderdaad. Persoonlijk echter zou ik geen Dunnit hoeven, en geen halterlijn... maar verder... Verward

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 15:35

Gisela schreef:
(aangezien je alleen dekhengsten noemde)

Nou je het zegt ....

Ik noem maar wat vaker gehoorde kreten, niet direct mijn woorden Schijnheilig

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 15:52

Ik ken ook een paard wat als ouders toppers van cutters heeft en zelf een pleasurepaard is Haha! Dus nee, afstamming zegt niet alles Tong uitsteken

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:06

Natuurlijk is niet ieder paard van de zelfde afstamming precies het zelfde (dat zou het saai maken), maar het is wel een feit dat een aantal faktoren wel degelijk erfelijk zijn. Denk hierbij aan karakter, bouw, aanleg. Dus het is niet gek dat bepaalde afstammingen een bepaalde 'stempel' krijgen als : goede stoppers, lastig, enz. Het ligt er maar net aan hoe sterk het door erft. De Lena's zijn niet voor niks bekend om hun spins en de Smarty's om hun cowsence.
Wat vreemd is dat zodra het positief wordt aangegeven niemand er iets om geeft, maar als het om minder positieve eigenschappen gaat, vallen er een aantal over. Wat maakt het uit als het paard dat je hebt bij je past en voor je zelf perfect is wat anderen er van vinden, of van de stamboom van je paard? Toen wij Dusty op het oog hadden om te kopen hoorden we ook links en rechts, 'ze is te klein', ' ze heeft te veel wit', 'ze heeft te weinig wit', 'ze is niet fors genoeg', en noem maar op. Maar ik vond en vind ze perfect, en het kan me niet schelen wat anderen van haar vinden.
In Raci zit helemaal niets bekend voor wat betreft king, doc bar, leo, lena, enz. Toch hebben we haar gekocht. Waarom, omdat haar karakter ons aan stond en dat was voor mij op dat moment het belangrijkste.
Met Holly wilden we een paard dat de potentie kan hebben om een wat beter presterend paard te worden. Dus bij het zoeken naar een veulen (waarvan je natuurlijk altijd maar moet afwachten wat het wordt) hebben we specifiek daar op gelet wat we graag in zo'n paard zien kwa karakter en type. En dan kijk je toch naar de ouders voor aanknoop punten.

Roan
Berichten: 27
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:06

Gisela schreef:
Daarbij geldt ook nog dat de merrie meer vererft dan de hengst dus eigenlijk is het oordeel op vaderbloedlijnen (aangezien je alleen dekhengsten noemde) niet helemaal correct.


Huh??? Leveren de hengst en de merrie niet elk de helft van het genetisch materiaal dan Verward

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:35

Roan"]
[quote="Gisela schreef:
Daarbij geldt ook nog dat de merrie meer vererft dan de hengst dus eigenlijk is het oordeel op vaderbloedlijnen (aangezien je alleen dekhengsten noemde) niet helemaal correct.


Huh??? Leveren de hengst en de merrie niet elk de helft van het genetisch materiaal dan Verward
[/quote]
Nee, als ik me niet vergis vererft de merrie 60% van haar eigenschappen door aan het veulen. Daarom is het verstandig om een hengst bij je merrie te zoeken die de ´minpuntjes´ van je merrie postief kan beinvloeden en niet andersom.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:44

Jolande"]
[quote="Roan"][quote="Gisela schreef:
Daarbij geldt ook nog dat de merrie meer vererft dan de hengst dus eigenlijk is het oordeel op vaderbloedlijnen (aangezien je alleen dekhengsten noemde) niet helemaal correct.


Huh??? Leveren de hengst en de merrie niet elk de helft van het genetisch materiaal dan Verward
[/quote]
Nee, als ik me niet vergis vererft de merrie 60% van haar eigenschappen door aan het veulen. Daarom is het verstandig om een hengst bij je merrie te zoeken die de ´minpuntjes´ van je merrie postief kan beinvloeden en niet andersom.
[/quote]

Goh, da's interessant , dat wist ik niet, waar kan ik daar meer over te weten komen?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:50

Weet je niet al genoeg? *LOL* Knipoog

Rosita

Berichten: 2001
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: Rhenen (achterberg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:26

Ei en zaadcel versmelten en daarna vindt er deling plaats. Die deling gaat 'door het midden'. Hoe wil je aan 60% komen? Misschien is die 10% 'extra' verward met de maternale invloed (opvoeding) van de merrie?

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:44

Dat zou kunnen, maar ik las laatst een artikel over invloeden van draagmerries. Dan heb je wel een zaadcel/eicel combi, maar blijkbaar heeft de draagmoeder ook nog invloed, en er kwam niet duidelijk naar voren of dat maternaal was of niet....dus misschien toch nog een beetje extra van 11 mnd binnen rondhangen?

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:59

Even een reactie op de opmerking van Jolande over het "opheffen van minpuntjes van de merrie" :
hebben wij met ons veulen ook geprobeerd en is aardig gelukt. De merrie heeft bijv. een iets te lange rug dus zochten we naar een hengst met kortererug.Ook aan de gangen hebben we aandacht besteed. Blijkt toch te werken. Veulen is eerste geworden afgelopen oktober in de halter Futurity Weanling Stallions. (Sorry, moest even opscheppen)

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:37

Het ging over vooroordelen en over een kam afscheren van bepaalde bloedlijnen, niet over hoeveel invloed de hengst heeft en hoeveel invloed de merrie. Zo hoor ik over nakomelingen van Teedona Step wel eens dat ze lastig zijn, volgens mij weer een geval van alles over een kam afscheren en niet verder kijken dan je neus lang is! En zo gaan er heel veel roddels/fabels over allerlei paarden, die een geheel eigen leven gaan leiden. Mensen gaan vaak liever op deze verhalen af dan eens te proberen de feiten te achterhalen. Heel jammer voor iedereen, want zo laat je vaak goede dieren en kansen lopen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:43

Ik vind Teedona's helemaal niet moeilijk. Degene die ik ken zijn wat drukker, maar heerlijke paarden hoor Ik denk dat de persoonlijkheid van een paard toch wel wordt gevormd tijdens de opvoeding hoor en dat het weinig met vererving te maken heeft. Is hier nog nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan ofzo?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:50

Drukker? Veel paarden met reining bloed zijn vrij dynamisch. Maar het kan ook aan de omgang liggen natuurlijk.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 17:41

Ik ken het omgekeerde, de goede reiners die ik ken zijn zo lui als de nacht!!! En eerlijk gezegd, dat is wat ik prefereer in een reiner.

Na inmiddels een heleboel nakomelingen te hebben gezien van diverse hengsten, zowel in Europa als in Amerika (omdat we zelf 2 jaar aan het zoeken zijn geweest naar twee paarden), kun je wel wat algemene dingen zeggen van bepaalde bloedlijnen. Dat valt gewoon op dus dat registreer je. Maar, je moet er inderdaad wel een aantal zien, wil je er een "algemene" lijn in kunnen ontdekken.

Groetjes, Gisela

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 18:36

Gisela schreef:
Ik ken het omgekeerde, de goede reiners die ik ken zijn zo lui als de nacht!!! En eerlijk gezegd, dat is wat ik prefereer in een reiner.


hoi,

ja.. idd... heb ik ook liever Knipoog gelukkig is Colinda liever ''lui'' Haha!

Verder vindt ik ook niet dat je ''alles'' over 1 kam moet scheren, maar toch valt dat niet mee... als je bepaalde ervaringen hebt met sommige afstammelingen die bekend staan als zus of zo... en je gaat dan toch een beetje ''vergelijken''

Wat Cer dan ook schreef over bijv. de ''Whizjes'' (heb ik zelf) gaat dan ook zeker op voor haar...
en wat betreft ''Impressive'' afstammelingen... hier hebben we een aantal jrn. mee gefokt, natuurlijk speelt de moeder een grote rol, maar toch klopt het aardig
mi kunnen afstammelingen v. Impressive slecht tegen ''druk''... ze kunnen het , maar owee als het ''moet'' Extreme duivel dus wat Cer schreef over :
met Impressives moet je ''halteren'' , moest ik hierom wel lachen Knipoog

dus.. ik houdt er toch wel ''wat'' rekening mee Knipoog
groetjes

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 18:41

Natuurlijk heeft de moeder erg veel invloed op haar veulen, alleen al de manier waarop de merrie gehouden wordt is bepalend voor een stuk ontwikkeling van haar veulen, ik denk eigenlijk dat die "60%" hier vandaan komt.
Overigens is er een onderzoek gedaan met draagmoeders. Er werd een engels volbloed embryo in een belgisch trekpaard ingebracht.
Het veulen was wel degelijk rustiger en bedachtzamer dan zijn soortgenoten, simpel omdat hij zo'n bijzonder flegmatieke Dromen moeder had die niet schrikkerig en kijkerig was.
Dit paard was later trouwens niet geschikt om als renpaard zijn brood te verdienen.

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:54

Mijn merrie had aan de kant van de hengst Impressive en aan de kant van de merrie Skipper W..............Tja wat zal ik zeggen
Ik hoop dat het veulen wat ik bij haar gefokt heb inderdaad meer het karakter van zijn vader heeft. Lijkt er nu trouwens wel op