Weiland inzaaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Weiland inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 21:39

We gaan ons weiland frezen en opnieuw inzaaien. Maar nu moeten we beslissen wat voor graszaad erin moet. Degene die dit gaat doen heeft een biologisch dynamisch mengsel maar daat zit ook klaver in.
Ik vraag me af of dat geschikt is (zeker voor jonge paarden).
Wie heeft er ervaring met paardenweidemengsels? Ik heb het verhaal in de Bit wel gelezen maar ik vraag me af of die vrouw het bij het rechte eind heeft.
Lachen

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:17

Ik heb begrepen dat rode klaver niet zo goed is, maar die andere soort daar kunnen ze wel wat van hebben.

In de natuur weten paarden vaak zelf het beste wat wel en niet goed voor ze is. Alhoewel dit natuurlijk alleen werkt zolang er genoeg van alles staat.

De diverse mengsels zijn heel erg ondergrond gebonden, dus het eerste jaar zal alles wel lekker opkomen, maar het jaar daarop zul je de soorten die het het beste doen op klei wel de overhand zien krijgen. Of je moet ook een specifiek mestpatroon hebben.

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:21

Horse master is de naam! sterk gras speciaal voor paarden(die kunnen de boel goed vertrappen) en het is een speciaal mengsel voor paarden. wij zaaien. het ook op het land.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:38

Wat dat artikel in Bit betreft....die vrouw heeft geen gelijk!!!
Bij een goed grasland zaaien komt wel wat meer kijken dan zaaien en wachten!!!
Ook ik heb verschillende verhalen gehoord van klasgenootjes die bij hun stagebedrijf zich rot gezocht hebben naar die kruiden van dat mengsel, maar toch echt alleen maar engels raaigras en nog een paar andere soorten konden vinden Haha!
Dat mengsel zal ongetwijfeld goed zijn voor paarden, maar houdt wel goed in de gaten wat er ook daadwerkelijk opkomt! Een onkruid kan namelijk ook heel makkelijk er tussen komen.

Het enige wat ik weet over klaver is dat het een goede groenbemester is wegens de stikstofbinding.....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 08:58

De koeien (biologisch bedrijf) bij mij op stal krijgen o.a. klaverkuil te eten. Het spulletje is bijna zwart maar de paarden zijn hier ook dol op. Mij is door de stalhouder verteld dat er zeer veel voedingsstoffen zitten in deze soort en als je paard wat extra's nodig heeft kan je daar mooi een pluk van geven.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 09:19

Ik zou er een gewoon grasmengsel in doen. Gras-klaver is erg moeilijk in het beheer. Met name om de goede verhoudingen tussen gras en klaver te bewaren. Met kruiden geldt dit nog veel sterker.

Als de kuil zwart is geworden zitten er een stuk minder voedingsstoffen in.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 09:32

Nou ja, zwart is misschien een groot woord. Het is wat uhm, donker kleurig maar fijnstengelig etc.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 09:59

Even de boer gebeld; dat BD grasmengsel heet Barminas en bevat 10% Elles/Riesling klaver
Volgens hem zal het waarschijnlijk teveel stikstof voor paarden bevatten.

Ik ga eens opzoek naar Horsemaster! Cool

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:18

Ik heb ooit een advies geschreven voor de manege, ik hoop dat ik dat nog op mijn PC heb staan.
Volgens mij kan je bij de leverancier een foldertje met graszaden aanvragen en daar zit ook een paardengrasmengsel bij.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 10:45

De Boerenbond hier in de buurt verkoop hoofdzakelijk BG3 Super Verward Zit Italiaans raai in en Bricolet.
Zegt mij niks maar jullie misschien wel?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:02

In mijn herinnering moet je mengsel B11 hebben, maar ik kan er helemaal naast zitten. Ik zal eens zoeken of ik wat kan vinden.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:05

Een goed mengsel voor paardenweiland bestaat voor 50% uit overblijvend raaigras (meestal Engels raaigras), 25% uit rood zwenkgras en 25% uit kamgras, beemdgras en wat wilde witte klaver. Als je van plan bent om het weiland te hooien, moet er ook timotheegras bij.
Raaigras:
Dit gras groeit goed onder de meeste omstandigheden, hoewel het op een lichte, arme grond na een paar jaar wat minder zal worden als er niet bemest wordt. Het mengsel moet twee verschillende soorten raaigras hebben.
Zwenkgras:
Zwenkgras is nuttig in moeilijke omstandigheden, het wordt ook vaak
op sportvelden gebruikt. Ook het zwenkgras moet uit twee soorten bestaan.
Beemdgras:
Galdgesteeld beemdgras groeit goed op een droge, zanderige bodem. De grof gesteelde variant, doet het juist zeer goed op vochtige grond. Dit gras groeit dicht en laag, zodat onkruid en giftige planten zich moeilijkerin de grasmat dringen.
Klaver:
Klaver is nuttig. De wortelknolletjes bevatten bacterien die stikstof produceren en zo hoeft het minder bemest hoeft teworden. Kies wilde klaver in plaats van de gekweekte soorten, die kunnen je hele weiland gaan overwoekeren.
_____________________
Dit heb ik nu even van internet, maar het lijkt wel letterlijk mijn tekst die ik destijds had geschreven

Zoek op internet (google) even op 'graszaden' daar staan verschillende leveranciers, die kan je bellen dan weet je zo wat je moet hebben.
Misschien handig als je ook erbij verteld of het zand klei of veen grond is, dat kan ook nog wel wat uitmaken.

Succes!

TiPe

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 17:56

Heb bij een boerbond een kruidengras mengsel gezien speciaal voor paarden. Moet er morgen naartoedus zal even kijken wat het was.. moet zelf ook nog hebben.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 19:08

Hoogstwaarschijnlijk is het BG11, maar weet het niet helemaal zeker.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:58


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 11:05

fabienne schreef:
kijk op www.barenbrug.nl, daar staat een speciaal mengsel op voor de paardenweide (horsemaster) , grassoorten met een laag groeipunt, en uitleg waarom klaver e.d. slecht zijn voor een wei.
hier dus Haha!
http://www.barenbrug.nl/product/weide/horsemaster.html

BG 11 is geen mengsel voor de paarden.


Bedankt voor je link maar ik had ze ook al gevonden Haha! lekker veel informatie, erg handige site. Ik heb al rond gebeld voor Horsemaster maar niemand heeft dat liggen. Ik ga Barenburg maar even bellen, denk ik.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 15:34

Je kunt ook op hofmanap.nl kijken, ze hebben hier klaver, kruiden en gras in 1 mengsel speciaal voor paarden.

TiPe

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:38

Paardengraszaad met kruiden van de agrarische-unie.

0598-613745 voor info en leveringsadressen.

Heb er geen ervaring mee (gaan zelf voor de 1ste keer bijzaaien).
Hebben zo'n €25 betaald voor 5 kg (is dus wel aan de prijs alhoewel ik geen idee heb wat graszaad normaal gesproken kost..
Op de folder staat dat het wordt aanbevolen door PAVO en EQuiral alhoewel dat niet zoveel zegt..