Zadels... passen blijft een kunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Zadels... passen blijft een kunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 13:24

Deze advertentie net gelezen op een bekende verkoopsite. Ik krijg toch nog steeds de rillingen als ik lees hoeveel misverstanden daar nog over bestaan.

Citaat:
alamo westernzadel, bruin met zwart zitvlak, versieringen (maar niet te veel), schouderbreedte is +- 21, zitvlak is +- 42, verder verkoop ik hem omdat hij niet mooi op mijn pony ligt. ik had hem al veel eerder willen verkopen, maar had geen geld voor een nieuwe. Hij heeft bij mij op een welsch cob gelegen, maar daar is het zadel eigenlijk net iets te smal voor. Het zadel heb ik ook twedehands gekocht, maar is bij de vorige eigenaar een beetje uit elkaar gebogen, doordat deze mevrouw hem op een tinker had liggen (en omdat deze het zadel ook niet pastte, had ze er maar 2 pads onder gedaan). verder is het goed onderhouden en


Je weet niet waar ze precies die 21 cm gemeten heeft, maar een zadel van dik 8" wat niet op een welsh cob past, dat moet wel een hele stevige jongen zijn geweest Verward
En als het niet op een tinker past dan doe je er gewoon 2 pads onder dan buigen de bar's wel wat uit Verward Verward

Het moet toch niet gekker worden Lips are sealed


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 15:17

Je kunt idd geluk hebben dat een paard een goedkoop zadel goed past. Maar de meeste goedkope zadels hebben een schoudervrijheid van ong 14/16 cm. Daar passen dus maar een beperkt aantal paarden 'onder'. En dan denk ik aan dravertjes en welshes. Bij de bredere types zoals Hafjes, Fjorden en Tinkers kun je dat echt wel vergeten en juist deze paarden worden veel voor het westernrijden gebruikt.

Natuurlijk zul je op een goedkoop zadel wat maar 1x per week gebruikt wordt best nog wel lang kunnen doen, maar de manier waarop deze gemaakt zijn kan soms zelfs gevaarlijk zijn. Schroeven/spijkers die losraken en in de rug gaan steken, beugels en -riemen die spontaan afbreken. Holle bomen die snel breken. Noem maar op.
Een investering in veiligheid is ook wat waard Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 15:31

Helaas zijn de meeste zadels die je in de winkel ziet in mijn ogen te duur en lang niet altijd de kwaliteit die je van het 'bekende' merk zou mogen verwachten.

Ook kent de doorsnee (beginnende) westernruiter maar 2 merken: Billy Cook en Circle Y, terwijl er daarbuiten nog een heel leger aan goede zadelmakers rondlopen die prima produkten maken en dat hoeven heus geen topmerken te zijn, maar wel zadels die van goede materialen gemaakt zijn en stevig in elkaar zitten.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 17:07

sablou schreef:
Ook is het een spectaculair gezicht, als iemand in galop, bij het afscheuren van de kartonnen fender, door zijn eigen paard als voetbal wordt gebruikt..

Gelukkig is dat er bij mij niet van gekomen, maar wel is het gebeurd met mijn Divozaatje dat de bout uit de beugel ging en de beugel dus onder mijn voet 'wegzakte' en natuurlijk in galop Verdrietig
Eén van de redenen dat ik nu dus metalen beugels heb zonder bout/moer verbinding.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 20:56

Carys schreef:
Klopt het dat het gewicht van een zadel een eerste indicatie is voor de kwaliteit? Die kartonnetjes zijn toch altijd heel licht..

Het gewicht hoeft geen indikatie te zijn. Je moet kijken naar het totaalbeeld.
Sommige zadels zijn speciaal gemaakt voor endurance en dus superlicht (6 kg), dit zijn zeker geen slechte zadels, want als er ergens ruiters veel kilometers maken dan zijn het de enduranceruiters wel. En die zullen dus geen slecht (goedkoop) spul kopen.

Echte sterke ranch/werkzadels zijn vaak voorzien van een hardhouten boom (american oak) en wegen maar zo 20/30 kg. Die hebben we hier echt niet nodig, want niemand zal er een koe aan willen hangen.

Juist om westernzadels voor een groter publiek bereikbaar (lees tilbaar) te maken is de kunststof boom ontwikkeld (al dan niet flexibel), maar ook deze heb je in diverse kwalliteiten. Ralide en Steel zijn bekende merken.

De dikte van het leer heeft ook een grote invloed en natuurlijk de hoeveelheid gebruikt leer. Want een enkele ronde skirt is stukken lichter dan een dubbele vierkante skirt.

En dat er een hoop 'trucjes' worden uitgehaald om een goedkoop zadel zwaarder te maken hebben we laatst kunnen lezen toen iemand ijzeren staven in de boom aantrof Verward

Dus om kort te gaan Haha! ; nee het gewicht is geen echte indikatie.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 22:28

Kijk eens op Marktplaats en als je iets zit wat je wat lijkt gooi het dan eens in de 'groep' Lachen

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 12:02

Volgens mij moet het komende zaterdag op de zadelpasclinic bij Colinda erg druk worden Haha! want zo te horen kunnen een heleboel mensen er nog wat van leren.


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 16:26

henla_tent:
Ik zou er geen hele deken onder doen maar alleen bij de schouders een opvulling gebruiken. Hiervoor heb je speciale 'build-up' pads in de handel. Die zijn alleen op de schouders wat opgedikt.

Wil je helemaal 'toppie' dan zijn er pads waar je losse build-ups in kunt doen van verschillende diktes, zodat je de pad precies op maat kunt opdikken en na verloop van tijd (als het paard gespierder wordt de build-ups stuk voor stuk verminderd. De 'kale' pad kun je ook daarna gewoon blijven gebruiken, dit in tegenstelling tot een vaste build-up pad die je dan niet meer kunt gebruiken.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 21:23

Ik zal eens voor je op zoek gaan en PB je wel.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 18:58

Nee een mal is een ding wat je op de rug van een paard legt en wat aan beide kanten ijzeren uitsteeksel heeft die je buigt naar de rug van het paard. Dus een soort draadmodel van de rug.

Deze mal leg je in het zadel en je kunt dan goed zien of het zadel de vorm van de mal (lees de rug) volgt.

De prijs van het zadel staat hier buiten. Wel zul je van merkzadels meer modellen (lees pasvormen) hebben dan van goedkopere zadels.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maaraatje en 11 bezoekers