Zadels... passen blijft een kunst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Zadels... passen blijft een kunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 14:24

Deze advertentie net gelezen op een bekende verkoopsite. Ik krijg toch nog steeds de rillingen als ik lees hoeveel misverstanden daar nog over bestaan.

Citaat:
alamo westernzadel, bruin met zwart zitvlak, versieringen (maar niet te veel), schouderbreedte is +- 21, zitvlak is +- 42, verder verkoop ik hem omdat hij niet mooi op mijn pony ligt. ik had hem al veel eerder willen verkopen, maar had geen geld voor een nieuwe. Hij heeft bij mij op een welsch cob gelegen, maar daar is het zadel eigenlijk net iets te smal voor. Het zadel heb ik ook twedehands gekocht, maar is bij de vorige eigenaar een beetje uit elkaar gebogen, doordat deze mevrouw hem op een tinker had liggen (en omdat deze het zadel ook niet pastte, had ze er maar 2 pads onder gedaan). verder is het goed onderhouden en


Je weet niet waar ze precies die 21 cm gemeten heeft, maar een zadel van dik 8" wat niet op een welsh cob past, dat moet wel een hele stevige jongen zijn geweest Verward
En als het niet op een tinker past dan doe je er gewoon 2 pads onder dan buigen de bar's wel wat uit Verward Verward

Het moet toch niet gekker worden Lips are sealed

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:26

Sugarmiss, jouw berichtje is weer zo´n pracht voorbeeld.

Ik heb me de afgelopen weken ook weer mening keer achter de oren gekrabd, o.a. bij mijn recente bezoek aan de Equitana.

Tjonge, tjonge, wat lopen er toch massa´s naïeve westernruiters op deze wereld rond Slapen Kijk, dat je niet alles van westernzadels afweet (wie wel?), kan niemand je kwalijk nemen. Maar geen expert zijn, is voor mij nog iets anders, dan de schijnbare dwang om persé belazerd te willen worden (dan is het overigens geen belazeren meer).

Hollandse zuinigheid ten top *LOL* , kopen we een prachtig paard (voor een bedrag waar veel huishoudens een auto voor kopen) en vervolgens gaat men rijden met een “Indianen” zadel met de waanzinnige prijs van 250 Euro (echt ze zijn er). Die mensen die vervolgens menen daarmee een kwaliteitsproduct te hebben aangeschaft, zijn m.i. toe aan een nieuwe bril Nerd

Op de Equitana heb ik eens getracht een idee te krijgen, hoe mensen die goedkope India import bekijken, als zijnde HET zadel voor hun trouwe viervoeter. Je staat er verbaast van hoe mensen dan zo´n zadel beoordelen. Overigens de verkopers kwamen vrijwel allemaal uit Nederland of België Party!! .

Eén ding is voor mij zo zeker als 2 maal 2 4 is: er lopen massa´s paarden rond onder zadels uit de categorie “rotzooi”, die in vele gevallen hun sporen achterlaten. De gevolgen zijn kreupelheid, niet willen werken, brandblaren, rugklachten, etc. etc.
En wij maar vertellen hoe het wel zou kunnen......

olds
Berichten: 31
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 15:57

en als die rotzooi toevallig nou net past op een paard, en die eigenaar wil er 1 x per maand mee buiten rijden, dan is het toch geen rotzooi meer, maar een fantastisch zadel, en nog goedkoop ook.
het is maar net wat je er mee wil.
belangerijkste is natuurlijk dat het goed past, maar ook de goedkopere zadels passen af en toe wel eens op een paard.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 16:17

Je kunt idd geluk hebben dat een paard een goedkoop zadel goed past. Maar de meeste goedkope zadels hebben een schoudervrijheid van ong 14/16 cm. Daar passen dus maar een beperkt aantal paarden 'onder'. En dan denk ik aan dravertjes en welshes. Bij de bredere types zoals Hafjes, Fjorden en Tinkers kun je dat echt wel vergeten en juist deze paarden worden veel voor het westernrijden gebruikt.

Natuurlijk zul je op een goedkoop zadel wat maar 1x per week gebruikt wordt best nog wel lang kunnen doen, maar de manier waarop deze gemaakt zijn kan soms zelfs gevaarlijk zijn. Schroeven/spijkers die losraken en in de rug gaan steken, beugels en -riemen die spontaan afbreken. Holle bomen die snel breken. Noem maar op.
Een investering in veiligheid is ook wat waard Schijnheilig

olds
Berichten: 31
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:23

daar heb je wel gelijk in.
ik wil ook zeker de urker zadels niet promoten, maar op dit forum komt soms wel eens een indruk naarvoren dat je zeker wel een zadel uit de dure prijsklasse moet hebben, en dan het liefst op maat gemaakt.
maar dat gaat natuurlijk niet altijd op.
passen en veiligheid staan iid voorop,

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 16:31

Helaas zijn de meeste zadels die je in de winkel ziet in mijn ogen te duur en lang niet altijd de kwaliteit die je van het 'bekende' merk zou mogen verwachten.

Ook kent de doorsnee (beginnende) westernruiter maar 2 merken: Billy Cook en Circle Y, terwijl er daarbuiten nog een heel leger aan goede zadelmakers rondlopen die prima produkten maken en dat hoeven heus geen topmerken te zijn, maar wel zadels die van goede materialen gemaakt zijn en stevig in elkaar zitten.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:57

Ik heb al een paar keer aangegeven waarop een zadelfabriek kan besparen.
Hoe je het ook went of keert, het zal altijd op de kwaliteit van het eindproduct drukken. En nu praat ik niet over besparingen bij de inkoop van grote partijen leer of het gebruik maken van goedkopere arbeidskrachten.

Een zadel gemaakt van tuigleer van 200 euro per huid zal niet veel slechter zijn dan één gemaakt van tuigleer van 250 euro per huid. Het leer zal minder mooi zijn, maar dat is eigenlijk alleen maar van optisch belang.

Maar aan een zadel van 250 euro zit leer van niet meer dan 50 euro per huid. Weet je wat dat is? Karton.

Ik heb er tot nu toe 2 mogen repareren.

Een holle boom (2 schaaltjes kunststof op elkaar geplakt), waar bij het minste geringste de spijkers uitvallen, zodat de rigging er van af duvelt (als ie al niet vooraf is doorgeroest) geeft mooie salto’s. Ook is het een spectaculair gezicht, als iemand in galop, bij het afscheuren van de kartonnen fender, door zijn eigen paard als voetbal wordt gebruikt.

Ik repareer ze niet meer, omdat ik mijn naam niet meer wil verbinden aan die rommel. Een tijdbom, de vraag is niet of ie afgaat, maar wanneer.....

Als ruiter doe je toch iets aan productvergelijking. En dan zou je toch op het idee moeten komen dat er een verschil MOET zijn tussen dat zadeltje van 250 euro en de grote massa van 1500 euro en meer. Als je een paard kan kopen van vele duizenden euro´s, kan het er bij mij niet in, dat je dan moet terugvallen op een zadel van 250 euro. Dat is voor mij hetzelfde als dat je een Posche koopt, maar geen geld meer hebt voor een all-risk verzekering.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 18:07

sablou schreef:
Ook is het een spectaculair gezicht, als iemand in galop, bij het afscheuren van de kartonnen fender, door zijn eigen paard als voetbal wordt gebruikt..

Gelukkig is dat er bij mij niet van gekomen, maar wel is het gebeurd met mijn Divozaatje dat de bout uit de beugel ging en de beugel dus onder mijn voet 'wegzakte' en natuurlijk in galop Verdrietig
Eén van de redenen dat ik nu dus metalen beugels heb zonder bout/moer verbinding.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:28

Ik zeg nu vast iets stoms Bloos . Het eerste wat ik bij een westernzadel doe is het optillen. Als het zwaar is, kijk ik naar het leer. Je ziet trouwens de kwaliteit van leer toch ook, of door voelen b.v.?
Ik kan me echter heel goed voorstellen dat veel mensen dat geld niet kunnen opbrengen, die hebben meestal ook geen Quarter van E 6000,- of meer. Echt geen schande!!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:36

Carys schreef:
..... Echt geen schande!!


Zeker niet. Maar het gaat mij ook niet om QH, Paint, ....
Maar al kost je paard ook maar 2000 euro dan nog moet je je realiseren dat er bepaalde kosten op je af komen. Dat is dus ook een zadel. En ja ik kan me 20 uitzonderingen bedenken waar een goedkoop zadel goed te praten is, maar het gaat mij om die 49.980 anderen.

Wie geeft zijn paard 2e rangs hooi dat lekker goedkoop is, maar wel eens voor koliek zorgt ?????

MVG Louis

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:43

sablou schreef:
Wie geeft zijn paard 2e rangs hooi dat lekker goedkoop is, maar wel eens voor koliek zorgt ?????

MVG Louis

Ben bang dat dat nog wel eens gebeurt. Onderhoud is nml veel duurder dan alleen de aanschaf. Net wat je zegt over zadels, men realiseert zich niet direkt wat er allemaal nog bijkomt ....
Klopt het dat het gewicht van een zadel een eerste indicatie is voor de kwaliteit? Die kartonnetjes zijn toch altijd heel licht..

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 21:56

Carys schreef:
Klopt het dat het gewicht van een zadel een eerste indicatie is voor de kwaliteit? Die kartonnetjes zijn toch altijd heel licht..

Het gewicht hoeft geen indikatie te zijn. Je moet kijken naar het totaalbeeld.
Sommige zadels zijn speciaal gemaakt voor endurance en dus superlicht (6 kg), dit zijn zeker geen slechte zadels, want als er ergens ruiters veel kilometers maken dan zijn het de enduranceruiters wel. En die zullen dus geen slecht (goedkoop) spul kopen.

Echte sterke ranch/werkzadels zijn vaak voorzien van een hardhouten boom (american oak) en wegen maar zo 20/30 kg. Die hebben we hier echt niet nodig, want niemand zal er een koe aan willen hangen.

Juist om westernzadels voor een groter publiek bereikbaar (lees tilbaar) te maken is de kunststof boom ontwikkeld (al dan niet flexibel), maar ook deze heb je in diverse kwalliteiten. Ralide en Steel zijn bekende merken.

De dikte van het leer heeft ook een grote invloed en natuurlijk de hoeveelheid gebruikt leer. Want een enkele ronde skirt is stukken lichter dan een dubbele vierkante skirt.

En dat er een hoop 'trucjes' worden uitgehaald om een goedkoop zadel zwaarder te maken hebben we laatst kunnen lezen toen iemand ijzeren staven in de boom aantrof Verward

Dus om kort te gaan Haha! ; nee het gewicht is geen echte indikatie.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:12

Sugarmiss schreef:
Ook kent de doorsnee (beginnende) westernruiter maar 2 merken: Billy Cook en Circle Y,


Meldt zich! (De doorsnee beginner) Haha! Alleen ken ik BC en Big Horn.

Ik ben momenteel zoekende naar een all round zadel, niet al te duur, liefst tweedehands, welke merken zou ik naar kunnen kijken??????

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 23:28

Kijk eens op Marktplaats en als je iets zit wat je wat lijkt gooi het dan eens in de 'groep' Lachen

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:01

Een vriendinnetje van mij heeft een zadel gekocht bij een bekende westernshop (ik zal de naam niet noemen), een goed zadel dus....nou ik heb niet veel verstand van westernzadels maar toen ik laatst bij haar langs ging zag ik (met mijn lekenoog) dat het zadel rond de schoft en de schouder van het paard knijpt als een gek (je kunt er niet eens een vinger tussen steken als er iemand op de rug van het paard zit) en als ze afstapt komt de achterkant van het zadel zo omhoog dat je er een vuist onder kan steken. Dat zadel was een "goed"zadel en is aangemeten door iemand die er echt verstand van heeft (of zou moeten hebben) haar instructeur was erbij toen ze het zadel gingen passen en die vond ook dat het goed lag.... Het paard blijft steeds stijf lopen voor op het kreupele af (wat ik niet vreemd omdat het dier d'r schouder niet eens vrijelijk naar voren kan doen tijdens het lopen) Ze is al vele dierenarsten afgeweest voor die "kreupelheid", heeft foto's laten maken van de benen om te kijken waar de kreupenheid vandaan komt. Ik heb inmiddels wel een vermoeden. Ze had zelf ook zoiets van het ligt wel strak maar ja je laat je door een expert toch overtuigen. Zodra ik een zadel ga kopen weet inmiddels in ieder geval waar ik geen (merk)zadel ga kopen of ga laten passen. Het goed passen van een zadel blijft inderdaad een kunst, zelfs als het gebeurd door iemand die er verstand van heeft (of waarvan je verwacht dat hij er verstand van heeft).
Met deze reactie hoop ik niemand voor de kop te stoten hoor, maar toen ik dit topic zag moest het me toch even van het hart

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 13:02

Volgens mij moet het komende zaterdag op de zadelpasclinic bij Colinda erg druk worden Haha! want zo te horen kunnen een heleboel mensen er nog wat van leren.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:28

Ik heb ook een zadel wat nu nog niet op mijn 3 jarig paardje past. Ik heb het zadel eerst gekocht, omdat ik zeker wist dat er nog wel een paard zou komen en op hoop van zege heb ik het gekocht (kon hem goedkoper krijgen want hij was van een collega van mij vader en die heeft nooit goedkoop spul). Het is een goed zadel, maar bij de schoft is hij wat te breed zodat als ik er op ga zitten hij op de schoft drukt. Ik wilde hem gelijk verkopen, maar toen is mij aangeraden het gewoon een half jaar te proberen met een extra deken er onder. Er moeten toch nog spieren gekweekt worden en misschien past hij dan wel en anders kan ik hem als nog verkopen.
Maar wat vinden jullie daarvan???

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:46

Zo hoorde ik laatst ook een goeie: "Je kan rustig een Bobby Avila zadel kopen, past altijd". Uitspraak van een vrij bekende trainer. De goedgelovige beginners hebben toen een kapitaal uitgegeven voor een veelstegroot zadel. Paard is bijna anderhalf jaar kreupel geweest, nu is er voor nog een groot bedrag een Dick Pieper NRHA reiner aangemeten die wel past. Nu loopt het paardje goed... Ik wil niet zeggen dat het met elkaar te maken heeft, maar het is wel verdacht toevallig...

Dure zadels zijn dus ook niet altijd zaligmakend, het moet gewoon passen Haha!

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:51

Sugarmiss schreef:
Volgens mij moet het komende zaterdag op de zadelpasclinic bij Colinda erg druk worden Haha! want zo te horen kunnen een heleboel mensen er nog wat van leren.


Ik vind het ook erg jammer dat ik er niet bij kan zijn, maar ja ik moet naar ( die middeleeuwse Knipoog ) school. Ik kom wel bij jou inhalen wat jullie geleerd hebben Knipoog . Heel veel plezier en laat even weten hoe het was.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 17:26

henla_tent:
Ik zou er geen hele deken onder doen maar alleen bij de schouders een opvulling gebruiken. Hiervoor heb je speciale 'build-up' pads in de handel. Die zijn alleen op de schouders wat opgedikt.

Wil je helemaal 'toppie' dan zijn er pads waar je losse build-ups in kunt doen van verschillende diktes, zodat je de pad precies op maat kunt opdikken en na verloop van tijd (als het paard gespierder wordt de build-ups stuk voor stuk verminderd. De 'kale' pad kun je ook daarna gewoon blijven gebruiken, dit in tegenstelling tot een vaste build-up pad die je dan niet meer kunt gebruiken.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:46

Nu we het toch over zadels hebben, waar kan ik het beste terecht voor een westernzadel?? Op westerngebied ben ik een behoorlijke leek en mijn Paso heeft een zeer korte rug in combinatie met een lage brede schoft dat ik echt een expert nodig heb om een geschikt zadel te vinden.

Alvast bedankt,
Valeska

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:21

He sugarmiss. Weet je toevallig ook waar ik dat kan kopen en hoe duur die dingen ongeveer zijn???

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 22:23

Ik zal eens voor je op zoek gaan en PB je wel.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:40

Hallo, jullie hebben het allemaal over zadels die op de schoft te breed of te smal zijn, maar het zadel moet ook de welving van de rug volgen. Party!! Er ligt geen zacht kussen onder, zoals bij een Engels zadel. Zoek een goede ruitersport zaak, die met een mal werkt!! Groetjes Don van BuitenZinnig

olds
Berichten: 31
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 19:07

maar een mal ligt toch nog veel harder onder je zadel als een kussen of pad ertussen, Knipoog
of bedoel je dat het zadel weer speciaal naar die mal gemaakt moet worden?
dan vallen weer alle zadel onder de 1500 euro af.