welke sport meer energie? dressuur of western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:10

Als je paard licht op de hulpen is hoef je helemaal nergens hard te werken. Zoals al ontelbare keren gemeldt: Het maakt niet uit of je western of engels rijdt, het blijft paardrijden.

Aanleuning kost geen kracht. En het is niet zo dat de twee teugels nodig zijn, het is een kwestie van rijstijl.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:18

Ja, geestelijk wel als je kijkt naar concentratie. Maar bij hard werken denk ik meer aan lichamelijk. Ik dacht ook dat dit bedoelt werd, maar misschien dat ik het verkeerd bekeek Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:35

Het gaat toch om het hard werken van de ruiter of ben ik nu helemaal de weg kwijt Verward

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:51

Ben ik niet met je eens Desiree. Het paard kan hard werken terwijl de ruiter zelf weinig lichamelijke arbeid verricht. Bewerkstelligen dat je paard hard werkt heeft weinig te maken met de hoeveelheid lichamelijke inspanning die je zelf verricht imo.

En het wel of niet over de rug lopen heeft niet met de verbinding voor te maken, maar juist met de impuls van achter. De contante lichte druk is een rijtechnisch aspect, net als bij western de losse teugel /neck-reign dat is.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 00:38

Desiree"]
waarschijnlijk rijd jij stukken beter dan ik. Knipoog
[/quote]Ach, op een foto zit iedereeen stil Haha!

[quote="Tyrza schreef:
De onnatuurlijke houding die de ruiter aan moet nemen vergt op zich al veel energie...
Onnatuurlijke houding Verward
Volgens mij is op een paard zitten juist heel natuurlijk. De moeilijkheid om je natuurlijke houding te bewaren begint als het paard begint te lopen. Die houding moet je zelf ook altijd alert op blijven. Hulp van een ander de daar op let is daarbij onmisbaar, want fouten sluipen er altijd in. Daarom is het ook zo goed om verschillende mensen die je bekijken te hebben. Iedereen ziet weer andere dingen. Dit kijken kan overigens zonder een oordeel te vellen over of het goed of fout is wat je doet. Maar je wordt wel bewuster van dat je iets doet. Paardrijden = nadenken. Ehm, sorry, ik dwaalde wat af Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers