Banjer en ik zijn "om"....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Banjer en ik zijn "om"....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 13:04

Na heel wat getwijfel over het tijdstip van omschakeling van engels naar western, zijn Banjer en ik sinds afgelopen zondag echt "om"... we hebben onze eerste les gehad... zie [VvdD] MIjn eerste westernles gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:56

Haha! Tja, dat was te verwachten he Haha!
Maar na je verslagje gelezen te hebben, bekruipt me de vraag: Was die westernles nou zo spectaculair, of schortte er e.e.a. aan je dressuurlessen?
Gewetensvraagje.....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 14:00

ik denk dat de methodes van mijn westerninstructrice beter bij Banjer passen... en ik voel me er ook goed bij.

Banjer is een paardje dat er niet goed tegen kan om "opgesloten" te zitten... Mijn dressuurinstructrice is niks op aan te merken, een echte topgriet... maar haar methodes zijn schijnbaar te "beknellend" voor Banjer geweest... Banjer is een paardje met gebruiksaanwijzing... Haha!

Na ongeveer 20 minuten les van mijn westerninstructrice reed ik zonder zweepje en zonder sporen door de bak... iets wat nog nooit gelukt was....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:05

Dan klopte er toch iets niet met je dressuurles????
Een instructeur heeft zo z'n eigen methodes, maar moet die wel per paard aan kunnen passen....

Ik vind het natuurlijk hartstikke leuk dat je om bent, hoe meer zielen hoe meer vreugd, maar wat je nu in je les hebt gedaan is pure basis voor zowel Engels als Western Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 14:06

ik weet het niet precies Sonja... maar ik ben iig ook blij dat we de definitieve omschakeling gaan maken nu... Haha!

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 15:46

Heel leuk, ik had al je PB-tje gelezen (daar krijg je nog wel antwoord op) maar ik had precies hetzelfde: eerst dressuur en daar voelde ik mij niet erg in thuis en toen ik in contact kwam met de Westernsport wist ik gelijk: dit is het voor mij Haha!
Ik wens je veel plezier en geluk in de Westernsport (en je kan me altijd van alles vragen, mocht je iets willen weten Haha! )

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:08

Join the club, gezellig Lachen
Het lijkt mij overigens dat elk paard het fijner vindt om met een los teugeltje te lopen i.p.v. constante aanleuning. Een goede ruiter kan natuurlijk zorgen dat de teugels én strak zijn én dat het paard er geen hinder aan ondervindt, maar dan moet het paard zijn hoofd zo stil houden, en de ruiter zo goed met de bewegingen meegaan, is bijna onmogelijk. Correct me if I'm wrong. Lachen

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:10

sonja niet elk paard kan omgaan met dresuur.. ook mijn paard kan dat absoluut niet hebben. als ik hem dressuur ga rijden (wat de vorige eigenaar ook probeerde) dan is ie kompleet weg.. dus ik snap heel goed wat je bedoeld Smithsgirl..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:15

Ik op zich ook wel, ware het niet dat het hele gewone "dressuur"oefeningen zijn die ze in de les gedaan heeft. Dit zijn dusdanige basisoefeningen dat het echt niks uitmaakt of je het Engels of Western noemt, beide disciplines hebben dit standaard in het begin van de training. Dus ik vraag me af hoe de kwaliteit van de Engelse lessen was, want dit is niet specifiek western oid. Snappie?

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:21

Is dat met het inrijden dan ook zo? Begin je dan hetzelfde, Engels of Western? De hulpen zijn toch heel anders??

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:27

op die manier...
tsja als ik op mijn paard ga zitten in de dresuurstijl (volgens de instructrice op mijn stal eh...) dan heb ik dus constant contact met het bit en dat pikt mijn paard niet... terwijl als ik het op de western manier doe ( om het zo maar te noemen) hoef ik alleen teugels op te pakken bij correctie en de rest van de tijd als ie netjes loopt heeft hij vrije teugel...
dat pikt mijn paard dus niet... tevens pikt mijn paard het niet als ik constand drijf (wat moest van die instructrice dus...) wat helemaal niet hoefd want hij reageert al op lichte druk... juist als ik echt ga drijven dan zet ie zijn kop erop ....

hoewel ik vind dat het allebei moet zijn zoals ik bij de western beschreven heb (niet meer doen dan nodig) gebeurt dat vaak niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:28

Ligt eraan of je een tactmatige drijver bent als dressuurruiter zijnde. Maar dingen als "voor het been" zijn, geldt voor alle disciplines, maakt niet uit wat je doet.
Als je nog met zulke elementaire dingen bezig bent, heb je het nl. nog niet over met lange teugels rijden etc. want als je paard niet aan het been is, heeft het nog totaal geen zin om over verzameling te gaan praten.
Reactie op been (dus niet op spoor of zweep) is zo ongeveer een van de eerste dingen waar het feest mee begint.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 18:20

hihihi..tja western is gewoon leuk!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 20:18

we hebben idd vrij dressuurmatige oefeningen gedaan, maar ik moest idd de hulpen anders geven... en andere aanleuning.

Bij mijn dressuur-instructrice moest ik constant "contact" houden met mijn been, van mijn westerninstructrice gelijk weer ontspannen, als Banjer doet wat ik vraag.

Zo op het eerste gezicht lijkt western beter bij Banjer en mij als combinatie te passen.... Lachen

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:34

wat je zegt ik was het woord kwijt maar idd wordt er vaak op een andere manier aanleuning verkregen...

Sonja wat ik bedoelde (misschien lees ik jouw tekst ook wel verkeerd hoor)
is dat ze bij baily altijd constant aandreven omdat hij niet aan het been zou zijn terwijl dat absoluut niet zo is en hij perfect aan het been is.. als ik voor mijn gevoel nl mijn been een mm aandruk reageert hij al...
vandaar...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 01:12

Klinkt goed Vera! Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen wat ik nou met Cheyenne zal doen. Western trekt mij meer, maar het is moeilijker om een goede instructuer te vinden. Ik zat laatst naar die dressuurbeelden te kijken van de Indoor Brabant. Het ziet er prachtig uit, maar die beesten zitten zoooo enorm in de plooi, echt onnatuurlijk. Dat staat mij tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:39

jilleroo schreef:
Sonja wat ik bedoelde (misschien lees ik jouw tekst ook wel verkeerd hoor)
is dat ze bij baily altijd constant aandreven omdat hij niet aan het been zou zijn terwijl dat absoluut niet zo is en hij perfect aan het been is.. als ik voor mijn gevoel nl mijn been een mm aandruk reageert hij al...
vandaar...


Dressuurrijden is niet automatisch tactmatig drijven.Dat is zonder overdrijven al een jaar of vijftien achterhaald Haha!

rooz

Berichten: 685
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:16

cool dat je ook westrn gaat rijden. Het is echt onwijs leuk

Hollybollie

Berichten: 761
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 10:52

Hallo Smithsgirl,

Ik ben blij dat je eerste les bevallen is! Banjer is geen makkelijke en je hebt nog een lange weg te gaan maar als je deze instelling blijft houden kom je er wel.
Tot zondag.

Willeke001
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:14

hee wat leuk voor je !!!!!!! Haha! Pling